[Artikel] Hemavan bygger nytt skidområde "Systerskalet"

Redaktionen

Aktiv medlem
Syterskalet_Oversiktsbild1500pix-1-1000x563.jpg

Hemavan smäller till med sin största satsning hittills – det nya fjällområdet Syterskalet. En ny pist är klar till nästa vinter, senare ligger det ny 6-stolslift, två släpliftar, samt ytterligare 6 pister i planen för det nya skidområdet. 

Läs hela artikeln:

dennan4

Ny medlem
Två parallella liftar och sedan en tredje som förlänger en av de två? Är inte helt bekant med hur marken ser ut där men ser märkligt ut på bilderna istället för att dra ena liften hela vägen.

fredw

Aktiv medlem
Två parallella liftar och sedan en tredje som förlänger en av de två? Är inte helt bekant med hur marken ser ut där men ser märkligt ut på bilderna istället för att dra ena liften hela vägen.
Kanske för att undvika "Åre-effekten" med väderproblem för liftar som vågar sig ovanför trädgränsen?

QRikard

Aktiv medlem
Riktigt tragiskt att dom bygger bort halva skogen med bostäder istället för att trycka ihop bostäderna längre ned på berget och bygga fler på södra sidan vägen.
Eller bara flytta hela bostadsområdet längre västerut och få ytterligare några fina pister och skogspartier där bostäderna ligger nu.

Extra tråkigt när dom dessutom väljer att lägga en transportpist diagonalt igenom hela området. Istället för två stora fina skogsytor med mycket fallhöjd blir det 4 små rutor/trianglar.
Huvudpisten blir också avskuren på mitten av en transport vilket säkert lär orsaka några olyckor per säsong. Hade varit klart vettigare att lägga transporten högre upp.
Denna transport till solkatten borde lags så högt det bara går. Eller tvärt om längst ned och då fått en pist igenom gondolbyn men det är nog lite sent för detta nu.

Bra att det satsas men jag är riktigt besviken på planeringen som den visas på bilder och artiklar. Hade gått att göra anläggningen så mycket bättre!

ujja

Ny medlem
Fallhöjden bör bli knappa 300hm för den nya stolsliften och ytterligare ca 100hm för toppliften, lite rädd för att backarna blir ganska flacka. Jag hade hoppats att den nya liften skulle öppna upp för off-piståkning västerut men bostadsområdet kommer mitt i vägen och jag tror det blir svårt att åka tillbaka mot liften då lutningen mot Syterbäcken ställer till det om man åker utanför det. När det gäller bostadsområdet så misstänker jag att man vill klämma in så mycket byggnation som ryms till väster mot Syterbäcken som blir en naturlig gräns och som säkert anses som "känslig" i naturhänseende. Lite synd att man inte bygger på andra sidan vägen som ändå bara är "plattmark" men förstår ju också att det inte är lika attraktivt.

ujja

Ny medlem
Om prio 1 hade varit skidåkning och om man kunde bortse från ekonomin så hade centrumbacken fått en stolslift så kidsen i parken slipper köa och sedan en bygellift i kobåset upp till toppen mellan "vårtan" och 1480, då hade man fått liftnära skidåkning i toppklass.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Skidåkningsmässigt blir väl nyheten att det blir tomter precis där Hemavans bästa skogsåkning ligger? Skiers Right om pisten vid gondolen.
Kan bara hålla med. Även om jag har någorlunda nära så finns det då liten anledning att åka dit. Ängarna en bit längre bort skiers right försvinner också.

Det hade kunnat bli bra och öppna upp ny åkning som ersättning för det som försvinner men det verkar vara viktigast att sälja tomter och bygga hus.

Senast ändrad:

enriico

Aktiv medlem
Visar tydligt att prio ligger på medelålders pistsmiskare och barnfamiljer samtidigt som man inte bryr sig om lågspenderande skidåkare som letar sig utanför de blåa pisterna. Som många redan påpekat försvinner stora delar av Hemavans fina skogsåkning när man väljer att bygga stugor hela vägen upp till trädgränsen. Tänk om man istället, eller även, satsat på en lift från Kungs till vårtan, då hade man, utan konkurrens, haft Sveriges bästa liftburna friåkningsområde.

dennan4

Ny medlem
Kanske för att undvika "Åre-effekten" med väderproblem för liftar som vågar sig ovanför trädgränsen?
Det låter rimligt! Dock förstår jag fortfarande inte varför det behövs två liftar på varsin sida av nya backen som går lika högt, men det kanske förväntas bli väldigt tryck just där?

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Troligen för att det är så ofta kalfjället måste vara stängt och att man ändå måste ha en viss kapacitet då det sker.

I princip samma som i Åre där man ju vill ha en lift hela vägen från dalen upp till toppen, men ..... Vi som är där ofta vet ju hur ofta toppen är öppen. Och dessutom åkbar. Smidigt de dagar då det går att åka hela vägen, men irriterande alla de dagar då det inte kan vara öppet. Bävar för då Åre tar bort VM6an. Även om jag inte är där superofta har jag bara i år 3 åkdagar då i princip bara 6an är öppen. (Räknar inte björnen, Tott och Bräcke.)

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Om prio 1 hade varit skidåkning och om man kunde bortse från ekonomin så hade centrumbacken fått en stolslift så kidsen i parken slipper köa och sedan en bygellift i kobåset upp till toppen mellan "vårtan" och 1480, då hade man fått liftnära skidåkning i toppklass.
Sant, men man har inga tomter att sälja vid centrumliften....

TailGunnar

Aktiv medlem
Tänk om man istället, eller även, satsat på en lift från Kungs till vårtan, då hade man, utan konkurrens, haft Sveriges bästa liftburna friåkningsområde.
Det går inte att tjäna pengar på det. Allt handlar om att bygga attraktiva stugor nära backarna med en fin utsikt.

gubbfan

Aktiv medlem
Syterskalet_Oversiktsbild1500pix-1-1000x563.jpg

Hemavan smäller till med sin största satsning hittills – det nya fjällområdet Syterskalet. En ny pist är klar till nästa vinter, senare ligger det ny 6-stolslift, två släpliftar, samt ytterligare 6 pister i planen för det nya skidområdet.

Läs hela artikeln:
Naturförstörare. Synd på ett trevligt skogsområde.

Topp