[Artikel] Fullsatt flygplan först att landa på nya flygplatsen i Sälen

termons

Aktiv medlem
.Skön stämning på Freeride skidglädje på nätet. Kanske vore skäl att göra mindre artiklar om redan byggda flygfält och landade flygplan ? Finns säker andra forum man kan debatera sådan saker i. Är ju inte den bästa hobbyn att hålla på med nedförsåkning om man vill stöda co2 minskning. Skulle tro att Freeride kunde hålla litet lägre profil och kanske skriva om positiva steg i klimatfrågan istället.
 
Senast ändrad:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Skön stämning på Freeride skidglädje på nätet. Kanske vore skäl att göra mindre artiklar om redan byggda flygfält och landade flygplan ? Finns säker andra forum man kan debatera sådan saker i. Är ju inte den bästa hobbyn att hålla på med nedförsåkning om man vill stöda co2 minskning. Skulle tro att Freeride kunde hålla litet lägre profil och kanske skriva om positiva steg i klimatfrågan istället.
Hej!
Vi på Freeride kommer fortsätta att följa skidrelaterade nyheter som engagerar. Vi försöker belysa ämnen ur flera olika vinklar.
Ordväxlingen ovanför det citerade inlägget är ett högt och trist tonläge som inte driver diskussionen framåt. Ät mer pepparkakor och lyssna på varandra 👍😃
 

Christiam

Aktiv medlem
Spännande att folk nämner snörekord under enstaka år när det är klimatet som diskuteras. En förändring i klimatet är tex att det numera inte finns fjäll i sälenfjällen. Trädgränsen flyttas högre med allt som följer i dess spår. Jag tror absolut att det kommer bli bra med snö nästa år också, om 10 år är jag däremot mer orolig över snöläget.
 

bliparne

Medlem
Bokade en sympatiresa till sälens flygplats. Orkar inte åka i sälen men Trysil är nära nog därifrån.
 

Micke_P76

Medlem
Kanske bara jag som tänker så men måste ju finnas folk som är överens om klimatförändringar sker så kan det ju vara så att vissa helt sonika inte bryr sig. Man åker i sälen tills snön är slut. Och när det sker åker man nån annanstans eller börjar med annan sport. Som sagt vissa bryr sig inte om miljön men är inte klimatförnekare.

Lite intressant är ju att Mike Douglas börjat argumentera för hans egna flygresor som nödvändigt ont, men han flyger ju likväl. Vad är egentligen skillnaden om nån flyger till Sälen även om det är nöjes eller han flyger till 3 valles för skidkonferans? Och han är ju POW. Enligt han kan man ju klimatkompensera på annat för rättfärdiga flyget. Tänker de som flyger till sälen kanske kör tesla, äter vegansk, när producerat, har solceller på sina hus osv osv. För oavsett så är det väl de med högre inkomst som flyger korta sträckor men samtidigt har råd att göra stora miljö förändringar i sitt vardagliga liv?

Folk och försvar konferensen i Sälen sker ju varje år. Blir intressant hur många politiker, lobbyister och tjänstemän som tar flyget i år.

Hörde att det öppnas upp nya flyglinjer till Östersund bla Umeå till Östersund. Kanske inte så positiv det heller beror på hur man ser det.

Andra små flygplatser byggs och trafikeras utan större intresse.

God Jul 😀
 

termons

Aktiv medlem
Är ju grymt positivt att flyget var fullt och att det lyftes fram i artikeln.👍 Tänk om de alla hade kommit med egen bil 😫.
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Funderar på hur mycket flygvägrare påverkar utsläppen, hur många flyg har blivit inställda?
Enligt Swedavia har iaf antalet landningar på deras flygplatser i Sverige minskat under 2019.
Beroende på kategori, mellan 5% och 10% minskning jämfört med samma perioder tidigare år.
 

Micke_P76

Medlem
Det positiva är väl om de som inte vill flyga avstår så kan ju de som vill flyga flyga. De som inte har emot flyg kommer nog inte öka sitt flygande.

Blir mer plats på flygen. Har man tur så kanske de kan ta bort stolar och öka komforten. Ökar man priset så tvingar man ju även bort lite kategorier också. Typ barnfamiljer. Så blir det ju extra skönt.

Ännu en fördel är ju att det minskar svenskar i Japan och Nordamerika. Så slipper man se färgglada skidkläder i liften. För alltför många åker nog inte segelbåt eller tåg.

Så att det minskar passagerare och landningar är ju bra. Både för miljön och för höginkomsttagare. 😀

God Jul 😂
 

frankbolsoy

Ny medlem
Märkligt att alla hakar upp sig på flyget. Utmärkt transportmedel ju och knappt 3% av världens utsläpp.
Tänk om de fullsatta planen skulle hyra bilar och köra till Sälen istället.. Tid, pengar, miljö osv skulle slösas i massvis.
Samtidgit slår black friday och liknande säljrekord år efter år, va kostar inte allt shoppande för miljön? Som på köpet efter ett halvår är ur mode och kastas.
Bara en liten tanke...
 

termons

Aktiv medlem
Från artikeln.


"Visst, engelsmännen har inte jättemycket skidåkning på hemplan men de kanske inte behöver åka skidor heller."

Freeride.se skidglädje på nätet.

Kanske någon med konto på https://snowheads.com/ kunde skriva en post vad freeride.se tycker om deras åkande?
 

Anzom

Aktiv medlem
Märkligt att alla hakar upp sig på flyget. Utmärkt transportmedel ju och knappt 3% av världens utsläpp.
Tänk om de fullsatta planen skulle hyra bilar och köra till Sälen istället.. Tid, pengar, miljö osv skulle slösas i massvis.
Samtidgit slår black friday och liknande säljrekord år efter år, va kostar inte allt shoppande för miljön? Som på köpet efter ett halvår är ur mode och kastas.
Bara en liten tanke...
"De fullsatta planen". Man kommer inte nå brittiska kunder och de svenska kommer högst ge det en chans vid jul/sportlov och påsk. Marknadsanalysen är inte gjord, men ännu en gång lyckas skistar genom landsbygdsatsningar få pengar till sin verksamhet. Inte bara liftar som annars utan nu slänger man på det minst miljövänliga vi har-flyget. Förövrigt, att jämföra olika problem är sällan bra. Flygresandet sätter fingret på lyxkonsumtion, som även finns inom kläder och annan överkonsumtion.
Det gör mig så oerhört irriterad att det finns skidåkare som orkar förminska problem. Problem som snabbare skulle få lösningar om vi här inne jobbade för det, istället för att peka åt andra håll.
 
Från artikeln.


"Visst, engelsmännen har inte jättemycket skidåkning på hemplan men de kanske inte behöver åka skidor heller."

Freeride.se skidglädje på nätet.

Kanske någon med konto på https://snowheads.com/ kunde skriva en post vad freeride.se tycker om deras åkande?
Nu var det ju inte Freeride.se som förde fram den åsikten utan en person som citerades i texten. Viktigt klargörande för att det inte ska uppstå Fake News kommentarsfältet. Vore högst beklagligt så här i juletider.
God Jul 🎄
 
"De fullsatta planen". Man kommer inte nå brittiska kunder och de svenska kommer högst ge det en chans vid jul/sportlov och påsk. Marknadsanalysen är inte gjord, men ännu en gång lyckas skistar genom landsbygdsatsningar få pengar till sin verksamhet. Inte bara liftar som annars utan nu slänger man på det minst miljövänliga vi har-flyget. Förövrigt, att jämföra olika problem är sällan bra. Flygresandet sätter fingret på lyxkonsumtion, som även finns inom kläder och annan överkonsumtion.
Det gör mig så oerhört irriterad att det finns skidåkare som orkar förminska problem. Problem som snabbare skulle få lösningar om vi här inne jobbade för det, istället för att peka åt andra håll.

Jag är väldigt säker på att många Londonbor är positiva till att låta deras stad stanna i EU, men även om London blir en EU-enklav efter Brexit får staden och dess invånare nog fortsatt räknas som britter. Ie. SAS linje London-Sälen ger SkiStar direktkontakt med brittiska skidturister.
God Jul 🎄
 

termons

Aktiv medlem
Nu var det ju inte Freeride.se som förde fram den åsikten utan en person som citerades i texten. Viktigt klargörande för att det inte ska uppstå Fake News kommentarsfältet. Vore högst beklagligt så här i juletider.
God Jul 🎄
Jaha. Han skriver artiklar på Freeride. Då kan man lätt få bilden att det är Freerides agenda. Skärpning.

"På plats fanns en av grundarna, Johan Ahlgren som också är en av medförfattarna till dagens debattartikel på Freeride om flygplatsen.
 

Micke_P76

Medlem
"Flygresandet sätter fingret på lyxkonsumtion, som även finns inom kläder och annan överkonsumtion."

Tyvärr är allt inom skidåkning se som lyxkonsumtion och överkonsumtion då det är helt onödigt för vår överlevnad plus är mycket dyrt. Om man nu ska hålla på slänga sig med den argumentationen.
 
Jaha. Han skriver artiklar på Freeride. Då kan man lätt få bilden att det är Freerides agenda. Skärpning.

"På plats fanns en av grundarna, Johan Ahlgren som också är en av medförfattarna till dagens debattartikel på Freeride om flygplatsen.
Men känner du inte till konceptet debattartiklar? Det är inte nödvändigtvis publikationens åsikter som förs fram där utan man ger utrymme för en debatt. En replik kan mycket väl komma från de som står bakom flygplatsen. 🙃
 

Anzom

Aktiv medlem
"Flygresandet sätter fingret på lyxkonsumtion, som även finns inom kläder och annan överkonsumtion."

Tyvärr är allt inom skidåkning se som lyxkonsumtion och överkonsumtion då det är helt onödigt för vår överlevnad plus är mycket dyrt. Om man nu ska hålla på slänga sig med den argumentationen.
Det är precis den typen av argumentation som jag skrev om. Den bara frammanar en typ av känsla och det är maktlöshet, och att man bara lever på. Utan att förändra sitt beteende, i sin iver att peka på något annat problem. Vi är bättre än så.

Dn ledare idag. https://www.dn.se/ledare/staten-och-kapitalet-flyger-vilse-i-dalafjallen/

En gång i tiden var turismens drivkraft lusten att få se och uppleva något man inte sett och upplevt förut. Nu ska man i stället så snabbt och effektivt som möjligt forslas till platser där det i bästa fall finns snö och/eller sol, men där allt det andra är som hemma.

[..Antingen infrias förhoppningarna på flygplatsen. Dåligt för klimatet. Eller också visar sig förhoppningarna höra hemma i fantasiernas värld. Dåligt för Sälen. Runt 750 miljoner har grävts ner i Scandinavian Mountains Airport, av dem svarar privata investerare för 500 miljoner.]
 

termons

Aktiv medlem
Men känner du inte till konceptet debattartiklar? Det är inte nödvändigtvis publikationens åsikter som förs fram där utan man ger utrymme för en debatt. En replik kan mycket väl komma från de som står bakom flygplatsen. 🙃
Joo. Känner till. Men i dessa fall var rubrikerna och innehållet "lätt" vinklat att stöda Pows agenda att kritisera en redan byggd flygplats och de som använder den.

Då har också Freeride.se som publicerar ett ansvar.

Tror förövrigt att alla är överens om att det är bra om man kan utveckla tåg/bus trafiken.
Om man nu ser det som nödvändigt att människorna rör på sig.
 
Joo. Känner till. Men i dessa fall var rubrikerna och innehållet "lätt" vinklat att stöda Pows agenda att kritisera en redan byggd flygplats och de som använder den.

Då har också Freeride.se som publicerar ett ansvar.

Tror förövrigt att alla är överens om att det är bra om man kan utveckla tåg/bus trafiken.
Om man nu ser det som nödvändigt att människorna rör på sig.
Absolut. Men en debattartikel från POW kommer ju alltid vara enligt deras agenda. Sen kanske Freeride kan vara tydligare med att poängtera att det är just POWs åsikter i artikeln i så fall. Vore för övrigt väldigt intressant att få motpartens svar på det här.
 

termons

Aktiv medlem
Från artikeln.

"Jag kommer själv från Åre och där har man länge satsat på att locka brittiska gäster till Åre Airport [I Östersund, reds.anm.] och det går sådär kan jag säga. Visst, engelsmännen har inte jättemycket skidåkning på hemplan men de kanske inte behöver åka skidor heller"

Ingen Brittiska skidåkare, med barn eller utan åker väl till Åre? Förklara varför någon skulle vilja åka till Åre av alla ställen? Lång transfer från Östersund. Dyrt. Dåligt väder.

Däremot kan jag tänka mig att Sälen med kort transfer och bra barnbackar kan locka barnfamiljer?

 
Senast ändrad:

MorphySWE

Ny medlem
Vilken dragningskraft på internationella turister kan den nya flygplatsen tänkas få?
– Mycket låg. Det förefaller inte troligt att hundratusentals utländska turister nu avstår från att flyga till Sälen-Trysilområdet enbart på grund av att närmaste flygplats ligger tio i stället för två mil från Sälens högfjällsområde, är Arnes svar på frågan.

Om den erforderliga mängd med annonsering som krävs utomlands för att locka gäster sker, vilka förutsättningar har denna satsning att bli den pusselbit som får Sälen att expandera och bli en destination med en stor mängd internationella gäster?
– Inga alls, turisterna uteblir inte på grund av bristande kännedom utan på grund av överlägsen konkurrens från andra skidorter.
Jag är långt ifrån miljöpartist men håller med till 100% på dessa två punkter, varför skulle folk från London eller Tyskland välja Sälen/Trysil över alperna när det går direktflyg till både Zürich och Genève (med några enstaka timmars tågavstånd från världens bästa skidorter som t.ex. Zermatt, Verbier och Chamonix?) Kollade precis upp hotellpriser samt airbnb för en vecka i Cham och det är inte mycket billigare att bo i Trysil eller Sälen, liftkortet kostar ju för fasen 40 euro per dag i sälen (!!!!!!!!) jämfört med 44 euro i Chamonix för Le Pass där du får access till otroligt mycket bättre skidåkning (samt mat och väder) i t.ex. Le Brevent och i Les Grand Montets.

Hur tänkte de här egentligen?
 

jaksu

Medlem
Jag antar att barnfamiljerna (målgruppen?) är inte ute efter den mest utmanande skidåkningen. Kort och smidig transfer från och till SCR är en fördel om man jämför med Alperna.
 

termons

Aktiv medlem
liftkortet kostar ju för fasen 40 euro per dag i sälen (!!!!!!!!) jämfört med 44 euro i Chamonix för Le Pass där du får access till otroligt mycket bättre skidåkning (samt mat och väder) i t.ex. Le Brevent och i Les Grand Monte
Tro det eller ej men det finns många familjer som uppskattar 300m fallhöjd på 2km åkning högre än Les Grand Monte. De är samma gäng som anlitar skidlärare. ;):D
 

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp