Alkohol är farligare än cannabis, både för egna brukaren och omgivningen. Det finns gott om forsning som visar på det men för den delen så är det långt ifrån oskadligt. Försök att föra en vettig konversation med en som har ett långvarigt (miss)bruk av cannabis så blir det ganska tydligt. Det sista gäller som oftast en alkolist också.
Det hade varit kanon ur folkhälsosynvinkel att förbjuda både tobak och alkohol ( socker?) men då hade skatten på drivmedel, mat, socker etc fått höjas ordentligt för tobak och alkoholskatten är en bra inkomstkälla för staten. Ekonomiska aspekter går inte att bortse från, oavsett hur inhumant det låter.
Att förbjuda en produkt som är så accepterat i samhället som alkohol och tobak tror jag absolut inte på, att legalisera cannabis ser jag inte heller något behov av. Det är väl bättre att försöka begränsa användande av skadliga ämnen så långt det går?
Och huruvida missbruksvården fungerar eller ej finns det delade åsikter. Vården kan fungera utmärkt för de som vill ta emot vården och får rätt vård, vill man inte ha hjälp så är det som oftast lönlöst att försöka hjälpa.
Vet många fall där vården räddat liv.
Men nu handlar artikeln högst troligen om besökare från 08:a området ( fördom, jag vet) som med största säkerhet föredrar kokain framför cannabis, vilket är förståeligt. Varför gå ner i varv när man kan gå upp i varv ; )
mvh
HashplankåkandeFernetälskandeSnusare.