[Artikel] "Ge idrottarna chansen att vara glada istället"

Redaktionen

Aktiv medlem

Kvällstidningarnas negativa krönikor efter slopestyletävlingarna i OS fick många skidåkare att reagera. Fabian Omne ger sin syn på saken och slår ett slag för den varma och smittsamt glada elitidrottaren Henrik Harlaut.

Läs hela artikeln:

Marcus_Ahlstrom

Ny medlem
Blev som så många andra frustrerad när jag läste Patrik Brennings artikel.

Som det skrivits i den här artikeln så handlar det nog i grund och botten om okunskap.

Något nytt och främmande dyker upp som inte passar in i Patriks världsbild, helt plötsligt är det inte ”som det alltid har varit” och den instinktiva reaktionen är att gå i försvarläge och döma ut den nya sport som gläntar på dörren till Patriks inrutade sportjournalistik.

I grund och botten är det samma okunskap som föder rasism och fördommar. Oförmåga att ta till sig nya kulturer och förstå att saker och ting förändras.

Har själv jobbat i mixade zoner på stora sportevengemang och vet hur oerhört liten tidsmarginal det finns för varje intervju innan det är dags för nästa sport.

Kanske var det så att utsända från Aftonbladet och Expressen själva stod där i den mixade zonen med uppdrag från chefen i att få en kommentar från den favorittippade Henrik?

När Henrik sen inte dyker upp inom given tidsram stiger frustrationen och för rädda sitt eget skinn och leverera något som kränger lösnummer kläcker dom ur sig den här dyngan, två artiklar som smutskastar en hel sport.

Allt som skrivs i dom stora dagstidningarna är ett resultat av en liten klick innanför Stockholms tullar där alla känner alla. Dom vinklar sina storys precis hur dom vill och serverar det till folket som den ”allmäna åsikten”.

drm70

Ny medlem
Tycker slopestyle, och andra "actionsporter", knappt kunde fått bättre reklam än krönikor som dessa. Varför väljer fler och fler ungdomar, och vuxna, upplevelsebaserad idrott som bygger på stouke och skön gemenskap snarare än tävlingshets och resultatångest? Där medtävlares resultat beundras och inspirerar snarare än ses som motstånd som skall malas ner.

Efter många år i traditionell idrott, inte på elitnivå men rätt mycket, så har mina sporter blivit i vågor och på snö. Jag önskar det hade blivit så tidigare. Jag tror att valet mellan att trä på sig längdpjäxorna och mata mil i mörka spår eller dra på sig jibblaggen aldrig har varit enklare för många.

För mig är krönikor som dessa skrivna av journalister som saknar kontakt med stora delar av idrottsvärlden, det handlar mest om att få klick och ställa prestation mot glädje, medaljer mot upplevelser och vinnare mot förlorare.

Som någon skrev i en krönika om klimatet. Det går faktiskt att hålla två tankar i huvudet samtidigt, typ ha kul OCH prestera, men det blir inga bra krönikor av det. Särskilt om man inte förstår sig på det man skriver om.

8500rpm

Ny medlem
(dethär inlägget kommer vara populärt ;))

Saken är välan den att i vissa grenar är det de extremt tränade och de som slipat tekniken och kroppen tills vägs ände var (nästan) dopning behövs för att göra skillnad.

Sedan finns det grenar var 'en grupp entusiaster' deltar och tävlingen är inte lika tufft ty de flesta tävlar/utövar den inte ens, så de som iaf lite försöker når långt.

Bob? Curling?

Ett annat synsätt är att varje teknik gren når någongång nästan vägs ände, dvs var det är svårt att göra stor skillnad, och skillnaden mellan första och tionde är hårfin. Titta på puckelpist, hur Hotdoggande var på 80-talet, Glen Plake.. galna fransmän. Sedan kom Edgar Grospiron, cool kille, tränade lite mer, riktigt duktig...hängde snyggt i dåtida coola kläder. Men inte var det hårdträning såsom de tuffaste grenarna. Tror att Gunde Svan var i bättre form än Edgar... Puckelpist började sedan 'nå vägs ände', de som klarade sig var nästan gymnaster, skillnaden var hårfin, puckelåkare är inte lika 'coola' längre, det är tuff träning. Tråkigt? (lämnar det osagt). Dock är säkert att den kirurgiskt exakta träning som dagens puckelåkare gör är mycket mer planerad än herr Grospiron i början av 90-talet.

Frågan är om slopestyle mm kommer vara där om 10år, var dagens 'coola åkare' inte kommer ha någon chans mot de som tränas av någon schweizisk läkare 365dagar i året, finns ingen tid för 'film projekt' för då ligger man på någon klinik var muskulaturen finjusteras av någon robot.

Ett annat exempel är vår egen Jon Olsson, det gick ju inte så bra att köra snabba bilar runt om Europa till tävlingarna, de som var i landslaget kanske tränade ännu hårdare?

Skall inte skriva mer, även om kunde fortsätta några sidor till.

Skall avsluta med att säga att jag tycket att våra freeride åkare är riktigt coola, vad Jon har gjort för 'sporten' är fantastiskt osv.. Jag är löjligt nöjd över min Henrik Winstedt Hestra handskar, skulle inte vilja ha Björn Dahlies, inte lika coola :)

Dock med handen på hjärtat, det finns ett gäng som tagit sin gren nästan till vägs ände och träningen som krävs är bortom all logik. Att blanda dessa grenar blir ibland lite galet. Hörde en rolig intervju i radion när (kommer inte ihåg om det var skytte eller curling) en deltagare sade att det var roligt att få vara med alla olympiska idrottare (dvs, personen syftade på att hen inte är på samma nivå, 'idrottare').

Pillard

Aktiv medlem
Lite luckor i texten dock. I början lyfts fram hur man har misslyckats i andra sporter också och att dessa minsann inte sågas på samma sätt. Men tittar vi på t.ex. herrarnas längdskidor som lyfts så fick tom vallachefen stå framför kamerorna och ursäkta sig för misslyckandet. I ljuset av detta torde väl även Harlaut ansättas rätt hårt för sitt enorma misslyckande. Resultatet borde väl ungefär kunna likställas med att Stina Nilsson inte gått vidare från kvalet i sprinten. Jag törs lova att vi i sådana fall hade haft spaltmeter av totalsågningar...

jet

Aktiv medlem

@Pillard en av skillnaderna är väl att Stina och längdlandslaget räknas som hjältar i en nationalsport och alltid får enormt med media (traditionell svensk) oavsett resultat. Jag tror mig veta ganska säkert att t.ex Henrik knappast hade fått någon större exponeringen vid en vinst i AB eller Expressen men en totalsågning av både sporten och utövarna lyckades dom tydligen med så fort det inte blev pallplats. En finalplats innebär trots allt top 12, det kanske är ett misslyckande enligt vissa. Men med tanke på kostnaden per resultat och exponering om man jämför de traditionella snölandslagen kontra freeski och snowboardlandslagen så skulle jag vilja påstå att allt dom senare gör är guld värt. Exponeringsmässigt sä är dom ju faktiskt de mest populära grenarna på tv och landslagen kostar i princip ingenting jämfört med alpina eller längd. Värt att tänka på att när både alpint och längd tappar i populäritet på tv men omkostnaderna för varje resultat fortfarande är skyhöga.

jibbkrille

Ny medlem
Visst är det sjukt kul när sporter som denna utvecklas. Men man får samtidigt inte glömma bort att denna ”sport” kom till för att komma ifrån allt som har med regler att göra, FIS osv. Därför tycker jag OS är lite fel forum för freeski, snowboard osv som också är mer som en livsstil.
Föredrar tävlingar som är/var mera som en ”show”. Typ Red Bull Big Air o liknande tävlingar en gång i tiden. XGames känns mycket bättre än OS för denna typen av tävlingar dock.
Jag kan förstå att Aerials, skiercross och puckel är med i OS då det är mera strikt, gymnastiskt och handlar om att ta sig ner så fort som möjligt.
Iofs har ju freeski/jibbing blivit alltmer likt gymnastik nu också, då det nu mer känns som gymnaster som åker skidor än skidåkare som hoppar.

HamPersson

Medlem
Hade inte sett dessa artiklar tidigare, riktigt tråkigt. Vet inte om det var fler som såg tv5:s "OS med Anja & Jessica" där Anja redogjorde för sina tankar kring att det inte gick vägen för svenskarna och sa något i stil med "Blev tagna av stundens allvar.... att det nu, i och med OS, blev seriöst och inte längre bara lekstuga...".

Hade trott och hoppats på något, enligt mig, mer insiktsfullt från Anja än att mellan raderna antyda att freestyleskidåkningen inte är seriös. Synd att det är så många som inte kan sluta likställa att elitidrott och seriös träning måste innebära spandex och pulsklocka (och inget ont om de båda senare).

Dessutom synd att jämföra en sport som freestyle med konditionsidrott där en dåliga dag inom det senare innebär några placeringar längre ner i resultatlistan och en dålig dag/oturligt skär innebär fall och nästan inga poäng.

8500rpm

Ny medlem

@jibbkrille Håller med dig. Xgames mm känns mer som rätt arena. Varför med våld tvinga in 'freeride' till OS. Precis som du skriver så har ju mycket varit anti-FIS.

Det gör ju inte någon sämre att ens gren inte är i OS. Motorsport är nu otroligt 'far fetched' men tror inte att F1 förarna drömmer om OS, de är nog ganska nöjda med sin galna arena.

Var det inte snowboardåkarna som hade stora fajter före snowboarding kom till OS huruvida det var rätt eller fel. Många var helt emot.

Jag gillar Vindsurfing väldigt mycket, men måste nog erkänna att de som vinner 100m, 10km osv i löpning är betydligt mer 'elit idrottare', dock har jag inget intresse av löpning, men behöver inte heller se Vindsurfning i sommar OS.

Rajden

Aktiv medlem
All cred till våra svenska landslagsåkare som gjort ett hästjobb för att ta sig till OS och presterat väl. Och fy skam för de okunniga journalisterna som spytt ur sig dessa kommentarer. Än värre Aftonbladet och expressen som tillåtit detta att ske.

Fantastiska svar på tal ifrån krönikorna, kommentarerna oc inäggen som backar atleterna och sporten samt ifrågasätter journalisternas kompetens och okunnighet.

Bästa inlägget som dykt upp på freeride på länge och blir verkligen glad i själen av att se att vi skid-, snowboard och friåkare står upp för atleter och sporterna i sig.

Länge leve friåkningen!

tallialli

Aktiv medlem

@8500rpm Varför har någon med våld tvingat in freeride till OS? Åkarna väljer väl själva om de vill vara med eller inte? Vill åkarna vara med och tävla i OS, och anser att det är rätt, så räcker väl det?

GrandSmith

Ny medlem
Efter att ha läst Patrik Brennings artikel i Aftonbladet skrev jag följande brev till honom och Aftonbladet;

Hej Patrik,
Din artikel ger okunskapen om vad dom nya sporterna är för något ett ansikte, en journalistisk parodi med andra ord.

IOK vill ha med extremsporterna i OS, exemplen är många som tex Skateboard i nästa sommar OS. Publiken vill oxå ha med sporterna i OS. Sedan kommer den kommersiella verkligheten, vem kan betala kalaset, sponsorerna.

Extremsporterna behöver i princip inte OS, medan OS behöver dom för långsiktig överlevnad. Sporterna har oxå en högre grad av socialt element, därför kallas dom oxå dom livsstil sporter. De står för annan kultur, i sportvärlden en ny kultur. De ”gamla” sporterna eller dom traditionella är högsta fokus för gammel media tex Aftonbladet, vilket kan vara något Du borde börja tänka på.

FIS gjorde en media mätning av OS 2014 och den visade med extrem tydlighet vilka discipliner som intresserade folket/publiken, vilket även inkluderade internet. Sämst till låg klassisk längdåkning ca 17% medan Slopestyle låg högst ca 85 %, intressant var oxå att hela snowboard sporten låg högre än skidor som drogs ned av alla de ”gamla” disciplinerna.

Vidare behövs det ingen högre grad av slutledningsförmåga för att se detta, titta bara på TV och där ser man att tex längdåkning inte har någon publik alls medan dom nya sporternas finaler har betydligt större publik.

Vidare är även de nya sporterna helt rena från doping medan tex längdåkning, skidskytte skridsko etc är helt nedsolkad i dopingskandaler och IOK har i princip sett sig tvingade att stänga av den största boven, Ryssland.
”Det viktigaste är inte att vinna utan att deltaga” som det sas på invigningen kräver kanske att man byter ut en del sporter och till och med stänger av länder.

Patrik, tänk om tänk nytt och läs på området lite (mycket) mer innan dina floskel artiklar går i tryck. Aftonbladet behöver bli lite mer rums ren annars blir det farligt när Fake News.

Jonny_hardcore

Ny medlem
Terje och Backman hade rätt när de sa att Snowboard(freestyle skidor) inte ska vara med i OS. Det förstör sporten. Tar bort själen. Lägg ner skiten.

welle

Ny medlem
Även om man skulle vilja att den etablerade sportvärlden inspirerades istället för att hata på snowboard/skidor så tror jag det är svårt att ändra bilden av att vinna är viktigast. Tror hh är den största förebilden för de unga i hela svenska OS-truppen just för han visar att ha kul är viktigast. Blir kul att följa diskussionen med skateboard och surfing på schemat 2020, det lär inte bli positivt från något håll.

Pillard

Aktiv medlem

@jet Så De hade inte fått nån uppmärksamhet om de vunnit medaljer? Tillåt mig tvivla. Titta tex på en sån som Anette Norberg och mängden uppmärksamhet hon fick pga ett guld, i en sport som får klart mindre uppmärksamhet i vanliga fall än freestyle

Personligen (och tror att mångas engagemang följer samma struktur) känner jag att jag inte orkar engagera mig i slopestyleåkarnas öde i OS. En stor anledning till det är ju just att de själva inte verkar bry sig så hårt

la_grave

Aktiv medlem
Otroligt mycket trams i de här kommentarerna. För att bli bäst i en sport som slopestyle krävs två saker, balans/koordination och muskelmassa. Precis som i konståkning, simhopp, gymnastik osv. En gång i tiden handlade även dessa sporter om "stil" snarare än svåra rotationer men objektivt sett är det svårare att rotera än att ha "stil" (stil är dessutom ett extremt subjektivt begrepp, ja - bedöma svårighetsgrad får två olika rotationer är inte naturvetenskap men mer objektivt än att bedöma "stil") och den som roterar kommer alltid visa upp en större skicklighet. Ergo: det faller på sin egen orimlighet att någon som gör svåra rotationer inte skulle vinna. Och då är vi tillbaka där vi började: för att vinna måste man bygga muskler och repetera sina trick. All tillgänglig tid. Inte dricka äcklig energidryck och ha fula spegelglasögon på någon fest.

Altabird

Ny medlem
Henrik och de andra skrämmer sportjournalisterna genom att påvisa hur idiotisk och förgiftad resten av idrottsvärlden blivit via politik och doping. Glädje, nöje och generositet hotar etablissemanget.
"Det är ingen idé att förklara nåt för nån som int´begrip" som Ingemar Stenmark sade till journalisten Plex Pettersson på sin tid. Det gäller ännu. Kör runt mixzonen igen och igen om det behövs.

surfer38

Ny medlem
Ta bort snowboard från OS ! Vi vill inte komma in på den sjuiten !!! Hopas Surfing kommer aldrig in på OS ! Säger jag som har surfat 40 år och snowboarding för 25 år ! Freespirits soul surfers !

drdrain

Ny medlem
Väldigt bra artikel !
Pinsamt att journalister bara ska hitta saker att klaga på så fort några idrottare lyckas, men det i facit så är det bara en handfull skidåkare som ska ha godkänt i OS än så länge resten kan man lägga ner.
OS handlar ju om att delta och inte egentligen resultatet som är det viktiga sa man från början, även om man såklart vill ha Svenska framgångar.
Tycker det är underbart att se Henriks leende både i med och motgång och att kunna glädjas åt andras framgång anser jag vara en bra egenskap.

jet

Aktiv medlem

@Pillard tyvärr så tror jag inte att dom hade fått något större uppmärksamhet i nämnd traditionella svensk media nej. Inte om man jämför med en seger i t.ex. längd eller alpint. Någon artikel givetvis men inte så mycket mer. Det är vad min erfarenhet säger mig iaf. Det vore grymt att ha fel dock. Liknelsen till Anette Norberg funkar inte riktigt. Är ju det också s k traditionell sport som de svenska journalister känner sig bekväma att rapportera ifrån.

Angående engagemang i slopestyleåkarnas öde i OS så är jag däremot beredd att hålla med dig att nog alltför många inte orkar bryr sig. Däremot att det är ett missförstånd att åkarna inte gör det. Jag har varit på plats i OS de senaste 18 dagarna fram till i söndags och följt tävlingarna och åkarna och givetvis bryr dom sig. Missförståndet tror jag uppstår genom dålig mediaträning från landslagsledningens sida och kulturkrock där åkarna helt enkelt inte är vana vid det lätt bisarra upplägget efter avslutat åk som är vid ett OS jämfört med t.ex. X Games.

Rajden

Aktiv medlem
Tänkt jag skulle in och kika på kommentarerna igen då det gått ett gäng dagar sedan man läste i artikeln.

Hittade då din kommentar
@la_grave . Vet att du är lite av en forum-haj och hängt med sedan tiden då freeride var fräscht och nytt.. Men efter att ha läst sin kommentar vet jag inte riktigt hur jag ska tolka den. Sarkasm? eller är det bara allmän negativitet kring hur atleterna och skidbranschen fungerar nuläget?

För jag är rätt övertygas på att atleterna gör sitt absolut yttersta från att ligga på topp i en sport som utvecklas snabbare än många andra sporter. Samt att det är så oerhört många fler parametrar än bara styrka / kordination mm som räknas in för att ligga på topp i..

Eller har du kunskapen om alla de yttre & inre faktorerna som behövs för atleterna att lyckas i sporten?

#merdiskussionerpåfreeride

Väntar hoppfullt på ett svar

la_grave

Aktiv medlem

@Rajden Bara för ett par veckor sedan var det en artikel i DN (?) om några snowboardåkares träning i trampolin där de kommenterade (typ) "Detta är ju inget man instagrammar direkt" - och motiverade detta med att hoppa trampolin för att öva rotationer inte ingår i snowboardlivsstilen (!!! Trampolin liksom!? Ok att stå med skivstång kanske ser trist ut men trampolin är ju väldigt närbesläktat.). Otroligt fånigt. Precis som hela "snowboardlivsstilen". Bara jagsvaga personer kopplar ihop ett redskap med en livsstil.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp