[Artikel] Detta är Sveriges bästa skidort

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kan vi slippa den eviga diskussionen om Åres liftar i den här tråden, tack? Här pratar vi om Sveriges befintliga skidorter med befintlig infrastruktur.
Haha, sorry sorry.
Föredrar Funäs pga att du hinner åka så enormt många fler åk där än de flesta dagarna i Åre. Sen slipper man dryga Årebor och de flesta alpinfarsorna. Då har jag ändå varit i Åre mycket och tycker om åkningen.

Tröttnade till slut när det för ett år år sedan även efter påsk var långa köer i gondolen men kanske bara hade otur. April på skutan är fantastiskt men liftköer dödar glädjen.
Äh, surjämtar har sin charm. :D

farsan56

Aktiv medlem
Håller med. Det konstiga är att det inte används mer av berget.
Lift upp från Duved och/eller Tege till toppen hade gett fin åkning. Tänker alltid på det när jag står på skutan och ser på Mullfjället, att dess östsidor ser riktigt fina ut. Så förutom åka ner från toppen till Duve och Tege hade man kunnat åka ner mot Ullådalen.
Fint och underutnyttjat berg.
På håll ja!
Har du stått under de enorma hängdrivorna (på behörigt avstånd) som västvinden bygger upp på östsidan så tror jag att du inte är så sugen längre.
Ett av dom rasfarligaste områdena häromkring.
Det ser ut att luta lite lagom ner mot Ullådalen men icke, det blir att glida, saxa och staka. För att till slut hamna i ravinen där Ullån rinner. Sen en promenad upp till liftarna i Ullådalen.
Jag säger som Sauk: jag är skeptisk.

tanndalenexperience

Aktiv medlem
Det är lätt att gå bort sig i frågeställningen som undersökningen avser "Sveriges bästa skidort", en del definierar det helt enkelt enbart som den skidort som har den bästa pistkartan (liftar, pister, fallhöjd). Andra definierar det som den skidort som är den bästa destinationen att vistas på där det då faller in mängder av andra aspekter som värderas utöver pistkartan. Här värderas hur jag som gäst har trivts vid min vistelse på destinationen, hur jag har blivit bemött, serviceanda, liftköer, priser, naturupplevelsen, hur skidåkningen har varit osv.

Topp