[Artikel] Freeride + Popgiro = Säkra betalningar

Redaktionen

Aktiv medlem
Freerides Köp & Sälj är en uppskattad och välbesökt avdelning som lockat prylintresserade på jakt efter utrustning i över ett decennium. Nu presenterar Freeride ett samarbete med Popgiro som ska göra affärerna över Köp & Sälj säkrare.

Läs hela artikeln:

oemanuelsson

Ny medlem
Antagligen bara för att jag inte förstår men hur exakt godkänner man att man fått varan? Så att köparen inte kan säga att han inte har tagit emot den, fast han har de?

Riktigt bra annars!

krutgunnar

Ny medlem
OscarEmanuelsson iochmed att man skickar varan med något av speditionsbolagen som erbjuder spårning så ser du när köparen kvitterat ut varan. Antar att Popgiro betalar ut pengarna efter 1 eller 2 dygn att varan tagits emot.

johan

Administrator
OscarEmanuelsson> Popgiro säger så här i frågan:

Säljaren bör ha ett kvitto att han har skickat varan. Vi rekommenderar också att varan skickas på ett spårbart sätt.
Vi kräver också _alltid_ att varan skicka till köparens folkbokförings adress.

Vidare kan sägas att vårt system kör även ett antal säkerhetsåtgärder i bakgrunden där vi verifierar säkerställer köparen och säljarens identiteter utifrån historisk data och sk session data.
Skulle det uppstå en tvist kan vi alltid hjälpa till i och med att båda parter är kända i vårt system.

Vårt mål är att skapa ett enkelt och tryggt sätt att handla mellan privat personer

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Hur kan man ingå ett samarbete med ett bolag som skall tillhandahålla säkra betalningar och som inte ens har någon vettig historik? Popgiro är helt nystartat och har inte ens lämnat in sitt första årsbokslut. Det finns med andra ord inga garantier för att företaget kommer göra vinst eller överleva, eller att ens detta är en hållbar lösning.

Kommer bolaget begäras i konkurs eller är det likvidationspliktigt efter att första bokslutet lämnats in?
Jag vågar sticka ut hakan och säga att för oss som privatpersoner så är detta långt ifrån säkert. Även om metoden fungerar till 100% finns fortfarande en relativt stor osäkerhet med själva bolaget. Vid en rekonstruktion, konkurs eller likvidation kommer sannolikt både köpare och säljare få lösa sina eventuella problem på egen hand. Pengarna kommer sannolikt vara låsta eller försvinna i bolaget.

Vad händer om köparen INTE godkänner varans skick? Då behåller han/hon varan, men säger att eftersom skicket inte var som utlovats så skall priset vara annorlunda och inga pengar betalas ut till säljaren?
Från köparens sida lär det knappast finnas någon stress med att godkänna skicket. Varför skulle han/hon göra det? Pengarna är betalda och prylarna uthämtade, skitsamma om säljaren eller popgiro har dem!

Det är en bra idé för Popgiro AB som sitter på många inbetalningar och kan få ränta på dessa under tiden. Ju längre tid popgiro kan hålla pengarna, desto bätte för ränteinkomsterna.

Det är jättebra att FR försöker få bukt med bedrägerier och hitta bra lösningar, men är denna lösning verkligen så bra att man blint kan lita på den, som man får uttrycket av när man läser artikeln?

Nej, kära FR, detta är INTE säkra affärer! Det kan vara en början på något bra, men först efter att popgiro existerat i några år och visat stabil vinst och har tusentals bra affärer bakom sig, då kan man börja prata om "säkra affärer". Eller åtminstone säkrare affärer. Popgiro kan fortfarande gå i konkurs när som helst, som t.ex Panaxia.

Popgiro

Ny medlem
Om Popgiro: Vi grundade Popgiro av främst två anledningar

1) Vi har själva fått uppleva att ha blivit lurade när vi handlat av privatpersoner på nätet.

2) Det måste bli enklare och tryggare att köpa mellan privat personer år 2012 snart år 2013.

Vi började med att titta att förenkla distanshandeln, just för att vi själva allt för ofta fastnade för saker som inte fanns i vår hemstad Malmö. Det första vi upplevde var att tjänsten som andra företag tillhandahöll inte höll måttet för vad vi ansåg vara en enkel och säker transaktion. Det borde vara enklare och smidigare att utföra köpet och det du ser idag är bara början på det. Det andra var att vi insåg de tjänster som fanns där ute och som rekommenderades av t.ex. Blocket mm. inte hjälper mig som köpare eller säljare till en säkrare affär eftersom de endast håller pengar, varken mer eller mindre. Popgiro verifierar varje person och ger denna en sk. tillitsrankning. Du märker inget av detta som användare, allt görs i bakgrunden med hjälp komplex riskmotor. I realtid kan Popgiro flagga ena parten och avböja dig från att skicka varan eller ingå i en transaktion med motparten. Enkelt sagt, tryggare för dig som köpare och säljare.

Det är sällsynt att en affär går snett men naturligtvis kan det ske. Säljaren bär ansvaret för varan och har en skyldighet att skicka varan till av Popgiro angiven adress. Popgiro hjälper gärna till och lösa problem om det skulle uppstå. Vår vision är att Popgiro skall stå för risken vid en transaktion mellan två främlingar. Det skall vara enkelt och tryggt att genomföra transaktionen för alla parter. Det är vår vision som driver oss framåt i arbetet att förbättra och förenkla produkten och det kan sägas att vi har ännu inte släppt det som ni verkligen kommer gilla. Vi kommer tillhandahålla en hel del fantastiska verktyg till både köpare och säljare inom en snar tid.
Avslutningsvis skall det sägas att vi är registrerade hos Finansinspektionen och följer således deras förordningar. Alla betalningar går via klientmedelskonto hos Swedbank och tillfaller därmed inte Popgiro i fall något skulle hända.

Ps. vi är också skidfreaks och älskar Freeride - så detta är helig mark för oss.

Klark

Medlem
Känns i nuläget som ett föga seriöst företag & tjänst, det man gjort är att vända på steken så nu är det istället säljaren som riskerar att bli blåst om köparen inte godkänner varan. Dessutom får man inte pengarna utbetalda i en handvändning, som nån skrev här så verkar det vara för att kunna få ränta på dem. Plus att jag personligen är måttligt intresserad av att skriva in mitt kontonummer på en hemsida.

Jag kommer i fortsättningen neka dom som vill handla saker av mig via popgiro.

silvertejpen

Ny medlem
Kommer aldrig använda popgiro igen, eftersom säljaren riskerar att bli blåst. Sålde mitt ryggskydd till en person i Gällivare. Han hämtade ut paketet idag men jag kan inte nå honom via telefon eftersom han inte har telefonen på. Har ju dock hans uppgifter.

Så nu är pengarna hos popgiro och inom två dagar så måste köparen godkänna affären annars så skickas pengarna tillbaka till köparen.

Nu försöker jag inte smutskasta köparen eftersom det finns tid kvar men det känns inte bra...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp