[Artikel] Detta är Sveriges bästa skidort

Redaktionen

Aktiv medlem
Sveriges-basta-skidort-2022-Stoten-Salen-1000x562.jpg

Nu är voteringen Sveriges bästa skidort denna vinter stängd och vi har en vinnare. Återigen är det en pärla i norra Sälenfjällen som kammar hem omröstningen.

Läs hela artikeln:

Hjärtström

Aktiv medlem
Borde man ha åkt på alla anläggningar innan man röstar? Hur skall man annars veta att t.ex. Hemavan är Sveriges sämsta, lr att Dundret är Sveriges bästa? 🙂

PisteCarver

Aktiv medlem
Borde man ha åkt på alla anläggningar innan man röstar? Hur skall man annars veta att t.ex. Hemavan är Sveriges sämsta, lr att Dundret är Sveriges bästa? 🙂
Ja, absolut!
Omröstningen måste göras om. Jag föreslår att alla som vill rösta, i förväg till redaktionen anmäler på vilka fjällorter man har åkt skidor. Man blir sedan av redaktionen ackrediterad för vilka skidorter man har rösträtt på.
Jag kan rösta på Funäsfjällen, och om man kan bli ackrediterad för skidortsbesök även på 90-talet, även Åre.
Frågor på det?🤓:ROFLMAO:;)

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Tack för feedback! Vi har diskuterat många olika upplägg på denna gallup genom åren som vi har kört. Det är en försvinnande liten andel svenska skidåkare som de facto har varit i alla skidorter, ett sådant upplägg skulle göra att de röstberättigade var någon form av superjury. En variant är att väga samman de två: dels räkna "vanliga" röster, dels låta en expertpanel också lägga sina röster. Att man enkom får rösta på de orter som man har varit på låter intressant i teorin, men jag ser en enorm administration framför mig för att det ska gå att genomföra i praktiken. Jag brukar väl personligen landa i att man får läsa resultatet utifrån vilken typ av undersökning detta är: en enkel och kul temperaturmätare på vilken ort de som röstar gillar bäst. Lite platt och tråkigt konstaterande kanske, men rätt rimligt. Heja Skidsverige!

PisteCarver

Aktiv medlem
Funäs är fint. Där var jag över påsken för några år sedan. Riktigt trevligt ställe.
Kan nog tänka mig åka tillbaka någon gång.
Håller med om det, var där för två år sedan (Corona-vintern 2021) och bodde i Funäsdalen som känns som en ”skidort”. Ok, inte som en alport men ska man besöka Funäsfjällen är det i Funäsdalen man ska bo tycker jag. Det är ett riktigt samhälle jmf med stug-samhällena i Ramis och Tänndalen.
En annan fördel är att det ligger centralt mellan Ramis, Tänndalen och Tännäskröket, vilket gör det till en bra utgångspunkt för att växla mellan skidorterna (gemensamt liftkort), de dagar man inte tar gondolen upp på Funäsberget. För i ärlighetens namn ska också sägas att de små skidområdena var för sig är för små för en veckas skidåkning.
Vill också slå ett slag igen för den fantastiskt goda skidlunch i backen man får på Buskvallen Inn, Restaurang Tusen, Berggatan 8 och Toppstugan Funäs.

Glisseur

Aktiv medlem
Det vore ju roligt att se hur juryn röstade, och jämföra med folkets röst!
Du kan få min topp-3 iaf:

1. Åre
2. Funäsfjällen
3. Vemdalen/Björnrike

Jag vet att konsensus på Freeride är att allt som har med Skistar att göra är döden personifierat. 08-or, partyfolk, liftköer, dyrt som skammen och yada yada i all evighet. Men hur man än vrider och vänder på saken är Åre enligt mig Sveriges enda skidort värd namnet (något tillspetsat såklart) med ett utbud som spöar alla andra ställen med galaxers längder.

Var annars i Sverige kan du åka 835 höjdmeter i pist och runt 700 höjdmeter offpist i ett svep tills du faktiskt blir trött i benen? Du har doldisar som Duved och Tege där du har pisterna snudd för dig själv även när liftköerna på VM8:an går över E14. Lägg därtill ett rejält stökigt nattliv ihop med ett gigantiskt utbud av restauranger, butiker och en massa andra aktiviteter utöver skidåkningen.

I mina ögon håller Åre som skidort en hög internationell klass. Sedan säger jag INTE att skidåkningen alla gånger gör det, för det gör den inte. Och vi ska inte ens gå in på vädret och hetsande Audi-farsor som kollektivt tänker med röven under dom värsta högsäsongsveckorna. Men kom till Åre utanför påskloven i april och säg att det inte är bäst i Sverige. Eller förresten, skit i det så blir det ännu lite lugnare på fjället...

Nu låter jag som tidernas största Åreförespråkare och det är jag verkligen inte, i alla fall inte på vintern. Alla mina vänner kan intyga hur mycket galla jag spytt över byn och skidåkningen i perioder och tjatat sönder alla som inte vill lyssna om hur mycket fetare allt är i La Grave eller Mt Baker eller whatnot. "Varför bor du här?" är en fråga som jag fått hundratals gånger. Sanningen är just dom anledningar som jag gett här ovanför, Åre har helt enkelt ett utbud som du inte hittar någon annanstans inom Sveriges gränser, och dessutom är ett samhälle som faktiskt går att bo i året runt.

kappakomplett

Aktiv medlem
Du kan få min topp-3 iaf:

1. Åre
2. Funäsfjällen
3. Vemdalen/Björnrike

Jag vet att konsensus på Freeride är att allt som har med Skistar att göra är döden personifierat. 08-or, partyfolk, liftköer, dyrt som skammen och yada yada i all evighet. Men hur man än vrider och vänder på saken är Åre enligt mig Sveriges enda skidort värd namnet (något tillspetsat såklart) med ett utbud som spöar alla andra ställen med galaxers längder.

Var annars i Sverige kan du åka 835 höjdmeter i pist och runt 700 höjdmeter offpist i ett svep tills du faktiskt blir trött i benen? Du har doldisar som Duved och Tege där du har pisterna snudd för dig själv även när liftköerna på VM8:an går över E14. Lägg därtill ett rejält stökigt nattliv ihop med ett gigantiskt utbud av restauranger, butiker och en massa andra aktiviteter utöver skidåkningen.

I mina ögon håller Åre som skidort en hög internationell klass. Sedan säger jag INTE att skidåkningen alla gånger gör det, för det gör den inte. Och vi ska inte ens gå in på vädret och hetsande Audi-farsor som kollektivt tänker med röven under dom värsta högsäsongsveckorna. Men kom till Åre utanför påskloven i april och säg att det inte är bäst i Sverige. Eller förresten, skit i det så blir det ännu lite lugnare på fjället...

Nu låter jag som tidernas största Åreförespråkare och det är jag verkligen inte, i alla fall inte på vintern. Alla mina vänner kan intyga hur mycket galla jag spytt över byn och skidåkningen i perioder och tjatat sönder alla som inte vill lyssna om hur mycket fetare allt är i La Grave eller Mt Baker eller whatnot. "Varför bor du här?" är en fråga som jag fått hundratals gånger. Sanningen är just dom anledningar som jag gett här ovanför, Åre har helt enkelt ett utbud som du inte hittar någon annanstans inom Sveriges gränser, och dessutom är ett samhälle som faktiskt går att bo i året runt.
Det var intressant att se åtminstone en juryröst (med motivering därtill!), tack för det!
Vad gäller Åre så kan jag bara hålla med, Åre är, som jag framfört tidigare, inte bara Sveriges bästa skidort utan också den enda (varav placeringen följer...)!

Den enda ort i Sverige som har en stämning som påminner om Alpbyar.
Jag minns dagar i Åre, framåt påsk, solen låg på, högzon var öppen och helt underbar skidåkning! Minns också andra dagar (utan att gå in på det alltför detaljerat) och nuförtiden framstår alpresor som mer värda att lägga pengar på.

Har också åkt mkt skidor runt Funäs, Hamra, Svansjön och allt vad backarna heter (pga tillgång till stuga i Messlingen). Men det är backar med en lift, liten brant överst och sen flackt. Funäsbacken är väl lite vassare men ...

Man ska väl inte ta de här årliga omröstningarna om Sveriges bästa skidort alltför allvarligt, det blir lite uppmärksamhet för vad som finns i landet och lite reklam för olika destinationer, inget ont i det. Jag förstår att man inte kan ha Åre som etta jämnt, men i verkligheten så vet väl alla att det är den enda destinationen i Sverige som förtjänar epitetet skidort?

Men vill man på Freeride ha folk som röstar framöver tror jag det lönar sig att åtminstone redovisa röstfördelning dels från juryn och från "folket" separat och visa hur resultatet framgår. Det klarar man i "mellon" och det borde inte vara omöjligt här heller.

PisteCarver

Aktiv medlem
Men hur man än vrider och vänder på saken är Åre enligt mig Sveriges enda skidort värd namnet (något tillspetsat såklart) med ett utbud som spöar alla andra ställen med galaxers längder.

Åre är Sveriges enda riktiga skidort med ett riktigt liftsystem och ett riktigt skidberg 🏔️🚠.
Det vet vi (även jag), det behöver du inte argumentera för.

PS. Tur att man inte kör Audi.;)

WSedeln

Ny medlem
30 minuters köer till Parkliften (folk som inte ens åker i parken, bara använder den som någon jävla transitlift), majoritet av stängda nerfarter, sen snö, flera veckor av oturlig töväder, Skistar vad mer behöver man säga om dem, inte så konstigt att Åre inte tar första platsen i år enligt mig

Glisseur

Aktiv medlem
30 minuters köer till Parkliften (folk som inte ens åker i parken, bara använder den som någon jävla transitlift), majoritet av stängda nerfarter, sen snö, flera veckor av oturlig töväder, Skistar vad mer behöver man säga om dem, inte så konstigt att Åre inte tar första platsen i år enligt mig
Min stora poäng är att Åre som skidort inte är = Skistar. Skistar driver liftarna och sköter om pisterna, Skutan och byn är det som gör Åre till Sveriges enda riktiga skidort i mina ögon. Sen att man gillar andra ställen, det är helt personligt vad man lägger in i det.

Wille1504

Aktiv medlem
Tråkigt att Hemavan/Tärnaby inte ens tog sig in på topp 10. Är väl bara Hemavan och Åre som som faktiskt har två liftar "efter" varandra. 665 meter fallhöjd även om det är flackt/uppför en bit på mitten. Skidåkningen är i mitt tycke ganska komplett med fina pister, oändliga topptursmöjligheter i Kobåset och en välskött park. Bykänslan kan ju dock inte mäta sig med Åre.

fredw

Aktiv medlem
Min stora poäng är att Åre som skidort inte är = Skistar. Skistar driver liftarna och sköter om pisterna, Skutan och byn är det som gör Åre till Sveriges enda riktiga skidort i mina ögon.

Jo men så länge man aldrig vet om/när man hinner upp på samma skuta innan solen går ner (såvida man inte vill knata själv) så får nog de som gör miljardvinst på bl,a, ortens liftar räkna med att det färgar av sig på orten som helhet. Pisterna sköter de bra. Vad som finns hos oss som gnäller är nog mest en frustration - berget är finemang, tågförbindelsen är finemang, byn är finemang, vädret är inte alltid finemang men är som det är - fast SS drar i onödan ner helhetsbetyget för orten. För min del stör mest det delvis antika, underdimensionerade liftsystemet. Åre är värt bättre.

Glisseur

Aktiv medlem
Men om vi lyfter på blicken, byter ämne från den lätt uttjatade diskussionen om Åres liftar och istället kollar på omröstningen, vad är det som gör Funäs och Stöten till bättre skidorter än Åre enligt Freerides läsare? Jag är nyfiken på ett nyfiket sätt.

Wille1504

Aktiv medlem
Men om vi lyfter på blicken, byter ämne från den lätt uttjatade diskussionen om Åres liftar och istället kollar på omröstningen, vad är det som gör Funäs och Stöten till bättre skidorter än Åre enligt Freerides läsare? Jag är nyfiken på ett nyfiket sätt.

Geografiskt läge är min gissning. Det är betydligt fler röster än freeride har någorlunda aktiva forummedlemmar och av vad jag sett har omröstningen delats en del på facebook av både freeride och skidanläggningar.

Tror alltså det är många "sportlovsåkare" som röstat att de är nöjda med Stöten och Funäs snarare än att mena att de är bäst i landet. De har inte testat så mycket annat senaste åren helt enkelt.

Jag har besökt Funäs men inte Stöten, så kan inte uttala mig om åkningen där.

Skulle man vilja förändra undersökningens metod hade man kunnat fråga folk vilka anläggningar de har besökt och vilken/vilka de tycker är bäst av dem. Det hade resulterat i ett ganska intressant nyckeltal.

kappakomplett

Aktiv medlem
Geografiskt läge är min gissning. Det är betydligt fler röster än freeride har någorlunda aktiva forummedlemmar och av vad jag sett har omröstningen delats en del på facebook av både freeride och skidanläggningar.

Tror alltså det är många "sportlovsåkare" som röstat att de är nöjda med Stöten och Funäs snarare än att mena att de är bäst i landet. De har inte testat så mycket annat senaste åren helt enkelt.

Jag har besökt Funäs men inte Stöten, så kan inte uttala mig om åkningen där.

Skulle man vilja förändra undersökningens metod hade man kunnat fråga folk vilka anläggningar de har besökt och vilken/vilka de tycker är bäst av dem. Det hade resulterat i ett ganska intressant nyckeltal.
Det är lite närmare till Funäs än till Åre och ännu närmare till Stöten förstås.
(Räknat från en bit söderöver i alla fall).

Men det går ju tåg till Åre!!! Det är en jättefördel för Åre!

Sen vet vi ännu inte hur rösterna fördelades mellan orterna.
Hur röstade folket?
Hur röstade juryn?

Hur räknades resultatet ut. Informationen att det var någon slags 40% juryn och 60% folket är åtminstone för mig obegriplig att förstå hur det gick till att sammanväga rösterna.

PisteCarver

Aktiv medlem
När man bedömer en skidort så bedömer man naturligtvis helheten.
Jag har varit i Åre en gång, en Påskvecka under förra årtusendet. Det var inga liftköer, kabinbanan gick, vädret var anständigt, jag åkte tåg utan byte från Lund till Åre, jag bodde på Fjällgården med ski in/ski out och Lars Vegas Trio spelade på Bygget.
Klart att det var Sveriges överlägset bästa skidort!

Om jag hade åkt dit idag en högsäsongsvecka, spenderat flera timmar per dag i liftköer, fått 3 soltimmar och 30 timmar blåst under en vecka, och ovanpå allt betalat premium alppriser för upplevelsen, då är det ju klart att Åre suger.
Var som sagt i Funäs en Påskvecka för två år sedan, backarna är korta och fallhöjderna små, men jag kunde köra rakt in i liftarna och åka skidor hela tiden, i alla fall fram till Långfredagen då det började komma många stockholmare.
Och priserna var lägre än Åre.

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Som familjedesrination har jag flera gånger röstat på Idre, vilket kort och gott beror på att jag varit där med familjen runt 10ggr.
Tar några timmar att åka dit, vi hittar bra i systemet och vet vilken sida av berget vi ska åka på beroende på väder och tid på dagen. Blir till stor del en bekvämlighet och trygghets aspekt som tas med i röstningen.
Stöten skulle jag kunna rösta på av liknande anledning.
Åre har jag aldrig röstat på för att jag har för dålig koll på det. Skulle inte förvåna mig om offpisten i Åre är bättre än i Abisko men igen så är Abisko en plats jag ”kan” och har röstat på den.
För min del spelar även vädret in i upplevelsen och med tanke på att resorna till gränsen sker efter påsk så är det ofta soligt och härlig temperatur. Vilket får mig att gilla åkningen där.
De få resor jag gjort till Vemdalen har varit i januari och då kan ju vädret vara riktigt fostrande. En resa hade vi runt minus 18 som varmast. ( skidlärarutbildning, annars hade jag inte åkt).
Jag väger säkerligen in aspekter som inte bör räknas in vilket ger en orättvis bild.

Glisseur

Aktiv medlem
Var som sagt i Funäs en Påskvecka för två år sedan, backarna är korta och fallhöjderna små, men jag kunde köra rakt in i liftarna och åka skidor hela tiden,
Här skulle jag än en gång vilja slå ett slag för Duved/Tege, ett skidområde som på egen hand hade rankats som ett av dom bästa i Sverige.

Fallhöjden är inte att skämmas för, pisterna är riktigt fina och liftköer är sällsynta ens under nyår och vecka 9. Duved som by är inte heller långt efter Funäs i känsla och Mr Bramwells Wigwam är kanske fjällens skönaste pisthak.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tycker ändå att det är fint att det kokar ner till det mest essentiella när det handlar om skidupplevelser 🙂
Du frågade och jag svarade tydligt.
Du fick enligt dina önskemål alla motiveringar och hela motivbilden klart och tydligt upplistade av mig, men du valde att kommentera den här allra sista grejen med Lars Vegas Trio.
Oseriöst av dig.

Glisseur

Aktiv medlem
Du frågade och jag svarade tydligt.
Du fick enligt dina önskemål alla motiveringar och hela motivbilden klart och tydligt upplistade av mig, men du valde att kommentera den här allra sista grejen med Lars Vegas Trio.
Oseriöst av dig.
Herrejösses, det var ett skämt… Skidåkning handlar om personliga upplevelser och det här var bevisligen just en kul sådan. Ibland behöver man inte ta allt som skrivs på nätet på blodigt allvar, inte ens på Freeride.

PisteCarver

Aktiv medlem
Herrejösses, det var ett skämt… Skidåkning handlar om personliga upplevelser och det här var bevisligen just en kul sådan. Ibland behöver man inte ta allt som skrivs på nätet på blodigt allvar, inte ens på Freeride.
Hur skulle jag veta att det var ett skämt, du har inte varit särskilt ”humoristisk” här tidigare. ;)
Du ville ha en motivering till varför man inte röstade på Åre som Sveriges bästa skidort. Jag listade upp ett antal punkter (förr och nu) och på flera av dem fallerar tyvärr Åre nuförtiden.

Christiam

Aktiv medlem
Här skulle jag än en gång vilja slå ett slag för Duved/Tege, ett skidområde som på egen hand hade rankats som ett av dom bästa i Sverige.

Fallhöjden är inte att skämmas för, pisterna är riktigt fina och liftköer är sällsynta ens under nyår och vecka 9. Duved som by är inte heller långt efter Funäs i känsla och Mr Bramwells Wigwam är kanske fjällens skönaste pisthak.
Tyvärr är min uppfattning att de hamnar i skymundan och glöms bort.
På runt 10 besök i Åre har jag varit i Duved/Tege max 3 gånger.
De besöken i Duved/Tege gjordes när jag hälsade på en kompis som bor i Åre. De åren jag varit där och hälsat på säsongare så har vi inte åkt annat än på skutan.
Der kanske inte är lika fränt att på kontorets fikarum prata om åken i Duved som att prata skutan eller så vet inte folk att det är så bra som du säger.

Glisseur

Aktiv medlem
Der kanske inte är lika fränt att på kontorets fikarum prata om åken i Duved som att prata skutan eller så vet inte folk att det är så bra som du säger.
Där slog du nog huvudet på skruvskallen på Åres liftköproblematik. Egentligen handlar det inte lika mycket om absolut liftkapacitet som att folk har en uppenbar tendens att röra sig dit där alla andra också befinner sig.

AnnnaK

Medlem
Jag tycker om BÅDE Åre och Funås. Åre är ju som flera nämnt mer en riktig skidort med allt vad det innebär. MEN Funäs slår Åre på fingrarna vad gäller snömängd, snökvalitet och väder. Har åkt många gånger både i Funäs och Åre och jag vill komma tillbaka till båda. Funäsfjällen är verkligen mysigt och fantastiskt vackert. Härliga, tuffa ganska orörda pister i Osthang där man slipper oroa sig för att krocka med någon.

Anzom

Aktiv medlem
Vad säger vi om Stöten då?
Oftare stabilare vinterklimat, långt från havet. Innebär oftare kallsnö i och utanför backarna. Bra lutning, nära 400 fhm svarta backar och skiroute.

Mindre område, där hela området är ski in ski out utan att nagga på den riktiga åkningen, lex Hemsedal eller Björnen. Längdspår bra, gratis och nära.

Christiam

Aktiv medlem
Jag gillar Stöten som familjedestination.
Vi ska dit på påsklovet. Bra och varierade nedfarter, roliga möjligheter att åka skog för barnen. Lagom stort för att kunna låta barnen åka själva utan att de riskerar att hamna fel.
Vädret brukar vara bra vid påsk men fortfarande bra med snö. För egen del ligger det inte ”för” långt bort.
Hade jag levt i en familj som åker skidor en gång om året och då väljer destination utifrån att det ska fungera för familjen så hade jag tänkt att just den destinationen är den bästa och då fått min röst.
Nu åker jag på resor själv med frun och med kompisar där fokus ligger på annat än familjevänligt. Men jag kan inte välja endast en destination som bäst för det beror helt på vad syftet är.
Familjeveckan i stöten och fru/kompis veckan under banked i gränsen har lite olika fokus så att säga 😂

jarnebring

Aktiv medlem
Svårt att jämföra en skidort som en besökt ett fåtal gånger med en där en varit massor av gånger, och haft chansen att uppleva den från alla sina sidor. Speciellt om vädret eller sportlovshorder förstört upplevelsen. Åre är ju m y c k e t bättre än något annat i Sverige av så många redan nämnda anledningar. Då har jag ändå spenderat extremt mycket tid i skalet/björnrike/klövsjö och även en hel del i Funäs, med barn och ungdomar som tränat och tävlat racing under sex säsonger. Men att det går att ha en trist upplevelse i Åre är utom tvivel. Åk inte dit vecka 9.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Håller med. Det konstiga är att det inte används mer av berget.
Lift upp från Duved och/eller Tege till toppen hade gett fin åkning. Tänker alltid på det när jag står på skutan och ser på Mullfjället, att dess östsidor ser riktigt fina ut. Så förutom åka ner från toppen till Duve och Tege hade man kunnat åka ner mot Ullådalen.
Fint och underutnyttjat berg.

Glisseur

Aktiv medlem
Håller med. Det konstiga är att det inte används mer av berget.
Lift upp från Duved och/eller Tege till toppen hade gett fin åkning. Tänker alltid på det när jag står på skutan och ser på Mullfjället, att dess östsidor ser riktigt fina ut. Så förutom åka ner från toppen till Duve och Tege hade man kunnat åka ner mot Ullådalen.
Fint och underutnyttjat berg.
Kan vi slippa den eviga diskussionen om Åres liftar i den här tråden, tack? Här pratar vi om Sveriges befintliga skidorter med befintlig infrastruktur.

Bengt_Brada

Medlem
Föredrar Funäs pga att du hinner åka så enormt många fler åk där än de flesta dagarna i Åre. Sen slipper man dryga Årebor och de flesta alpinfarsorna. Då har jag ändå varit i Åre mycket och tycker om åkningen.

Tröttnade till slut när det för ett år år sedan även efter påsk var långa köer i gondolen men kanske bara hade otur. April på skutan är fantastiskt men liftköer dödar glädjen.

Topp