[Artikel] Guide: Friskvårdsbidrag för skidåkning - vad gäller egentligen?

Redaktionen

Aktiv medlem
24905271929_568c433023_k-1000x667.jpg

Sedan 1 januari 2018 är skidåkning och skidskola godkända som skattefria friskvårdsförmåner. Freeride har sammanställt vad som gäller för friskvårdsbidraget.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Hur blir det om man har två arbetsgivare? Kan man då ta ut friskvårdsbidrag från båda? Och kan man ta ut fullt friskvårdsbidrag även om man bara jobbar deltid eller säsong? Någon som vet hur Skatteverket ser på det?

Dumt att Branäs har lagt sig på strax över 5000:- för deras säsongskort. Undra om man kan täcka upp till 5000 med bidraget och hur man i så fall bokför det när kvittot inte stämmer.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Hur blir det om man har två arbetsgivare? Kan man då ta ut friskvårdsbidrag från båda? Och kan man ta ut fullt friskvårdsbidrag även om man bara jobbar deltid eller säsong? Någon som vet hur Skatteverket ser på det?
Tror inte att Skatteverket säger något om det, förutsatt att du inte överstiger 5000 kr? Det är väl mer upp till dina arbetsgivare som är dem som betalar ditt bidrag? Arbetar som konsult och min arbetsgivare drar ner mitt bidrag med motsvarande del som jag är borta från heltidstjänst. Jobbar jag 70% under ett års tid pga t ex föräldraledighet får jag ut 70% av friskvårdsbeloppet.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Dumt att Branäs har lagt sig på strax över 5000:- för deras säsongskort. Undra om man kan täcka upp till 5000 med bidraget och hur man i så fall bokför det när kvittot inte stämmer.
Du lämnar kvittot på hela beloppet till arbetsgivaren, men sedan får du ju ut bara den del du har i friskvårdsbidrag. Vi låtsas att du köper för 5300 kr, du har 4000 kr i friskvårdsbidrag, då lämnar du det stora kvittot på 5300 kr till arbetsgivaren men sedan får du ut 4000 kr.
Att beloppen inte är lika är inget problem.
Ett uns av empiriskt baserad killgissning här, men så har det fungerat för min del med ett par olika arbetsgivare genom åren iaf :)

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
@pd @jonaslukarlsson @JEZ-revived Jag har även ställt frågorna till Skatteverket, så kan vi uppdatera själva artikeln med svaren på dessa om/när de kommer då!

SJUKT bra grej med friskvård generellt ändå, I'm all for it! Gott med förebyggande hälsotänk.
Verkligen! Men sett till taket på 5000 kr så antar jag att det är ett personligt belopp likt ROT/RUT och som inte får överstiga gränsen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Kolla i din förmånsportal (om du är anställd).
Där finns det olika specialerbjudanden på liftkort som dras direkt mot friskvårdsbidrag/lön 😉

Maria Theander

Ny medlem
Ni nämde Vail, så det är helt ok att köpa liftkort utanför Sveriges gränser?

MacL3an

Medlem

Kan jag anlita bergsguide också för bidraget?

Nej, tyvärr omfattas inte bergsguide i nuläget av friskvårdsbidraget, eftersom det inte räknas som motion eller friskvård av enklare slag. Detta är en tolkning som Skatteverkets jurister har gjort. Vad Freeride.se erfar har denna tolkning inte prövats rättslig ännu.

Detta verkar inte stämma längre. Bergsguide finns numera med här: https://www.skatteverket.se/privat/...tiviteterao.4.15532c7b1442f256baee714.html#ac

PerK

Aktiv medlem
OBS! Reglerna kan skifta mellan olika arbetsgivare. Bara detta att skatteverket sätter gränsen vid 5000:- / år medan de flesta arbetsgivare lägger sig (klart) lägre. Och många godkänner bara utgifter från Sverige, alltså inte liftkort köpta i Norge eller alperna. För deltidsanställda blir ofta friskvårdsbidraget reducerat - jobbar du 50% får du bara 50% av bidraget.

Hawk100

Aktiv medlem
Köper du Scandinavian skipass så får du ju automatiskt några dagar i Norge…
Jag såg att på Benify får vi köpa det för under 5000 kr via jobbet…
Sen får vi iofs inte så mycket som 5000kr i friskvårdsbidrag hos oss, tyvärr! 🤔

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
kan vara bra att kolla i sin förmånsportal (ex Benify eller Actiway) vilka liftkort som finns där (ofta kan man köpa till rabatterat pris där):

Om liftkorten redan finns i portalen kan det bli problem att få igenom friskvårdsbidraget om man köpt kortet på annat ställe

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Ja det ska vi göra! @AndersWingqvist tar med det i nästa uppdatering
Skatteverket har tagit bort exempellistan nu:

"Skatteverket publicerar inte längre någon lista över godkända friskvårdsaktiviteter. Det beror på att listan gick att uppfatta som en komplett lista över godkända aktiviteter. Att exempellistan tagits bort innebär inte att reglerna har ändrats."

Men eftersom inte reglerna har ändrats så bör bergsguide vara okej. Är det någon som har anlitat bergsguide, sökt friskvård och fått godkänt/avslag?

johan

Administrator
Skatteverket har tagit bort exempellistan nu:

"Skatteverket publicerar inte längre någon lista över godkända friskvårdsaktiviteter. Det beror på att listan gick att uppfatta som en komplett lista över godkända aktiviteter. Att exempellistan tagits bort innebär inte att reglerna har ändrats."

Men eftersom inte reglerna har ändrats så bör bergsguide vara okej. Är det någon som har anlitat bergsguide, sökt friskvård och fått godkänt/avslag?

Ja Skatteverket tog bort exempellistan vid årsskiftet. Men innan dessa så hann Skatteverket lägga till Bergsguide till listan.

Skärmavbild 2022-01-10 kl. 10.43.44.png

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp