[Artikel] Här är skidanläggningarna som låter dig boka av gratis – och de som vägrar

Redaktionen

Aktiv medlem

Romme Alpin stänger ner. Åre och Skistar återbetalar liftkort, vilket också Branäsgruppen och Lofsdalen gör.Men Idre fjäll, som drivs av en stiftelse, håller en hårdare linje. Här är en genomgång av hur de svenska skidanläggningar agerar just nu.

Läs hela artikeln:

bliparne

Medlem
Bättre vore väl att man betalade lite extra stödpengar än att begära återbetalning. Om man nu vill kunna åka skidor igen dvs.

Jag skulle bli mycket nöjd med att få typ hälften tillbaka? Stughyran går ju främst till stugägaren och de kan nog klara sig, då tänker jag

johan

Administrator
Idre fjäll uppdaterar:
Boka om din resa kostnadsfritt
Om du vill omboka din planerade resa kostnadsfritt till nästa vintersäsong kan du göra det. Det gäller gäster med ankomst från 28 mars fram till 18 april 2020.

Fyll i formuläret nedan för att omboka din resa. Vi kommer att kontakta dig inom kort för att slutföra din ombokning.

OBS! Om du inte hade avbeställningsskydd på din nuvarande bokning så kan du inte lägga till det nu.

Du får ditt innestående belopp tillgodo och debiteras endast ev mellanskillnad vid ett högre värde på din nya bokning. Understiger värdet av den nya bokningen ditt innestående belopp så har du mellanskillnaden tillgodo. Mellanskillnad återbetalas ej.

Bohica

Aktiv medlem
Genom att boka om till nästa säsong säkrar man ju upp återkommande kunder, istället för att man förlorar dom till nån annan skidort, alperna, eller thailandresa för att dom kroknade på det här året. Så det här är enbart smart för alla parter.

johan

Administrator
Kläppen har nya avbokningsregler
Får man avboka eller omboka sin resa med anledning av Corona?
Från och med den 27 mars 2020 kan du avboka eller omboka din logibokning, skidhyra, skidskola, Skipass mm utan extra kostnad eller avgifter.

bliparne

Medlem
Jag skulle bli mycket nöjd med att få typ hälften tillbaka? Stughyran går ju främst till stugägaren och de kan nog klara sig, då tänker jag
En "stugägare" är som som du och jag, som investerat i boende nära ett skidsystem.
Dvs en privatperson. Som kanske idag står utan jobb pga corona. Om någon är det väl denna person du skall efterskänka en extra slant.

Genom att boka om till nästa säsong säkrar man ju upp återkommande kunder, istället för att man förlorar dom till nån annan skidort, alperna, eller thailandresa för att dom kroknade på det här året. Så det här är enbart smart för alla parter.
Och säkrar pengar till fjällanläggningarna om det ändå blir en nedstängning till påsk pga ändrat samhällsläge...

johan

Administrator
Ramundberget

Vad gäller om du vill avboka din resa till oss?
I nuläget finns det inga särskilda beslut från regering och myndigheter om att stänga vår verksamhet i Ramundberget, i och med det gäller ordinarie av- och ombokningsvillkor.

En "stugägare" är som som du och jag, som investerat i boende nära ett skidsystem.
Dvs en privatperson. Som kanske idag står utan jobb pga corona. Om någon är det väl denna person du skall efterskänka en extra slant.
Jo, du kan ha rätt, lite klumpigt uttryckt av mig. Men jag tänker spontant att de flesta som äger dyra stugor i fjällen har det ganska bra ställt. Har man en billig så kostar driften ändå intf då mycket. Värre om de anställds mister jobb och lön... typ så tänkte jag

johan

Administrator
Ramundberget lättar upp sina avbokningsregler idag

Vad gäller om du vill boka om din resa till oss?
Du som har en bokning hos oss med ankomstdag från 28 mars fram till och med 19 april 2020 har rätt att boka av din resa utan kostnad och få bokningsvärdet tillgodo att använda som betalning på kommande bokning hos oss. Tillgodobeloppet har samma värde som de produkter du bokar av. Erbjudandet gäller också bokningar utan om- och avbokningsförsäkring. Tillgodobeloppet kan användas som betalning eller delbetalning när du gör en ny bokning hos oss under sommarsäsongen 2020 och vintersäsongen 2020/2021. Ombokningen måste göras senast den 31 december, 2020. Detta gäller även för er som redan har avbokat er vistelse för den aktuella perioden, enligt ovan. Boka av och om din resa här.

johan

Administrator
Stöten har nya avbokningsregler

Stöten erbjuder ombokning till nästa säsong

Covid-19 har under kort tid slagit hårt mot svensk besöksnäring, skidanläggningar ej undantagna. Det finns gäster som känner oro inför stundande påsk och som med anledning av viruset hört av sig med ombokningsförfrågningar till Stöten. Du som har en bokning i Stöten med ankomstdatum från den 28/3 fram till och med 19/4 2020 erbjuder Stöten sina gäster möjlighet att boka om sin resa till nästa säsong 2021. Ombokning gäller valfri vecka 10-15 2021.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hej!
Ni som varit i Alperna denna vinter och på något sätt stött på corona, kika gärna här:
https://www.freeride.se/uppdrag-granskning-vi-soker-dig-som-har-varit-i-alperna-denna-vinter/
En journalistkollega som jobbar på SVT för Uppdrag granskning bad om hjälp att hitta skidåkare som varit i Italien/Österrike och åkt skidor i vinter och då sade jag att han kommit till helt rätt plats här på Freeride.se! Man kan givetvis vara anonym i detta, i enlighet med källskydd.
/Anders, chefred Freeride.se

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp