[Artikel] Glöm pjäxorna? Ja, om SkiClicker får bestämma

Hawk100

Aktiv medlem
Va f....n!!!
På rubriken trodde jag att man äntligen skulle slippa tränga ner fossingarna i ett par obekväma pjäxor och äntligen skulle kunna få åka i ett par sock-i-plast i storlek 46 istället hela vintern.....

Bluffrubrik som passar bättre i Hänt Extra, Aftonbladet eller annan klickjagande skitprodukt!!!!

Män ja ä int bitter....!!! ;)

Kaskar

Aktiv medlem
Kan det verkligen vara sån efterfrågan? Alla bindningar jag har så står det ju mått på dem åsså är det bara att glida till bindningen till rätt läge. Såna bindningar tog jag för givet att varenda hyrställe har?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Kan det verkligen vara sån efterfrågan? Alla bindningar jag har så står det ju mått på dem åsså är det bara att glida till bindningen till rätt läge. Såna bindningar tog jag för givet att varenda hyrställe har?
Ja men du behöver en pjäxa fortfarande för att ställa in den rätt.

Okej jag får väl se mig själv som rookie här. Vad behöver jag göra med pjäxan för att få det rätt?
Eftersom det är ett span mellan olika mm mått på sådana bindningar är det alltid bra att kolla förspänningen och göra dom sista justeringarna så att den sitter perfekt och inte bara okey som den kan göra om man bara sätter railbindningen i rätt span.

Kaskar

Aktiv medlem
Eftersom det är ett span mellan olika mm mått på sådana bindningar är det alltid bra att kolla förspänningen och göra dom sista justeringarna så att den sitter perfekt och inte bara okey som den kan göra om man bara sätter railbindningen i rätt span.
Aha. Det har jag aldrig gjort :/
Jag brukar bara slida till rätt mått sen tuta och köra...

Aha. Det har jag aldrig gjort :/
Jag brukar bara slida till rätt mått sen tuta och köra...
Funkar det så funkar det, är ju oftast rätt pang på och "behövs" oftast inte justeras så mycket för att få den perfekta förspänningen. Men jobbar man i en skidbutik eller på skidhyra så är det ju alltid bra att göra det ordentligt hela vägen.

zingo11

Aktiv medlem
Ibland överensstämmer inte måttet på sulan med det som är angivet. Ett annat bolag med liknande produkt men med 3D scanning av fötter gjorde en test och det märket som var bäst var Roxa enligt dom.
@EdvinZetterstrom helt rätt att dubbelkolla.

pd

Aktiv medlem
Ibland överensstämmer inte måttet på sulan med det som är angivet. Ett annat bolag med liknande produkt men med 3D scanning av fötter gjorde en test och det märket som var bäst var Roxa enligt dom.
@EdvinZetterstrom helt rätt att dubbelkolla.
Men då antar jag att det handlar om innermåttet. Yttermåttet, som har kontakt med bindningen, borde väl inte vara så svårt att få rätt för tillverkarna.

Kaskar

Aktiv medlem
Funkar det så funkar det, är ju oftast rätt pang på och "behövs" oftast inte justeras så mycket för att få den perfekta förspänningen. Men jobbar man i en skidbutik eller på skidhyra så är det ju alltid bra att göra det ordentligt hela vägen.
Hehe. Påminner om när jag stötte på en kille i backen som hyrt bräda. De hade satt bindningarna tvärt om. Höger bindning på vänster fot...

Men för att återgå till ämnet.
Vad är det jag ska/bör justera på bindningen när jag sätter i andra pjäxor med annat mått? Vad är det man skruvar?

zingo11

Aktiv medlem
Det är yttermått,det var Wintersteiger som gjorde undersökningen.Tror det var för lansering av deras produkt.

Hehe. Påminner om när jag stötte på en kille i backen som hyrt bräda. De hade satt bindningarna tvärt om. Höger bindning på vänster fot...

Men för att återgå till ämnet.
Vad är det jag ska/bör justera på bindningen när jag sätter i andra pjäxor med annat mått? Vad är det man skruvar?
Efter du har skjutit bindningen till "rätt" kategori så klickar du i pjäxan i skidan. Så kollar du baktill på hälen av bindningen där borde det finnas en skruv eller en metall platta beroende på bindningsmodell den ska sitta jämnt med själva bindningshuset alltså inte sitta för långt in eller ut utan jämnt med kanten. Justeras oftast med en stjärnskruvmejsel.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Nu är pjäxorna ju gjutna produkter och därmed kommer aldrig stämma 100%:igt direkt efter gjutningen. Vill man ha pjäxan mer exakt är de är från fabriken, så får man fräsa dem till rätt mått, men eftersom bindingarna är redan justerbara så blir det bortkastade pengar för fräsning. Detta gäller all gjuten material.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp