[Artikel] Från forumtråd till färdig skida – nu släpps Opinion

Redaktionen

Aktiv medlem
369 dagar har gått sedan Martin "MnO" Ottosson presenterade Project Opinion i en forumtråd. Prototyper till skidan dök upp redan tidigt i vintras, och för den frekvente Freeridebesökaren är den redan välbekant. Idag är dock det officiella släppet av

Läs hela artikeln:

Hawk100

Aktiv medlem
Den röda är modellen som säljs i butik. Den blå-vita är "limitedversionen" som bara tillverkas i 38 ex.

Heddious

Aktiv medlem
Haellgren: Det har väl snackats om att släppa en 194 senare i vinter, och eventuellt en kortare (178-ish) till nästa säsong, och om det stämmer har jag svårt att tro att de skulle ta bort ursprungsmodellen. Men fråga MnO, han vet säkert.

kappakomplett

Aktiv medlem
Såg att skidan fick lite halvbleka omdömen i Åka Skidors test, men å andra sidan framgick det att en redaktionsmedlem av större dignitet skulle använda dom i vinter.

MnO

Aktiv medlem
Det känns riktigt bra att den första sändningen Opinion nu är klara och är på väg ut till butiker! Det har varit ett fantastiskt roligt år och det har för mig varit ett sant priviliegium att vara den som har hållit i trådarna.

194:an är på gång och kommer som utlovat att lanseras under vintern. Exakt när det blir beror på hur mycket kapacitet som finns i fabriken och när vi blir nöjda med den. Om det blir en 178 eller ej beror på hur intresset verkar för en sådan under första vintern. Det måste ju bära sig ekonomiskt för fabriken att ta fram nya formar osv. Än så länge har efterfrågan varit ganska svalt för en kortare längd, men det kan bli annorlunda när skidan når utanför den innersta kretsen här på Freeride.

Skidan kommer att leva vidare i Extrems sortiment även nästkommande vinter och sen får vi väl se vad som händer. Den stora investeringen i nya pressblock osv är ju redan gjord.

Angående testresultat i Åka Skidor så är även jag förvånad. Jag tycker den slår de flesta de skidor som rankas högre rejält på fingrarna. Men det handlar om tycke och smak och vi har aktivt tagit en och annan väg i utvecklingen av shapen som vi är medvetna om att en del aningen äldre och därmed konservativa åkare förmodligen inte uppskattar vid första testet. Vi är i gruppen överrens om att vi anser att vi har tagit ett steg framåt i utvecklingen, framförallt när det gäller egenskaperna i planande åkning i det aktuella breddsegmentet. Samtidigt är pistegenskaperna rent av förvånande bra i mina ögon. Vi är, som det står i artikeln ovan, mycket nöjda med slutresultatet.

AKvS

Medlem
Ser extremt (!) mycket fram emot att se mina skidor hemma snart och peppen inför säsongens skidtest är inte direkt liten...!

Heddious

Aktiv medlem
Personligen tycker ju jag att det faktum att en hoper prylgurus härifrån forumet (och Glisseur) kommer köra på dem väger tyngre än vad ett antal för mig ganska okända testare tycker :) Och om någon mer än jag vill ha en 178-version kan ni väl vara gulliga och skriva det i forumtråden?

kappakomplett

Aktiv medlem
Omdömena i Åka Skidors test är ju så summariska att de gränsar till det meningslösa, lägg sedan till att skidorna testas (om jag förstått det rätt) under ngn dag i Riksgränsen varför testet gäller en slags snö etc. Det hela är som jag framfört tidigare bara ett slöseri med resurser och närmast ett sätt att förvilla läsekretsen.

Jay-deuce

Ny medlem
Klart att Åka Skidor rackar ner på någonting ens värsta konkurrent (Freeride.se) bidragit till att skapa.

Tycker processen är sjukt spännande och hoppas verkligen att den säljer. Mest av allt för Extrem som förtjänar en eloge att ge sig på ett projekt som detta.

Glisseur

Aktiv medlem
Jay-deuce -> Om du kollar på sidan 14 senaste Åka Skidor och kollar vilka skidor jag kommer att åka på i vinter så ser du att så definitivt inte är fallet. Och om du följer med lite i Opinion-tråden så ser du att jag även var med och testade ett par olika prototyper under förra vintern och var bland annat ute och körde en dag med MnO och c/o i Åre. Fasen, jag var till och med ute i fabriken idag och fotade produktionen av skidan för ett reportage i tidningen senare i vinter. Kom inte med kritik när du inte har torrt på fötterna. Vi har nog heller aldrig någonsin hackat ner på Freeride.se på något sätt annat än med vänskaplig ton, så den gubben funkar inte heller.

kappakomplett -> Utan att ge mig in alltför detaljerad pajkastning gentemot en grupp skidåkare vars kunskap jag respekterar så utgörs basen i MnO och gängets hyllade (och sjukt läsvärda) skidtest av några få åk i stenhård försäsongspist i Åre, vilket knappast kan sägas vara optimalt ur testsynpunkt.

För att sammanfatta mig kort: jag ser fram emot att klicka i ett par Opinion lite senare i vinter. Projektet är sjukt kul och slutprodukten grymt imponerande.

korpenkraxar

Ny medlem
Låter som om dessa skulle vara ett fint komplement till mina Bushwackers om det skulle bli tillfälle att plöja mer i offpist. En kortare skida som vi små flugskitar kan åka med vore mycket uppskattat :)

MnO

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning till att kasta bakverk vare sig när det gäller Åka Skidors skidtest eller relationen mellan ÅS och Freeride. Glisseur har varit med genom hela projektet och kommit med viktig input redan tidigt i utvecklingsprocessen. Han åkte tom på den första prototypserien innan jag själv fick chansen att göra det och var sen med hela vägen genom de andra serierna. För min egen personliga, och resten av projektgruppens, del har hans inblandning i projektet varit mycket uppskattad. Vi har också fått känslan att tidningen Åka Skidor har varit positivt inställda till projektet ända från början.

När det gäller ÅS Skidtest håller jag förvisso med om att textmängden och beskrivningarna gärna kunde vara mer ingående, men oftast tycker jag att resultaten är träffsäkra. Textmängden är förmodligen anpassad efter den läsarskara som har hållit tidningen vid liv sedan urminnes tider, dvs semestervecko-åkare som drömmer sig bort ett tag genom att läsa tidningen. Jag och andra skidnördar hade ju önskat oss ett uppslag om varje skida, men det är nog inte många som hade tagit till sig så mycket information om varje skida. Enkelt, rakt och lättläst är nog dessvärre melodin för massan som i så många andra sammanhang.

Jag har för övrigt själv varit delaktig i ÅS offpisttest för ett antal år sedan och jag blev snarare förvånad över hur välordnad testverksamheten var än tvärtom. Jag var sedan tvungen att avbryta testet pga en korsbandsskada, så jag fanns inte med i den officiella versionen, men det var mycket intressant att se testet från insidan. De åkare som är med är helt ideella och har inget med tidningen att göra. De lämnar helt enkelt en rapport om vad de tycker och sen sammanställer redaktören informationen. Underlaget från åkarna har utan tvekan potential att bli riktigt bra och så var det säkert även i år efter dagarna i Riksgränsen. Inte ens en skidtidning kan testa offpistskidor under veckor av puderfrossa i Alperna. Åka Skidor är inte någon jätteinstans med obegränsade resurser, även om en del verkar tro det, utan en smal nischad tidning som har lyckats med konststycket att överleva genom decennier. Jämför man med det test som jag själv brukar skriva efter skidtesterna så är råmaterialet mycket större. Vi i projektgruppen har full respekt för teståkarnas åsikter, men är ändå övertygande om att vi har varit med och skapat en fantastiskt bra skida som vi själva är mycket nöjda med.

Vi har med Opinions konstruktion medvetet gått ifrån spektakulära egenheter. Vi testade prototyper med kolfiberinblandning som var mycket karaktärsfulla och kanon i orört, men kass när det blev ojämnt. Vi testade titanalvarianter med olika mängder dämpning som gick att få enormt stabila eller otroligt direkta i snökontakten beroende på dämpningsgrad, men som ändå inte nådde upp till våra krav. Efter mycket laborerande hamnade vi till slut i en neutral glasfiberbaserad klassisk blandträsandwich kryddad med honeycomb och dämpelement. Några av de mer karaktärsfulla varianterna hade förmodligen uppskattats av många i vissa förhållanden. Men i längden vinner enkelheten i en okomplex välpresterande beprövad konstruktion. Jag är övertygad om att att dom allra flesta som väljer Opinion som kamrat på berget i vinter kommer att bli mycket nöjda.

Heddious

Aktiv medlem
1. MnO, tack. Väl talat. Instämmer till fullo.

2. Nu säger jag det så har jag det sagt: I mina ögon är Freeride och Åka Skidor inte konkurrenter, vi är två delar av en och samma lilla skidbubbla och försöker skriva om den på bästa förmåga, på våra egna sätt. Det går inte att jämföra ett internetforum och ett magasin, vi har helt olika förutsättningar och tidsramar kring vårt respektive arbete. Sedan är ju verkligheten sådan att vi inne i bubblan konkurrerar om samma annonsörer, men den delen jobbar inte jag med, och väljer därför i detta resonemanget att bortse ifrån.
Jag gillar Åka Skidor. De är bra på sitt sätt, vi är bra på vårt.
Godkväll.

dr-telemark

Ny medlem
Mitt råd är att inte basunera ut detta internationellt som den första community-utvecklade skidan, då kommer det bara gnäll villet tar folus från en cool produkt. Stryk ordet "första".

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp