[Artikel] Grepp i gräset nedför Hammarbybacken i Stockholm

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_9856-1000x667.jpg

Gräset är bokstavligen talat grönare på Hammarbybacken sedan 9000 kvadratmeter täckts med en knallgrön plastmatta för sommarskidåkning. Freeride var där för att pröva hur det känns att åka på konstgräs.

Läs hela artikeln:

johan

Administrator
Vilken svensk skidort blir nästa på tur att plastas in?

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Undrar om man kan plasta in en skidort som även ska köra snö och konstsnö vintertid? Alltså: pallar konstgräset att det körs pistmaskin på, med ett snölager emellan då, 🤔?
Antar att Hammarbybacken inte ska vara öppet vintertid med snö/konstsnö?

greggan

Aktiv medlem
Undrar om man kan plasta in en skidort som även ska köra snö och konstsnö vintertid? Alltså: pallar konstgräset att det körs pistmaskin på, med ett snölager emellan då, 🤔?
Hade samma fundering, kan det ligga kvar på vintern? Om så är fallet skulle det ju göra att det krävs väldigt lite snö för att det ska gå åka i backen!

Figge123

Aktiv medlem
Enligt säker källa kommer det att ligga kvar under vintern.❄️

Dubbis

Aktiv medlem
Tråkigt att vara gnällgubben som påpekar faktafel men utför har man faktiskt kunnat åka i Hammarbybacken sedan 70-talet. Själv kånkade jag skidor och pjäxor på pendeltåg, tunnelbana och buss med målet Hammarbybacken en vinterdag 1979 eller 1980. Bifogar en bild från 1975. Två nedfarter (i praktiken en) samt en ankarlift. 1990 torde väl ha varit återöppning efter backens höjning med tippmassor. Någon som vet när första liften anlades?

Bilagor

• Hammarby 1975.jpg
    Hammarby 1975.jpg
    114.6 KB · Besök: 83

fredw

Aktiv medlem
Tråkigt att vara gnällgubben som påpekar faktafel men utför har man faktiskt kunnat åka i Hammarbybacken sedan 70-talet. [...]. Någon som vet när första liften anlades?
1966 kom första liften, verkar det som!

Det kunde ha blivit en "Victoriastadion" där med plats för 70 000 åskådare...

1663308041342.png

1663308230446.png

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
1966 kom första liften, verkar det som!

Det kunde ha blivit en "Victoriastadion" där med plats för 70 000 åskådare...

Visa bilaga 19561
Visa bilaga 19562
OS-planerna var ganska häftiga, men tur att backen förblev.

Däremot undrar jag om man inte kan bygga upp backen mer. Runtom är det ju en del överbliven mark. Lite mer rester kanske hade gett ännu mer fallhöjd?

fredw

Aktiv medlem
OS-planerna var ganska häftiga, men tur att backen förblev.

Däremot undrar jag om man inte kan bygga upp backen mer. Runtom är det ju en del överbliven mark. Lite mer rester kanske hade gett ännu mer fallhöjd?

Det går åt ganska stora volymer (och ytor) runt omkring för att höja en topp, om man inte ska bygga upp en väldigt smal och/eller brant topp. Och denna topp är redan ganska liten (antagligen eftersom man redan just höjt den med fyllnadsmassor).
Men man skulle ju kunna tänka sig en konstgjord utbyggnad uppåt i sydlig riktning från toppen.

1663340066654.png

Kolmajs

Medlem
Det går åt ganska stora volymer (och ytor) runt omkring för att höja en topp, om man inte ska bygga upp en väldigt smal och/eller brant topp. Och denna topp är redan ganska liten (antagligen eftersom man redan just höjt den med fyllnadsmassor).
Men man skulle ju kunna tänka sig en konstgjord utbyggnad uppåt i sydlig riktning från toppen.

Visa bilaga 19590
Alebacken utanför Göteborg höjdes ca 10 m i samband med ett stort väg och järnvägsbygge som drogs i närheten. Projektet sparade massor av transporter med fylle i samband med detta. De beskostade en ny lift till backen hela vägen upp till toppen med en del av de sparade pengarna.

fredw

Aktiv medlem
Alebacken utanför Göteborg höjdes ca 10 m i samband med ett stort väg och järnvägsbygge som drogs i närheten. Projektet sparade massor av transporter med fylle i samband med detta. De beskostade en ny lift till backen hela vägen upp till toppen med en del av de sparade pengarna.

Jo fast en skillnad är att Alebacken (där jag åkt flera ggr, första gången på 1970-talet då liften bestod av ett tjockt blått fnasigt rep...) ligger i en sluttning. Så man behövde nog inte fylla särskilt mycket "runt om" för att kunna höja toppen.

Jämför med en pyramid - ska du höja dess topp med 10% med samma lutning så ökar volymen väldigt mycket mer än 10% (någon får gärna räkna ut hur mycket...) Edit.. då ökar volymen ca 33%.

1663772547034.png

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En grej jag alltid tänkt på är att det är synd att motorvägen går upp från tunneln vid kanalen. Det hade varit riktigt trevligt om man byggde lägenhetshus mellan kanalen och backen.
Ski-in/Ski-Out OCH sjöutsikt/båtplats utanför huset. Skoj hela året; Lake Tahoe på svenska. :D

mersnö

Medlem
Tack för artikeln! Jag bor precis i Hammarby Sjöstad och tänkte åka på gräset närmsta dagarna. Ska man ta med sig pist- eller offpistskidor? Funkar stighudar uppför? 🙃

mersnö

Medlem
Jag var där med ett av mina barn och åkte 2 timmar idag. Det var överraskande bra, långt över min förväntat på skidkänsla. Glidet är riktigt bra och man får snabbt upp farten. Greppet är fint i både korta och vida svängar. Helt rena skärande svängar lyckades jag inte med. Också första gången jag åkt skidor i regn :) Så allt som allt nöjd liksom ett av mina barn (9 år) då som alltid ju mer skidor man åker desto mer vill man åka.

Emmis

Aktiv medlem
Jag var där med ett av mina barn och åkte 2 timmar idag. Det var överraskande bra, långt över min förväntat på skidkänsla. Glidet är riktigt bra och man får snabbt upp farten. Greppet är fint i både korta och vida svängar. Helt rena skärande svängar lyckades jag inte med. Också första gången jag åkt skidor i regn :) Så allt som allt nöjd liksom ett av mina barn (9 år) då som alltid ju mer skidor man åker desto mer vill man åka.
Man är lite frestad att testa, om man bodde betydligt närmre dvs. Läste nån gång en interjuv med Markus Sandell, som tydligen lärt sig åka skidor på konstgräsbacke i England. Tydligen tig det lönge att träna bort alla olater han lärt sig på konstbacken… men det torde ju varit mitten av 90 talet, säkert har ju konstgräset utvecklats sen dess..? vad säger du kan man åka med vanlig teknik?

fredw

Aktiv medlem
Vi får nog börja slipa stålkanterna med sådana här prylar istället…

arraksboll

Aktiv medlem
Jag var där och åkte ett par timmar förra helgen, och mitt intryck blev något annorlunda än mersnös. Jag hade inget problem med att få till skärande sväng, men tyckte också att underlaget sög lite mycket just när man låg på skär. Som när man åker på kallvalla i vårsnö. Men som helhet var det absolut en positiv upplevelse, och jag lär återkomma för att provåka pjäxorna jag planerar att inhandla nu på höstkanten.

Topp