Hawk100
Aktiv medlem
[Artikel] Drogerna eskalerar i Åre: "– Det är förskräckligt"
….som Socker-Conny skulle säga!! 😉Ett järnrör per person, om jag får be.
….som Socker-Conny skulle säga!! 😉Ett järnrör per person, om jag får be.
Varför nödvändigtvis antingen eller?
"Whataboutism" är väl inget vidare sakligt argument, -bara för att det [enligt person X:s synpunkt] finns dåliga regleringar för en sak bör vi automatiskt applicera liknande på ytterligare dåliga saker??
Det är väldigt enkelt att försköna en drogliberal debatt med att lyfta fina enskilda Cannabis-exempel, men då väljer man nog i ärlighetens namn samtidigt att aktivt bortse från vad det riskerar leda till i ett större perspektiv.
-Synen av gatorna i New York efter deras legalisering blev iaf för mig en väldigt obekväm ögonöppnare.
Alkohol, socker, dubbdäck och dieselpartiklar etc etc skapar också en massa skit för samhället, men för slapp(?) styrning av allt detta rättfärdigar ju inte för den sakens skull på något sätt att legalisera annat som ur ett övergripande samhällsperspektiv sannolikt mår bra av en reglering?
Aj fan! Socker-Conny nämnd! "- - slår man hela världen med höpnad!" Vet du, jag mötte en gång på 80-talet Socker-Conny i tåget nånstans mellan Stockholm och Malmö. Han bjöd mig mycket gråvin gjord av potatis. Gick till huvudet som fan. Jag sömnade. När jag vaknade upp igen, han var borta, men lämnade mig en 1,5 liters flaska bra gråvin! Jag klarade mig med den till Köpenhamn. Och det är en helt annan story där.….som Socker-Conny skulle säga!! 😉
Du klagar på min "whataboutism" samtidigt som du inte lägger fram ett enda sakligt argument?
Ditt enda argument mot cannabis är att du tittat på gatorna i New York. Det absolut svagaste argumentet i hela denna forumtråden.
Att du sedan sitter och säger att DUBBDÄCK "skapar också massa skit för samhället" gör det fullständigt omöjligt att ta dig seriöst. Men du tittar väl bara på argumenten från ett håll även där. Testa titta på en isig bilväg full av stockholmare med dubbfria vinterdäck så får du se något som "skapar skit för samhället"
Antingen Socker-conny, torkel i knipa eller ett gäng rasistiska horungar som jagar "babben". Antingen eller.….som Socker-Conny skulle säga!! 😉
Ja, jag tycker att du varit mindre saklig. Varför? För att det enda argumentet du använt är att du bevittnat gator i New York. Sedan klagar du på att jag tycker det är orimligt att vara för alkohol men anti cannabis.Vänta nu, menar du alltså att jag har varit mindre saklig?
-Jag tycker minsann att ditt enda framförda sakliga argument är det sämsta i forumtråden! *stjärnstopp*…
Varför särskiljer sig mina exemplifieringar om resonemang så markant att du ser ett behov av att förminska dem istället för att bemöta med motargument? Jag tror att om du bara ville så kunde du också se att det var fråga om att rabbla exempel och lika gärna hade kunna fyllas på med 100 andra saker.
Vi spenderar bevisligen alldeles för mycket gubbigt sur tid framför tangentbordet istället för på skidor.
-Jag ska dock snart rulla igen mot fjällen (från Stockholm och med dubbdäck), så det utvecklar sig förhoppningsvis till det bättre.
Jag tror att du är ganska nära. Socker-Conny var ju "tredje generations Slussens guerilla". (kolmannen sukupolven Slussenin sissi) Så, Pirinen försökte berätta, hur invandring bakgrunden kan följa med generation efter generation. Och, det kan vara problemet också med det där i Åre. Om man kan inte vara en mellan svensson, man kan i stället bli Socker-Conny eller El-Chapo. Varenda människa vill vara något.Antingen Socker-conny, torkel i knipa eller ett gäng rasistiska horungar som jagar "babben". Antingen eller.
Dricka alkohol ibland/kontinuerligt användande av droger? Känns jämförelsen rimlig? Och du har synpunkter på andras "extrem-exempel"Nu pratar jag om allmänt användande. Man blir inte dum av att dricka alkohol ibland, men kontinuerligt användande av vissa droger gör folk dumma.
Varför dra till med extrem-exempel? Vem pratade om "svårt nedsupna människor"?
På vilket sätt då? Menar du att polisen i Åre inte har koll på sin kommun?"– Vi uppfattar det som att det finns en god tillgång på droger här. Cannabis är en grunddrog kan man säga. Och sedan spär man på den med lite piller och kokain också, säger Andreas Zehlander som är gruppchef vid polisen i Åre kommun."
Den här kommentarer är så otroligt oinformerad.
Det är klart att dom har koll så tillvida att dom har koll på vilka partyknarkare dom plockar ute på krogen, vilka beslag dom gör etc. I övrigt är det en partsinlaga som ska anses ungefär lika trovärdig som genomsnittlig wikipedia-artikel.På vilket sätt då? Menar du att polisen i Åre inte har koll på sin kommun?
Vad partsinlaga betyder är jag inte riktigt säker på så jag kanske misstolkar vad du menar.
Att cannabis är en drog som ofta används i samband med andra är väl inget nytt för någon?
Efter två dagar på kokain/amfetamin behövs det något som lugnar dig. Cannabis eller piller hjälper dig att snabbare komma tillbaka till verkligheten. Cannabis och piller mängden som gick åt efter festerna på Docklands i Nacka var nog hyfsat stora.
Kommer du i kontakt med cannabis så är det inte ovanligt att säljaren även har annat på lager som hen gärna introducerar för dig.
Sen har vi de som vill testa nytt och tänja gränserna.
Jag lägger inga större värderingar i brukande/missbrukande med detta inlägg men att cannabis ofta leder till att testa andra droger är inte ovanligt.
Sen finns det givetvis de som aldrig skulle prova några tyngre droger precis som det finns folk som inte dricker sprit men gärna en öl.
Vi har säkert olika åsikter i mycket om detta men säkert samma åsikter i lika mycket. Och så får det vara : )Jag säger inte emot något om hur drogerna interagerar eller hur brukaren använder dom men läs igen vad polisen sa. Polisen påstod att röka't var en grunddrog som man spär på med piller och ladd. Det är detta som måste anses vara direkt felaktigt.
Precis som den gamla klyschan att cannabis är inkörsporten till tyngre missbruk. Det är möjligt att det var så tidigare men idag ...... Kan sträcka mig till att det är en av inkörsportarna men om jag enbart går på vad jag själv sett och upplevt så är det snarare så att man efter några enheter alkohol går direkt på laddet som i sin tur för vissa ibland kräver andra droger gör att komma ner.
I min omgivning har man oftast tagit ladd efter ett par öl etc. och sällan eller aldrig efter att ha rökt en holk. Och samma förhållande gäller hur man en gång introducerades till drogerna. Dock bör det sägas att jag numera som medelålders aspirerande bonnläpp knappt vågar mig ut på krogen men jag har vänner och bekanta som inte har dekat ner sig i samma utsträckning .....
Däremot har jag desto fler bekanta som röker en holk lite då och då som aldrig skulle komma på tanken att ta några andra droger.
Förtydligande: vi har nog också olika åsikter kring hur vanligt det är att man testar andra grejer bara för att kranen råkar ha och erbjuda det.
Haha, jag har nog läst det mesta av Svensk undergroundserier från 80-90-talet. Socker-Conny är en favorit, likväl som Arne Anka och typ allt av Lindengren.Jag tror att du är ganska nära. Socker-Conny var ju "tredje generations Slussens guerilla". (kolmannen sukupolven Slussenin sissi) Så, Pirinen försökte berätta, hur invandring bakgrunden kan följa med generation efter generation. Och, det kan vara problemet också med det där i Åre. Om man kan inte vara en mellan svensson, man kan i stället bli Socker-Conny eller El-Chapo. Varenda människa vill vara något.
Det här rekommenderar jag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svinalängorna_(film)
Jag rekommenderar också att läsa alla Pirinens serieböcker!
Att cannabis är en drog som ofta används i samband med andra är väl inget nytt för någon?
Vi tycks ha samma "konflikt" kring drogpolitik här i tråden, som inom KD.
Här är bakgrunden till Sara Skyttedals konflikt med Johan Ingerö:
klart sevärt!
![]()
30 minuter – Sara Skyttedal (KD)
Anders Holmberg intervjuar Sara Skyttedal, kristdemokratisk ledamot i EU-parlamentet.www.svtplay.se
1. Jag vet inte om det finns någon evidens öht för det här påståendet, vad jag vet är att det absolut inte har något med vad jag sa att göra.Vad partsinlaga betyder är jag inte riktigt säker på så jag kanske misstolkar vad du menar.
1. Efter två dagar på kokain/amfetamin behövs det något som lugnar dig. Cannabis eller piller hjälper dig att snabbare komma tillbaka till verkligheten. Cannabis och piller mängden som gick åt efter festerna på Docklands i Nacka var nog hyfsat stora.
2. Kommer du i kontakt med cannabis så är det inte ovanligt att säljaren även har annat på lager som hen gärna introducerar för dig.
Sen har vi de som vill testa nytt och tänja gränserna.
3. Jag lägger inga större värderingar i brukande/missbrukande med detta inlägg men att cannabis ofta leder till att testa andra droger är inte ovanligt.
Sen finns det givetvis de som aldrig skulle prova några tyngre droger precis som det finns folk som inte dricker sprit men gärna en öl.
Alltså jämtarna håller sig nog fortfarande primärt med kaffe & krusa, poängen är ju att det är turistande ladd-torskar som står för det mesta partyknarkandet i Åre.Vad hände med polarkaka/renkött, oboy och en apelsin? Jämtarna har tappat det..![]()
Tror du att en stat som förbjuder dom sakerna stannar där?För min del får staten gärna totalförbjuda socker,läsk,alkohol,narkotika och rökning
Legalisera allt. Staten ska inte förbjuda saker där det inte är absolut nödvändigt med förbud i ett fritt samhälle.Tycker det är dags för Sveriges politiker att ta sitt ansvar och inse att dagens narkotikapolitik inte fungerar.
Legalisera cannabis istället
Så får gängen en sak mindre att bråka om och staten får in massa skattepengar.
Samtidigt som man slipper slösa så mycket resurser på folk som röker.
Har har vi något som troligen kan ses som kulturskillnad och bero på i vilka sammanhang och i vilket umgänge någon kommer i kontakt med narkotika.2. "Hej, jag har aldrig köpt droger."
Finns en studie som visar att vuxna som använder marijuana, alkohol och tobak var 323 gånger mer benägna att använda tyngre droger. Givetvis har alkoholen säkerligen en stor del i detta då omdömet förändras en del av akohol.3. Det finns absolut ingen evidens för det här påståendet. Det finns en del äldre studier som visar korrelation mellan cannabis och tyngre droger men absolut ingen kausalitet.
Jag har inte spenderat någon större del av mitt liv runt om i världen på olika skidorter men det räcker med att åkt bräda sen början på 90-talet runt om i Sverige för att dela din åsikt. Kan tänka mig att det är än större koppling i andra delar av världen än i Sverige.Jag har spenderat den övervägande majoriteten av tiden i mitt vuxna liv på skidorter runt om jorden, cannabis och skidåkning går hand i hand ungefär som jordnötssmör och sylt. Tyngre droger är i min erfarenhet inte alls speciellt vanligt på skidorter och absolut inte i skidkretsar.
Fast det finns forskning som visar på att det finns en koppling. Det är lättare för unga att komma i kontakt med cannabis, det ses som snällare narkotika som inte är så farligt att prova och det är inte speciellt dyrt.Vad är då min poäng?
2. Bunta inte ihop tyngre droger men cannabis av en rad olika anledningar, men det mest essentiella är att det inte finns någon kausalitet öht mellan användning av de två.
Cannabis och skidåkning är jag inte riktigt med på, kanske beror på att jag i stort sett endast åkt i Skanderna och den är tydligare utanför Sverige?Cannabis går hand i hand med skidåkningen och livsstilen som hör till.
Kokain går hand i hand med alkohol och festande på stureplan.
Jag håller absolut med om att det går att nyttja cannabis utan att det blir ett missbruk. Jag gissar att det finns levande exempel i tråden ; )Användning av cannabis är inte mer missbruk än att dricka kaffe. Låt oss vända oss till vetenskapen, det är allt vi har.![]()
Om inte människan hade varit så obotligt korkad så hade det inte behövts så många lagar. Och nej, jag syftar inte på narkotika. Det räcker att åka mellan Falun och Rättvik en sportlovssöndag för att inse att det behövs trafikregler.Legalisera allt. Staten ska inte förbjuda saker där det inte är absolut nödvändigt med förbud i ett fritt samhälle.
Studien du refererar till visar korrelation, inte kausalitet.Finns en studie som visar att vuxna som använder marijuana, alkohol och tobak var 323 gånger mer benägna att använda tyngre droger. Givetvis har alkoholen säkerligen en stor del i detta då omdömet förändras en del av akohol.
Återigen, den forskning som finns tillgänglig visar korrelation, inte kausalitet.Fast det finns forskning som visar på att det finns en koppling. Det är lättare för unga att komma i kontakt med cannabis, det ses som snällare narkotika som inte är så farligt att prova och det är inte speciellt dyrt.
Sen är frågan även här, varför använder en person cannabis, vad är orsaken till att berusa sig? Dricker jag tre öl för att det är gott eller dricker jag 8 öl för att jag mår piss? Andra alternativet kommer säkerligen leda till att jag somnar i fåtöljen med en flaska Explorer i näven.
Du kan tro vad du vill, det finns ingen vetenskap som styrker det du säger. Jag väljer att hålla mig till vetenskapen.På samma sätt som det finns folk som klarar av att dricka nått glas vin någon kväll i veckan så finns det givetvis folk som kan hantera cannabis på ett klokt sätt men för de riskgrupper som finns så blir vinglas fler och starkare och cannabisen byts ut mot tyngre droger. (Tror jag)
Många människor som sysslar med skidåkning, klättring, surf eller andra liknande sporter och bosätter sig på ställen i världen där man fördelaktigt kan utöva dessa sporter skiljer sig en hel del från gemene man i Sverige, på många sätt.Cannabis och skidåkning är jag inte riktigt med på, kanske beror på att jag i stort sett endast åkt i Skanderna och den är tydligare utanför Sverige?
Bland brädåkare däremot...
Sen handlar det väl om ens egna inställning också. Jag har vänner som gjort säsonger i Kanada, USA och Europa som inte skulle hålla med dig i att det är en del av livsstilen.
Jag konsumerar inte cannabis personligen, jag forskar dock.Jag håller absolut med om att det går att nyttja cannabis utan att det blir ett missbruk. Jag gissar att det finns levande exempel i tråden ; )
Ber om ursäkt för antagandet.Jag konsumerar inte cannabis personligen, jag forskar dock.
Jag har då sett betydligt mycket mer seriösa biverkningar av omfattande cannabis-bruk än av gränslöst kaffedrickande. Svåra problem att koncentrera sig och att hålla fokus, en trögare hjärna, påverkan på den mentala mognaden vid regelbundet bruk i ung ålder m m. Kaffe är inte i närheten av den nivån. Den liknelsen förstår jag inte.Användning av cannabis är inte mer missbruk än att dricka kaffe. Låt oss vända oss till vetenskapen, det är allt vi har.
Det hade varit en icke-fråga om vägarna varit privat ägda. Vägägaren sätter upp regler och bilisten/kunden väljer att godta dessa regler eller åka på en annan väg (eller flyga, åka tåg osv). Detta skiljer sig inte från att krogar har olika acceptans för mer eller mindre stökigt beteende.Om inte människan hade varit så obotligt korkad så hade det inte behövts så många lagar. Och nej, jag syftar inte på narkotika. Det räcker att åka mellan Falun och Rättvik en sportlovssöndag för att inse att det behövs trafikregler.