[Artikel] Freeride testar: Lavinappar, del 1

Redaktionen

Aktiv medlem
lavinappar_del1-750x380.jpg

Det har börjat dyka upp lavinappar på marknaden som är tänkta att fungera som transceivrar fast i telefonen. Kan detta vara framtiden inom lavinsäkerhet eller är det en teknologisk dagslända? Freeride samlade ihop en testpatrull och begav sig tillsam

Läs hela artikeln:

Megadozer

Medlem
Hur fungerar dessa appar med "riktiga" transceivers? Eller är det så att alla måste jobba med samma App för att det ska fungera?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
De fungerar inte med transcievrar. En transciever sänder på 457 kHz, apparna, å andra sidan, sänder (i närsöket) på 2.4 GHz. Det blir lite som att försöka lyssna på din mikrovågsugn med din köksradio kan man säga! Alla måste använda samma app.

erik_lagg

Aktiv medlem
Verkar vara ett seriöst och bra test! Men man skulle också vilja veta hur mycket tid man eventuellt förlorar pga man använder en app istället för en vanlig transciever. Fast då måste man också beakta att försökspersonerna kan ha större erfarenhet av att använda vanliga transcievers.

Heddious

Aktiv medlem
erik_lagg: samtliga försökskaniner denna omgången har vana av att använda transceivrar, men till testomgång två har vi snackat om att försöka hitta någon som aldrig använt vare sig transa eller lavinapp för att se hur användarvänligheten ter sig för en som är totalt ofärgad.

Jugga72

Ny medlem
Kolla gärna hur länge batterierna håller att sända i en fuktig innerficka. För det är ju inget man startar om man kommer in i en lavin.

chrtur

Aktiv medlem
Att ni skulle komma fram till något annat än rekommendationerna från Kanada har jag svårt att se, kanske jag är trångsynt. Men jag tycker det är synd att man inte direkt gjort ett komplett test/rapport angående era slutsatser. Nu är det risk att det får en spridning att man kan använda dessa "appar", eftersom det ni gör att ni sätter en "reklam"-fokus på dessa, när man generellt redan har "vissa" problem med att få skidåkare att använda en lavinsändare....vi får hoppas på det bästa. Självklart är jag för ny teknologi men i det här fallet håller jag verkligen med kanadensarnas sista rekommendation - vilket även är viktigt för en sida som FR.se!

Jag vet inte om jag håller om att apparna får någon särskilt bra reklam i vårt test. Eftersom vi inte utförde testet i verkliga förhållanden så tyckte inte vi att det räckte för att dra de slutsatser som kanadensarna gjort. Vi vill se vad apparna går för i riktiga förhållanden innan vi säger bu eller bä. Visst kan man tycka att det hade varit bättre att vänta tills hela testet var klart innan man presenterade resultaten men vintern närmar sig och kan vi sprida någon info om dessa appar så är det bra.

Heddious

Aktiv medlem
Jugga72: jag har batteriåtgången för respektive app nedskriven från detta testet, och vi ska titta närmare på, och jämföra batteritiden mer ingående när vi testar dem i snö.

chrtur: ett av skälen till att vi gjort ett delat test är att vi inte ville vänta tills snösäsongen med att se om de överhuvudtaget fungerade. och om man läser testpersonernas olika erfarenheter och kombinerar det med hur respektive person resonerat kring respektive app tycker inte jag att det känns som att någon av oss är onödigt positiv till någon av apparna. ser man det som ett tvärsnitt blir omdömet snarare att apparnas extrafunktioner (dvs. inte själva söket utan annat lull-lull) skulle kunna implementeras i existerande transceivrar.

jag kan dock förstå att texten som helhet kan uppfattas som objektiv, särskilt i jämförelse med CAC-texten, men att den är det är för att vi inte vill dra några definitiva slutsatser innan vi har testat dem i vintermiljö.

att jag i texten lagt en del plats åt att beskriva respektive app (både utifrån funktion och andra saker, ex. kostnad) tycker inte jag är mer reklam än att skriva in tips på hotell och restauranger i faktarutan till ett resereportage. det är faktainsamling. hade vi gjort en lika utförlig artikel om en enskild app hade det varit en annan sak.

chrtur

Aktiv medlem
Förstår vad ni säger, men är väl en yrkesskada jag har från den akademiska miljön, men skulle (som ni i princip säger) inväntat resultaten från ett "riktigt vinter-test" och sedan publicera era slutsatser. Men jag har förståelse att man vill få ut information fort i "internet-åldern"...;) Inväntar med spänning om ni kommer fram till något annat?

skidmannen

Aktiv medlem
När kommer det en Spad-app?

Frågan är om en tranceiver-app är bättre än inget. Om en vanlig transa ger en falsk trygghet vad är då detta. Men förhoppningsvis blir dom bättre.

johhha

Ny medlem
Bra med appar, bara inte folk snålar och nöjer sig med app och tror att det är bra nog.

snorkel

Aktiv medlem
Vatten har en helt annan täthet och därmed helt andra vågutbredningsegenskaper än snö så det kommer fungera bättre i riktig snö.

snorkel

Aktiv medlem
Ubåtar sänder i U-läge på långvåg, dvs khz området precis som transceivers. 2,5 GHz är nära mikrovågsugnars frekvens som är optimerad för att överföra energi till vattenmolekyler. Dvs vatten tar energi ur blåtand/wifi signalen väldigt effektivt. Snö går lite bättre men att tävla med en riktig transa är svårt. Tror mer på att dessa appar skall lösa problemet med om polaren är kvar i skogen eller åkt ner och väntar.

tallialli

Aktiv medlem
Kanske man ska prova på lights nästa helg om man tappat bort sin polare eftersom att det är så mycket folk att täckningen är så dålig att de inte ens går att ringa..

Snorkel, vi är fullt medvetna om problemet med vatten vs snö men vi behövde göra ett första test för att få en förståelse för teknikens begränsningar. 457 kHz har försvarsmakten provat på dykare och det är inga problem att "höra" en transceiver på 10 djup i vatten. Om vi däremot jämför med Recco som jobbar på 1-2 gHz så störs den tekniken väldigt mycket av både vatten och snö (80-100 m räckvidd i luft, 10-20 m i snö). Alla de sändtekniker som apparna använder, blåtand, wifi och gsm/3g sänder på förhållandevis höga frekvenser. Därför tror vi att vattentestet faktiskt kommer att delvis spegla verkligheten. Dock så är bristen på test i snö (och kyla) som gör att vi känner oss tvungna att komplettera med mer fältmässiga förhållanden.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Nog för att glass är gott, men jag tror vatten simulerar fryst vatten bättre än vad fryst, vispad grädde gör :P

Heddious

Aktiv medlem
snorkel: jag gillar ditt tänk. mesta för att jag skulle kunna tänka mig att vara volontär när glassen ska ätas upp sedan. kan vi fixa glass i Åre, centralbyrakraten?

Heddious

Aktiv medlem
centralbyrakraten: mammas generella inställning är att jag äter för lite, så det är nog lugnt :D

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp