[Artikel] Här är vinnarna i finalen av NM i Riksgränsen

Redaktionen

Aktiv medlem

Vädergudarna förbarmade sig ännu en gång över Riksgränsen. Finalen av NM gick i strålande solsken och i slutstriden var det tightare än tight.

Läs hela artikeln:

EmYoBo

Ny medlem
En mening! Tillägnades generöst damernas snowboardklass i denna artikel. Om jag inte hade varit lite insatt i NM hade jag knappt märkt att det fanns en snowboardklass i varken herr eller dam via freerides rapportering från tävlingen. Jag tycker det är tråkigt, riktigt tråkigt. Via er instagram tordes ni inte ens lägga upp några bilder på vinnarna förutom i skidklassen dam och herr. Rapporteringen från tävlingen överlag verkar ha glömt bort snowboard helt och hållet, SVT klantade till det så att man inte kunde se någon överhuvudtaget från damsidan på snowboard köra sitt finalåk... kommentatorerna bestod enbart av skidåkare som slängde ur sig kommentarer som "jag kan inte så mycket om snowboard, men jag tycker det där såg ut som ett fint åk" när en av herrarna åkte -väldigt matnyttigt från den eventuellt breda och inte så insatta publiken som valde att följa tävlingen hemma från soffan. Men vad gjorde väl det? För den riktiga tävlingsklassen hade ju ännu inte börjat... Utifrån sett så verkar detta vara rakt igenom en enda stor skidfest. När jag läser denna artikel undrar jag varför tävlingen ens arrangerar någon annan klass än skidor herr, så detaljerat och engagerat som denna final beskrivs i jämförelse med de andra klasserna. Och ja, dom är fler och denna klass är större än alla de andra, men frågan jag slås av är - men är det så konstigt med den enorma uppmärksamhet skidornas herrar får i jämförelse med de andra? Jag vet så många duktiga brädåkare som inte väljer att ställa upp i NM och varför är det så? Som en av de få medier i Sverige som bevakar denna "bransch" så anser jag ändå att med det kommer ansvar att i alla fall försöka ge en nyanserad och bred bild från en tävling från denna. Och skulle det vara så hemskt att bli en av dem som supportar brädsporten och ger den lite uppmärksamhet, uppmärksamhet som i det långa loppet kanske resulterar i att fler får syn på tävlingen, fler anmäler sig och kanske kanske tänker tanken att brädåkare också är välkomna dit. För som en snowboardåkare som följer tävlingarna hemma från soffan, har den tanken inte slagit mig en enda gång den här veckan.

SwedishMountain

Ny medlem
Förstår frustrationen men samtidigt är det nog ungefär lika mycket text och uppmärksamhet för varje kategori i förhållande till hur många deltagare per kategori.
Håller dock med dig mer ang att SVT kunde ha haft åtminstone en snowboard-expert på plats som kommentator.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd

@EmYoBo Tack för din kommentar!
Vi på Freeride hade definitivt kunnat täcka NM ännu bättre och bredare. Vi ser på vår trafik att det inte är ett lika stort intresse för snowboardklasserna, som också precis som
@SwedishMountain kommenterar är betydligt mindre sett till antal deltagare. I våra videoinslag har vi pratat med både skid- och brädåkare. Den kritik som du riktar mot andra medier, expertkommentatorer och arrangörer får de själva svara på.
Vad gäller herrar skidor så förtjänar de all den uppmärksamhet som de får. Nivån är skyhög i den klassen, det är flertalet åkare som håller världsklass. Vi ser ett enormt intresse bland våra läsare och tittare kring detta.
Jag förstår dina tankar om att medie-bevakning av en sport på sikt kan få fler intresserade. Vi vet samtidigt att de svenska nischade brädmagasin/-sajter som tidigare har funnits inte har överlevt kommersiellt. Vi på Freeride är stora trafikmässigt med hundratusentals unika besökare varje månad, men redaktionellt har vi små resurser med 0,75 heltidsanställda och en liten frilansbudget. De resurser som vi har vill vi lägga där vi vet att de får mest effekt, sedan vill vi så klart också täcka saker för att få en nyanserade bild av allt som sker. För att vi ska kunna täcka en del mindre event eller smalare saker tar vi därför ibland in text och bild från entusiaster. Så en tanke spontant redan nu är att om vi har någon bräd- och skrivkunnig själ därute som vill bevaka brädåkarna under NM 2019, skicka ett mail till mig!

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Tack, för feed-back! Vad tycker ni andra? Vore kul att höra vad ni tycker och gärna så konkret som möjligt, både ris och ros tar vi tacksamt emot! Snart dyker även ytterligare en film upp som ni kan bedöma. NM-täcket vi gjort från Freeride i år är det mest omfattande vi gjort under alla år. Jag och Anders med film och artiklar och
@Fabianomne som uppdaterade vår Instagram. Inom kort kommer det även en hel del mer...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp