[Artikel] Dundret är Sveriges bästa skidort 2020

Redaktionen

Aktiv medlem

Nu är omröstningen Sveriges bästa skidort denna vinter stängd och vi har en vinnare. En oväntad uppkomling från norr alldeles i utkanten av Gällivare.

Läs hela artikeln:

Bohica

Aktiv medlem
Återigen: Det är fel tidsram för dessa omröstningar. Röstningen slutar ju t.o.m. innan sportlovet, vilket innebär att dom flesta inte ens hunnit åka än, och baserar sina röster på gamla minnen från tidigare säsonger. Blir helt skevt när vissa röster handlar om nuvarande år, och andra röster handlar om tidigare år.
Och som i år när när snötillgång varit ett problem i landet, så är det klart att Dundret skräller upp rejält, jämfört med anläggningar som precis kommit igång med sin säsong.

Jag tycker ni borde ändra tiden för dessa omröstningar, för ett mer konsekvent resultat. Även om det "bara är på skoj".

Svirre

Medlem
Kul att Dundret vann trots försöket att påverka omröstningen i och med denna artikel:

Nu är omröstningen Sveriges bästa skidort denna vinter stängd och vi har en vinnare. En oväntad uppkomling från norr alldeles i utkanten av Gällivare.

Läs hela artikeln:
Hejsan,
fantastisk roligt!Jag har alltid sagt att Dundret har enorm kapacitet,tyvärr har det varit många lycksökare i farten genom åren som bara har roffat åt sej pengar.En härlig skiaround i norrbotten är börja i Storklinten(Kristoffer Jakobsens hemmabacke och där även Tommy Eliasson är fostrad) fortsätt till Kåbdalis vidare till Dundret och avsluta i Svanstein Ski(f.d Poulinki)nästan bara natursnö!

Mikoel

Ny medlem
Återigen: Det är fel tidsram för dessa omröstningar. Röstningen slutar ju t.o.m. innan sportlovet, vilket innebär att dom flesta inte ens hunnit åka än, och baserar sina röster på gamla minnen från tidigare säsonger. Blir helt skevt när vissa röster handlar om nuvarande år, och andra röster handlar om tidigare år.
Och som i år när när snötillgång varit ett problem i landet, så är det klart att Dundret skräller upp rejält, jämfört med anläggningar som precis kommit igång med sin säsong.

Jag tycker ni borde ändra tiden för dessa omröstningar, för ett mer konsekvent resultat. Även om det "bara är på skoj".
Håller helt med!

JFPantalon

Medlem
Det är väl ingen skräll eller orättvisa att en backe med pålitliga och konsekventa vintrar ses som bättre än andra? Och hur ska man kunna bedöma om en ort är bättre än en annan om man inte har åkt innan sportloven? Baserar man sin röst på en sportlovsvecka? Är det rättvist?

Bohica

Aktiv medlem
Det är väl ingen skräll eller orättvisa att en backe med pålitliga och konsekventa vintrar ses som bättre än andra? Och hur ska man kunna bedöma om en ort är bättre än en annan om man inte har åkt innan sportloven? Baserar man sin röst på en sportlovsvecka? Är det rättvist?
Förtydligar då:
1. Jag har ingen hund i det här rejset, och bryr mig ganska lite vem som "vinner". Kul för Dundret, och säkert välförtjänt. Men en sådan här markant ökning kan ju ses som en skräll, när dom ökat med 24%.

2. För mig ger en (korrekt) omröstning lite tips om nya platser att prova (inkl. Dundret). Men som det är nu anser jag att omröstningen är skev, och opålitlig. Det är bättre att den görs i slutet eller efter säsongen, så man får veta vad folk tycker om innevarande års säsong, snarare än vad dom tyckt tidigare säsonger.

3. Och visst blir det extra fel när säsongen på de flesta orter denna vinter lidigt av snöbrist, men nu börjar komma igång inför den stora rusningen av besökare (loven).
Så jag tycker omröstningen mer visar bästa försäsongsort alternativt bästa minne från föregående säsong, snarare än bästa skidort för hela säsongen.

Så nej, jag tycker inte att omröstningen enbart ska baseras på sportlovet, men det sade jag ju inte heller. Utan att det ska baseras på HELA säsongen, snarare än enbart halva/försäsongen. Först då får man ett mer rättvisande resultat om vad de olika orterna står idag. Och DET vore iaf för mig en mycket bättre vägvisare inför nästa säsongs planering.

JFPantalon

Medlem
Nu förstår jag dig bättre. Jag har även tänkt ett varv till och håller med dig då det är 2020s ort som utses. Tex har Gränsen en rekordvinter, men liftarna har inte kört igång ännu. Men att folk baserar sitt röstande på tidigare upplevelser blir svårt att komma ifrån oavsett när på året man ger sin röst. Kanske att man ska tänka till när det kommer till att utse årets bästa ort och inte bara förlita sig på folks klickande? På tal om vägvisare så ser det ut som om jag ska ge upp tanken på att förlägga min tid längst upp i norr och göra en säsong i Orsa/Grönklitt (som seglade förbi min hemmaort (Riks) i i år).

pd

Aktiv medlem
Sen kan man fundera på hur intressant det är att presentera en sådan här undersökning i samma vecka som de första sportlovsåkarna ger sig av mot backarna. Resorna är ju bokade för flera månader sedan. Rätt tid att presentera resultatet och få största möjliga mediala genomslag borde vara precis när medelsvensson intresse för att boka sportlovsresan är som störst. När det nu är. November kanske?

När börjar ni andra här i forumet att göra skarpa planer för kommande säsong? Jag brukar ha en grov idé när skidorna får sommarvalla och sedan börja boka i augusti-september.

Kaskar

Medlem
Spännande tänkte jag och gick in på deras hemsida. Man kan ju alltid kolla pistkartan!
Eller inte, eftersom de inte har någon pistkarta på sin hemsida...

Bohica

Aktiv medlem
Sen kan man fundera på hur intressant det är att presentera en sådan här undersökning i samma vecka som de första sportlovsåkarna ger sig av mot backarna. Resorna är ju bokade för flera månader sedan. Rätt tid att presentera resultatet och få största möjliga mediala genomslag borde vara precis när medelsvensson intresse för att boka sportlovsresan är som störst. När det nu är. November kanske?

När börjar ni andra här i forumet att göra skarpa planer för kommande säsong? Jag brukar ha en grov idé när skidorna får sommarvalla och sedan börja boka i augusti-september.
Jag skulle säga oktober. För presentationen. Men osäker på hur man skulle göra med omröstningen, kanske låta den vara öppen tills dess, eller så "inventerar man i maj och håller på resultatet. Fast jag tror med på att starta omröstningen april/maj, och sen låta den vara öppen till hösten. Så kanske man får lite mer aktuella resultat som är relevanta tills nästa säsong.
Men men, det är väl bara på skoj. Fast som det är nu tycker jag att det blir bara fel och missvisande. Jag åker t.ex. flera vändor under vintern, så det vore bra om man kunde rösta på den man tyckte var bäst, efter man hunnit med alla. :)

erik_lagg

Aktiv medlem
Med risk att framstå som skittråkig. Det undersökningen säger med säkerhet (om inget har fallerat) är vilken ort som flest har röstat på. Och det är ju faktiskt ganska förvånande att flest har röstat på Dundret. Utan att veta misstänker man ju någon sorts lokal kampanj på sociala medier. Men visst - flest har röstat på dem så de vann - så grattis! Orsa-Grönklitt är väl annars den överst i listan som sticker ut som ganska orimlig, tycker jag.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp