[Artikel] Försäkringar i off pisten

Redaktionen

Aktiv medlem
Rega_bild-4-750x380.jpg

Har du koll på vad som gäller när olyckan är framme? Vi hörde oss för vad som egentligen gäller för försäkringsbolagen.

Läs hela artikeln:

Micke_P76

Medlem
"Försäkringen gäller inte vid åkning på ställen där utförsåkning inte är tillåten som till exempel i liftgator, avspärrade områden eller områden med lavinfara,” enligt Madeleine Hasselwander, Key Account Manager"

Paragrafryttare så betyder det ju att den inte täcker offpist. Det är ju "lavinfara" överallt utanför pisten. Sen om den definieras som liten osv är ensak. Och skulle man åka med i en lavin så lär man inte få ersättning då man uppenbart åkt där det är lavinfara...

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Trygg Hansa täcker offpiståkning upp till 4000-5000m. Men bösts rekommendationen är att ring och fråga, be dom styra sitt svar genom att hänvisa till rätt paragraf/stycke i villkoren. Sen stämmer man av varje år när försäkringen förnyas.

Lita för gudsskull på av andra säger eller skriver på internet ;)

Sen täcknar jag alltid en lokal "hämtförsäkring" typ rega, carre neige eller ucpas egna för att om olyckan är framme så är det hinla skönt att bara slänga fram det pappret och slippa ev strul.

Anzom

Aktiv medlem
En försäkring för offpist ska naturligtvis täcka in även lavinfarliga områden. Hopplöst annars.

Leder

Medlem
Trygg Hansa känns som mycket fördelaktiga vad gäller offpiståkning. Har ringt och frågar varje år innan jag reser om det täcker kostnader mm om kan behöver hämtas av helikopter mm och det gör den. Den ända begränsningen som jag blivit informerad om är att offpiståkning som sker inom ett område där åkning är förbjuden inte omfattas av försäkringen. Ex tjuvåker du i ett vildskyddsområde mm så täcker inte förskärningen.

windsurfer

Medlem
Jag har mina försäkringar samlade i ett bolag så när som på en, olycksfall. Den har jag hos Länsförsäkringar Norbotten då de uttryckligen täcker offpist. Jag pratade med dem innan jag tecknade och de menade på att det snarare är större risk att skada sig i pisten. (Viss generalisering kommer nu...)Folk i pisten åker vad det verka i större utsträckning över sin förmåga, ganska fort och det är fler skidåkare "per ytenhet" . Folk som åker offpist har oftast (inte alla ;-) ) bättre koll på hur man åker, vart man inte skall åka, koll på lavinfaran samt mer skydd på kroppen.

...alltså offpiståkare är billigare att försäkra men när väl olyckan är framme så kostar den enskilda olyckan mer än en liftnära.... bara gissar..

Micke_P76

Medlem
Pratade med IF om deras storahemförsäkring där Reseförsäkring ingår. De står för all sjuktransport och evakuering oavsett land. Jag tog upp Heliåkning i Alaska och om nåt skulle hända under en sådan resa. Enligt IF så står de för hämtning och räddning. Den skulle även gälla om jag gick på tur och behövdes räddas med Heli. Då det går under sjuktransport och evakuering/räddning. IF täcker även alla sjukhuskostnader vid skada som sker under resa oavsett hur och var i deras reseförsäking. Däremot gäller inte deras Olycksfallsförsäkring för offpist. Dvs den som man får ersättning vid permanentskada .

Olycksfall täcker inte sjukvårdskostnader som sker utomlands då detta skall gå på reseförsäkring. Svar av Trygg hansa när jag skadade mig i Frankrike och behövde uppsöka läkare. Fick ut pengarna på min reseförsäkring för sjukvårdskostnader (taxi hem från akuten) och fick pengar 1 år senare på olycksfallsförsäkringen för ett synligt ärr.

Så egentligen är det två försäkringar man behöver 1. Reseförsäkring (för sjukvård utomlands) 2. Olycksfallsförsäkring (För extra ersättning (när man kommit hem till Sverige).

Jag har trygg hansa på olycksfall och de har ingen begränsning förutom som skrivits tidigare aktiviteter över 5000m.

Köp då för guds skull inte ERV x-treme försäkring. de skulle ha 1300kr för 1 vecka i Frankrike och 2500 för 10 dar i USA.. men har sämre villkor än IF och trygg Hansa.

Fre-drik

Medlem
Jag bröt 6 kotor i nacken nu i somras och har fått exat 0 (noll) kronor av länsförsäkringar än så länge. Värt att nämna är att länsförsäkringar är uppdelade i olika bolag beroende på var du bor, men länsförsäkringar stockholm bör man nog passa sig för. Taskigt bemötande med rycka på axlarna attityd. För några år sedan bröt jag tummen på en skidresa. Även då ersatte de noll kronor.

Klart de kan ha bra villkor på pappret (bland de bättre jag hittat) om man har klausuler för allt gällande ersättning. Mitt sista hopp sitter till invaliditetsersättningen som ska betalas ut två år efter olycka, efter det är det "hej då och F**K YOU Länsförsäkringar" som gäller.

Bara grejjen att de har säljare (!) som ringer och tycker att man ska byta till deras försäkring säger en hel del (säger kanske lite om mig också som gick på det hela....). Hade Folksam innan jag gick på LF-bluffen. Med Folksam bröt jag några ben i foten och de betalade ersättning nästan innan jag hunnit anmäla skadan. Proffsiga, bra information och hjälpsamma.

Off pist försäkring i all ära, frågan är vad den gäller för i praktiken om olyckan väl är framme.
Jag skulle inte rekommendera Länsförsäkringar till min värsta fiende.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp