Du kan få min topp-3 iaf:
1. Åre
2. Funäsfjällen
3. Vemdalen/Björnrike
Jag vet att konsensus på Freeride är att allt som har med Skistar att göra är döden personifierat. 08-or, partyfolk, liftköer, dyrt som skammen och yada yada i all evighet. Men hur man än vrider och vänder på saken är Åre enligt mig Sveriges enda skidort värd namnet (något tillspetsat såklart) med ett utbud som spöar alla andra ställen med galaxers längder.
Var annars i Sverige kan du åka 835 höjdmeter i pist och runt 700 höjdmeter offpist i ett svep tills du faktiskt blir trött i benen? Du har doldisar som Duved och Tege där du har pisterna snudd för dig själv även när liftköerna på VM8:an går över E14. Lägg därtill ett rejält stökigt nattliv ihop med ett gigantiskt utbud av restauranger, butiker och en massa andra aktiviteter utöver skidåkningen.
I mina ögon håller Åre som skidort en hög internationell klass. Sedan säger jag INTE att skidåkningen alla gånger gör det, för det gör den inte. Och vi ska inte ens gå in på vädret och hetsande Audi-farsor som kollektivt tänker med röven under dom värsta högsäsongsveckorna. Men kom till Åre utanför påskloven i april och säg att det inte är bäst i Sverige. Eller förresten, skit i det så blir det ännu lite lugnare på fjället...
Nu låter jag som tidernas största Åreförespråkare och det är jag verkligen inte, i alla fall inte på vintern. Alla mina vänner kan intyga hur mycket galla jag spytt över byn och skidåkningen i perioder och tjatat sönder alla som inte vill lyssna om hur mycket fetare allt är i La Grave eller Mt Baker eller whatnot. "Varför bor du här?" är en fråga som jag fått hundratals gånger. Sanningen är just dom anledningar som jag gett här ovanför, Åre har helt enkelt ett utbud som du inte hittar någon annanstans inom Sveriges gränser, och dessutom är ett samhälle som faktiskt går att bo i året runt.
Det var intressant att se åtminstone en juryröst (med motivering därtill!), tack för det!
Vad gäller Åre så kan jag bara hålla med, Åre är, som jag framfört tidigare, inte bara Sveriges bästa skidort utan också den enda (varav placeringen följer...)!
Den enda ort i Sverige som har en stämning som påminner om Alpbyar.
Jag minns dagar i Åre, framåt påsk, solen låg på, högzon var öppen och helt underbar skidåkning! Minns också andra dagar (utan att gå in på det alltför detaljerat) och nuförtiden framstår alpresor som mer värda att lägga pengar på.
Har också åkt mkt skidor runt Funäs, Hamra, Svansjön och allt vad backarna heter (pga tillgång till stuga i Messlingen). Men det är
backar med en lift, liten brant överst och sen flackt. Funäsbacken är väl lite vassare men ...
Man ska väl inte ta de här årliga omröstningarna om
Sveriges bästa skidort alltför allvarligt, det blir lite uppmärksamhet för vad som finns i landet och lite reklam för olika destinationer, inget ont i det. Jag förstår att man inte kan ha Åre som etta jämnt, men i verkligheten så vet väl alla att det är den enda destinationen i Sverige som förtjänar epitetet
skidort?
Men vill man på Freeride ha folk som röstar framöver tror jag det lönar sig att åtminstone redovisa röstfördelning dels från juryn och från "folket" separat och visa hur resultatet framgår. Det klarar man i "mellon" och det borde inte vara omöjligt här heller.