[Artikel] Hamra Syd: nytt skidområde i Tänndalen - helt utan liftar och nedfarter

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Hamra Syd: nytt skidområde i Tänndalen - helt utan liftar och nedfarter
karta_hamrasyd-1000x563.jpeg

Till nästa vinter öppnar Tänndalen upp Hamra Syd, ett nytt skidområde helt utan liftar och nedfarter. Banar Tänndalen vägen för framtiden eller är detta bara en märklig idé?

Läs hela artikeln:

Hawk100

Aktiv medlem
Kul och bra initiativ. Helt rätt i tiden. Säkert svårt att få ekonomi i, men en skön motpol till exempelvis Skistars p-avgifter på parkeringarna för att vinstmaximera.
När det gäller Kläppens rando-led har jag gnuggat på uppför den åtskilliga gånger i vinter. Inte världens roligaste sträckning, men i alla fall ett bra första steg bort från idiotin som säger att man inte får gå uppför på skidor i anläggningarna. Jag hoppas på ytterligare några uppförsleder i Kläppen till nästa vinter och då förhoppningsvis dragna i lite ”mysigare” och naturskönare miljöer....

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
(y) Urglesad skog! Smaka på dom orden, låter som musik i mina öron.
Kom igen nu Skistar för fasiken!
Då jag var ung säsongare i Åre brukade jag ha med en såg i ryggsäcken. Man behöver inte kapa många björkar för att få fina åklinjer. Vad hindrar dig @farsan56 😎

farsan56

Aktiv medlem
Inte annat än det faktum att jag nuförtiden är en trött pensionär, som i tanken åker mer och fortare än vad den här gamla kroppen mäktar med.
Röja skog med den här ryggen, inte optimalt när det känns som en seger att komma ur sängen på mornarna.
Bra tänkt annars där @Ivo
Jag tycker att Skistar gott kan ta och röja i mitt ställe, så sköter jag åkningen😁⛷️

fredw

Aktiv medlem
Och varför stanna där? Plantera litet gles fjällbjörk i pisterna! :cool:

Vad är det med skogsskidåkning... Varför älskar vi det? Här finns en artikel som väntar på att bli skriven, helt klart.

farsan56

Aktiv medlem
Jag tycker Romme har ett rätt tänk där när dom lämnar små oaser av skog i pisterna. Det gör att det känns mer varierat och levande i backarna än om det bara är stora autostrador.
Ja vad vore livet utan skogsåkning, där snön lägger sig och träden skyddar mot vinden. Där det är tyst och lugnt.
Älska skogen krama ett träd:love:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
En annan anledning att skogsåkning är populärt är nog att det är som natt och dag med sikten vid dåligt väder. Kalfjäll = insidan av pingisboll, lite träd och buskar = åk på som vanligt.

Anzom

Aktiv medlem
Finns ett gäng platser i landet som fått fantastisk skogsåkning. Som kriterier för utglesning och göra till randonneled tänker jag att det behövs.

1. Ligga väldigt nära en befintlig skidanläggning så pengar går till de som rensar upp och gagnar dem. Och lätt för folk att ta sig till.
2. Vara någorlunda intressant terränglutning med möjligheter till åkning i lutning mellan 20-30 grader. För både nya som gamla skidåkare.
3. Inte för glesat. Oftast en bra garanti för att snön samlar sig.

Tanken är nog främst till orter i södra och mellersta Sverige där jag främst tror det finns ett behov.

Hade kunnat mynnat ut i att ge förslag på flera toppar, men det känns som att avslöja hemligheter.. Branäs hade nog kunnat erbjuda södra Sveriges bästa randonled/skogsåkning. Fina norrsidor. Sälen, Vemdalen. Åre, på båda sidor älven. Osv. Framförallt de orter idag som har mest fallhöjd i skogen skulle kunna skapa något kul. Orter som Idre, Lofsdalen och Fjätervålen skulle få det svårare med intressanta toppar i närheten och med en hög bynivå. Viktigt också att en utglesning inte innebär kalhygge som kräver en 80-100 cm snö för att täcka det som är under..

Satsa Sälenfjällen och Branäs! Ni har tillräckligt med snö och dessutom potential med gäster och intressant/tillräckligt brant terräng. Och ofta får ni åtminstone 3-5 stora dump under en säsong.

Anzom

Aktiv medlem
Kom in på det här igen och ser att Hamrafjället ligger längre ner på ryggen där man väntas tura upp. Tänk om man kunde glesa ut skog även där, då är det en topp på 1138 möh ner till vägen på 810möh mot Röstavallen, alt följa ryggen upp även ner. Dessutom lagom brant (beroende på vägval),ihållande och direkt från vägen.

KaitsuH

Aktiv medlem
Måste man betala något för att få åka där? Om inte, bra. Men annars ser jag ett nytt försök (igen) att bryta allemänsrätten.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Måste man betala något för att få åka där? Om inte, bra. Men annars ser jag ett nytt försök (igen) att bryta allemänsrätten.
Skidområden brukar väl inte räknas som allemansrätt?
Iofs slog det mig att man ju kan få skjuts upp till Rödkullen eller Fjällgården i Åre och sen åka ner utan att någon vet om man har liftkort eller inte. :)

Anzom

Aktiv medlem
Cirka 100 kr varav en viss summa skänks, enligt tidigare info. Rätt rimligt att betala om man vet omfattningen på ett gallringsarbete.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

stojje

Medlem
2000kr per person att fjällvandra. Läste nånstans att Blanktjärn ska haft besök av 17000 turister sommaren 2020. Det blir 34 000 000 till markägaren. Det känns ju rimligt;)

Hawk100

Aktiv medlem
2000 kr i frivillig avgift…!!! 😱
Det måste väl åtminstone blivit en nolla för mycket hoppas jag!! Eller kanske t.o.m. två??? 🤔

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
området är kontrollerat område av skidanläggningen så får de ta betalat för det.

Senast ändrad:

ederedler

Medlem
Nån som vet hur projektet fortskrider?

Gått i den backen några gånger efter att barnen sommnat på kvällen. Är verkligen snortätt, i synnerhet gamla backen som slyat igen nåt brutalt.
Inget litet jobb att röja ur o få till rolig åkning i mer än ett par svängar i taget.

Måste säga att projektet är lite krystat, underlaget kan inte va stort då det är klent med bra topptursåkning i närområdet. Mer en gimmick av sportshoppen för att hyra ut lite randolagg.

Men som sagt kan va kul kvällsnöje efter barnbacken, men för de flesta är nog längdskidor ett mer logiskt val då.

erik_lagg

Aktiv medlem
Kul att det finns entusiaster som genomför detta! Kan bli fint att gå upp där efter ett dump. Finns ju även lite andra skogspartier som skulle kunna glesas ut i Tänndalen - vore fint om någon gjorde det också.

erik_lagg

Aktiv medlem
…. som i/bortom freeride paradise där det är för mycket fallna träd Att önska kostar inget.

Inka

Medlem
Snygg och bra artikel 🙌👊
Perfekt område att leka i när det blåser hård nordanvind eller är annat busväder så det inte är aktuellt med åkning på andra sluttningar här i Tänndalen 👌

steglund

Aktiv medlem
Det här konceptet borde kunna gå att utveckla vidare i andra delar av fjällen, på ett stort, liftlöst berg med både skyddande skog och öppna vidder på kalfjället. Toppturande är en växande aktivitet och jag tror att det finns ett framtida underlag, samtidigt som investeringarna inte behöver bli så enormt stora. Jag hade gärna betalat en dagsavgift för att tura i gallrad skog och få området lavinkontrollerat, bl a. Varför inte Ryfjället vid Tärnaby, t ex? Ett fantastiskt fjäll med en enorm potential.

Anna_W

Medlem
Nån som vet hur projektet fortskrider?

Gått i den backen några gånger efter att barnen sommnat på kvällen. Är verkligen snortätt, i synnerhet gamla backen som slyat igen nåt brutalt.
Inget litet jobb att röja ur o få till rolig åkning i mer än ett par svängar i taget.

Måste säga att projektet är lite krystat, underlaget kan inte va stort då det är klent med bra topptursåkning i närområdet. Mer en gimmick av sportshoppen för att hyra ut lite randolagg.

Men som sagt kan va kul kvällsnöje efter barnbacken, men för de flesta är nog längdskidor ett mer logiskt val då.
Ursäkta?! Vadå klent underlag och klent med bra topptursåkning? Topptura ligger väl verkligen i tiden. Och detta är perfekt inkörsport för många. Perfekt 8ch rätt i tiden säger jag! Kanske lite surt dock att det inte är Skistar eller andra stora skidorter som är först på nåt... och vad gäller Topptursåkning här. Jag är mer än nöjd! Finns massor av fin åkning! Hela jävla området skulle jag säga.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp