[Artikel] Gör intryck – inte avtryck

Redaktionen

Aktiv medlem
Anette-Andersson_180219_0403_HIRES-1-1000x666.jpg

Nya BMW X5 är det moderna bilvalet för dig som vill imponera. Det här är ett kraftpaket som drivs av en hybridmotor som kombinerar bensin och el för ett minimalt klimatavtryck.

Läs hela artikeln:

rabbit

Aktiv medlem
"Making a new car creates as much carbon pollution as driving it, so it's often better to keep your old banger on the road than to upgrade to a greener model. "
(gammal artikel men argumentet har bara blivit starkare med åren.)

Pillard

Aktiv medlem
"Making a new car creates as much carbon pollution as driving it, so it's often better to keep your old banger on the road than to upgrade to a greener model. "
(gammal artikel men argumentet har bara blivit starkare med åren.)
Haha! Känner mig på lite bråkigt humör idag och konstaterar också att en laddhybrid-X5a antagligen har slut på batteri innan du har hunnit köra från centrala Stockholm till Upplands Väsby. Sen är det normal bensinåtgång resten av vägen till Åre...

Bättre att skaffa en äldre redan tillverkad bil eller gå hela vägen och köpa en renodlad elbil med vettig räckvidd!
Som det redan konstaterats så är en laddhybrid knappast det lämpligaste valet för en lång fjällresa!

Önskar också att BMW gjorde en högre variant 5-serie för alla som vill ha bra framkomlighet utan att behöva köpa en SUV! Hade blivit en klockren konkurrent till A6 Allroad och V90 CC!

fredw

Aktiv medlem
Jeremy Clarkson om SUVar typ:

”You get the same amount of interior space as you would in a normal hatchback but because of the extra weight and tallness, you get less performance and terrible fuel economy.

The trouble is that, these days, absolutely everyone wants a hatchback on stilts. They all want a commanding view of the road. And they don’t realise that soon it won’t be commanding at all, because everyone will be at the same height. Which means cars will have to keep on getting taller and taller until you need a ladder to get inside. And instead of airbags, you’ll have a parachute.

The other problem is that crossover mini SUVs, or whatever it is they’re called, are all extremely dreary to drive. And look at. And be near. I really genuinely hate them.”

herrgard

Aktiv medlem
Haha! Känner mig på lite bråkigt humör idag och konstaterar också att en laddhybrid-X5a antagligen har slut på batteri innan du har hunnit köra från centrala Stockholm till Upplands Väsby. Sen är det normal bensinåtgång resten av vägen till Åre...
Hehe, det är snarare så den drar mer eftersom du har några hundra kg döda batterier att släpa på också 😛

Vore intressant att se förbrukning vid långkörningar. Körningen de använder för att ta fram hur mycket den drar blandad körning är ju fullständigt värdelös för oss som inte har laddningsmöjligheter och oftast kör längre sträckor.

Pillard

Aktiv medlem
Hehe, det är snarare så den drar mer eftersom du har några hundra kg döda batterier att släpa på också 😛

Vore intressant att se förbrukning vid långkörningar. Körningen de använder för att ta fram hur mycket den drar blandad körning är ju fullständigt värdelös för oss som inte har laddningsmöjligheter och oftast kör längre sträckor.
Minns en artikel där man jämförde en XC90 T8 med en Touareg diesel. Touaregen kostade 12.000:- per år i skatt pga utsläpp. XC90n 360:- Vid långresa drog XC90n 1,2 eller nåt och Touaregen 0,8...

RichardH

Medlem

Från egen erfarenhet så vet jag att en XC60 T8 (bensinmotorn är på 320hk och elmotorn 87hk) med takbox drar kring 1-1.1l bensin/mil. Beror ju förstås på saker som väglag osv också. Dvs den är inte miljövänlig eller snål, förutom den korta sträckan man kör på el.

fredw

Aktiv medlem
SUVar är olika. Har en xc60 som drar ca 0,6 l på motorväg utan grejor på taket. Diesel dock så det är väl piskstraff ändå.

OHellsing

Medlem
Från egen erfarenhet så vet jag att en XC60 T8 (bensinmotorn är på 320hk och elmotorn 87hk) med takbox drar kring 1-1.1l bensin/mil. Beror ju förstås på saker som väglag osv också. Dvs den är inte miljövänlig eller snål, förutom den korta sträckan man kör på el.
Som jämförelse så körde vi en fullastad V90 T8 med Packline 90 box på taket upp till fjällen i vintras på typ 0,75-0,8 i snitt.
Stundtals hålla hastighetsbegränsningen och stundtals långsammare pga väglag.

SUV är inte snålt. Inte T8 drivlinan heller, speciellt inte när man gasar

Pillard

Aktiv medlem
Som jämförelse så körde vi en fullastad V90 T8 med Packline 90 box på taket upp till fjällen i vintras på typ 0,75-0,8 i snitt.
Stundtals hålla hastighetsbegränsningen och stundtals långsammare pga väglag.

SUV är inte snålt. Inte T8 drivlinan heller, speciellt inte när man gasar
Vår gamla XC60 D5 ligger nånstans runt 0,7 tror jag på motsvarande vägar och då oftast på klart över begränsningen. Den har dock en rejäl tröskel så fort man går över 120. Då sticker förbrukningen.

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag har kört laddhybrid i 4 år. 0,2 blandad körning stod det när jag köpte den. jag tänkte att det nog betyder 0,4. Men det är isåfall om man kör 70 utan takbox. 1,1 får man räkna med och det är ett aber när tanken rymmer 40 liter. Så jag håller med om helt eldriven med snabbladdning.

MEN att åka 5 mil till jobbet, ladda när man jobbar, sen 5 mil hem med laddhybriden. Och sen i stort sett all helgkörning enbart på el fick ner min soppakonsumtion från 60 liter i veckan till 1 liter. Eller 3 liter när det är under nollan. Uppskattningsvis ca 45´000 mindre i sopparäkning per år.

Jag har i ärlighetens namn inte märkt så jättemycket på elräkningen. Men laddhybriden (outlander) batteri rymmer 13 kW. 13 x 365 x elpriset? Så SKA man ju inte räkna MEN....max MAX 400 spänn mer i elräkning/mån än innan känns högt räknat med facit i hand.

Efter det har vi skaffat en liten helt eldriven som andra bil och skaffat solceller.

(Den lilla laddar vi nästan aldrig hemma!!!! 2 timmars shopping och bilen får krut som räcker 15 mil, tar jag den till jobbet så laddar jag den fullt på några timmar. 40 mil på mätaren typ 30 i verkligheten)

Men även om jag fick betala lika mycket för elen som för soppan så skulle jag välja elbil. Det är roligare, fräschare och ja just det!!! förbränningsmotor bidrar till att göra vår planet obeboelig och det snabbt!

Så laddhybrid till långfärder är nästan lika sugit som "vanlig" bil. Kortare sträckor är det en bra inkörsport till helel!!

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp