[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC1340-1000x667.jpg

Hur är det att köra elbil ner till Alperna i praktiken? Vi testade. 

Läs hela artikeln:

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu har ju Tesla öppnat sina Supercharger för alla bilmärken så långresor blir ännu smidigare för oss med andra elbilar än Tesla ;)
Vad kostar det per kWh i Tesla supercharger?
Man får se upp med de olika laddkostnaderna som kan variera mellan 3 - 10 kr/kWh. Vid 10 kr är det dyrare än att köra på bensin.

IONITY som de använde i artikeln, är bland de bästa i Europa (inkl. Sverige) när det gäller pris och laddhastighet. Om man har rätt abonnemang så betalar man 3,10 kr/kWh.

Sen har väl Tesla annan anslutning än EU standarden CCS?
Du kan väl inte ladda din ID.3 på en Tesla Supercharger?

Billigast är det ju att ladda hemma.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vad kostar det per kWh i Tesla supercharger?
Man får se upp med de olika laddkostnaderna som kan variera mellan 3 - 10 kr/kWh. Vid 10 kr är det dyrare än att köra på bensin.

IONITY som de använde i artikeln, är bland de bästa i Europa (inkl. Sverige) när det gäller pris och laddhastighet. Om man har rätt abonnemang så betalar man 3,10 kr/kWh.

Sen har väl Tesla annan anslutning än EU standarden CCS?
Du kan väl inte ladda din ID.3 på en Tesla Supercharger?

Billigast är det ju att ladda hemma.
Du får läsa på lite innan du får din ID4:a...
funkar utmärkt med Teslas laddare.
Priset varierar lite mellan olika stationer men är ligger ungefär på samma som övriga laddoperatörer. Med Tesla abonnemang (129 kr/mån) blir priset ännu lägre.

Ionity är ett stort skämt. ser ingen anledning att ladda där.
men som du skriver: 98% av all laddning sker hemma..

PisteCarver

Aktiv medlem
Du får läsa på lite innan du får din ID4:a...
funkar utmärkt med Teslas laddare.
Priset varierar lite mellan olika stationer men är ligger ungefär på samma som övriga laddoperatörer. Med Tesla abonnemang (129 kr/mån) blir priset ännu lägre.

Ionity är ett stort skämt. ser ingen anledning att ladda där.
men som du skriver: 98% av all laddning sker hemma..
Ok, tack för info.
Ska kolla Tesla abonnemang.
IONITY är väldigt bra utbyggt i Centraleuropa och södra Sverige, men inte i norra halvan av vårt land tyvärr.

fredw

Aktiv medlem
Kapar tråden en aning. Bor man i lgh så är det ju inte alltid så enkelt att "ladda hemma" eller ens ordna så att det blir möjligt. Jag har blivit ansvarig för utbyggnad av laddstolpar i vår brf - vi har inga alls ännu (på 64 lägenheter med 64 p-platser utomhus på vår gård). Intresset för sådana är ju på uppgång men varierar. Tyvärr måste vi "säkra upp" vårt elnät vilket kostar en del. Det blir 22 kW stolpar. Några enkätfrågor till församlingen:
1. Hur många laddstolpar anser ni rimligt att en sådan brf-förening behöver (2-årsperspektiv)? (med hänsyn till att det kan kosta 20-40000 kr per stolpe)
2. Kan man påstå att en brf-lgh i en förening utan egna laddstolpar numera förlorar i värde, och i så fall hur mycket?
Beror förstås på lokala omständigheter. Mina svar är på 1: minst 10-12, gärna fler, på 2: Ja, att bygga laddstolpar är en investering som troligen "betalar sig" omedelbart (åtm. upp till 30-40000 kr per laddplats). Och jag tror att enbart existensen av några laddplatser gör att alla lgh i föreningen stiger i attraktion.

Motargument som jag hör: - Ska vi installera en bensinpump på gården också? :rolleyes: :) - Man kan ju inte snabbladda hemma. Tänk om alla i framtiden snabbladdar bilen på jobbet eller ute på stan?

CrilleCouloir

Ny medlem
Jag skulle jättegärna köpa en elbil men kan någon hjälpa mig med ekvationen för jag får inte den att gå ihop. Har för tillfället en avbetald Touareg (diesel) och kör jättemycket (ca 5000 mil/år), men om jag ska köpa en ny elbil på avbetalning så hamnar månadskostnaden på 7500 kr. Det är mkt diesel det, och då har jag inte räknat på vad elen skulle kosta (kan ladda hemma). Hur går det ihop?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Kapar tråden en aning. Bor man i lgh så är det ju inte alltid så enkelt att "ladda hemma" eller ens ordna så att det blir möjligt. Jag har blivit ansvarig för utbyggnad av laddstolpar i vår brf - vi har inga alls ännu (på 64 lägenheter med 64 p-platser utomhus på vår gård). Intresset för sådana är ju på uppgång men varierar. Tyvärr måste vi "säkra upp" vårt elnät vilket kostar en del. Det blir 22 kW stolpar. Några enkätfrågor till församlingen:
1. Hur många laddstolpar anser ni rimligt att en sådan brf-förening behöver (2-årsperspektiv)? (med hänsyn till att det kan kosta 20-40000 kr per stolpe)
2. Kan man påstå att en brf-lgh i en förening utan egna laddstolpar numera förlorar i värde, och i så fall hur mycket?
Beror förstås på lokala omständigheter. Mina svar är på 1: minst 10-12, gärna fler, på 2: Ja, att bygga laddstolpar är en investering som troligen "betalar sig" omedelbart (åtm. upp till 30-40000 kr per laddplats). Och jag tror att enbart existensen av några laddplatser gör att alla lgh i föreningen stiger i attraktion.

Motargument som jag hör: - Ska vi installera en bensinpump på gården också? :rolleyes: :) - Man kan ju inte snabbladda hemma. Tänk om alla i framtiden snabbladdar bilen på jobbet eller ute på stan?
oh no, den här diskussionen förs ju massor av forum. Är Freeride verkligen rätt forum? (jag får väl skylla mig själv som startade...)

Min erfarenhet:
för hemmaladdning behövs inte många Kw.
Funkar faktiskt bra med 220v uttag även om alla "experter" avråder (om man inte måste åka mer än typ 20 mil varje dag. Kräver även att man ställer ned laddstyrkan så inte säkringen går)

Om ni redan har motorvärmarstolpar (finns sånt i skåne?) så är ju saken enkel. Annars borde det räcka att sätta in typ2 uttag med 3,7kw. då hinner bilen ladda upp över natten

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jag skulle jättegärna köpa en elbil men kan någon hjälpa mig med ekvationen för jag får inte den att gå ihop. Har för tillfället en avbetald Touareg (diesel) och kör jättemycket (ca 5000 mil/år), men om jag ska köpa en ny elbil på avbetalning så hamnar månadskostnaden på 7500 kr. Det är mkt diesel det, och då har jag inte räknat på vad elen skulle kosta (kan ladda hemma). Hur går det ihop?
Då gissar jag på att du har en milkostnad på minst 40-50kr/milen (inkl din årskatt på 10k, rep, service, diesel, värdeminskning, däck osv)

Milkostnaden på ID3:a ligger på ca 22-25 kr vid 2000mil/år. Om jag körde 5000mil/år skulle den totala milkostnaden sjunka till kanske 12-15 kr...

Byt bil snabbt som attan!

PisteCarver

Aktiv medlem
Om ni redan har motorvärmarstolpar (finns sånt i skåne?) så är ju saken enkel. Annars borde det räcka att sätta in typ2 uttag med 3,7kw. då hinner bilen ladda upp över natten
Exaktemente.
@fredw , 22kW (även 11 kW) laddning är ”overkill” för hemmaladdning.

@Ivo del Scandi , nej motorvärmare har vi inte. Är väldigt sällan det ens går under nollan nuförtiden.

fredw

Aktiv medlem
Jag är ny i gamet. Tacksam för länkar till andra lämpliga diskussionsforum!

Påpekar dock att inom en brf, där det till att börja med endast finns få stolpar, behövs "dela" på stolparna. Ingen vill ju iofs gå upp mittinatten och byta laddplats men det vore bra om t.ex. två bilar hinner laddas hyggligt på en kväll på samma stolpe. Det halverar vår fasta kostnad (och vår brf är full av snåla pensionärer som inte fattar att det eg handlar om peanuts).
Och det behövs grävas ner kabel (ganska långa sådana), byggas stolpar och sätta upp laddboxar vilket nog är det som kostar mest i vårt fall. Tyvärr dåligt förberett. Men med dynamisk lastbalansering så behöver förstås inte "uppsäkringen" täcka max uttag på alla stolpar samtidigt.

CrilleCouloir

Ny medlem
Då gissar jag på att du har en milkostnad på minst 40-50kr/milen (inkl din årskatt på 10k, rep, service, diesel, värdeminskning, däck osv)

Milkostnaden på ID3:a ligger på ca 22-25 kr vid 2000mil/år. Om jag körde 5000mil/år skulle den totala milkostnaden sjunka till kanske 12-15 kr...

Byt bil snabbt som attan!
Sorry, behöver ha en någorlunda jämförbar bil. En id3 med 3 barn och kör ofta med släp i jobbet...nejdu

StefanAaroe

Aktiv medlem
En fråga för ordningens skull, om ni körde 455 mil och stannade och laddade 35 gånger, blir inte det ca 13 mils räckvidd mellan varje laddning?

MarkusO

Aktiv medlem
Jag har el-rullat till allehanda skidberg inkl alper sen 2015. Så kan intyga att det inte är några problem över huvud taget.

Första hösten där, 2015, lite trix norr om Orsa. 2016-början av 2021 _helt_ smooth.

Sen andra halvan av 2021 får man dock tänka till lite. Har kommit ut massiva mängder bilar, så man kan verkligen inte tänka "jag stannar och laddar på singelladdaren i Mellerud" längre. De är mer en bonus nu, om man ändå stannar och de råkar vara lediga. Och laddpeakarna måste undvikas nu. 12:00 på sportlovssöndagen är så att säga en dålig idé from sportlovet 2022.

larchii

Aktiv medlem
Bra artikel, och kul att ni belyser att de största "utmaningarna" med elbil är egentligen att ändra sitt tankesätt (typ att det lönar sig att stanna fler gånger och ladda upp till 80 istället för fullt mm).

Har kört min Tesla Model 3 i lite drygt tre år och 10 000 mil och kommit fram till följande: På långresor över 60 mil skulle jag säga att man kommer fram i ungefär samma tid som man hade gjort med en vanlig bil (Som nämnt i artikeln behöver man ju även i bensin/dieselbil ha en paus ibland). Detta stämmer i alla fall om du har Tesla (eller annan bil) som kan ladda i 250kw eller mer (och att det finns laddstationer som levererar så mycket power). Till skillnad från Polestar som laddar max i 150kw så gör det verkligen att laddstoppet kan bli 10-15min (dvs en bensträckare och pissepaus) istället för 25-40min

Nu har ju Tesla öppnat sina Supercharger för alla bilmärken så långresor blir ännu smidigare för oss med andra elbilar än Tesla ;)

Att Tesla öppnar upp sina laddstationer för andra tillverkare kommer bli bra, de är överlägset bäst på den infrastukturen (också). Förvisso blir det inte lika smidigt för icke Tesla-bilar. Då "vi" bara kan åka och sätta i sladden, så får övriga märken krångla med en app likt övriga laddstationer. Men fördelen är att det kommer stå 20-30st supersnabba laddare som fungerar istället för två stycken varav en är ur funktion som det kan vara på andra laddstationer. Plus att du får böter (typ 10kr/min) om du står kvar efter att du laddat färdigt. På icke Tesla-laddare skulle jag säga att det är ett av de största problemen, att bilar som är färdigladdade står kvar och blockerar laddare.

Nu dundrade ni ju ner i ett sträck, men om man ska övernatta någonstans kan man ju spara in hotellnätter genom att sova i bilen. Bara fälla sätet, på med Camper-mode (värme/AC) och somna till en bra film på bilens skärm (med bra surroundljud) (detta är väl iofs exlusivt för oss med Tesla än så länge).

Framtiden är elektrisk (och förhoppningsvis snörik).

David_K_J

Medlem
Jag är ny i gamet. Tacksam för länkar till andra lämpliga diskussionsforum!

Påpekar dock att inom en brf, där det till att börja med endast finns få stolpar, behövs "dela" på stolparna. Ingen vill ju iofs gå upp mittinatten och byta laddplats men det vore bra om t.ex. två bilar hinner laddas hyggligt på en kväll på samma stolpe. Det halverar vår fasta kostnad (och vår brf är full av snåla pensionärer som inte fattar att det eg handlar om peanuts).
Och det behövs grävas ner kabel (ganska långa sådana), byggas stolpar och sätta upp laddboxar vilket nog är det som kostar mest i vårt fall. Tyvärr dåligt förberett. Men med dynamisk lastbalansering så behöver förstås inte "uppsäkringen" täcka max uttag på alla stolpar samtidigt.
Hej,
utan att veta hur det faktiskt ser ut hos er och utan att veta hur tekniken egentligen fungerar och vad kostnadsläget ligger på kontra andra system så vill jag ändå tipsa om Chargenode. Har bara skummat lite och det verkar ganska fiffigt.
Som tidigare redan skrivit så behöver man inga 22kW framförallt inte om man har många platser. Att sätta upp regler som max 3h laddning, p-skiva eller dyligt kommer bara bli drygt i en brf.
Du måste övertyga dina pensionärer, jag vet det kan vara hopplöst, men el är framtiden. Ni kommer vilja ha laddmöjlighet på 100% av era P-platser framöver.
Jag ser det som lika självklart som att dra in fiber i villan/fastigheten. Alla kommer vilja ha det. Det är en framtidsinvestering.
Chargenodes lösning med centraliserad laddcentral, skalbar "laddningsbalk" upp till 54 bilar och appstyrning där man matar in när man planerar att åka och önskad laddnivå låter i mina öron riktigt bra. (Jag tror att det funkar ungefär så). Det finns säkert nackdelar, jag har bara läst litegrann.
OBS, jag har inget med företaget att göra.
Lycka till!

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har iofs svårt att förstå att man med stopp i genomsnitt var trettonde mil kan köra ner till alperna utan betydande tidsförlust.
Nej, det kan inte vara möjligt.
De har dessutom gjort fel när de laddat vid 20-30%, man ska köra ner till 10% innan man laddar, eftersom laddning från lägre nivå går mycket fortare, samt att man slipper så många laddstopp.
Jag hoppas på att kunna köra Skåne-Alperna på 3 laddstopp och räknar då med 2-3 timmar längre restid än tidigare.
En annan sak är att man kan inte ligga och marchköra i 150-160, det suger snabbt musten ur batteriet. Elbilar är ”tvärtom-bilar” jmf bensin och diesel, de drar minst i stadstrafik och mest på Autobahn.
Bra initiativ med den här artikeln (jag hade faktiskt tänkt erbjuda Freeride att göra en sådan här artikel till hösten), men som feedback till artikelförfattaren (ni skrev visserligen att ni inte var teknikkunniga personer) skulle jag vilja säga att ni borde ha läst på lite bättre innan, så att ni använt elbilen på rätt sätt. Annars blir inte resultatet riktigt relevant. Lite mer fakta och lite mindre av ”allmänt trevlig berättelse” hade jag också tyckt passat bättre för det här reportaget. ;)
Sedan bör man tillägga att en takbox ökar förbrukningen mycket på en elbil, alla ökningar av luftmotståndet slår procentuellt mycket hårdare på en elbil än en bensin/diesel.
Tänk så här: Ett fulladdat batteri med 70-80 kWh innehåller faktiskt inte mer energi än 7-8 liter bensin/diesel.
Vindmotstånd, temperatur mm. kan slå upp till 30-40% på räckvidden.
Polestar ligger heller inte i räckviddstoppen i praktiska tester som har gjorts.

Senast ändrad:

CrilleCouloir

Ny medlem
Sorry, behöver ha en någorlunda jämförbar bil. En id3 med 3 barn och kör ofta med släp i jobbet...nejdu
Har funderat lite och köper inte dina argument: Hög skatt ja (6000 kr) och dyr diesel samt ett verkstadsbesök per år ca 5000-9000 kr. Men elbilen har ju också däckslitage samt värdeminskning. Som sagt jag vill gärna ha en elbil ur miljösynpunkt men i dagsläget är det svårt rent ekonomiskt att räkna hem det. Jag och många andra med äldre bilar har ju typ noll i värdetapp jag får lika lite för min bil oavsett om den gått 24000 eller 28000 mil. Men försök sälja en elbil med 35 mils räckvidd om några år då räckvidden är minst det dubbla... I dagsläget om jag ska ersätta min Touareg så får jag betala minst 750 000 kr för en likvärdig elbil, det är sjukt mkt pengar för en bil...

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Jag har iofs svårt att förstå att man med stopp i genomsnitt var trettonde mil kan köra ner till alperna utan betydande tidsförlust.
Beror väl på vad man tycker är betydande? Det tog oss som sagt ca 3 timmar längre än med bensin/diesel då vi kunde samköra ladda med andra pauser som du kanske inte gör när du ska tanka.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Har funderat lite och köper inte dina argument: Hög skatt ja (6000 kr) och dyr diesel samt ett verkstadsbesök per år ca 5000-9000 kr. Men elbilen har ju också däckslitage samt värdeminskning. Som sagt jag vill gärna ha en elbil ur miljösynpunkt men i dagsläget är det svårt rent ekonomiskt att räkna hem det. Jag och många andra med äldre bilar har ju typ noll i värdetapp jag får lika lite för min bil oavsett om den gått 24000 eller 28000 mil. Men försök sälja en elbil med 35 mils räckvidd om några år då räckvidden är minst det dubbla... I dagsläget om jag ska ersätta min Touareg så får jag betala minst 750 000 kr för en likvärdig elbil, det är sjukt mkt pengar för en bil...
Min jämförelse gällde milkostnad.
kalkylen bygger på privatleasing av ID3 för 3000kr/mån. dvs däckslitage, värdeminskning, service osv inkluderas i summan.

kör du 5000mil/år så ska du naturligtvis köra elbil. De gånger du behöver dra tunga släp så kan du ta en annan bil.
Id3 rymmer mina 3 barn (med lite knorrande) men får tyvärr inte dra släp

CrilleCouloir

Ny medlem
Vi pratar om varandra lite grann. Jag talar om vad min bil kostar idag och fram tills att den slutar rulla. Kan inte du ge mig ett leasingpris per månad med 5000 mil körsträcka...? Kolla efter, jag väntar...

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Nej, det kan inte vara möjligt.
De har dessutom gjort fel när de laddat vid 20-30%, man ska köra ner till 10% innan man laddar, eftersom laddning från lägre nivå går mycket fortare, samt att man slipper så många laddstopp.
Jag hoppas på att kunna köra Skåne-Alperna på 3 laddstopp och räknar då med 2-3 timmar längre restid än tidigare.
En annan sak är att man kan inte ligga och marchköra i 150-160, det suger snabbt musten ur batteriet. Elbilar är ”tvärtom-bilar” jmf bensin och diesel, de drar minst i stadstrafik och mest på Autobahn.
Bra initiativ med den här artikeln (jag hade faktiskt tänkt erbjuda Freeride att göra en sådan här artikel till hösten), men som feedback till artikelförfattaren (ni skrev visserligen att ni inte var teknikkunniga personer) skulle jag vilja säga att ni borde ha läst på lite bättre innan, så att ni använt elbilen på rätt sätt. Annars blir inte resultatet riktigt relevant. Lite mer fakta och lite mindre av ”allmänt trevlig berättelse” hade jag också tyckt passat bättre för det här reportaget. ;)
Sedan bör man tillägga att en takbox ökar förbrukningen mycket på en elbil, alla ökningar av luftmotståndet slår procentuellt mycket hårdare på en elbil än en bensin/diesel.
Tänk så här: Ett fulladdat batteri med 70-80 kWh innehåller faktiskt inte mer energi än 7-8 liter bensin/diesel.
Vindmotstånd, temperatur mm. kan slå upp till 30-40% på räckvidden.
Polestar ligger heller inte i räckviddstoppen i praktiska tester som har gjorts.
Hejsan! Kul du gillar initiativet! Dock så låg vi inte i 150-160 i marschfart, långt i från. Vi ladda inte heller alltid vid 20% tvärt, utan vi var nere vid 10-15% flera gånger, såklart. Vi har även vart tydliga med att takboxen och lasten gjorde att vi kom mycket kortare än vad vi skulle gjort utan, på iallafall två ställen i texten.
Sen var meningen med denna artikel att inte bli teknisk eller massvis med siffror mm, utan mer en praktisk berättelse hur det funkade rent praktiskt. Tänker det finns andra mer specialiserade publikationer för teknik och sånt som tar upp detta :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Hejsan! Kul du gillar initiativet! Dock så låg vi inte i 150-160 i marschfart, långt i från. Vi ladda inte heller alltid vid 20% tvärt, utan vi var nere vid 10-15% flera gånger, såklart. Vi har även vart tydliga med att takboxen och lasten gjorde att vi kom mycket kortare än vad vi skulle gjort utan, på iallafall två ställen i texten.
Sen var meningen med denna artikel att inte bli teknisk eller massvis med siffror mm, utan mer en praktisk berättelse hur det funkade rent praktiskt. Tänker det finns andra mer specialiserade publikationer för teknik och sånt som tar upp detta :)
Allt jag skrev var inte med hänvisning eller kritik till din artikel, eller menat som att ni körde onödigt fort eller så. Mycket var tänkt som allmän tilläggsinformation.
Jag är själv spänd av förväntan inför första alpresan med elbil, men jag har planerat och tagit höjd för att det inte kommer att vara lika smidigt som med en dieselbil.

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Allt jag skrev var inte med hänvisning eller kritik till din artikel, eller menat som att ni körde onödigt fort eller så. Mycket var tänkt som allmän tilläggsinformation.
Jag är själv spänd av förväntan inför första alpresan med elbil, men jag har planerat och tagit höjd för att det inte kommer att vara lika smidigt som med en dieselbil.
Tog det inte som kritik! :) Vi skriver nog om varandra, haha! Tror du kommer bli helnöjd med din alpresa. Ingen av oss hade tidigare kört elbil, så när vi satte oss i bilen i Stockholm, var det första gången. Så för oss tog det ett tag att ställa om, men när man väl gjort det så kändes det hur smidigt som helst!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vi pratar om varandra lite grann. Jag talar om vad min bil kostar idag och fram tills att den slutar rulla. Kan inte du ge mig ett leasingpris per månad med 5000 mil körsträcka...? Kolla efter, jag väntar...
Din milkostnad lär nog vara ganska konstant; ju fler mil på mätaren, desto fler reparationer... (det går knappast att köra en så stor bil på mindre än 50 kr/mil).

Du får nog vända dig till en bilhandlare för att få ett leasingpris..

Det var en förmånlig "deal" på min ID3 som nog är svår att matcha nu men som sagt: kör du 5000mil/år så är det ekonomiskt vansinne att inte köra på el.

(Med den privatleasingen jag har så hade din milkostnad legat på 12-15 kr/mil.
uträkning: 3000kr/mån inkl 1000mil/år. övermil debiteras med 7,5kr/mil.)

larchii

Aktiv medlem
Exempel Kostnad Leasing 3 år, Model Y Long Range, dragkrok, privat 5000mil/år, restvärde på 65% efter 3 år, kontantinsats 20%, ränta 1.9%, service 0kr (ingen service på Tesla), 4000kr/år halvförsäkring (olika beroende på persons såklart) : https://www.teslakalkylen.com/view?id=6298c67c06e8b800075a5918

Du nämnde att du kör med släp i jobbet. Om du är egenföretagare, exempelkalkyl samma som ovan med 3500 mil i jobb, 1500 mil privat:https://www.teslakalkylen.com/view?id=6298c7fa06e8b800075a5919

Kostnaden per månad i ovan kalkyler har jag fyllt i en milkostnad för el på 2kr/mil. Beror ju såklart på var man laddar (hemma/publik). Och om man bor i södra eller norra Sverige.

Eller så skapar du en egen kalkyl här och matar in efter behov. För Tesla kan du enkelt välja modell och få prisuppgifterna om bilen ifyllda automatiskt. Vill du få en kalkyl med annat märke får du leta upp förmånsbeskattning, pris och tillval själv. Om du väljer en Tesla så kom ihåg att du har 0kr i service iom att det inte är något krav. https://www.teslakalkylen.com/create

Du säger att du kör 5000 mil om året? Med mycket släp. Vad är rimlig förbrukning i snitt på en diesel då? 0.6-0.7L/mil?

Vid 0.6L/mil, 5000mil/år och dieselpris på 24kr/l = 6000kr månad i bara bränsle?
Vid 0.7L/mil, 5000mil/år och dieselpris på 24kr/l = 7000kr månad i bara bränsle?

Gissningsvis kommer ju inte bensin/diesel gå ner heller framöver, utan snarare öka? (Det samma får man ju tänka med elpriset såklart, men där har man ju möjlighet att skapa sin egen el iaf)

Utöver det tillkommer oljebyte, service och skatt (vad kan den va på 7-8k per år? Jämfört med 360kr/år för elbilar)

Så stirra dig inte blind på dyrare inköpspris på elbilar utan se på totalkostnaden.

fredw

Aktiv medlem
Beror väl på vad man tycker är betydande? Det tog oss som sagt ca 3 timmar längre än med bensin/diesel då vi kunde samköra ladda med andra pauser som du kanske inte gör när du ska tanka.
Ja man får väl kolla själv nån gång. Men nyckeln till en snabb och smidig bilresa till alperna (som ju redan är ganska jobbig) heter ju flexibilitet, och den flexibiliteten blir ju naggad i kanten av detta eviga stoppande. Men man får väl vänja sig vid att det är bilen och dess begränsningar i räckvidd som bestämmer över pausandet, inte du själv.

Jag uppskattar er artikel och den positiva attityden! Men det gäller ju att vara realist och inte förneka/förminska nackdelarna. Eller t.o.m. försöka påstå att de är fördelar... Mycket av det ni kallar "plus med elbil" är ju faktiskt minus om man jämför med en vanlig bil:

+ Behagligare resa pga fler små pauser.
+ Smidigt att kunna kombinera laddning med riktig matpaus.
...
+ Dricker man kaffe vid varje laddstopp så stannar till slut tiden

Men småpauser (med eller utan kaffe) och riktig matpaus är ju något som man kan göra med en helt vanlig bil, om man vill, och dessutom själv bestämma när, var, hur ofta och hur länge?

Allvarligt talat så kan det väl inte vara någon som helst fördel med elbilens kortare räckvidd? I så fall borde vi ju genast halvera våra vanliga bilars bränsletankar...

+ Prestanda som ett rymdskepp

Ja kanske som t.ex. en Audi A6 som kostar lika mycket.

Detta är väl de verkliga fördelarna:
+ Minimalt med fossila utsläpp.
+ Billigare resekostnad (beroende på vart och hur du laddar)

...förutsatt att den längre restiden inte leder till att man måste ta ledigt en halv dag extra, en extra övernattning och/eller fler måltider. Det tillkommer väl också en viss osäkerhet kring andrahandsvärde och livslängd för bilar med all denna nya teknik. Men på det stora hela tror jag att de flesta av oss inte orkat inse hur dyrt det blivit att köpa diesel/bensin.

citycarver

Ny medlem
Underbar läsning! Jag inne på min tredje elbil och känner igen mig i 20 mils-etapper med 20 minuters pauser samt en längre för att äta.

Till diskussionerna som pågår här skulle jag vilja skjuta in:

1. Ingen ekonomisk jämförelse mellan en elbil och en ICE-bil borde göras utan att samtidigt nämna skillnaden i utsläpp. Det är ju det enda skälet att byta till elbil faktiskt.

2. Man kommer fram senare på alla resor där laddstopp ingår. Det är ett pris man får betala. 0 i utsläpp dock.

3. Takboxen höjer inte förbrukningen nämnvärt. Kylan, accelerationer och hög fart är mycket större bovar.

4. Jag har enfas 220V hemma när jag laddar, räcker fint till två elbilar men inte för att ladda efter långstyrning och dra på ny sådan dagen efter. Då måste man ladda på stan.

Bäst gillar jag min VW e-Golf. Den klarar 15 mil vilket är 85% av alla mina resor.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja man får väl kolla själv nån gång. Men nyckeln till en snabb och smidig bilresa till alperna (som ju redan är ganska jobbig) heter ju flexibilitet, och den flexibiliteten blir ju naggad i kanten av detta eviga stoppande. Men man får väl vänja sig vid att det är bilen och dess begränsningar i räckvidd som bestämmer över pausandet, inte du själv.

Jag uppskattar er artikel och den positiva attityden! Men det gäller ju att vara realist och inte förneka/förminska nackdelarna. Eller t.o.m. försöka påstå att de är fördelar... Mycket av det ni kallar "plus med elbil" är ju faktiskt minus om man jämför med en vanlig bil:

+ Behagligare resa pga fler små pauser.
+ Smidigt att kunna kombinera laddning med riktig matpaus.
...
+ Dricker man kaffe vid varje laddstopp så stannar till slut tiden

Men småpauser (med eller utan kaffe) och riktig matpaus är ju något som man kan göra med en helt vanlig bil, om man vill, och dessutom själv bestämma när, var, hur ofta och hur länge?

Allvarligt talat så kan det väl inte vara någon som helst fördel med elbilens kortare räckvidd? I så fall borde vi ju genast halvera våra vanliga bilars bränsletankar...

+ Prestanda som ett rymdskepp

Ja kanske som t.ex. en Audi A6 som kostar lika mycket.

Detta är väl de verkliga fördelarna:
+ Minimalt med fossila utsläpp.
+ Billigare resekostnad (beroende på vart och hur du laddar)

...förutsatt att den längre restiden inte leder till att man måste ta ledigt en halv dag extra, en extra övernattning och/eller fler måltider. Det tillkommer väl också en viss osäkerhet kring andrahandsvärde och livslängd för bilar med all denna nya teknik. Men på det stora hela tror jag att de flesta av oss inte orkat inse hur dyrt det blivit att köpa diesel/bensin.
35 st laddtillfällen med Polestaren måste totalt ha tagit ca 15-25 h extra tid, från det att man svänger av vägen, startar laddning och är ute på vägen igen, beroende på om det var 10 till 80% laddningar (full snabbladdning) eller mindre laddningar (från 10% upp till 80% tar 35 min aktiv tid med laddsladden i kontakten).
Det är klart att den här resan har tagit mycket längre tid än vad den hade gjort med en dieselbil. Jag hade aldrig stått ut med att ”tanka” var 13:e mil.
Räknar med (och hoppas :unsure:) att kunna köra 25-35 mil Autobahn mellan snabbladdningarna (80% batterifyllnad) beroende på årstiden. Förbrukningen är mycket högre på vintern (upp mot 20-25% mer) vilket inte är fallet med en dieselbil.

Edit: Det här kräver helt klart mer planering och marginaler, så att man inte missar sin färja t ex.
Men det är detta som är framtiden så det är bara att ”gilla läget” och göra det bästa av det.:)

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Man lutar åt privatleasing av elbil snarare än köp. Man vet ju hur det går med batterier, livslängd mm hos iPhones och laptops etc och de kostar inte 700 kKr... Såvida man inte är taxichaufför som kan räkna hem vinsten snabbt och det inte gör ngt om bilen helt kan skrivas av inom tre år. Hur tänker ni?

Nidhugg

Aktiv medlem
Efter ett antal alpresor med elbil känner jag väl igen mig i artikeln. Jag åker dock snarare 30 mil per etapp, vilket gör ca 2,5 h mellan stoppen på autobahn, vilket visat sig vara ganska lagom etapp för barnen.
En del i detta har varit val av takbox, en Calix Aero. Med den ser jag mellan 5-10% räckviddsförlust med takbox och lägre ljud. Att byta min gamla Thuletakbox mot den var ett av mina bästa köp och något jag kan rekommendera varje elbilsåkande skidåkare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Man lutar åt privatleasing av elbil snarare än köp. Man vet ju hur det går med batterier, livslängd mm hos iPhones och laptops etc och de kostar inte 700 kKr... Såvida man inte är taxichaufför som kan räkna hem vinsten snabbt och det inte gör ngt om bilen helt kan skrivas av inom tre år. Hur tänker ni?
Om man själv finansierar köpet så är nog privatleasing vettigast. Utvecklingen av elbilarna är snabb, och varje år förbättras modellerna markant.
Som firmabil idag är elbil det enda vettiga alternativet.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Äntligen, elbilen är här för att stanna! Så fort jag hyr för bilåkning blir det elbil. Ska få in det tänket även för längre resor. Överlycklig även att man inte behöver bli ladfmedlem via samtliga appstationer längre utan att man tagit beslut om att man kan betala med betalkort.

Tips för er som inte har elbil är att kolla in Avis utbud. Prisvärt med bla. Kia E-niro eller ID.3/4 för en billigare peng än fossila as.

PisteCarver

Aktiv medlem
Man vet ju hur det går med batterier, livslängd mm hos iPhones och laptops etc och de kostar inte 700 kKr..
Det är samma typ av batteri (litiumjon) i bilar som i mobiler. Normalbilisten kanske i snitt behöver fylla upp batteriet en gång/vecka. Mobilen laddar du varje dag och det batteriet håller ändå några år. Ett års mobilladdande motsvarar alltså 6-8 års elbilsladdande.
Du behöver nog inte vara orolig för att batteriet kommer att slitas ut före bilen.
OM du undviker att ladda 100% fyllning på DC snabbladdare och undviker att låta bilen stå i vinterväder med urladdat batteri och låter bli att låta bilen stå med fulladdat batteri.

Det är mycket nytt att tänka på, men det blir bra när vi har lärt oss. :)

fredw

Aktiv medlem
Det är samma typ av batteri (litiumjon) i bilar som i mobiler. Normalbilisten kanske i snitt behöver fylla upp batteriet en gång/vecka. Mobilen laddar du varje dag och det batteriet håller ändå några år. Ett års mobilladdande motsvarar alltså 6-8 års elbilsladdande.
Du behöver nog inte vara orolig för att batteriet kommer att slitas ut före bilen.
OM du undviker att ladda 100% fyllning på DC snabbladdare och undviker att låta bilen stå i vinterväder med urladdat batteri och låter bli att låta bilen stå med fulladdat batteri.

Det är mycket nytt att tänka på, men det blir bra när vi har lärt oss. :)

Annars kanske det blir ungefär som med mobilen, att man ibland får ta med extra batteri?

1654187284160.jpeg

JohanStahlberg

Aktiv medlem
35 st laddtillfällen med Polestaren måste totalt ha tagit ca 15-25 h extra tid, från det att man svänger av vägen, startar laddning och är ute på vägen igen, beroende på om det var 10 till 80% laddningar (full snabbladdning) eller mindre laddningar (från 10% upp till 80% tar 35 min aktiv tid med laddsladden i kontakten).
Det är klart att den här resan har tagit mycket längre tid än vad den hade gjort med en dieselbil. Jag hade aldrig stått ut med att ”tanka” var 13:e mil.
Räknar med (och hoppas :unsure:) att kunna köra 25-35 mil Autobahn mellan snabbladdningarna (80% batterifyllnad) beroende på årstiden. Förbrukningen är mycket högre på vintern (upp mot 20-25% mer) vilket inte är fallet med en dieselbil.

Edit: Det här kräver helt klart mer planering och marginaler, så att man inte missar sin färja t ex.
Men det är detta som är framtiden så det är bara att ”gilla läget” och göra det bästa av det.:)
Nu var det såklart kallt, men inga polargrader. Batteriet påverkades kanske någon procent när bilden stod parkerad under 4 dagar, men verkligen inte mer :)

Senaste inläggen

Topp