[Artikel] Från 1 juli behöver du körkort för att flyga drönare

Redaktionen

Aktiv medlem

Från den 1 juli 2020 behöver du som flyger drönare ett slags körkort som kallas "Drönarkortet". Transportstyrelsen är den svenska myndighet som sköter det online-prov som nu kommer att bli ett krav att genomföra.

Läs hela artikeln:

Pillard

Aktiv medlem
Kan nån hjälpa mig att förstå hur det ska bli lättare för mig att identifiera vem som flyger en viss drönare? Om jag sitter i min trädgård och det flyger en DJI Mavic Air 40m upp i luften så lär ju inte jag kunna se ett "reg-bevis" i vilket fall, så länge de inte ska tvinga alla att flyga omkring med ett gigantiskt skynke efter sig? ;)

Kan nån hjälpa mig att förstå hur det ska bli lättare för mig att identifiera vem som flyger en viss drönare? Om jag sitter i min trädgård och det flyger en DJI Mavic Air 40m upp i luften så lär ju inte jag kunna se ett "reg-bevis" i vilket fall, så länge de inte ska tvinga alla att flyga omkring med ett gigantiskt skynke efter sig? ;)
Pillard du verkar inte förstå hela problemet med drönare.
Idioti är det största problemet. Folk förstår inte vilka problem drönare kan ställa till med.
Det har varit ett flertal incidenter med drönare i närhet till flygplatser. Den här videon ser ascool ut. Jag kan lova dig att en drönare in i en flygplansmotor är allt annat än coolt.
Körkortet är till för att se till att det är utbildade idioter i luften istället för vanliga idioter.

Pillard

Aktiv medlem
Pillard du verkar inte förstå hela problemet med drönare.
Idioti är det största problemet. Folk förstår inte vilka problem drönare kan ställa till med.
Det har varit ett flertal incidenter med drönare i närhet till flygplatser. Den här videon ser ascool ut. Jag kan lova dig att en drönare in i en flygplansmotor är allt annat än coolt.
Körkortet är till för att se till att det är utbildade idioter i luften istället för vanliga idioter.
Tack för ditt konstruktiva inlägg. Du lyckades med konststycket att förolämpa mig utifrån något jag inte sagt men samtidigt lade du exakt noll ord på att besvara den frågan jag faktiskt ställde. Imponerande!

Tack för ditt konstruktiva inlägg. Du lyckades med konststycket att förolämpa mig utifrån något jag inte sagt men samtidigt lade du exakt noll ord på att besvara den frågan jag faktiskt ställde. Imponerande!
På vilket sett förolämpade jag dig? Möjligtvis om du är en sådan som flyger drönare alldeles för nära flygplatser eller kränker andra människor genom att flyga över deras hus/tomter.
Du värkar otroligt lättkränkt.
Genom att ha ett register på drönarpiloter kommer antalet incidenter med stor sannolikhet att minska, samt att utbilda så att folk förstår att drönare är mer en än leksak. Det handlar om att förebygga inte förhindra, skapa förståelse istället för att behöva träna örnar som i Nederländerna...

Pillard

Aktiv medlem
"Du verkar inte förstå hela problemet" är i sig en förolämpning. Dock kan jag inte påstå att den var så grov eller att jag blev så särdeles kränkt. Jag är bara så fantastiskt trött på att folk angriper andra debattörer baserat på något som de inte ens sagt.

Man kan ha alla möjliga åsikter som huruvida detta måste regleras men det jag inte förstod var hur min vetskap om vem som flyger drönaren ska öka? I artikeln uttrycks just detta som ett skäl till registreringen. Och jag förstår inte hur detta skulle gå till. Att det sen finns övriga skäl inom helheten av reglering lämnar jag åt sidan (det var därför jag inte berörde det alls i min fråga)

Med tanke på att reglerna gäller för drönare som:
  • väger 25 kg eller mer
  • ska flygas över folksamlingar
  • ska flygas utom synhåll för fjärrpiloten
  • ska flygas högre än 120 meter från den närmsta punkten på jordens yta, förutom då den flygs över ett hinder (till exempel en mast)
  • ska flygas med farligt gods eller släppa ut något material.
Om någon upplever sig kränkt och gör en anmälan så kan polisen möjligtvis se att i det området finns X antal registrerade fjärrpiloter.
Sen får farbror blå knacka på när de har tid.

Pillard

Aktiv medlem
  • väger 25 kg eller mer
  • ska flygas högre än 120 meter från den närmsta punkten på jordens yta, förutom då den flygs över ett hinder (till exempel en mast)
Om någon upplever sig kränkt och gör en anmälan så kan polisen möjligtvis se att i det området finns X antal registrerade fjärrpiloter.
Mm, vilket inte kommer att inträffa bara för att någon tycker att det varit lite jobbigt att en drönare flugit över huset. Så argumentet ifråga faller ganska platt. Det finns en poäng när drönaren används till brottslighet, men det är inte samma sak.

Som jag tidigare förklarat är inte just "tagen på bar gärning" som är meningen med systemet. Som med alla andra fall där licensiering och utbildning är aktuellt kommer det bli mer förståelse från (de flesta) aktörerna då många misstag sker pga brist på kunskap.
Tror inte de flesta som spenderat 5000kr på teknikmagasinet för en leksak har koll på alla luftrumsregler som finns.

dvraptor

Ny medlem
  • väger 25 kg eller mer
Om jag förstått det hela rätt så kräver även små drönare under 249 gr operatörsregistrering (undantaget om den klassas som leksak och inte är utrustad med en kamera). Allt över 250 gr kräver även drönarkort. Det gäller alltså även om man inte flyger högre än 120 meter eller över folksamlingar och inom synhåll.

Eller avser du några andra regler?

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp