[Artikel] Engadin: så mycket mer än St Moritz

Redaktionen

Aktiv medlem

Allt som oftast blir hela Engadin förknippat med lyxbyn St Moritz, men här finns så mycket mer. På 3303 meters höjd över havet hittar ni skidparadiset Corvatsch där ni kan åka puder fram till slutet av april.

Läs hela artikeln:

la_grave

Aktiv medlem
Weiron i Ottan som skrivit copyn eller? \"Överklassby\" liksom?

Jag har bott på vandrarhem i St Moritz. Var inte dyrare än vandrarhem i vilken vanlig skidort som helst, däremot väldigt hög standard.

kappakomplett

Aktiv medlem
St Moritz, denna mytiska by från forntiden!

And when the snow falls you're found in St. Moritz
With the others of the jet set
And you sip your Napoleon brandy
But you never get your lips wet, no, you don't

Och Henning Pennings luftballong och hans kompis Gunther Sachs som spökar med Dracula Club och bobsleigh!

Lyx, lyx, lyx och se upp i backen!
Åk inte dit, för korv med pommes i backrestaurang kostar skjortan!
Skidåkningen är i stort sett relativt värdelös också!
Boende på andra ställen än vandrarhem kostar skjortan.

Antagligen är Lech bättre!

Senast ändrad:

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Weiron i Ottan som skrivit copyn eller? \"Överklassby\" liksom?

Jag har bott på vandrarhem i St Moritz. Var inte dyrare än vandrarhem i vilken vanlig skidort som helst, däremot väldigt hög standard.
Ja tur är väl det att det finns boenden för allas plånböcker, men visst får man väl ändå säga att St Moritz är mer känd för sin lyx än billiga vandrarhem?

Här en annan artikel på temat lyx vs. budget:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Skidåkningen på Corvatsch är inte alls dum, testa facet som man ser och åker över från övre gondolen för ett jädra adrenalinpåslag, eller Furtschellas-korridoren från toppen som är rätt bred och snäll vad jag minns.
Diavolezza har jag bara kört i kasst väder, men där finns det ju massor att göra.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är väl inte det att det som står i artikeln är osant, men som konsumentupplysning är det nog, föga förvånansvärt, lite ofullständigt. Det kan vara värt att kolla upp det som inte står i artikeln.

T. ex. hur långt det är mellan de här olika områdena som nämns.
Hur man tar sig (utan bil) mellan de områden som nämns i artikeln.
Hur (o)moderna liftanläggningarna är.
Fallhöjden i Maloja (som är kul skogsåkning men egentligen knappt värt att nämna.).

Man kan också fundera över hur man tar sig mellan Corviglia och Corvatsch som är huvudområdena. (Åt ena hållet (-vatsch till -viglia) går det via St Moritz Bad och en liten promenad (om backen ner där är öppen, vilket den inte alltid är) men åt andra hållet blir det buss.)

Lite som i Chamonix, men allting är mkt mindre.

Den som varit i t. ex. St. Anton, Zermatt, Ischgl m. fl. ställen blir kanske lite förvånad över hur det ter sig med liftsystemen i den iofs "undersköna" Engadindalen.

Sen är det dyrt i Schweiz, och St. Moritz är inte i den nedre halvan där precis, och då menar jag inte de femstjärniga hotellen, men sånt som mat och dryck i anslutning till skidåkning och annat smått och gott.

Så, min tips, efter att ha varit där, blir att kolla upp förhållandena ordentligt innan ni åker ner.

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp