[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

PisteCarver

Aktiv medlem
Elbil skulle funka fantastiskt bra i jobbpendlandet men långresa vet jag inte om jag hade pallat med. Det krävs tillräckligt med planering till att åka dieselbil med barn
För den som är van vid att marchköra på Autobahn i 150-160 så blir det en del omställning. Man får sänka farten till 120-130.
I Sverige ser jag inga som helst problem, här är ju mycket lägre tempo.
Du kör ca 25-30 mil på motorväg mellan laddningarna på sommaren (på vintern lite kortare sträcka), snabbladdning till 80% som tar ca 1/2 h. Vanlig landsväg och stadskörning ger längre körsträcka.
Första etappen hemifrån laddar du 100% och når ca 40 mil.
Dina barn vill väl ändå pausa lite oftare än en gång var femte timme eller så?

Bilens navi-system talar om för dig var du ska köra av och ladda. De flesta bilmärken är anslutna till olika laddnät, som ligger inprogrammerade i navin. Laddstationerna ligger placerade vid rastställen med restauranger, kaféer, mackar, McDonalds etc.
Kombinerar man laddstopp med måltidsstopp, så är det ingen förlorad tid alls.
Jag räknar med ca 2 h längre restid Skåne-Alperna.
Vi får se hur det blir!⚡:)

PS. Diesel 26 kr/liter nu, det kommer bara att bli värre....:(

Bultfeber

Aktiv medlem
Va?

Soppan kostade senast när jag tanka under 30 kr/l och det måste ses som extremt billigt med tanke på den stora klimatskuld den har att betala samt framtida klimatpåverkan och lidande för många människor i värden

fredw

Aktiv medlem
Eller? (Som fotnot, justerar man efter dagens dieselpris (som haft en brantare utveckling än bensinpriset) och låter bli att ta hänsyn till löneutveckling borde dagens siffra ligga på knappa 3.6%)

Att använda "drivmedel .. som andel av vår samlade konsumtion" som jämförelse, och sedan använda det som argument mot att det var "bättre förr" vad gäller bensinpriset är iofs en något skruvad vinkling. Skatterna på drivmedel har höjts just för att nå en sådan effekt, och antal km körda både per svensk och per bil minskar, samtidigt som övrig konsumtion ökat kraftfullt.

Min poäng var att vi nu verkar ha nått den tidpunkt där elbilar för många verkar bli billigare (sett på t.ex. km-kostnad) än en förbränningsbil. Oavsett miljö-aspekt. Vilket förstås är avsikten, men jag tror inte att det har nått ut.

Stortlopp

Aktiv medlem
För den som är van vid att marchköra på Autobahn i 150-160 så blir det en del omställning. Man får sänka farten till 120-130.
I Sverige ser jag inga som helst problem, här är ju mycket lägre tempo.
Du kör ca 25-30 mil på motorväg mellan laddningarna på sommaren (på vintern lite kortare sträcka), snabbladdning till 80% som tar ca 1/2 h. Vanlig landsväg och stadskörning ger längre körsträcka.
Första etappen hemifrån laddar du 100% och når ca 40 mil.
Dina barn vill väl ändå pausa lite oftare än en gång var femte timme eller så?

Bilens navi-system talar om för dig var du ska köra av och ladda. De flesta bilmärken är anslutna till olika laddnät, som ligger inprogrammerade i navin. Laddstationerna ligger placerade vid rastställen med restauranger, kaféer, mackar, McDonalds etc.
Kombinerar man laddstopp med måltidsstopp, så är det ingen förlorad tid alls.
Jag räknar med ca 2 h längre restid Skåne-Alperna.
Vi får se hur det blir!⚡:)

PS. Diesel 26 kr/liter nu, det kommer bara att bli värre....:(

Visst när en 0-80% laddning tar 5 min, räckvidden på motoväg är 50 mil och kostar motsvarande en nutida förbränningsbil så kommer även jag överväga elbil :). Det är om jag skulle byta hobbybilen mot en elbil men så kul är det inte att hänga på publika laddplatser i timmar per vecka. Återkommer om 10 år :).

Stortlopp

Aktiv medlem
Min poäng var att vi nu verkar ha nått den tidpunkt där elbilar för många verkar bli billigare (sett på t.ex. km-kostnad) än en förbränningsbil. Oavsett miljö-aspekt. Vilket förstås är avsikten, men jag tror inte att det har nått ut.
Det förutsätter generellt att du har köpt dig en laddstation (med tillhörande bostad) för 7 miljoner kronor för att få ned km-kostnaden.

fredw

Aktiv medlem
Det förutsätter generellt att du har köpt dig en laddstation (med tillhörande bostad) för 7 miljoner kronor för att få ned km-kostnaden.
OK nära tillgång till laddplats där man kan tanka till nära "självkostnadspris" är ju en fördel och kanske nödvändigt om det ska bli billigare än bensinbil. Det är därför man snart kommer att ha direkt tillgång till sådan i vår bostadsrättsförening, till ett pris av typ 400-500 kr extra per månad. Och en stor brf har större chans att förhandla fram ett bra elpris än enskilda fastighetsägare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Abonnemang för publika snabbladdare (vilka kommer att vara framtidens ”bensinmackar”) finns till priser på 3-4 kr/kWh, vilket ger ca 6-8 kr/mil jmf med diesel 16-18 kr/mil och bensin 18-20 kr/mil.
Även om hemmaladdning är billigare så är det ändå bra mycket lägre än fossila bränslen.

Stortlopp

Aktiv medlem
OK nära tillgång till laddplats där man kan tanka till nära "självkostnadspris" är ju en fördel och kanske nödvändigt om det ska bli billigare än bensinbil. Det är därför man snart kommer att ha direkt tillgång till sådan i vår bostadsrättsförening, till ett pris av typ 400-500 kr extra per månad. Och en stor brf har större chans att förhandla fram ett bra elpris än enskilda fastighetsägare.
Ja det låter rimligt. Det förutsätter att intresset finns i föreningen vilket brister i min (stora) där snarare bilinnehavet har minskat under åren till fördel för kollektivtrafik som har kraftigt förbättrats. Finns några få ombyggda motorvärmarstolpar. Intresset lär dock öka med tiden men finansieringen är ju uppenbarligen ett problem när några få vill ha och förväntar sig att föreningen ska stå för allt (pensionärerna i styrelsen har noll intresse av det).

Senast ändrad:

rodney_piston

Aktiv medlem
Tänk dig utmaningen med husvagn och räckvidd

Det står jag inför med nästa bil + dragvikten på bilen
Vet inte hur långt du kör mellan stoppen med husvagnen. Men med ca 900 kg vikt på kroken och lite vindmotstånd så drog mitt ekipage 32 kW per 100 km med 67 km/h i snitthastighet (enligt färddatorn). Åkte 22 mil från 100 möh till 500 möh med 77 kW i batteriet.

Så det funkar att dra längre sträckor.

(Kan erkänna att ursprungsplanen var att inte ha något laddstopp men när vi stannade för att köpa en matkasse och peta i oss varsin falafelrulle så råkade laddaren vara ledig och det slank i några kW i bara farten. Annars hade nog de sista milen blivit onödigt spännande.)

Bilagor

• IMG_20220622_164720.jpg
    IMG_20220622_164720.jpg
    1.1 MB · Besök: 34

PisteCarver

Aktiv medlem
Vet inte hur långt du kör mellan stoppen med husvagnen. Men med ca 900 kg vikt på kroken och lite vindmotstånd så drog mitt ekipage 32 kW per 100 km med 67 km/h i snitthastighet (enligt färddatorn). Åkte 22 mil från 100 möh till 500 möh med 77 kW i batteriet.

(Kan erkänna att ursprungsplanen var att inte ha något laddstopp men när vi stannade för att köpa en matkasse och peta i oss varsin falafelrulle så råkade laddaren vara ledig och det slank i några kW i bara farten. Annars hade nog de sista milen blivit onödigt spännande.)
Hur långt kommer du med din ID.4 på motorväg i 120 km/h med 100% SOC?
Sommar vs. vinter?
....utan släp då alltså.

rodney_piston

Aktiv medlem
Hur långt kommer du med din ID.4 på motorväg i 120 km/h med 100% SOC?
Sommar vs. vinter?
....utan släp då alltså.
Jag har bara haft id4an i två veckor. Mitt första intryck var att VW inte lärt sig någonting om ärlighet sedan dieselgate när de angett 47 mil som räckvidd. Jag har bara åkt från Bredden till Gävle på motorväg med den bilen. Låg nog i 120 kmh i snitt och jag tror att det gick åt lite drygt 2 kW per mil. Laddade i Gävle och har bara kört landsväg sedan dess. Så jag är tyvärr fel person att fråga.

Jag leasade en E Niro innan och det känns som att den var "ärligare" räckvidsmassigt. Innan dess hade vi en Renault Zoe som också kändes "ärlig".

Men som sagt! Jag är fel person att svara på din fråga.

Volvo xc40 har ju 78 kW batteri och anger räckvidden till 42 mil enligt WLTP. Jag gissar att Folkan med 77 kW ligger på 40? Volvon är ju lite roligare och snyggare enligt mig.

Tänkte ta mig från Sälen till Åre nästa vecka. Ca 40 mil landsväg, brukar snitta 90-100 kmh. Hoppas slippa laddstopp. Men om jag är hungrig i Svenstavik så åker kabeln i!

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har bara haft id4an i två veckor. Mitt första intryck var att VW inte lärt sig någonting om ärlighet sedan dieselgate när de angett 47 mil som räckvidd. Jag har bara åkt från Bredden till Gävle på motorväg med den bilen. Låg nog i 120 kmh i snitt och jag tror att det gick åt lite drygt 2 kW per mil. Laddade i Gävle och har bara kört landsväg sedan dess. Så jag är tyvärr fel person att fråga.

Jag leasade en E Niro innan och det känns som att den var "ärligare" räckvidsmassigt. Innan dess hade vi en Renault Zoe som också kändes "ärlig".

Men som sagt! Jag är fel person att svara på din fråga.

Volvo xc40 har ju 78 kW batteri och anger räckvidden till 42 mil enligt WLTP. Jag gissar att Folkan med 77 kW ligger på 40? Volvon är ju lite roligare och snyggare enligt mig.

Tänkte ta mig från Sälen till Åre nästa vecka. Ca 40 mil landsväg, brukar snitta 90-100 kmh. Hoppas slippa laddstopp. Men om jag är hungrig i Svenstavik så åker kabeln i!
OK, tack för info.
ID.4 har enligt oberoende tester bättre räckvidd än Volvo och Polestar, men sämre än Enyaq som har samma batteri och byggplattform (bättre Cw värde på Enyaqen). Om man kan klara 40 mil motorväg med en bil som har WLTP på 50 mil, så ska man nog vara nöjd.
Vid långkörning med snabbladdning blir ju sedan sträckorna kortare eftersom man bara laddar till 80%.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten så rent teoretiskt drar bilen 78% mer om man kör i 120 i stället för 90.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Med elbil går det oftast snabbare att skippa motorvägsfart och välja mindre vägar.

Körde just Östersund-Sthlm med Id3:an: ner till Hudiksvall gick det bra. Där kunde jag ladda till 100% på tesla superduper (det gick så snabbt så jag hann knappt äta upp burgaren på BK)

Från Hudiksvall körde jag på i 130 vilket resulterade i att jag var tvungen att ladda redan i Uppsala (på Ionity med Bonnet- appen för 4kr/kWh)

Slutsats: ingen idé att köra i 130 - man spar ofta tid (och pengar) på att hålla sig runt 100 med elbil

Anzom

Aktiv medlem

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag vet inte om det är så viktigt i resonemanget. Men Alper och fjäll består ju av dalar och toppar.
Min erfarenhet är att man tjänar mer på en nedförsbacke än man förlorar på en uppförsbacke. (Har absolut inget belägg för det mer än min egen magkänsla)

Strängen handlar väl först och främst om längre sträckor. Men det kan vara värt att tänka lite på det korta också.

Det är ca 8-9 mil från Kläppen till Trysil. Med min gamla Mitsubishi laddhybrid så kunde jag köra dit nästan helt utan att bensinmotorn hoppade igång.(mycket nedför). Så laddade man fullt med norsk el och på vägen tillbaks så gick det åt ca två liter soppa i uppförsbackarna, ungefär samma som bilen drog på plan mark.

Jag har ingen formel för hur man räknar. Vet inte hur tillförlitlig färddatorn är men nedförsbacken från Lindvallen till Sälen by ökar på räckvidden med 7-10 km på de bilar jag kört med. Samma backe åt andra hållet drar inte av mer än avståndet knappt 2 km.

Det vore intressant att höra om någon har liknande erfarenheter. Gärna från resor mellan orter i alperna.

pd

Aktiv medlem
Slutsats: ingen idé att köra i 130 - man spar ofta tid (och pengar) på att hålla sig runt 100 med elbil

Ja, det är märkliga beteenden man får skåda på vägarna dessa dagar. Själv ligger man i typ 114 på 120-vägen med det lilla oktanmonstret och får köra om fler än man blir omkörd av. En annan intressant laddningsbesparing är tydligen att smyga upp i baken på en långtradare och ligga där och pysa i 90.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag vet inte om det är så viktigt i resonemanget. Men Alper och fjäll består ju av dalar och toppar.
Min erfarenhet är att man tjänar mer på en nedförsbacke än man förlorar på en uppförsbacke. (Har absolut inget belägg för det mer än min egen magkänsla)
Min erfarenhet av körning i alperna är att din magkänsla är fel. ;) Baserat på dieselbil, men känns ju självklart att du inte kan ladda hem mer nedför än du bränner uppför. Inte ens om det är spikrakt och ingen hastighetsbegränsning så man inte behöver bromsa.:unsure: Luft- och rullmotstånd kan du kanske ignorera i teoretiska beräkningar, men inte i praktiken.

rodney_piston

Aktiv medlem
Busschauffören gjorde en jävla tvär sväng när jag skrev. Så det blev dubbelpostat. Sorry! inte mitt fel. Han kanske går på droger eller något?

Bultfeber

Aktiv medlem

900kg?
Låter mer som 1/2 husvagn 😉

Min V60 hybrid drog 1,5 liter milen Göteborg-Stryn
Å då körde jag ändå inte alla slöa husbilar utan låg kvar i kön bakom.
30mil var lagom mellan tankstoppen.

Men den sträckan vore inte något problem med elbil. I Norge så finns det laddstationer i varje liten by, å många byar är det....

PisteCarver

Aktiv medlem
Min V60 hybrid drog 1,5 liter milen Göteborg-Stryn
Å då körde jag ändå inte alla slöa husbilar utan låg kvar i kön bakom.
30mil var lagom mellan tankstoppen.
Med den bensinförbrukningen så är det ju bättre att lämna husvagnen hemma, och bo på hotell för de insparade bensinpengarna (förutom i Norge då förstås).;)

Hawk100

Aktiv medlem
Vad tror ni i tråden om skatten på elbilar? Med tanke på att en väldigt stor del av priset på bensin och diesel är skatt så kommer ju de skatteintäkterna att behöva ersättas när majoriteten småningom kör på el istället. Kommer elskatten generellt att höjas så även hushållselen blir dyrare? Eller kommer det bli någon form av km-skatt på elbilar? Eller finns det andra sätt att få in skatt i samma omfattning som man får/fick från fossila bränslena?

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tror ni i tråden om skatten på elbilar? Med tanke på att en väldigt stor del av priset på bensin och diesel är skatt så kommer ju de skatteintäkterna att behöva ersättas när majoriteten småningom kör på el istället. Kommer elskatten generellt att höjas så även hushållselen blir dyrare? Eller kommer det bli någon form av km-skatt på elbilar? Eller finns det andra sätt att få in skatt i samma omfattning som man får/fick från fossila bränslena?
Gissa tre ggr (alla felgissningar går om).
Vad sa politikerna för 10 år sedan? Skaffa diesel det är miljövänligt och drar mindre bränsle än bensinbilar. Det gjorde de flesta svenskar efter det.
Vad gjorde politikerna sedan?

Man kan också gå med i Skattebetalarnas Förening som är en bra lobby organisation. Då får man även 50 öre rabatt per liter på Preem.

TailGunnar

Aktiv medlem
Tyvärr stämmer inte fysiken med din magkänsla.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Här förs det redan konkreta diskussioner om detta. Eftersom bränsleskatten täcker (en del av) kostnaderna för underhåll tittar de just på km-skatt eller liknande för att bibehålla finansiering baserat på nyttjande och inte sprida ut det på folk som inte kör bil (eller mc). Var lite förvånad för tidsperspektivet de hade, tror de tänkte om >5 år. Men inget ovanligt att politiker blir tagna på sängen så klart. :ROFLMAO:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Det är möjligt men skatten på el är högre än på bensin/diesel (!) och kostnaden för att släppa ut co2 täcks egentligen inte av skatten på drivmedel (ligger väl på 600kr/ton co2..?)

Tillkommer de gigantiska samhällskostnaderna för luftföroreningar kopplade till förbränningsmotorer (bl.a 7000 döda/år i Sverige) Ganska stor besparing när trafiken elektrifieras 😉

Bultfeber

Aktiv medlem
Ja det var lite av min poäng tidigare i tråden.
Passa på å kör nu när det är billigt.
Så billigt som det är nu får vi hoppas att det aldrig blir mer...

fredw

Aktiv medlem

Vilket ofta (100) brukar bli min slutliga snittfart genom Tyskland från norr till söder, köer, 80-sträckor och tät trafik inräknad (men iofs också sträckor där jag drar upp i 150). Om man skippar det där med 150 så kanske…
Men en timme körning till mellan laddningarna hade ju inte varit dumt.
Tror det kanske blir laddhybrid ändå till att börja med.

rodney_piston

Aktiv medlem
Om rodney pistong har rätt så kunde man ju installera en looping hemma och låta bilen snurra runt där tills batteriet var fullt?
Haha! Skulle ju dessutom kunna lösa en hel del problem i erat bostadsrätts.område.

Jag ger mig!

Man kanske kan koppla träningscykeln till ett dynamo. Eller ungarnas gungor och studsmattor? - Ungar gå ut och gunga om ni vill ha skjuts till skolan imorgon?. Äh skämt åsido, jag ger mig. Jag antar att det finns många som är betydligt duktigare än jag på kinetic som sitter och fnular på sina kammare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Medan elpriset rusar och slår nya rekord, så ligger priserna på offentliga laddstationer stilla.
Hur länge kan det fortsätta vara så?
Någon som har insyn i branschen och vet mer?

För några veckor sedan fick jag installerat en laddbox hemma och nu undrar jag ju om jag någonsin kommer att använda den. Priset för hemmaladdning är nu 2-3 ggr högre än på offentliga laddstationer. 🥴

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Medan elpriset rusar och slår nya rekord, så ligger priserna på offentliga laddstationer stilla.
Hur länge kan det fortsätta vara så?
Någon som har insyn i branschen och vet mer?

För några veckor sedan fick jag installerat en laddbox hemma och nu undrar jag ju om jag någonsin kommer att använda den. Priset för hemmaladdning är nu 2-3 ggr högre än på offentliga laddstationer. 🥴
samtliga laddoperatörer utom Tesla, har enhetliga priser över hela landet.
dvs vi i norra Sverige "subventionerar" er i söder när ni laddar på publika laddplatser.

ps. du kan ju köpa en Kia som har funktionen v2v; ladda bilen "billigt" på laddstation och driva huset med el från bilens batteri :oops:

Bultfeber

Aktiv medlem
OJ
Dubbelt

Det beror på när du laddar och vilket elavtal du har.
Priser från NordPol område 3

PisteCarver

Aktiv medlem
samtliga laddoperatörer utom Tesla, har enhetliga priser över hela landet.
dvs vi i norra Sverige "subventionerar" er i söder när ni laddar på publika laddplatser.

ps. du kan ju köpa en Kia som har funktionen v2v; ladda bilen "billigt" på laddstation och driva huset med el från bilens batteri :oops:
💡(y)
Kan man köra elmatningen baklänges genom laddboxen?

Kan man då även få elmätaren att gå baklänges?:unsure:😆

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp