[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Ja man får väl kolla själv nån gång. Men nyckeln till en snabb och smidig bilresa till alperna (som ju redan är ganska jobbig) heter ju flexibilitet, och den flexibiliteten blir ju naggad i kanten av detta eviga stoppande. Men man får väl vänja sig vid att det är bilen och dess begränsningar i räckvidd som bestämmer över pausandet, inte du själv.

Jag uppskattar er artikel och den positiva attityden! Men det gäller ju att vara realist och inte förneka/förminska nackdelarna. Eller t.o.m. försöka påstå att de är fördelar... Mycket av det ni kallar "plus med elbil" är ju faktiskt minus om man jämför med en vanlig bil:

+ Behagligare resa pga fler små pauser.
+ Smidigt att kunna kombinera laddning med riktig matpaus.
...
+ Dricker man kaffe vid varje laddstopp så stannar till slut tiden

Men småpauser (med eller utan kaffe) och riktig matpaus är ju något som man kan göra med en helt vanlig bil, om man vill, och dessutom själv bestämma när, var, hur ofta och hur länge?

Allvarligt talat så kan det väl inte vara någon som helst fördel med elbilens kortare räckvidd? I så fall borde vi ju genast halvera våra vanliga bilars bränsletankar...

+ Prestanda som ett rymdskepp

Ja kanske som t.ex. en Audi A6 som kostar lika mycket.

Detta är väl de verkliga fördelarna:
+ Minimalt med fossila utsläpp.
+ Billigare resekostnad (beroende på vart och hur du laddar)

...förutsatt att den längre restiden inte leder till att man måste ta ledigt en halv dag extra, en extra övernattning och/eller fler måltider. Det tillkommer väl också en viss osäkerhet kring andrahandsvärde och livslängd för bilar med all denna nya teknik. Men på det stora hela tror jag att de flesta av oss inte orkat inse hur dyrt det blivit att köpa diesel/bensin.

Vad roligt höra du uppskattar den! Det går ju vända och vrida på det precis som man vill. Klart man kan se det som negativa saker, man kan även se det som positiva. Vi var 3 på denna resa som aldrig kört elbil innan, och vi hade alla samma uppfattning. Små pauser är inget problem om man inte vill det ska vara det :)

Nidhugg

Aktiv medlem
Man lutar åt privatleasing av elbil snarare än köp. Man vet ju hur det går med batterier, livslängd mm hos iPhones och laptops etc och de kostar inte 700 kKr... Såvida man inte är taxichaufför som kan räkna hem vinsten snabbt och det inte gör ngt om bilen helt kan skrivas av inom tre år. Hur tänker ni?
Min elbil är från 2016 och har gått 14000 mil.Jag har 6-7% förlorad batterikapacitet från när den var ny. Upplever inte att jag tappat någon märkbar ytterligare kapacitet sen 10000 mil så degraderingen har avstannat, vilket väl överensstämmer med tillgänglig statistik. Sen är nog privatleasing ändå ett bra alternativ även om det inte behövs för batterilivslängdens skull, med tanke på den snabba teknikutvecklingen. Det är fortfarande en liten kompromiss med elbil, som jag inte har några problem med alls att leva med. Men jag skulle säga att när det finns elbilar här med 75-80 mils nominell räckvidd finns det inga kvarvarande nackdelar, bara fördelar. Och de bilarna är nog bara några år bort.

PisteCarver

Aktiv medlem
Min elbil är från 2016 och har gått 14000 mil.Jag har 6-7% förlorad batterikapacitet från när den var ny. Upplever inte att jag tappat någon märkbar ytterligare kapacitet sen 10000 mil så degraderingen har avstannat, vilket väl överensstämmer med tillgänglig statistik. Sen är nog privatleasing ändå ett bra alternativ även om det inte behövs för batterilivslängdens skull, med tanke på den snabba teknikutvecklingen. Det är fortfarande en liten kompromiss med elbil, som jag inte har några problem med alls att leva med. Men jag skulle säga att när det finns elbilar här med 75-80 mils nominell räckvidd finns det inga kvarvarande nackdelar, bara fördelar. Och de bilarna är nog bara några år bort.
Intressant med degraderingen på 6-7% efter 14.000 mil (hur vet man det förresten?)
Har du varit noggrann med att aldrig snabbladda till mer än 80%, och att inte låta den stå några längre stunder utan körning efter hemmaladdning till 100%?
Sådant sägs ju påverka batteridegraderingen en hel del.

MnO

Aktiv medlem
Man lutar åt privatleasing av elbil snarare än köp. Man vet ju hur det går med batterier, livslängd mm hos iPhones och laptops etc och de kostar inte 700 kKr... Såvida man inte är taxichaufför som kan räkna hem vinsten snabbt och det inte gör ngt om bilen helt kan skrivas av inom tre år. Hur tänker ni?
Det är en enorm skillnad i hur ett batteri hanteras i en elbil mot en mobiltelefon. De flesta laddar sin telefon varje dag eller natt och nästan alltid till helt fullt, vilket i de flesta telefoner är just helt fullt. Och då och då laddas batteriet ur så pass mycket att telefonen stänger av. Både hög och låg laddning sliter tydligt på batteriet. Det finns inte heller någon som helst batteritemperaturreglering, vilket gör att batteriet blir för varmt när det laddas snabbt eller när telefonen ligger i solen på skrivbordet innanför fönstret. Eller att batteriet laddas med samma fart som alltid när det är kallt efter en vinterdag och man kopplar i den direkt när man kommer in genom dörren eller laddar med en powerbank i väskan. Alla de här manövrarna är rena misshandeln av ett litium-jon-batteri och det är också därför ett mobilbatteri vanligen inte håller mer än runt 500 laddcykler, dvs sannolikt i runda slängar två år. Hade batteriet laddats från 10-80% varje gång med en kontrollerad celltemperatur hade samma telefonbatteri hållt i 15 år. Ingen tillverkare är intresserad av att bygga telefoner med ett bra batterihanteringssystem och en display som håller, eftersom det är de två i särklass vanligaste anledningarna till inköp av ny telefon.

I elbilar kan man inte ladda helt fullt, även om det står 100% i displayen. Det finnsa alltid en botten- och en toppbuffert som är låst för användaren. Dessutom har alla bilar idag ett kyl- och värmesystem för batteriet som ser till att batteriet håller sig inom acceptabla intervaller i temperatur. Och om det inte gör det dras laddeffekten ner. Olika bilar är olika bra på batterihantering dock och det har också visat sig att tex Nissan Leaf som saknar vätskekylning/värmning degraderas mycket snabbare än Teslor from samma tidsperiod, på grund av Teslans i sammanhanget överlägsna BMS.

Sammanfattningen är att man ska inte jämföra med mobiler och datorer. Det är misshandlade batterier som dör därefter.

fredw

Aktiv medlem
Ok, tack för det. Så hur länge varar ett bilbatteri, och vad kostar det att byta ut det? Efter vad jag läst mig till ger en del tillverkare garantier upp till 8 år eller 16000 mil, vilket kan ge en fingervisning. Och vad kostar det att byta ut batteriet? 120 000 kr plus? 150K? Vet man? Mer än vad hela bilen då är värd? Verkar rimligt utifrån detta att åtminstone befara att en elbil har betydligt kortare livslängd än dagens nytillverkade vanliga bilar. Vilket ju bör läggas till den i övrigt positiva kalkylen (men som man kan glömma om man leasar). Frågan är hur det påverkar den totala miljökalkylen (som ju är den enda egentliga anledningen till att vi alls har elbilar).
Å andra sidan kanske äldre el-bilar med kortare räckvidd (utan batteribyte) kommer att finna en marknad som begagnade "stadsbilar".

PisteCarver

Aktiv medlem
Ok, tack för det. Så hur länge varar ett bilbatteri, och vad kostar det att byta ut det? Efter vad jag läst mig till ger en del tillverkare garantier upp till 8 år eller 16000 mil, vilket kan ge en fingervisning. Och vad kostar det att byta ut batteriet? 120 000 kr plus? 150K? Vet man? Mer än vad hela bilen då är värd? Verkar rimligt utifrån detta att åtminstone befara att en elbil har betydligt kortare livslängd än dagens nytillverkade vanliga bilar. Vilket ju bör läggas till den i övrigt positiva kalkylen (men som man kan glömma om man leasar). Frågan är hur det påverkar den totala miljökalkylen (som ju är den enda egentliga anledningen till att vi alls har elbilar).
Å andra sidan kanske äldre el-bilar med kortare räckvidd (utan batteribyte) kommer att finna en marknad som begagnade "stadsbilar".
Det är inte tänkt att man ska byta batteri, det kommer att sitta i hela bilens livslängd.
Man lägger inte flera hundra tusen på att få bort en kapacitetsförlust på kanske 15-20%

Ivo del Scandi

Aktiv medlem

skräckhistorier om att "byta batteriet" brukar komma från dieselegubbarna.

Det finns inget som heter "byta batteriet" på en elbil. Om batteriet tappat prestanda kan det behövas byta enstaka celler.

10 år gamla Teslor rullar på utan något större batteritapp. Vissa har rullat över 100k mil...

PisteCarver

Aktiv medlem
Ok, tack för det. Så hur länge varar ett bilbatteri,
@MnO gjorde en väldigt bra sammanfattning av elbilarnas ”battery management system” som tar hand om den mesta hanteringen åt oss.
Men det finns ändå en hel del man bör lära sig, jmf med hur man använder en vanlig bil. Den som är tekniskt intresserad och orkar ”nörda ner sig lite” har fördelar. Speciellt viktigt är det om man bor i kallt klimat, batterierna gillar inte kyla, och deras effekt och funktion påverkas negativt av det (även för hög temp är negativt).

Räckvidden är bara en ”issue” för dem som regelbundet kör långsträckor på uppemot 100 mil. Jag hade för 10 år sedan en biogasbil, och den hade en räckvidd på ca 40 mil ungefär som en elbil. Jag gjorde många turer ner i Europa med den, och det var inga problem.

Edit:
Lite synd att biogasbilar har kommit helt ur ”modet”, om de körs på biogas (ej naturgas) så är de också 100% CO2 neutrala. Biogasen görs av våra matrester som vi slänger i de små bruna papperspåsarna.

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
@MnO gjorde en väldigt bra sammanfattning av elbilarnas ”battery management system” som tar hand om den mesta hanteringen åt oss.
Men det finns ändå en hel del man bör lära sig, jmf med hur man använder en vanlig bil. Den som är tekniskt intresserad och orkar ”nörda ner sig lite” har fördelar. Speciellt viktigt är det om man bor i kallt klimat, batterierna gillar inte kyla, och deras effekt och funktion påverkas negativt av det (även för hög temp är negativt).

Räckvidden är bara en ”issue” för dem som regelbundet kör långsträckor på uppemot 100 mil. Jag hade för 10 år sedan en biogasbil, och den hade en räckvidd på ca 40 mil ungefär som en elbil. Jag gjorde många turer ner i Europa med den, och det var inga problem.
Kan hålla med om detta. Vi har kört vår elbil i två år och har aldrig någon räckviddsångest direkt. Laddar den oftast en gång i veckan. Dock har vi haft väldigt mycket strul med laddning på resor. Både när man hyr stuga men även när man kommer till t.ex. en skidort. I Hundfjället i vintras fick jag aldrig på laddningen, i Ramundberget stängdes den helt plötsligt av. Samma historia med nästan alla vänner och bekanta som laddar på diverse olika laddstationer. Testa ligger ljusår före här. Vilket framstår som otroligt pinsamt för resten av bilindustrin helt klart. Min kompis som kör en Tesla Y hade troligtvis halverat antalet stopp ner till Schweiz med sin bil jämfört med en Polestar. Han stannar t.ex. två ggr på en resa upp till Vemdalen. Vilket jag skulle säga är samma som med vilken bil som helst om man inte "hets-kör". Några andra vänner med en iD4 körde samma sträcka på 11 timmar!
Är verkligen inget fan av Tesla och den fanklubb som finns runt märket men i den här frågan tänkte de helt klart rätt.

BW66

Ny medlem
Kul reportage. Vi körde till Schweiz förra sommaren med elbil. Gick alldeles utmärkt! Björn W

fredw

Aktiv medlem
OK, tack för alla svar. Det börjar bli dags för elbil tror jag. En tanke som dök upp är ju att just en sådan långkörning till alperna kanske är det som en elbil är minst lämpad för. Och även en som jag, som bor i Skåne och nog kör långt söderut mer än de flesta, ändå bara gör 3-4 sådana långresor per år. De flesta milen kommer ju gott och väl hamna inom bilens normala räckvidd, särskilt om man lägger till ett par stopp.
Men jag är feg så det blir nog leasing de första åren - vilket kanske inte lönar sig jämfört med köp, men så är det ju om man vill vara litet på den säkra sidan.

JohanStahlberg

Aktiv medlem
OK, tack för alla svar. Det börjar bli dags för elbil tror jag. En tanke som dök upp är ju att just en sådan långkörning till alperna kanske är det som en elbil är minst lämpad för. Och även en som jag, som bor i Skåne och nog kör långt söderut mer än de flesta, ändå bara gör 3-4 sådana långresor per år. De flesta milen kommer ju gott och väl hamna inom bilens normala räckvidd, särskilt om man lägger till ett par stopp.
Men jag är feg så det blir nog leasing de första åren - vilket kanske inte lönar sig jämfört med köp, men så är det ju om man vill vara litet på den säkra sidan.
Vet inte hur tydligt det kom fram i artikeln, men en takbox och särskilt ett sådant (fullastat) monster som den vi hade, snor ju ett par mil för dig varje laddning. Det gjorde även vår dual engine, som är det största motorvalet. Enligt deras hemsida ska den ta dig 48 mil, och den mest effektiva långdistansmotorn 56 mil. Hur det ter sig i verkligheten kan jag inte svara på då vi inte körde utan. Var någon ovan som tipsade om att man kan hyra elbilar på de flesta uthyrningsbolagen idag, kanske hyra en helg och testa hur det är?

MKOL

Aktiv medlem
Inledningsvis, intressant reportage!

Först och främst vill jag vara tydlig med att jag också sällar mig till skaran som inser att elbil är framtiden.

Dock vill jag påpeka att jag tror att att en anledning till att fler inte har gått över till elbil ännu är att det vid val av elbil alltid blir betydligt fler kompromisser än vid val av fossilbil. Trots att jag bara haft körkort och bil i knappt 18 månader har jag börjat undersöka om jag ska bli helt elektrisk.

Men det faller alltid på något. Dom enda kraven jag har är ordentligt bra räckvidd och en rymlig och praktisk bil. Sen har jag några mer eller mindre viktiga önskemål. Hittar jag en modell som är hyffsat rymlig och praktisk så faller den bort p.g.a. räckvidden eller priset. Tesla erbjuder vettig räckvidd men när jag väger (bristande) komfort och den smäckiga plastkänslan interiört och exteriört mot priset så kan jag inte motivera att välja en Tesla. Och så fortsätter det ......

När övriga tillverkare kommit i kapp Tesla när det gäller (verklig, inte teoretisk) räckvidd och valmöjligheterna/konkurrensen blivit större kommer jag också bli elektrisk.

Avslutningsvis hur mycket sanning det än ligger i att mil och totalkostnaden för en elbil talar i dess favör så tenderar dessa för oss så självklara och sanningsenliga uträkningar och resonemang att dra åt det exkluderande och snudd på elitistiska hållet. Det är lätt för oss i sammanhanget välmående stollar med en dyr hobby att med näsan lutandes svagt uppåt självklart hävda att "det är väl klart att elbil är både billigare OCH mer miljövänligt, inser man inte det måste man vara lätt retarderad". Trots alla i våra ögon uppenbara fördelar är det fortfarande en stor andel av befolkningen som inte har möjlighet att gå gå över till elbil.

termons

Aktiv medlem
Senast ändrad:

larchii

Aktiv medlem
Intressant med degraderingen på 6-7% efter 14.000 mil (hur vet man det förresten?)
Har du varit noggrann med att aldrig snabbladda till mer än 80%, och att inte låta den stå några längre stunder utan körning efter hemmaladdning till 100%?
Sådant sägs ju påverka batteridegraderingen en hel del.

Flikar in lite här:

Vi har två stycken elbilar, en Nissan Leaf från 2012 och en Tesla Model 3 från 2019. Leafen har gått ca 15k mil. Där är degraderingen på 49%, vilket såklart är totalt värdelöst. Litet batteri från början, som långsam-laddats i regel upp till 100% av förra ägaren då hen pendlade på gränsen vad räckvidden skulle klara av. Det faktumet, plus att tidiga elbilar inte hade någon aktiv kylning/värmning av batteriet, verkar slita extremt på det. I övrigt felfri bil, och vi köpte den för 35k, så är egentligen extremt nöjd med den då den fyller sitt behov med korta resor (4-6 mil).

Våran Model 3 som vi haft i lite drygt 3 år och snart 10k mil, som ca 80% av gångerna laddats på supercharger (hade 3 års gratis laddning), har haft en degradering på endast 3%, vilket ser ut att ha stannat av nu också.

Jag hoppas och tror nog snart att gemene man kan köpa/leasa elbil utan att behöva ha den ångesten.

PisteCarver

Aktiv medlem
Inledningsvis, intressant reportage!

Först och främst vill jag vara tydlig med att jag också sällar mig till skaran som inser att elbil är framtiden.

Dock vill jag påpeka att jag tror att att en anledning till att fler inte har gått över till elbil ännu är att det vid val av elbil alltid blir betydligt fler kompromisser än vid val av fossilbil. Trots att jag bara haft körkort och bil i knappt 18 månader har jag börjat undersöka om jag ska bli helt elektrisk.

Men det faller alltid på något. Dom enda kraven jag har är ordentligt bra räckvidd och en rymlig och praktisk bil. Sen har jag några mer eller mindre viktiga önskemål. Hittar jag en modell som är hyffsat rymlig och praktisk så faller den bort p.g.a. räckvidden eller priset. Tesla erbjuder vettig räckvidd men när jag väger (bristande) komfort och den smäckiga plastkänslan interiört och exteriört mot priset så kan jag inte motivera att välja en Tesla. Och så fortsätter det ......

När övriga tillverkare kommit i kapp Tesla när det gäller (verklig, inte teoretisk) räckvidd och valmöjligheterna/konkurrensen blivit större kommer jag också bli elektrisk.

Avslutningsvis hur mycket sanning det än ligger i att mil och totalkostnaden för en elbil talar i dess favör så tenderar dessa för oss så självklara och sanningsenliga uträkningar och resonemang att dra åt det exkluderande och snudd på elitistiska hållet. Det är lätt för oss i sammanhanget välmående stollar med en dyr hobby att med näsan lutandes svagt uppåt självklart hävda att "det är väl klart att elbil är både billigare OCH mer miljövänligt, inser man inte det måste man vara lätt retarderad". Trots alla i våra ögon uppenbara fördelar är det fortfarande en stor andel av befolkningen som inte har möjlighet att gå gå över till elbil.
Tesla är inte ensamma på tronen längre när det gäller räckvidd, det finns flera andra märken och modeller i ungefär samma klass (även om Tesla fortfarande har flest modeller i toppen av listan). Titta på hur det var för ett par år sedan, de andra kommer ikapp. När det gäller räckvidd i förhållande till priset, så blir det ännu jämnare.
Norska NAF gör praktiska räckviddstester som man kan läsa gratis.

Du har rätt i att det ofta uppstår en elitistisk och nedlåtande attityd mot dem som inte har råd att skaffa sig elbil, och att ha råd att vara så duktig och miljömedveten. Och jag gillar inte heller det.
Det måste vara ekonomiskt möjligt och mer lönsamt att välja elbil, och det kommer det inte att bli för många förrän det finns en stor beg. marknad tillgänglig, och det är säkert minst fem år bort. Just nu försvinner de flesta begagnade elbilarna till Norge i stället för att stanna i Sverige.
Hade dieseln fortfarande kostat 15 kr/l hade jag fortsatt med det. För de flesta är den egna plånboken viktigare än moraliskt höga ideal (inkl. mig själv).
Och det tar mig 5 min att tanka och sen kan jag köra över 100 mil. Vilken elbil slår det? Ladda ett batteri på 200 kWh på 5 min, är det någon som vill räkna ut vilken dimension den elkabeln måste ha?
Rom byggdes inte på en dag, och den här processen kommer att ta tid.
Trots att det för mig kommer att rent funktionsmässigt bli en försämring, så ser jag ändå fram emot snart börja köra elbil.

PS. För övrigt så skulle inte dagens elkraftproduktion och överföringsnätet klara att försörja en helt elektrifierad fordonsflotta. Men det är ju en helt annan fråga, och på den fronten händer det ju inte mycket bland de politiker som styr landet.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det finns ju också andra utvecklingslinjer på sikt. En är att det tydligen går att framställa vanligt bränsle med hjälp av (miljövänlig) elektricitet, alltså utan CO2-belastning när bränslet förbränns. En annan är kontinuerlig laddning via induktion från vägbanan. Så det finns hopp. Men förresten - då blir det ju ingen påtvingad kaffepaus var trettonde mil! :rolleyes: ;)

En variant är ju att skaffa elbil och kanske fundera på att ev hyra vanlig bil (om man får...) för de längre resorna, om man inte vänjer sig vid "det annorlunda tänket" med kortare räckvidd. Det bästa (att alltid köra elbil) behöver ju inte vara det godas motståndare (genom att man inte alls köper elbil för att den funkar sämre vid långresor tre ggr per år).

För det är väl inte laddhybrider vi talar om här?

Här finns ett annat sätt att ladda batterierna med hjälp av fartvinden under körning ;) :
1654266721642.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Här finns ett annat sätt att ladda batterierna med hjälp av fartvinden under körning ;) :
Visa bilaga 18493
Antar att det är menat som ett skämt, för annars har någon uppfunnit en "evighetsmaskin".😲
Energin som luftmotståndet i turbinerna på taket förbrukar, blir ju högre än den energi som de genererar.🤓:ROFLMAO:;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det bästa (att alltid köra elbil) behöver ju inte vara det godas motståndare (genom att man inte alls köper elbil för att den funkar sämre vid långresor tre ggr per år).
Ursäkta att jag säger det, men det bästa är att inte åka egen bil. Vet att det är en ouppnåelig dröm i Sverige, men här nere skulle det funka 99 ggr av 100 även om det innebär lite extra tid och meck (kanske jämförbart med elbil iofs?). Jag hade gärna skaffat elbil eller hybrid, men med hyreslägenhet och detsamma för parkeringen är det inte idealt eller lätt att få en laddstolpe på plats. Där ligger ni nog bättre till i Svedala.

fredw

Aktiv medlem
Antar att det är menat som ett skämt, för annars har någon uppfunnit en "evighetsmaskin".😲
Energin som luftmotståndet i turbinerna på taket förbrukar, blir ju högre än den energi som de genererar.🤓:ROFLMAO:;)

Spot on. Samtidigt går det faktiskt att segla snett upp mot vindriktningen… 🧐😄

StefanAaroe

Aktiv medlem
Det finns ju också andra utvecklingslinjer på sikt. En är att det tydligen går att framställa vanligt bränsle med hjälp av (miljövänlig) elektricitet, alltså utan CO2-belastning när bränslet förbränns. En annan är kontinuerlig laddning via induktion från vägbanan. Så det finns hopp. Men förresten - då blir det ju ingen påtvingad kaffepaus var trettonde mil! :rolleyes: ;)

En variant är ju att skaffa elbil och kanske fundera på att ev hyra vanlig bil (om man får...) för de längre resorna, om man inte vänjer sig vid "det annorlunda tänket" med kortare räckvidd. Det bästa (att alltid köra elbil) behöver ju inte vara det godas motståndare (genom att man inte alls köper elbil för att den funkar sämre vid långresor tre ggr per år).

För det är väl inte laddhybrider vi talar om här?

Visa bilaga 18493
Jag har testat varianten med hyrbil. Tyvärr är det så att alla andra ska hyra bil när man själv vill hyra bil. Då funkade det inte med familjens spontanitet och totala oförmåga till planering. Det kommer säkert lösa sig med tiden dock. 😉

Karlstad

Aktiv medlem
Roligt att se en rapport från verkligheten även om artikeln inte är särskilt detaljerad.
Vi åker en V60 D3 från 2018 som på avbetalning kostar 3000/mån och snittar året-runt 0,5 l/mil och skatten betalade vi för första gången i år som gick på 1100 kr. Service snittar på 5000 kr/år. Försäkring 420 kr/mån.
Vi måste ha dragkrok som kan dra tungt (dvs icke endast EU-vagn 750kg).

Elbilar är i stort sett helt underhållsfria. Därför vägrar jag betala årlig service på ca 5000 kr bara för att behålla garantier. Tesla blir då det enda alternativet då det är det enda bilmärket som endast kräver en godkänd bilbesiktning för att bibehålla garantier.
Tyvärr har Model S ingen drsgkrok och Model 3 har ingen plats för hunden. Model Y är på tok för dyr men en begagnad Model X med fri supercharger kanske går att lösa finansiellt. Tyvärr ligger försäkringen på 17000-18000 kr/år och då bor vi ändå på landsbygden utanför Karlstad.

Skulle gärna se att man här i Sverige gör mer som i Tyskland, att man satsar på att få fram miljövänligare bränslen parallellt med elektrifieringen. Det säljs ju fortfarande helt nya bensin- och dieselbilar och att göra dem helt oanvändbara inom 5-10 år måste ju vara genomkorkar tänkt om man tänker cirkulärt.

Detta är ändå ett skidforum så för att detta inlägg inte ska bli för mycket "vi-bilägare-forum" slänger jag in att jag har köpt ett par OAC Skinbased!

Karlstad

Aktiv medlem

Edit:
Lite synd att biogasbilar har kommit helt ur ”modet”, om de körs på biogas (ej naturgas) så är de också 100% CO2 neutrala. Biogasen görs av våra matrester som vi slänger i de små bruna papperspåsarna.
Vi hade många år sen en V70 biogas som var helt underbar!
Tyvärr har tillverkarna själva dödat biogasbilsmarknaden då man valt att använda gastankar i kolfiber med bäst-före-datum istället för stål.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vi hade många år sen en V70 biogas som var helt underbar!
Tyvärr har tillverkarna själva dödat biogasbilsmarknaden då man valt att använda gastankar i kolfiber med bäst-före-datum istället för stål.
Nu blir jag ”tvungen” att besserwissra:
V70 hade gastankar i kolfiber utan åldersbegränsning.
Däremot hade VW gastuber i plåt som började rosta. Resultatet blev att de började explodera efter ett antal år på saltade svenska vägarna.

Därför blev alla ägare av gasbilar tvungna att frilägga tankarna inför varje besiktning. Dessutom infördes en åldersgräns på 20 år på alla gasbilar. Där dog den framtidsmarknaden…

(Min fina v70 bifuel -06 såldes för en struntsumma eftersom den bara har 4 år kvar innan körförbud 😡

Karlstad

Aktiv medlem
Nu blir jag ”tvungen” att besserwissra:
V70 hade gastankar i kolfiber utan åldersbegränsning.
Däremot hade VW gastuber i plåt som började rosta. Resultatet blev att de började explodera efter ett antal år på saltade svenska vägarna.

Därför blev alla ägare av gasbilar tvungna att frilägga tankarna inför varje besiktning. Dessutom infördes en åldersgräns på 20 år på alla gasbilar. Där dog den framtidsmarknaden…

(Min fina v70 bifuel -06 såldes för en struntsumma eftersom den bara har 4 år kvar innan körförbud 😡
Tack för klargörandet.
Jag förstod det som att gastanken var åldersbestämd på fabriken från början, enligt det papper som kom från transportstyrelsen om användningsförbud.
Så synd på en så fantastisk bil

224moh

Medlem
Var tvungen att kolla om jag var inne på freeride eller vibilägare..

Förstår inte varför det alltid måste bli så hetsig debatt när det kommer till el eller förbränningsmotorer, men det är klart det är bara gubbar som orkar tjafsa och det är dom som har kapital till en ny bil.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Var tvungen att kolla om jag var inne på freeride eller vibilägare..

Förstår inte varför det alltid måste bli så hetsig debatt när det kommer till el eller förbränningsmotorer, men det är klart det är bara gubbar som orkar tjafsa och det är dom som har kapital till en ny bil.
En aning bitter ton där eller?
Det är väl ingen ”hetsig” debatt, eller någon som ”tjafsar”?
Det är bara människor som utbyter kunskaper och erfarenheter. Om ämnet inte intresserar dig, läs då i en annan tråd i stället. ;)

224moh

Medlem
En aning bitter ton där eller?
Det är väl ingen ”hetsig” debatt, eller någon som ”tjafsar”?
Det är bara människor som utbyter kunskaper och erfarenheter. Om ämnet inte intresserar dig, läs då i en annan tråd i stället. ;)
Kanske lät lite sur det var inte meningen :).
Jag personligen skulle aldrig palla 35 laddstopp. Elbil är inte för alla idag.

Elbilar ska också in på service, kia har på vissa årsmodeller kylvätskebyte, 3år eller 4,5k mil med 10-12Liter ~600kr/liter + Jobb, helt sjukt pris som ett kamremsbyte.
Biltillverkarna kommer mjölka servicekostnader på elbilar när det blir större volymer.

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Kanske lät lite sur det var inte meningen :).
Jag personligen skulle aldrig palla 35 laddstopp. Elbil är inte för alla idag.

Elbilar ska också in på service, kia har på vissa årsmodeller kylvätskebyte, 3år eller 4,5k mil med 10-12Liter ~600kr/liter + Jobb, helt sjukt pris som ett kamremsbyte.
Biltillverkarna kommer mjölka servicekostnader på elbilar när det blir större volymer.
Sakupplysning: på 35 laddstopp kommer du Stockholm - Chamonix t o r drygt 4 gånger med en modern elbil med bra räckvidd. Alt så har du en skruttig elbil med en räckvidd på strax mer än 60 km om det ska gå åt 35 stopp på en nedresa.

fredw

Aktiv medlem
Sakupplysning: på 35 laddstopp kommer du Stockholm - Chamonix t o r drygt 4 gånger med en modern elbil med bra räckvidd. Alt så har du en skruttig elbil med en räckvidd på strax mer än 60 km om det ska gå åt 35 stopp på en nedresa.
Polestar 2 i artikeln är väl en hyggligt modern elbil med nominell räckvidd ca 470-540 km. Tror iofs de 35 stoppen gällde t.o.r.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Polestar 2 i artikeln är väl en hyggligt modern elbil med nominell räckvidd ca 470-540 km. Tror iofs de 35 stoppen gällde t.o.r.
Och med jävligt taskig planering/upplägg skulle jag tippa. Även om Polestar 2 underpresterar ganska rejält i vinterförhållanden (se resultaten av NAFs räckviddstest från vintern -22) skulle jag tippa att 130 km i snitt per laddstopp inte är väldigt representativt... Det går ju att stanna för att tanka 67 gånger med bensinbil på samma resa om man vill menar jag, men det kan ju knappast sägas spegla den genomsnittliga upplevelsen.

Men du har rätt, det jag egentligen borde skrivit är nog:
"Sakupplysning: Om du inte är sämst kommer du Stockholm - Chamonix t o r drygt 4 gånger med en modern elbil med bra räckvidd. Alt så har du en skruttig elbil med en räckvidd på strax mer än 60 km om det ska gå åt 35 stopp på en nedresa (eller ca. 200 km om du vill ladda lika ofta som de i artikeln)."

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Och med jävligt taskig planering/upplägg skulle jag tippa. Även om Polestar 2 underpresterar ganska rejält i vinterförhållanden (se resultaten av NAFs räckviddstest från vintern -22) skulle jag tippa att 130 km i snitt per laddstopp inte är väldigt representativt... Det går ju att stanna för att tanka 67 gånger med bensinbil på samma resa om man vill menar jag, men det kan ju knappast sägas spegla den genomsnittliga upplevelsen.

Men du har rätt, det jag egentligen borde skrivit är nog:
"Sakupplysning: Om du inte är sämst kommer du Stockholm - Chamonix t o r drygt 4 gånger med en modern elbil med bra räckvidd. Alt så har du en skruttig elbil med en räckvidd på strax mer än 60 km om det ska gå åt 35 stopp på en nedresa (eller ca. 200 km om du vill ladda lika ofta som de i artikeln)."
Skulle inte säga vi planerade dåligt, hur menar du då? Snarare tvärt om att varje gång vi behövde stanna till och ladda så såg vi till att sträcka på benen, äta/fika, toalett mm. Så det var inte många "döstopp" för bara att ladda. Du har fått dessa 13 mil ombakfoten även, som jag skriver i texten så körde vi över 20 mil (närmare 25-ish) mellan våra laddningar. Men eftersom vi inte kör ned till 0% och sedan laddar till 100% så blir nog siffrorna lite missvisande. Sedan så var vår takbox rätt enorm och tung (Thules värstingmodell), så den tog nog en hel del räckvidd. Någon skrev i en kommentar att de bytt till en annan variant som var mer aerodynamisk, vilket hjälpt mycket.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Skulle inte säga vi planerade dåligt, hur menar du då? Snarare tvärt om att varje gång vi behövde stanna till och ladda så såg vi till att sträcka på benen, äta/fika, toalett mm. Så det var inte många "döstopp" för bara att ladda. Du har fått dessa 13 mil ombakfoten även, som jag skriver i texten så körde vi över 20 mil (närmare 25-ish) mellan våra laddningar. Men eftersom vi inte kör ned till 0% och sedan laddar till 100% så blir nog siffrorna lite missvisande. Sedan så var vår takbox rätt enorm och tung (Thules värstingmodell), så den tog nog en hel del räckvidd. Någon skrev i en kommentar att de bytt till en annan variant som var mer aerodynamisk, vilket hjälpt mycket.
Utifrån perspektivet från inlägget jag svarade på, som "aldrig skulle palla 35 laddstopp" är det ganska dåligt planerat - min poäng är att det går att göra på många färre stopp. Jag menar alltså inte att ni är "sämst" på något sätt, men att om personen jag svarar på inte VILL stanna 35 gånger är det inte på något sätt ett krav (därav att jag riktar mig direkt till personen jag svarar på ("du") i mitt inlägg). Jag ser dock hur inläggen i isolation kan tolkas på det sättet, det var inte det jag menade. Min poäng var "om du inte VILL stanna 35 gånger på en resa alperna t&r BEHÖVER du inte, det går att göra på betydligt färre".

130 km i snitt per laddstopp däremot är helt korrekt enligt artikeln - 4550 km totalt och 35 laddstopp, 4550 km/35 = 130 km, så den kommer du inte undan! Ifall inte siffrorna på slutet är fel ;)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Utifrån perspektivet från inlägget jag svarade på, som "aldrig skulle palla 35 laddstopp" är det ganska dåligt planerat - min poäng är att det går att göra på många färre stopp. Jag menar alltså inte att ni är "sämst" på något sätt, men att om personen jag svarar på inte VILL stanna 35 gånger är det inte på något sätt ett krav (därav att jag riktar mig direkt till personen jag svarar på ("du") i mitt inlägg). Jag ser dock hur inläggen i isolation kan tolkas på det sättet, det var inte det jag menade. Min poäng var "om du inte VILL stanna 35 gånger på en resa alperna t&r BEHÖVER du inte, det går att göra på betydligt färre".

130 km i snitt per laddstopp däremot är helt korrekt enligt artikeln - 4550 km totalt och 35 laddstopp, 4550 km/35 = 130 km, så den kommer du inte undan! Ifall inte siffrorna på slutet är fel ;)
Aha, då är jag med! Man blir lite lurad som du säger av citeringarna! :)
Ha en fin dag!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Det tar tid att "lära sig" leva med elbil.
I början stannade jag åxå och laddade alldeles för ofta och på fel ställen.
Efter att tag får man bättre koll på laddställen, operatörer, räckviddsångest osv.

Om man är helt färsk med elbil och ska åka till alperna så blir det säkert 35 laddstopp. En erfaren elbilist skulle kanske klara sig på 4-5 stopp

fint reportage!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp