[Artikel] Freerides försäkringsguide

Redaktionen

Aktiv medlem
Vissa saker är roligare än andra att planera när man ska iväg och åka skidor. En trevlig snöprognos, sina nya skidor eller vilka linjer man ska köra hör till några av mest förekommande samtalsämnena inför en resa. Något som däremot oftast inte finns

Läs hela artikeln:

4front

Ny medlem
bra ! lyckades crascha i hintertux.. räkningen kom hem och låg på 40 000 me ntur var så hade jag grym försäkring så allt gick på den plus att jag fick ersättning

talgdank

Medlem
Hej.
Tack för artikeln.Jag håller på med att se över mitt försäkringsskydd just nu.
Skulle någon kunna tipsa mig vilka bolag som har försäkring för offpist och farliga aktiviteter?
mvh Fredrik.

makeasound

Medlem
Friluftsfrämjandets försäkring med utökat bortaskydd och som täcker alla alpinsporter är att rekomendera.

OlofM

Medlem
Riktigt fint skrivet, det skulle vara intresseant och veta vad åkarna i artikeln betalar för sin försäkring :)

Courv

Ny medlem
Klockrent!
vet inte det är bra - Folksam har det och 140 kr för en säsong och 220 kr för hela familjen. Smidigt och enkelt.

Enda nackdel är att det inte gäller utanför norden.

jontew91

Medlem
Bra artikel och jag gillar bilden med pratbubblan.

Jag kan rekommendera DSV-försäkring (tyska skidförbundet tror jag.) http://www.ski-online.de/insurance
Dock gäller den endast 42 dagar utan förlängningsalternativ, så inget bra alternativ om man är borta en hel säsong. Har iofs aldrig behövt använda den i skadesituation, men när det gällt trasig/stulen utrustning har den varit klockren.

la_grave

Aktiv medlem
Vad täcker Carte Neige¹ i relation till de andra försäkringarna som nämns i artikeln? Är det mest transport ner från berget? Jag är mest intresserad av att, när jag säsongar, få nödvändig lokal akut sjukvård samt hemtransport betald. Resten, rehab, invaliditet osv, fixar jag hemma.

¹ Carte Neige är en försäkring något liknande STF erbjuder i Frankrike.

liedholm

Ny medlem
Citat Kim Boberg: "Just nu har jag vad jag vet den enda försäkringen som täcker extremsport i Sverige och utlandet."

Om det nu bara finns en försäkring i Sverige som täcker detta, varför då inte skriva ut namnet på den? Ska man skriva en artikel om just försäkringar så vore det ju smutt att skriva ut de bolag som erbjuder bra försäkringar för skidåkare. Vänligen komplettera annars säger artikeln inte mycket, tyvärr.

Sn0wrider

Ny medlem
Detta är min lösning på frågan:
Jag har tecknat Trygg Hansas hemförsäkrning. Där ingår kostnader som uppstår under utövande av skidåkning i hela världen, inklusive ev. kostnader för heli-transport, tandskador osv. Det är inga problem med offpiståkning (enligt rådgivaren i telefon och tittar man på villkoren så är endast några kampsporter, dykning, fallskärmshoppning och glidflygning exkluderade).

jag har behøvt anvænda førsækring 2 ggr, 1a korsband i backcounty i colorado 2a heliræddning Kanada. Folksam hemførsækring tæckte allt som behøvde tæckas vid båda tillfællena.....ink 1a klass flyg hem från colorado pga skadan.
kan rekomendera folksam:)

Sn0wrider

Ny medlem
talgdank: Jag ringde direkt till Trygg Hansas rådgivarnummer. Dessutom detaljläste jag villkoren i PDF:en man kan ladda ner direkt från trygg hansas sajt och där exkluderas endast de sporter jag angivit nedan (skidåkning inkluderas alltså). Vid specifik fråga om heli-hämtning vid själva olyckan så svarade hon uttryckligen att alla kostnader för helitransport betalas så länge sjukvårdspersonal på plats anser att det är nödvändigt.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag har gjort samma sak som Sn0wrrider med trygghansa, drog också några exempel (såsom att specifikt fråga att om jag droppar ut för en klippa på 10 meter och bryter benet samt slår ut/av några tänder, är det lugnt då?) och de sa att allt skulle täckas. Även helikoptertransport, i sverige och utomlands etc. Så ja, det ska täckas alltihop.

Eknor88

Ny medlem
Om man är i Kanada och redan har en hemförsäkring och en reseförsäkring, men som inte täcker offpiståkning, kan man köpa till en försäkring som bara täcker offpiståkning?

cappucino

Medlem
Kan tipsa om www.europeiska.se . De har en försäkring som heter Extrem, den täcker för det mesta, inklusive räddning osv. Ring o prata med dem, går in att teckna via deras hemsida.

Btw, jag har jobbat där i 8 månader innan jag började plugga så om någon har någon fråga inom detta ämne så släng iväg ett pm.

Pillard

Aktiv medlem
Jag har kört precis samma frågestund med Länsförsäkringar och de täcker allt, utom speedriding. Så hon sa ganska exakt "håll dig på snön och flyg inte med konstgjorda medel så täcker vi det". Klippor var alltså inga problem, bara när du börjar flyga med olika typer av skärmar, eller ger dig på kampsport där du frivilligt utsätts för slag. Jag har även ställt frågan hur drulleförsäkringen hanterar eventuella skador på skidorna och det är samma sak där. Om jag skulle smasha sönder min skida på en klippa i offpisten fick jag till svar "ja det är ju 1200 i självrisk som vanligt, annars får du normalt ersättning"

Fredde70

Ny medlem
IF och Moderna täcker inte offpiste skidåkning, verkar som om de laggt in detta tillsamans med dykning och annat. skit oxå.

macson

Ny medlem
Någon som har tittat på detta nyligen och kan dela med sig? Läste på Moderna, Folksam och IF och de verkar alla ha en snarlik formulering där de undantar offpist-åkning från ersättning.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp