[Artikel] "En flygplats i Sälen är ett steg mot mindre snö och kortare vintrar"

la_grave

Aktiv medlem
Vet vi alla att flyg har mycket stor miljöpåverkan? Stora problemet med Sälen-flygplatsen är ju att den inte kommer bära sig utan är beroende av statligt/EU-stöd för att komma på plats.

Lowe71

Aktiv medlem
Luftfarten knyter samman människor och regioner och spelar en väsentlig roll för Europeiska Unionens integrering och konkurrenskraft samt dess samverkan med resten av världen. Luftfarten bidrar också väsentligt till unionens ekonomi, genom mer än 15 miljoner kommersiella flygningar per år, 822 miljoner passagerartransporter till och från flygplatser i unionen under 2011, 150 reguljära flygbolag, ett nätverk av mer än 460 flygplatser och 60 leverantörer av flygtrafiktjänster (1). EU drar fördelar av att utgöra ett nav i den internationella luftfarten, och flygbolag och flygplatser bidrar varje år med mer än 140 miljarder euro till unionens samlade bruttonationalprodukt. Luftfartssektorn sysselsätter cirka 2,3 miljoner personer inom unionen (2).

240.000 européer? Varför Sälen när det finns Alperna? Men vad kommer att hända? Säg alla de som landar på flygplatsen kommer att behöva hyrbilar eftersom det inte finns så många liftnära hotell. Då kan man hellre ta de miljarder som flygplatsen kostar och lägga på fler tåg till Malung och därifrån hyrbil. Men det är förstås inte lika "fint" som en flygplats...

Hej på er!

Tack för en intressant artikel och bra läsning. Jag delar er uppfattning till 100% att vi alla måste ta ansvar för vår planets framtid. Klimatförändringarna är ett faktum och jag själv som jobbar inom vintersport både i alperna/mellan europa och Skandinavien ser den stora utmaning vi har framför oss vad gäller snön, som i många delar av central europa inte längre existerar. Mer och mer energi läggs på att ta fram lösningar som snow farming och artificiell snöteknik, snöläget är allvarligt.

Det här är hur jag ser på saken vad gäller flygplatsen- ut mitt perspektiv, säger varken rätt eller fel:

Jag tror att Sälens flygplats kan långsiktigt bidra med att få upp mer internationell turism till kommunen året om. Vi har mycket att erbjuda förutom snö och vinter i vår fantastiska natur, djuren, friluftslivet, ren luft! Det finns mycket resurser i kommunen som kanske är självklart för oss i Sverige, men helt unikt för många andra nationaliteter. För att vi skall kunna öppna upp Malung/Sälens kommun för den internationella turismen är en flygplats en absolut förutsättning, ut mitt perspektiv.

Så varför är det här nödvändigt: I Sverige idag, är det ett faktum att landsbygden inte är lika levande som den var för 50 år sedan. Butikslokaler står tomma, skolor stängs, sjukvård effektiviseras och kommunerna gör allt de kan för att spara in pengar. Till viss del, är effektiviseringen såklart nödvändig med tanke på ny teknik och hur vi lever idag jämför med för 50 år sedan.

För att komma till poängen: mer turism året om till kommunen kan bidra till en positiv spiral. Små och stora företag gynnas, som i sin tur gynnar kommunen- kallat den turistekonomiska effekten, vilket i sin tur gör att kommunen blir mer levande och attraherar fler personer att flytta dit, arbetstillfällen skapas, barn föds och befolkningen växer och så är den positiva spiralen igång.

Inte så enkelt som det låter och mycket jobb för att nå dit, om man ens gör det. Men ett faktum är att vi behöver hitta fler sätt att få landsbygdskommuner att leva i Sverige idag. Digitalisering är förhoppningsvis en del av räddningen då många yrken endast kräver en dator för att kunna genomföra jobbet, en dator och kanske en flygplats eller smidigt transportmedel för att ta sig ut i världen.

Jag vill avsluta där jag började och säga att jag till 100% stöttar åsikten om att vi alla behöver ta ansvar för klimatförändringarna. Alla kan göra någonting och vi har bråttom för att vi skall hinna rädda det vi idag kallar natursnö. Men vi behöver också se frågan i ett lite större perspektiv, för faktum är att vi behöver acceptera vissa minus, för att kunna komma snabbare framåt. Om kommunen och företagen som verkar inom den, får bättre ekonomi, vilka investeringar kan vi då göra för att bidra till förbättrat klimat och miljö? Är inte klimatet och snötillgång en av de mest centrala frågorna för en skiddestination? Vi kan alltid se till oss själva och fråga oss, vad gör jag för att bidra? Vi kan alltid bli bättre, men inte offra allt.

Mvh!
Från en som är född och uppvuxen i Sälen

Steepndeep

Ny medlem
Hej

Man kanske skall vända på frågeställningen och fundera över hur turister på CO2 smartaste sätt skall ta sig till Sälen och vistas där. Bäst är naturligtvis cykel men det är nog orealistiskt:) Om planen är att flera turister från mellaneuropa skall till Sälen, och den planen är jag iofs tveksam till, så kanske just flyg är det bästa, kombinerat med buss till lämpligt hotell.

Att varje familj kör bil över 100 mil enkel resa smutsar vad jag vet ned mer än att flyga (fullt plan) och sedan buss. Tåg är bättre men det tar också väldigt lång tid.

Så skall turister dit så kanske flyg är bäst? Men då är ju snarare frågan om det är rätt att flytta folk till Sälen när det är närmare till Alperna.

En mer miljövänlig tanke kan ju vara att investera i ordentliga snabbladdare längs vägarna så vi kan köra elbil. Tänker vi 10 år framåt kanske det är bättre

Lowe71

Aktiv medlem
Alla POW- ambasadörer flyger inte! Istället kan dom vara sponsrade av Bilbolaget och kombinerar ett brinnande intresse för klimatet med att hjälpa Volvo/Geely på traven med den ack så viktiga nybilsförsäljningen!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp