[Artikel] Ett halvt fotsteg från döden på Rombakstötta, Narvik

Redaktionen

Aktiv medlem

En ärlig, autentisk krönika signerad Joel Lansgren om när en euforisk känsla över att ha klättrat upp för Rombakstötta i Narvik, inte långt från Riksgränsen, höll på att bokstavligt talat kosta honom livet. 

Läs hela artikeln:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Finns artikelförfattaren här på FR? Skulle vara intressant att få veta mer exakt var den aktuella hängdrivan var!

Lansgren

Ny medlem
Finns artikelförfattaren här på FR? Skulle vara intressant att få veta mer exakt var den aktuella hängdrivan var!
Japp. Från och med idag.
Det var den vanligaste turen upp på Rombakk vi gick. Platån vart hängdrivan är ligger rätt nära under själva högpunkten på fjället. Det är där man brukar lämna sin utrustning för att ta på sig stegjärn och isyxan för att sedan traversera en kam mot lite lättare klättring för att nå själva toppen och en vidunderlig utsikt :)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@Lansgren Tack för att du tog dig tid att svar! :D

Om det är samma ställe som jag tycker är där man brukar lämna utrustningen så är det alltså precis ovanpå Rombaks-S:et. Ja, konsekvenserna av att tumla ner där är ju rätt given... Var det "ovanpå" den lilla branten eller mer nere på platån? Har grävt av drivan ovanpå branten och använt som "lavinbomb" för att kolla stabilitet i S:et, den har ju en tendens att bli rejält stor!

Lansgren

Ny medlem
@Lansgren Tack för att du tog dig tid att svar! :D

Om det är samma ställe som jag tycker är där man brukar lämna utrustningen så är det alltså precis ovanpå Rombaks-S:et. Ja, konsekvenserna av att tumla ner där är ju rätt given... Var det "ovanpå" den lilla branten eller mer nere på platån? Har grävt av drivan ovanpå branten och använt som "lavinbomb" för att kolla stabilitet i S:et, den har ju en tendens att bli rejält stor!
Nja. Platån jag pratar om är nog längre västerut närmare toppen från det stället. Vi åkte ner för den snällare baksidan och inte rännorna. Har inte testat dem ännu vilket grämer mig lite. Har länge tänkt mig dit igen. Kanske blir en tur i vinter.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Nja. Platån jag pratar om är nog längre västerut närmare toppen från det stället. Vi åkte ner för den snällare baksidan och inte rännorna. Har inte testat dem ännu vilket grämer mig lite. Har länge tänkt mig dit igen. Kanske blir en tur i vinter.
Jo, platsen jag pratar om är egentligen precis "starten" på den vanliga åket ner baksidan - kommer en rejäl brant efter som är svår (men möjlig) att forcera på skidor följt av massa platt och lite klättring/klyving. Där locals brukar switcha iaf!

Lansgren

Ny medlem
Jo, platsen jag pratar om är egentligen precis "starten" på den vanliga åket ner baksidan - kommer en rejäl brant efter som är svår (men möjlig) att forcera på skidor följt av massa platt och lite klättring/klyving. Där locals brukar switcha iaf!
Åh fan. Kan man åka ner där? Såg då inget familjevänligt insteg vad jag kan minnas :) ...där ser man

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp