[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
press06-model-x-rear-three-quarter-with-accessory-carrier-750x380.jpg


Svenska fjällen kräver ofta att du åker bil för att komma dit. Vill du göra resan klimatsmart är elbil ett bra val. Här går vi igenom det mest grundläggande du behöver känna till för att lyckas med resan.

Läs hela artikeln:
 

Storgrova65

Ny medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till

@schvidja: Om du åker från Umeå ja. Men från Stockholm till Kittelfjäll följer du hellre Ångermanälven till Vilhelmina från Höga Kustenbron eller svänger in i Sundsvall och kör över Viksjö - sa Lulebon. :) Men oavsett det så var det en korkad väg Freeride valde till Kittelfjäll från Stockholm.
 

schvidja

Ny medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Jo jag håller med men jag tror inte det finns inte lika bra laddmöjligheter om du tar den vägen.
 

offline

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Funkar det att ladda alla bilmärken enligt artikeln? Känns lökigt om artikeln endast baseras på Tesla.
 

linder

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till

@offline Eftersom deras laddstopp baseras på Teslas superchargers så är det enbart Tesla för tillfället som har nytta av dessa router. Dock har väl inte ens Tesla ägare nytta av det då dom oftast har bättre koll än att dom behöver läsa en halvtaskig artikel på freeride ;)
 

PALI1

Ny medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Inbiten skidåkare och miljövän! Jag hakade upp mig på följande citat: ..."El-Hybrid, Bra, men inte tillräckligt mycket miljöbil för denna artikel".
Jag har 2st el-plug-in bilar i familjen vilket INTE bara fokusera på en enda resa. Jag vill påstå att jag tar ett större miljöansvar än många andra. Troligen också störra än Axel ;)
Hur som helst, en Tesla skulle vara mkt trevligt men den kostar tyvärr närmare millen vilket blir jobbigt med 2 st bilar i familjen...
Även Teslas modell 3 har stor problem med att få fram bilar så tills dess.
Kör Plug-In Hybrid och tänk på vår miljö!
Mvh // P.
https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-tunga-miss-langt-efter-produktionsmalen-6875084
 

olme

Ny medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Det hade varit roligt med lite statistik från denna resan, dvs från full "tank" tills det behövdes fylla på och även visa vilket vägunderlag och utetemp.
 

skidmannen

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
"På resan till fjällen är sannolikheten stor att det kommer finnas rikligt med snö på vägen. Vid den typen av väglag är en stor bil med hög markfrigång bra."

Märkligt nog är det många från huvudstaden som tror att man behöver terrängbil för att ta sig norr om Uppsala vintertid. Min erfarenhet är att man har större nytta av det i Stockholm eftersom det ofta är så dåligt skottat där. För att åka till fjällen räcker det med bra vinterdäck, skrapa och snöborste.
 

rodney_piston

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Debatten är ju egentligen en icke fråga. Enligt en nästan enig forskarkår träffades jorden av en asteroid för 66 miljoner år sedan. Det ledde till att koldioxidhalterna i atmosfären gick upp drastiskt. Havsnivåerna och temperaturen gick i taket. 80% av allt liv på jorden dog, däribland dinosaurierna. Jorden reparerade sig själv under en lång process på ca 100000 år (det är ju inte så mkt i sammsnhanget eller? Med en livslängd i Sverige på 82,41 år enligt SCB) och 10 miljoner år efter det så hände det igen. Antagligen p g a ett massivt vulkanutbrott. För 25000 år sedan började människan att utvecklas till det vi är nu och för drygt hundra år sedan började vi bygga maskiner som behövde högenergiska energikällor. Man började borra upp fossila bränslen som var flera flera miljoner år gammalt. Man raffinerade den och man eldade upp den. (Källa t ex den här artikeln https://www.newscientist.com/articl...-the-dinosaurs-caused-massive-global-warming/ men det finns många)

Lite spekulativt kan man tänka att man redan då tyckte att avgaserna var besvärliga, luktade illa, sotade och uppgav rökmoln. Men det här med att köra bil och lyssna på radio är ju kul så det minuset får man ta. Något man verkar tycka än idag. Nu när vi vet att frigörelse av koldioxid och växthusgaser dödar människor varje dag. Att det förkortar liv. Att nivåerna i atmosfären går stadigt uppåt. Att koldioxidutsläpp är ett större problem för våra barns och våra glaciärers existens än alla jordens virus kombinerade.

Nu när det finns bra alternativ till bil med förbränningsmotor så är det väl bara att gilla läget och bli en del av framtiden, eller? Har man möjlighet så köp en elbil för bövelen. Nu (2020) när det finns CCS laddare på var och varannan circle k. En Audi e tron eller merca eqc får göra 2 st 15 minuters stopp mellan Stockholm och Åre. En Kia soul eller en Tesla klarar sig på ett 15 minuters stopp. Och kollar man på alla modeller som är på väg 2021!!!!! Wow!! Vad väntar ni på????

Jag köpte en Mitsubishi Outlander laddhybrid 2017. Kul att åka till jobbet helt på el 40 km varav hälften är 120 km/h motorväg. Ladda på jobbet sen helt el hem....en fantastisk känsla faktiskt...men på längre sträckor brummar bensinmotorn igång....det kändes inte så kul efter ett tag. Vi Leasar en sån där liten Renault Zoe 2019 (tyvärr året innan CCS kontakten kom till den bilen) fyfanken vilken rolig bil. Och vilken ekonomi!!!! Nu tar vi fortfarande laddhybriden på resor över 30 mil men. Nu kollar vi på att byta ut laddhybriden mot mercas nya el van eqv....helt el..trots prislappen tror jag att vi får ner månadskostnaden. Och åka till fjällen blir inga problem. Mina snödrivor hemma på parkeringen är vita. Grannens är svarta.....mina bilar luktar fräscht. Axar snabbare, går snabbare, har väghållning som en go kart och är roligare och bidrar förhoppningsvis till en lite lite lite fräschare värld.

Är ni skeptiska så boka in en provkörning. Det är kul jag lovar. Ni kommer bli impade jag lovar!!! Dags för förändring?

För ett år sedan!!! Vem trodde att majoriteten av världens befolkning skulle springa till affären med näven full av flergångskassar 2020 istället för att köpa engångskassar??? Vem tror på allvar att vi kommer tanka fossila bränslen i våra bilar om 10 år? Vem tror att sin nyinköpta Volvo v 90 d5 kommer ha ett bra andrahandsvärde om 10 år??

P s det finns såklart massor av andra elbilar som har ungefär samma prestanda som de jag nämner. Och framtiden är spännande med en mängd nya bilar med mer och mer impande räckvidd. Fler och snabbare ladd möjligheter. Jag läste en artikel om en elbilsägare i Pajala som tycker att det bästa med elbil är att han kan tanka/ladda fullt hemma istället för att behöva planera tankning då han har långt till närmsta pump. https://alltomelbil.se/svt-traffar-en-av-sveriges-nordligaste-elbilsagare/

P s 2
Ge mig vad jag tål!!! Säg att elbilar släpper ut koldioxid när de tillverkas i fabriker som använder kolkraft. Säg att det skulle innebära att en elbil på något sätt inte skulle vara värd att satsa på. Säg det på ett sätt som att en bil med förbränningsmotor tillverkas på ett renare sätt som därmed skulle göra en elbil värdelös att satsa på....eller så säger vi det på ett sätt som säger att vi vill ha renare tillverkningsmetoder. Renare, billigare energi i länder som har tillverkningsindustri. Att vi efterlever parisavtalet. Även om en enstaka elbil inte gör en jätteskillnad så släpper väl ändå 10 elbilar ut mindre än 10 bilar med förbränningsmotor? 10 000 elbilar mindre än 10 000 och 3 miljarder elbilar ........... Men ge mig vad jag tål, säg att det inte är någon idé!! Att Sverige ändå är bättre än andra länder utsläppsmässigt och att de länderna får göra något först om det ska kunna märkas på koldioxidhalten i atmosfären. Att det är för dyrt att ladda en elbil i länder där smutsig el kostar mucho!!! Ja men ursäktar det att vi som har billig miljövänlig el och verkligen kan tjäna pengar per mil struntar i det för att vi tycker att det är dumt för att vi bara borde tycka det för att andra tycker det och de borde ju veta?

I Sverige har vi ju den otroliga lyxen att ha ren och billig el!!! Jag tror att det kommer bli otroligt stort med förnyelsebar energi i t ex Asien. Där man skulle kunna tjäna in en solcells investering på 150 000 kr på 3 år jämfört med importerad fossilkraft. Men då måste det vara möjligt att göra den investeringen med hjälp av någon subvention med långsiktigt mål.

Jag vet att ingen läser ett såhär långt inlägg men jag kunde liksom inte låta bli. Alla bäckar små. Vill man att det ska bli en förändring så kan man ju alltid bidra med att säga att man iallafall inte är motståndare till att en förändring skulle kunna ske eller att det bara är nys.. typ som man tyckte att förpackningsinsamling var något dumt nys som bara miljömuppar höll på med för 15 år sedan när den diskussionen var igång.

Och det klart att ni har rätt i att man aldrig kommer att ändra sig.......för 6 år sedan bestod min familjs bilpark av en Dodge ram 1500 med 5,7 liters v8 och en Dodge nitro med 2,8 liters diesel. Perfekta bilar...... Tyckte jag då. Aldrig i livet att man skulle ha något annat...

Och visst är det sant att inte en enskild individ kan göra skillnad,????? Men.. några stycken har ju större trovärdighet än en ensam dåre!!!

Global uppvärmning??? Men allvarligt?? Vem vill inte ha Moseldals klimat i Åre??? Varför skulle just vind, moln och regn öka när atmosfären blir varmare,???? Låter ologiskt eller??

Om ni ska byta bil...provkör en elbil om ni är sugna...det är kul...inget att vara rädd för....det bästa av allt med att prova är ju att man faktiskt kan säga att man VET att elbilar är skit om man nu tycker det........ istället för att bara tycka det för att man har hört att det är det man ska tycka. De flesta elbilsförsäljare är snälla med att låta folk prova....


Jaja.....vad vet jag,!?? En miljömupp??? Föredetta v8 machoman...
 
Senast ändrad:

Karlstad

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Jag skulle jättegärna ha en elbil med lång räckvidd som hela familjen får plats i, om jag hade haft råd.
Om politikerna verkligen vill få vanligt folk att åka elbil så måste de skjuta till större morötter.
En premie på 60 000 kr för en bil som kostar 700 000 - 1 000 000 kr är rena skämtet! Endast en ren skattesubvention för de redan rika.
 

Anzom

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
på flera platser finns laddning men utan att synas på Chargefinder (eller andra laddkartor)

i Borgafjäll finns laddning (syns på laddkartan ej på Chargefinder)
Tännäskröket har installerat i år (syns ej på kartan)

igår upptäckte jag en laddstation vid Oldklumpen (uppe vid vattenfalls kontor)
 

PisteCarver

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
på flera platser finns laddning men utan att synas på Chargefinder (eller andra laddkartor)

i Borgafjäll finns laddning (syns på laddkartan ej på Chargefinder)
Tännäskröket har installerat i år (syns ej på kartan)

igår upptäckte jag en laddstation vid Oldklumpen (uppe vid vattenfalls kontor)
Är det snabba DC stationer eller långsam AC laddning?
 

MP1

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Ramundberget: Det finns 48 destinationsladdare, att ladda över natten eller när man åker skidor. Finns på Chargefinder, jag var där i helgen och de finns även i verkligheten.
 

jkraft

Medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
För andra som åker elbil, oavsett om det är en Tesla eller inte, och gärna tar dom till fjällen så kan jag tipsa om https://abetterrouteplanner.com (ABRP). Finns även som app och fungerar med Apple CarPlay. Då kan man planera sin resa med ev. laddstopp dit (och hem självklart) med faktorer som snö på vägen och utetemperatur bl.a. Tyvärr inget stöd för plug-in hybrider.

Och sen en lite uppmaning till er som tar elbilen eller plug-in hybriden och destinationsladdar när ni är framme; flytta gärna bilen när ni har laddat klart efter ankomst och ställ den vid en laddare igen kvällen innan det är dags att åka hem så ni kan förvärma och toppa upp. Det är ganska irriterande att komma fram med under 10% SoC och mötas av laddare upptagna av bilar som inte laddar.

Även om det inte finns destinationsladdare med på någon karta kan man alltid fråga när man bokar. På vissa ställen är det OK att ladda på motorvärmaruttag bl.a. Är man riktigt snäll kan det fungera att låna lite el ur något annat uttag också.
 

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Är det snabba DC stationer eller långsam AC laddning?
Vanliga långsamma. dvs den typen av laddare som man behöver när man åker skidor några timmar.

Snabbladdarna (DC) använder jag enbart utefter vägarna vid pisspauser.

Borgafjäll ska fö. få snabbladdare nästa sommar.

Laddhybrider som ockuperar laddstationer hela dagarna borde bötfällas!
 

StefanAaroe

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Hur laddar ni på motorvärmare? De är ju oftast tidsinställda och kan ge max tre timmar? Tycker annars att det är ett stort problem att det förutsätts att man kan ladda när man kommer fram vilket sällan är förutsättningen utan man får försöka trixa fram diverse lösningar med sladdar genom fönster etc. 🤷‍♂️
 

jkraft

Medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Har haft turen att hitta motorvärmaruttag utan timer. Man får se till att man inte blåser säkringen bara.
 

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Har haft turen att hitta motorvärmaruttag utan timer. Man får se till att man inte blåser säkringen bara.
220v = glöm inte att ställa ned laddhastigheten (i bilen eller på laddaren) annars går säkringen.
Tar ca 44tim att ladda upp min ID3:a på dette vis :oops:
 

Stortlopp

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Och sen en lite uppmaning till er som tar elbilen eller plug-in hybriden och destinationsladdar när ni är framme; flytta gärna bilen när ni har laddat klart efter ankomst och ställ den vid en laddare igen kvällen innan det är dags att åka hem så ni kan förvärma och toppa upp. Det är ganska irriterande att komma fram med under 10% SoC och mötas av laddare upptagna av bilar som inte laddar.
Hade ju kunnat lösts genom att tiodubbla priset att parkera på laddplats utan att ladda. Måste vara hemskt irriterande att komma fram till.
 

fredw

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Blev litet nedstämd innan jag insåg att artikeln var fyra år gammal. Fast man kanske blir lika nedstämd om man tar reda på hur litet/mycket som hänt sedan dess?
Nåja, så sent som idag skrev jag till vår BRF för att de ska ta tag i det här. Vi har inte en enda laddstolpe i vår förening, mitt i en storstad, trots en p-plats per lgh, skam. Någon som känner till lämplig kunskapsbank/forum angående hur en BRF bäst beter sig för att investera i laddstolpar? Det blir väl jag som får tillbaka det uppdraget i knät.
 

jkraft

Medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Blev litet nedstämd innan jag insåg att artikeln var fyra år gammal. Fast man kanske blir lika nedstämd om man tar reda på hur litet/mycket som hänt sedan dess?
Nåja, så sent som idag skrev jag till vår BRF för att de ska ta tag i det här. Vi har inte en enda laddstolpe i vår förening, mitt i en storstad, trots en p-plats per lgh, skam. Någon som känner till lämplig kunskapsbank/forum angående hur en BRF bäst beter sig för att investera i laddstolpar? Det blir väl jag som får tillbaka det uppdraget i knät.
Har inte varit i den situationen själv men här verkar det finnas lite info iaf:
https://energiradgivningen.se/ladda-elbilar-i-brfen/
 

Stortlopp

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Blev litet nedstämd innan jag insåg att artikeln var fyra år gammal. Fast man kanske blir lika nedstämd om man tar reda på hur litet/mycket som hänt sedan dess?
Nåja, så sent som idag skrev jag till vår BRF för att de ska ta tag i det här. Vi har inte en enda laddstolpe i vår förening, mitt i en storstad, trots en p-plats per lgh, skam. Någon som känner till lämplig kunskapsbank/forum angående hur en BRF bäst beter sig för att investera i laddstolpar? Det blir väl jag som får tillbaka det uppdraget i knät.

Lär väl krävas lagstiftning innan laddstolpar i rätt omfattning installeras. Styrelsen här (till åren kommen) har NOLL intresse av att hålla på med nymodigheter som laddstolpar. Man har lyckats att driva igenom 6st platser i en förening på över 200 lägenheter men dessa är iskalla eftersom priset att ladda blev alldeles för högt så dessa står i regel outhyrda.
 

StefanAaroe

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Blev litet nedstämd innan jag insåg att artikeln var fyra år gammal. Fast man kanske blir lika nedstämd om man tar reda på hur litet/mycket som hänt sedan dess?
Nåja, så sent som idag skrev jag till vår BRF för att de ska ta tag i det här. Vi har inte en enda laddstolpe i vår förening, mitt i en storstad, trots en p-plats per lgh, skam. Någon som känner till lämplig kunskapsbank/forum angående hur en BRF bäst beter sig för att investera i laddstolpar? Det blir väl jag som får tillbaka det uppdraget i knät.
Ha ha! Missade också att den var fyra år gammal. Tyckte att bilvalet var rätt skumt. Men precis som du säger, många saker är ju fortfarande relevanta skrämmande nog… 😳
 

larchii

Aktiv medlem
[Artikel] Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till
Hade ju kunnat lösts genom att tiodubbla priset att parkera på laddplats utan att ladda. Måste vara hemskt irriterande att komma fram till.
Och sen en lite uppmaning till er som tar elbilen eller plug-in hybriden och destinationsladdar när ni är framme; flytta gärna bilen när ni har laddat klart efter ankomst och ställ den vid en laddare igen kvällen innan det är dags att åka hem så ni kan förvärma och toppa upp. Det är ganska irriterande att komma fram med under 10% SoC och mötas av laddare upptagna av bilar som inte laddar.

Det där har ju Tesla redan löst på sina laddare med "Idle fees" på 10kr/minut som man står och blockar en laddare när man är färdigladdad, samt att du i realtid i bilen (eller appen) ser hur många laddare som är lediga (så slipper man överraskningen att det är fullt när man kommer fram). Det sistnämnda börjar väl dyka upp i flera andra ladd-appar också, men Idle fees har jag aldrig sett hos någon annan ladd-operatör. Så svårt kan det inte vara att få till. Å andra sidan så är det ju ett helvete att bara försöka starta laddningen på icke-Tesla-laddare så man ska väl inte ha för stora förhoppningar där...

För övrigt borde "världen" bara ge alla "klimatpengar" till Tesla, det verkar ju vara det enda bolaget som klarar av att tillverka användarvänliga elektriska transportmedel och energiförsörjning/lagrings-lösningar i stor skala.

Mvh tslafanboi86 :cool:
 

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp