[Artikel] Gesundaberget håller stängt i vinter

Redaktionen

Aktiv medlem
Gesundaberget_Anders-Wingqvist-1000x750.jpg

Gesundaberget, utanför Mora, är ännu inte snötäckt men redan nu meddelar skidanläggningen att det inte blir någon vintersäsong i år.

Läs hela artikeln:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
ägaren, den excentriske Ulrich John, har tidigare "köpt" Storlien - utan att betala, varpå anläggningen hölls stängd.
Han har även ägt Almåsa. Resulterade i stängda liftar, uteblivna betalningar osv.

Tråkigt på Gesunda som har rejäl potential med sina 275 fallhöjdmeter, fin utsikt och bara 30 mil till sthlm

Senast ändrad:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Gesunda har ju fin åkning, låg och gjorde pistlaps där med svärfarsan (snubben i jeans på bilden ovan...) för ett par vintrar sedan då vi firade jul-nyår i närområdet.
Himla tråkig utveckling, hoppas att det kan lösa sig på sikt.
Gesunda har ju förr om åren varit poppis för mtb också.

fredw

Aktiv medlem
De årliga skidresorna från mitt gymnasium brukade gå till Gesunda, under ledning av vår legendariske klassföreståndare Bertil Pripp (som bl a ordnat skidresor med en annan legendar, Ingemar Kullenberg).

Minns att vi bastade och sprang ut och rullade oss i en fin snöhög - som visade sig istället vara en sandhög med 1 mm nysnö på. Men det märkte vi inte förrän det var för sent. Vi skrubbade upp hela våra kroppar och var rejält ömma dagen efter.

Märkligt att just Gesunda skall vara så problematiskt att driva?

Jag har inte varit där själv, men baserat på vad man läst på andra ställen borde Gesunda har betydligt bättre grundförutsättningar än närliggande orter som Bjursås tex.

Bjursås var jag en sväng i förrförra året. Det var inte mycket till backe :( Typ 120-130 m fallhöjd (om man kollar google earth, vilket jag litar mer på än glädjekalkylerna som skidorterna presenterar).

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Gesundaberget är ett riktigt fint berg. Vacker utsikt, tillräckligt branta backar för att det ska gå undan ordentligt, mitt i Siljansbygden och nära söröver.

Ett annat ägandeskap/satsningar av liknande som övriga liknande/närliggande orter så skulle detta bli en stjärnanläggning. Idag är det en anläggning som varit på dekis under alltför lång tid men har väldigt stor potential.

Axl

Medlem
Dom var ju tidigt ute med riktigt bra cykling men tyvärr har man inte gjort något för att utveckla den (eller liftarna) och blivit omsprungna av tex Järvsjö. Synd

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp