[Artikel] Drogerna eskalerar i Åre: "– Det är förskräckligt"

Redaktionen

Aktiv medlem
pexels-mart-production-7230218-1000x667.jpg

Bruket av droger har eskalerar Åre enligt polisen. Främst är det kokain det rör sig om och drogerna finns i såväl nattlivet som ute i backen.

Läs hela artikeln:

Hawk100

Aktiv medlem
När jag jobbade i Åre på 90-talet var polisens rejv-grupp uppe över sportlov o påsklov för att spana och gripa folk. Jag trodde det var knarkingripanden, men det kanske bara var för att de dansade på otillåtna platser och tider, om det inte varit knarkproblem i Åre förrän nu...? :unsure:

Bengt_Brada

Medlem
I Bräcke har gräsröken legat tät i många år. Man blir ju inte förvånad över näsgodisanvändningen heller, det är ju trots allt lilla Stockholm.

jaded

Medlem
Få knarkare som vågar se sitt egna ansvar.
Tycker det är dags för Sveriges politiker att ta sitt ansvar och inse att dagens narkotikapolitik inte fungerar.

Legalisera cannabis istället
Så får gängen en sak mindre att bråka om och staten får in massa skattepengar.
Samtidigt som man slipper slösa så mycket resurser på folk som röker.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tycker det är dags för Sveriges politiker att ta sitt ansvar och inse att dagens narkotikapolitik inte fungerar.

Finns det något exempel på en lyckad legalisering som inte har resulterat i nedsunkade städer och ungdomar som har kraftigt nedsatt intelligens?
Jag är tämligen libertarianskt lagd men brukar säga att det finns en anledning att vissa saker är förbjudna.
Få människor kan hantera droger utan att falla i beroende och cannabis och marijuana gör verkligen folk dummare.

Hawk100

Aktiv medlem

Tänker du dig att det ska vara helt fritt, eller ska det finnas en åldersgräns för cannabis?
Ska det säljas i vanliga butiker eller typ på Systembolaget?
Prissättas billigt eller dyrt?
Ska företagen ansvara för att erbjuda rehabilitering för de som fastnat i ett beroende (som med alkoholberoende) eller blir det statens eller den enskildes eget ansvar?

jaded

Medlem
Finns det något exempel på en lyckad legalisering som inte har resulterat i nedsunkade städer och ungdomar som har kraftigt nedsatt intelligens?
Jag är tämligen libertarianskt lagd men brukar säga att det finns en anledning att vissa saker är förbjudna.
Få människor kan hantera droger utan att falla i beroende och cannabis och marijuana gör verkligen folk dummare.
Portugal är väl ett bra exempel.
Avkriminalisering och en satsning på vård i stället för straff.
Från att vara bland de värst drabbade i Eu till ett av länderna med lägst dödliget.
Kanada & USA ser ut att vara på rätt väg.
Och så får vi se hur det går för Tyskland & Norge inom några år.

Och en legalisering/avkrim gör det så mycket lättare för folk som är beroende att söka hjälp, något som verkligen inte fungerar i Sverige idag.

jaded

Medlem
Tänker du dig att det ska vara helt fritt, eller ska det finnas en åldersgräns för cannabis?
Ska det säljas i vanliga butiker eller typ på Systembolaget?
Prissättas billigt eller dyrt?
Ska företagen ansvara för att erbjuda rehabilitering för de som fastnat i ett beroende (som med alkoholberoende) eller blir det statens eller den enskildes eget ansvar?
Först och främst tycker jag man ska utvärdera dagens politik, något som den förra regeringen har vägrat att göra pga moralpanik.

Sen tänker jag något i stil med detta.

20 årsgräns.
Reglerade & låga THC halter.
Som systembolaget.
Varken dyrt eller billigt.
Osäker på sista frågan, men vet att om man åker fast på jobbet, måste arbetsgivaren erbjuda hjälp i första hand.
Hade man gjort en utredning hade vi fått svar på detta, men som sagt så har(och verkar fortfarande) regeringen vägrat att ens ge det ett försök.
Och det skulle bli oerhört mycket lättare för individer att söka hjälp själva, jämfört med hur det fungerar idag.

Drogerna är mer frisläppta idag, än vad de skulle vara vid en laglig reglerad marknad.

Anzom

Aktiv medlem

Forskning från Kanada visar på att de kriminella elementen fortsätter ha sina marknadsandelar eftersom de erbjuder lägre pris än den lagliga varianten. Och pundare väljer det billigaste. Vita marknaden svarar med öppna fler butiker som säljer lagligt utan att komma åt större andelar. 5 gånger större omsättning svart än vitt i Kanada.

Antalet narkotika relaterade dödsfall har inte minskat heller "Portugal framhävs som ett land där avkriminalisering haft lyckad effekt då narkotikarelaterad dödlighet initialt minskade till en tredjedel efter lagändringen. I dag är den dock tillbaka till liknande nivåer som före reformerna"

-"Estland avkriminaliserade cannabis redan 2002, men har i dag den högsta narkotikarelaterade dödligheten per invånare i Europa"

-"Det finns dock tydliga indikatorer om att amerikanska stater som har legaliserat cannabis har fler inläggningar på psykiatriska kliniker och fler cannabisrelaterade händelser som krävt intensiv- och akutvård än de stater som inte har legaliserat cannabis"

I tillägg till att alkoholkonsumtionen inte påverkas. Så, bättre ta tag i sin egen konsumtion och se över vilka element den finansierar. Blod på fingrarna nästa gång man tänder ciggen.

fredw

Aktiv medlem
Svårt ämne. I vågskålen finns att vi ”vant oss” vid de enorma skadeverkningar för hälsa och samhällsekonomi som våra legala droger (alkohol och nikotin) medför. Vilket drabbar långt fler än oss som själva tar ett glas ibland.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vi kan i alla fall enas om att Sveriges nuvarande narkotikapolitik är ett monumentalt fiasko:
jämfört med samtliga EU länder har vi högst dödstal i överdoser och gängskjutningarna saknar motstycke inom Europa

Min åsikt är att vi bör se missbruk som "sjukdom" vilket behöver vård - inte straff (då blir det inte heller lika lockande för kidsen att testa/bruka droger)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Svårt ämne. I vågskålen finns att vi ”vant oss” vid de enorma skadeverkningar för hälsa och samhällsekonomi som våra legala droger (alkohol och nikotin) medför. Vilket drabbar långt fler än oss som själva tar ett glas ibland.
Samtidigt blir inte folk dumma av alkohol och nikotin. Marijuana fördummar folk.

fredw

Aktiv medlem
Samtidigt blir inte folk dumma av alkohol och nikotin. Marijuana fördummar folk.

Folk blir dumma av alkohol, både vid bruk och vid missbruk. Och de flesta av de ca 10-12000 svenskar som dör i förtid varje år pga rökning var kanske inte "dumma" innan de dog, men rökning ökar definitivt risken för demens inklusive Alzheimers.

Det är i vilket fall bra att debatten kring narkotikapolitiken nyanseras. Det blir ofta skyttegravar.

swemartin

Medlem
Någon här som knallat runt på gatorna i ett relativt nylegaliserat NYC?
-Det ger iaf ett beklämmande perpektiv på att en förenklad och legaliserad tillgänglighet åtminstone inte minskar den öppna och för ögat synliga misären, med lukten ständigt närvarande och utslagna/nedgångna stackare längs varje gata i var och varannan portuppgång.

Jag är av uppfattningen att liberal valfrihet i grunden är något positivt, men inte allenarådande där det finns dessa medförande negativa konsekvenser som i sig är betydligt värre ur ett helhetsperspektiv.

Otroligt

Medlem
Ändå intressant att det blev en sån hejdundrandes diskussion.

Jag tror dock att alla som på en utekväll träffat en stupfull människa och en människa skyhög på cannabis kan enas om en sak: att vara stupfull är otroligt mycket värre ur alla perspektiv.

Och redan där bör man rimligtvis vara antingen för en cannabislegalisering, eller för ett förbud av alkohol.

Anzom

Aktiv medlem

Jag tror dock att alla som på en utekväll träffat en stupfull människa och en människa skyhög på cannabis kan enas om en sak: att vara stupfull är otroligt mycket värre ur alla perspektiv.

Och redan där bör man rimligtvis vara antingen för en cannabislegalisering, eller för ett förbud av alkohol.
Olyckligtvis är samhället inte så lätt att navigera i. Då hade båda förbjudits och alkoholfria alternativ varit marknaden. Kanske dit vi kommer ändå, med tanke på att alkholanvändning går neråt och narkotikabruket ligger still.

Christiam

Aktiv medlem
Alkohol är farligare än cannabis, både för egna brukaren och omgivningen. Det finns gott om forsning som visar på det men för den delen så är det långt ifrån oskadligt. Försök att föra en vettig konversation med en som har ett långvarigt (miss)bruk av cannabis så blir det ganska tydligt. Det sista gäller som oftast en alkolist också.

Det hade varit kanon ur folkhälsosynvinkel att förbjuda både tobak och alkohol ( socker?) men då hade skatten på drivmedel, mat, socker etc fått höjas ordentligt för tobak och alkoholskatten är en bra inkomstkälla för staten. Ekonomiska aspekter går inte att bortse från, oavsett hur inhumant det låter.

Att förbjuda en produkt som är så accepterat i samhället som alkohol och tobak tror jag absolut inte på, att legalisera cannabis ser jag inte heller något behov av. Det är väl bättre att försöka begränsa användande av skadliga ämnen så långt det går?

Och huruvida missbruksvården fungerar eller ej finns det delade åsikter. Vården kan fungera utmärkt för de som vill ta emot vården och får rätt vård, vill man inte ha hjälp så är det som oftast lönlöst att försöka hjälpa.
Vet många fall där vården räddat liv.

Men nu handlar artikeln högst troligen om besökare från 08:a området ( fördom, jag vet) som med största säkerhet föredrar kokain framför cannabis, vilket är förståeligt. Varför gå ner i varv när man kan gå upp i varv ; )

mvh
HashplankåkandeFernetälskandeSnusare.

fredw

Aktiv medlem
Det hade varit kanon ur folkhälsosynvinkel att förbjuda både tobak och alkohol ( socker?) men då hade skatten på drivmedel, mat, socker etc fått höjas ordentligt för tobak och alkoholskatten är en bra inkomstkälla för staten. Ekonomiska aspekter går inte att bortse från, oavsett hur inhumant det låter.

Instämmer i det mesta, men inte detta. Det är en myt att skatterna på alkohol och tobak ”betalar” för brukets negativa effekter och skador på samhällsekonomi och offentliga kassor. Det är inte ens i närheten.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
” Inte dumma av alkohol ”
Nu har jag hört den också!

Har du haft kontakt med en svårt nersupen människa i din närhet?
Verkade hen smart?
Nu pratar jag om allmänt användande. Man blir inte dum av att dricka alkohol ibland, men kontinuerligt användande av vissa droger gör folk dumma.

Varför dra till med extrem-exempel? Vem pratade om "svårt nedsupna människor"?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Frågan är ju vad som kom först? Dumheten eller rökandet? Tror det första leder till det andra, som sen kanske kan förvärra det första... 😜

fredw

Aktiv medlem
Nu pratar jag om allmänt användande. Man blir inte dum av att dricka alkohol ibland, men kontinuerligt användande av vissa droger gör folk dumma.

En mycket stor del av våldsbrott, trafikolyckor, drunkningar, olyckor i hemmet, arbetsplatsolyckor och bränder mm beror på att folk som bara ”dricker ibland” blivit tillfälligt ”dumma” pga berusning. Kanske inte precis det du avsåg men helt relevant om man ska jämföra olika droger.

Min poäng är att vi är så vana vid allt detta att vi inte ser det.

RandoScando

Turtok
Forumvärd

Man blir inte dum av att röka jazzjobak ibland heller. Väntar fortfarande på den där källan...

Att folk däremot blir rejält korkade av ett järn vet du väl? Ett helrör per person brukar vara nog för att det ska bli tråkigt när folk ser video efteråt.

Christiam

Aktiv medlem
Instämmer i det mesta, men inte detta. Det är en myt att skatterna på alkohol och tobak ”betalar” för brukets negativa effekter och skador på samhällsekonomi och offentliga kassor. Det är inte ens i närheten.
Det är jag medveten om och jag menade aldrig att skatteintäkterna täcker ”utgifterna” .
Jag förstår nu när jag löser igen att det lätt kan tolkas så.
My bad.

farsan56

Aktiv medlem

Aj då, det missade jag.
Det finns väl ingen som har gjort något dumt (eller mkt värre) under påverkan av alkohol.
Kröka på bara!

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Inget jag heller har påstått.
Den här diskussionen skapar bara otrevligheter så jag lämnar tråden.
Du HAR däremot påstått att folk blir dumma av marijuana. Till synes för att du tycker att Seth Rogen är en auktoritet på området moderat användande av marijuana trots att han enligt uppgifterna han själv uppger i videon definitivt har ett beroendeproblem på samma nivå som en A-lagare av rang. Så att folk tror att du pratar om tungt missbruk av alkohol som jämförspunkt kanske inte är så märkligt?

För du tycker väl inte det är rimligt att jämföra någon som tar en eller två öl i månaden med någon som, enligt sig själv, röker på "hela tiden, varje dag" om man ska jämföra effekterna av alkohol med marijuana?

(Dessutom finns det ju ett argument att han, om hans egenrapporterande användning stämmer, är otroligt välfungerande jämfört med någon som använder alkohol i samma utsträckning... Extra kul blir det eftersom det, i videoklippet du länkar, inte på något sätt läggs fram bevis för, diskuteras eller ens NÄMNS att Seth Rogen eller någon annan skulle bli dum/mare av marijuana.)

swemartin

Medlem

Varför nödvändigtvis antingen eller?
"Whataboutism" är väl inget vidare sakligt argument, -bara för att det [enligt person X:s synpunkt] finns dåliga regleringar för en sak bör vi automatiskt applicera liknande på ytterligare dåliga saker??

Det är väldigt enkelt att försköna en drogliberal debatt med att lyfta fina enskilda Cannabis-exempel, men då väljer man nog i ärlighetens namn samtidigt att aktivt bortse från vad det riskerar leda till i ett större perspektiv.
-Synen av gatorna i New York efter deras legalisering blev iaf för mig en väldigt obekväm ögonöppnare.

Alkohol, socker, dubbdäck och dieselpartiklar etc etc skapar också en massa skit för samhället, men för slapp(?) styrning av allt detta rättfärdigar ju inte för den sakens skull på något sätt att legalisera annat som ur ett övergripande samhällsperspektiv sannolikt mår bra av en reglering?

johngustafsson

Aktiv medlem
Man blir inte dum av att röka jazzjobak ibland heller. Väntar fortfarande på den där källan...

Att folk däremot blir rejält korkade av ett järn vet du väl? Ett helrör per person brukar vara nog för att det ska bli tråkigt när folk ser video efteråt.
Ett järnrör per person, om jag får be.

Topp