[Artikel] Freerides fotoskola 2: Rörelser och objektiv

Redaktionen

Aktiv medlem
Skidfotografen Johan Ståhlberg går igenom grunderna för fotografering. I denna den andra del berörs kamerans sätt att fånga rörelser samt olika kameraobjektiv.

Läs hela artikeln:

Powderaddicted

Ny medlem
Vilken brännviddsförlängning har kameran du plåtar med? Det är ju rätt viktigt och veta i och med reslutatet av bilderna från 16 mm till 260 mm ovan, men du har kanske fullformat?! Men oftast har väl de flesta på freeride minst 1.5 mm förlängning, vilket gör att man måste ner på de mer extrema millimetrarna för att få ut något av ett fisheye objektiv samt vidvinkelobjektiv... stämmer inte det? Som 16 mm fisheye på min Canon 30D med 1.6 mm brännviddsförlängning blir inte speciellt mycket "fisheyeeffekt" vad jag har förstått, men jag kan ju ha uppfattat fel. Förklara i så fall och visa gärna hur det blir.

Själv funderar jag på ett Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX, inte så jävla dyrt som många andra vidvinkelobjektiv, men kan det va värt att spara lite extra för att få ett Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM exempelvis?

Om någon har någon utav de objektivet är jag tacksam om någon skulle vilja delge hur de tycker de är samt om man kan få se några exempelbilder.

sebe360

Ny medlem
hahah de kan vara bra att veta när man skall dra ut i backen bara det skulle vara snö

Utter

Aktiv medlem
Johan plåtar med fullformat om jag inte är helt ute och cyklar, resten får han själv svara på.

busmissen

Medlem
Något om bildvinkel i förhållande till sensorstorlek vid diskussion av objektivval hade varit bra tycker jag, 50mm är ju inte riktigt normal på en kamera med aps-c-storlek på sensorn. Annars en kanonbra artikel!

Jesper_Molin

Ny medlem
Det syns att du fått en kvinna i huset, pynt och fina gardiner istället för snus och ölburkar. Bra tycker jag ;-)

cookaduck

Ny medlem
"Bilderna ovan visar bildutsnittet på olika objektiven. Jag har fotat bilderna från exakt samma plats med med olika objektiv (16mm fisheye, 30mm, 65mm, 130mm och 260mm). Som ni ser är det bara utsnittet som ändras när man byter brännvidd, perspektivet är fortfarande det samma."

Vet inte om ovantående är korrekt, även fast artikeln annars är bra...
Allt utom det man kallar normalobjektiv förändrar uppfattningen om avståndet mellan förgrund och bakgrund - perspektivet förändras. Kortfattat, perspektiv är sättet att se på avstånd. Därför är inte perspektivet samma med ett vidvinkel som med ett tele. Sorry, tyckte bara att detta var rätt grundläggande. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Med detta kommer också att olika sensorformat ger olika perspektiv... En storformatskamera har ju ett större format, men bildutsnittet med en och samma brännvidd för olika format blir förstås olika. Med ett mindre format blir därför den generella känslan att allt är utdraget, typiskt för dagens digitala kompaktkameror (små format, korta brännvidder). Med mellanformat blir perspektivet istället mera ihopdraget, eftersom ett normalobjektiv har större brännvidd för mellanformat än ett normalobjetkiv för småbild, förutsatt att man eftersträvar samma utsnitt vid en bestämd position. Eller omvänt, ett kort tele för småbild blir en normal för mellanformat...

Större till mindre formet ger en förlängningsfaktor. Mindre till större ger förkotningsfaktor. Faktorn bestäms av förhållandet mellan avbildningsytorna för de olika systemen.

NiclasMagnusson

Ny medlem
Sweet läsning :D En liten rättelse från Utterns inlägg är dock att johan plåtar med 1D MkII eller MkII N vilket inte är en fullformat utan har en brännviddsfaktor på 1,3x
Dock kan jag inte svara på om det just är den kameran han använt under exakt dessa plåtningarna :P så jag reserverar mig även för fel :P undra vad nästa del kommer handla om :D för alla som vill ha mer läsning så finns även sjukt mycket bra tips och trix på www.fotosidan.se
keep up the good work johan. Mycket bra artikel :D

busmissen

Medlem
cookaduck, det Johan skriver om att perspektivet är detsamma om man inte ändrar avståndet mellan sig själv och objektet man fotograferar, utan enbart ändrar brännvid är sant. Finns en grundläggande fotoskola på fotosidan.se där detta också tas upp. Sen är det svårt att se på den första bilden i bildserien ovan eftersom den är tagen med ett fisheye och har kraftig distorsion.

Florre

Ny medlem
Canons 1200mm kostar knappast 100.000, objektivet görs endast på beställning och ligger närmare 900.000:-

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp