[Artikel] Innerskon Atomic Mimic - domen efter 100 åkdagar

Redaktionen

Aktiv medlem
Last-ride-of-20-21-1-1000x666.jpg

Den fristående härmapan Atomic Mimic har nu fått en säsongs åkning. Här är omdömet om innnerskon efter 100 dagars åkning. 

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
De är alltså gjorda för Hawks XTD, men ...

De dagar jag spenderat på skidor denna säsongen i mina Salomon MTN lab har jag också använt samma innersko. Prövade även att kasta ner dem i ett par snowboardboots där jag upplevde samma utmärkta egenskaper som de presenterade i pjäxor. Sammanfattningsvis levererar dessa i min åsikt en fantastisk produkt oavsett om de används i Alpina-, toppturspjäxor, snowboardboots.

... funkar lite var som helst? Eller läser jag dig fel nu @tmlarsson ?

tmlarsson

Aktiv medlem
De är alltså gjorda för Hawks XTD, men ...

... funkar lite var som helst? Eller läser jag dig fel nu @tmlarsson ?
Det är korrekt. Precis som en Intuition går att använda i vilken pjäxa som helst :)

Sedan finns det varianter som är gjorda för pjäxor utan gåläge men som i det stora hela uppvisar precis samma karaktär som dessa. De återfinns även för pjäxor med aningen bredare läst, då i "Prime" varianten.

Finns inget magiskt som gör att en innersko endast skulle passa i en pjäxa. Det som blir skillnaden är att utformningen inte är perfekt rakt ur butik utan att det krävs en värmning för att få innerskon att anpassa sig till skalet och foten.

eriC1

Aktiv medlem
Kan nog hålla med i hyllningskören. Jag lyckades knipa ett par billigt genom någon drive och tänkte ha dessa som något extra i min 2020 Hawx Ultra Xtd (Den grå med grön sula), att använda vid mer pistorienterad åkning.
Problemet blev att de var mycket svårt att gå tillbaka till original-liners som jag tog när de vankades längre turer.
Pjäxan gick från att kännas som en lite sladdrig lätt rando-pjäxa till att kännas som en lågvolym Lange, som alltid varit benchmark för mig när de gäller något med bra kraftöverföring för mina låga, smala fötter.

Jag tycker att Hawx är lite för bred egentligen för att vara en "narrow fit" pjäxa, men det hjälpte enormt mkt att köra Mimicen.
Nu kör jag den nästan jämt, även om ROM vid topptur är något begränsat jämfört med original-liner. Men de är två helt olika pjäxor när man jämför kraftöverföring när man kör i de två olika innnerskorna. Så vid allt förutom långa turer blir de Mimic-skon.

Enda negativa jag sett (Förutom ROM) är att jag gärna haft möjlighet till snörning och något mer material framme vid tådelen. Det är fortfarande något för rymlig fram för mina smala fötter, och då hade mer foam varit bra så att man kunnat välja att värma/trycka lite mer fram om det hade behövts. Annars är jag nöjd, pjäxan är typ så nära man kan komma ett par LV Lange i passform nu med Mimicen.

fredw

Aktiv medlem
Så man testar först om de passar bra som de är? Om de inte gör det så kör man en påse ris i mikron, stoppar ner den varma påsen i pjäxan ett tag, trycker ner innerskon i favoritytterskon, spänner på pjäxan på foten, och står upp i 10 minuter med pjäxan på. Typ?
Man vill ju helst inte orsaka dålig stämning genom att försöka låna ugnen i en skidbutik där man inte köpt dessa.

Edit: Och de ger knappast något mervärde jämfört med innerskorna till vanliga high-end pistpjäxor? Utan är mest för att biffa upp turpjäxor?

tmlarsson

Aktiv medlem
Så man testar först om de passar bra som de är? Om de inte gör det så kör man en påse ris i mikron, stoppar ner den varma påsen i pjäxan ett tag, trycker ner innerskon i favoritytterskon, spänner på pjäxan på foten, och står upp i 10 minuter med pjäxan på. Typ?
Man vill ju helst inte orsaka dålig stämning genom att försöka låna ugnen i en skidbutik där man inte köpt dessa.

Edit: Och de ger knappast något mervärde jämfört med innerskorna till vanliga high-end pistpjäxor? Utan är mest för att biffa upp turpjäxor?
Bäst resultat är helt klart att värma dem. Jag prövade rismetoden men fick inget resultat som var någon att snacka om.

De flesta butiker är inga problem att kila in i och använda deras ugn. Man får ju givetvis betala en slant, 2-300 kanske :) som vanlig bootfitting hjälp.

Dessa biffar upp alla innerskor som är lite mindre stabila oavsett om det är topptur eller inte. Mina lange rx130 blev en väldig skillnad när jag bytte i dem. Men det kommer ju vara olika från pjäxa till pjäxa.

men om man pallar göra lite jobb så är Atomic professional the way to go. Mimic blandat med en sprutsko som enligt de jag snackat med är riktigt trevliga! :)

tmlarsson

Aktiv medlem
Värt att tillägga i det hela. En innersko kan aldrig kompensera för en pjäxa som är för stor/bred. Vissa är bättre än andra men det är svårt att förvänta sig underverk i passform om skalet är för stort.

fredw

Aktiv medlem
Så var köper man de här prylarna och får en överblick över sortimentet med priser etc? Har litet svårt att hitta något (förutom andra tester etc)

tmlarsson

Aktiv medlem
Så var köper man de här prylarna och får en överblick över sortimentet med priser etc? Har litet svårt att hitta något (förutom andra tester etc)
Lättast är att dra hem de från Atomics egna webstore. Annars är det bara snacka med valfri återförsäljare som har Atomic :)

Hur står de sig jämfört med "originalet" Intuition?
Prestandamässigt är dessa i mitt tycke, och från andra jag snackade med i industrin, ett steg uppåt från Intuition. Framförallt så levererar dessa samma prestanda dag ut och dag in.

Intuition må vara de innerskor som håller bäst, men de varianterna för turande, e.g. Pro-tour, levererar inte samma prestanda utför. De är lättare och har kortare livslängd, men om de 150 gramen är viktigare än prestanda och hållbarhet är Intuition i det fallet ett bra val :)

xviggenx

Aktiv medlem
Det kommer kanske dröja till nästa säsong innan mina rebrandade Intuition liners (tagna ur ett par K2 Spyne 130) kommer ge upp helt. Höstens pyssel blir nog att dra i ordentliga öljetter för snörningen som jag vägrar ge upp...

Men om det inte hänt något superrevolutionerande innan dess så tror jag att mina tassar också vill bo i ett par Mimic-innerskor.

Tack för bra skrivande/testande/fnulande Tim!

viktorflygare

Aktiv medlem
Mitt enda problem med mimic-innerskorna är att de är väldigt svåra att få i pjäxorna om det är ordentligt kallt, vilket gör att de inte funkar så bra på tält-turer. Förutom det är jag också förtjust!

K_A_L

Ny medlem
@tmlarsson saknade du möjligheten att knyta innerskon? Funderar själv på att byta innersko men gillar verkligen funktionen att kunna knyta den.

LuddeWingren

Ny medlem
@tmlarsson tack för bra recension!
Du skrev att "Mimicen har för mig samma känsla som mina Zipfit", vilka Zipfits kör du?
Är de verkligen lika bra utför som Zipfit? :) Hur skulle du beskriva skillnaden? (Om det ändå skulle finnas några)

Jag är helfrälst på ZIpfit sen ett par år tillbaka, de begränsar ju dock ROM väldigt mycket, och sen är de lite tunga också så jag blir intresserad av detta alternativ!

fredw

Aktiv medlem
En närliggande fråga till er som hållt på ett tag. Frågan är:
Hur länge håller en innersko innan den tappar elasticitet?
Jag vet att man som tumregel brukar säga 200 åkdagar för en pjäxa, men finns där också någon tidsgräns för oss som åker mer sällan? Jag har tyvärr inte alls kommit upp i 200 åkdagar i mina Salomon Falcon CS Pro, men de är 9 år gamla och börjar kännas litet tunna i linern.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag vet att man som tumregel brukar säga 200 åkdagar för en pjäxa, men finns där också någon tidsgräns för oss som åker mer sällan? Jag har tyvärr inte alls kommit upp i 200 åkdagar i mina Salomon Falcon CS Pro, men de är 9 år gamla och börjar kännas litet tunna i linern.
De som kan lite mer om pjäxor än jag (teknikerna på sportshoppar i Österrike) har flera gånger påpekat en annan sak för mig. Mjukgörarna i ytterskon försvinner efter ett antal år och plasten blir spröd och kan plötsligt spricka medan man åker, och orsaka en olycka som följd.

fredw

Aktiv medlem
De som kan lite mer om pjäxor än jag (teknikerna på sportshoppar i Österrike) har flera gånger påpekat en annan sak för mig. Mjukgörarna i ytterskon försvinner efter ett antal år och plasten blir spröd och kan plötsligt spricka medan man åker, och orsaka en olycka som följd.

Låter som en möjlighet, även om man kan misstänka ett visst särintresse hos dessa sportshoppar… men tror jag har övergett idén att köpa nya liners till mina gamla pjäxor.

tmlarsson

Aktiv medlem
Det är en väldig skillnad på plast och plast. Farsan har åkt i säkert 15 år, och då 60-100 dagar per år, i sina Stroltz. Men de är ju och andra sidan rejäla doningar i PU plast. Annat är det med moderna lättviktare.

Så för att svara på din fråga, antagligen längre än man tror :) Sällan man behöver köpa nya pjux pga. att plasten blivit dålig

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tycker att liners tappar sin passform och hälgrepp långt innan de tappar sin elasticitet. Folk säger det går att värma igen, men jag har aldrig upplevt att det gör någon större skillnad.

Gällande skal så är det så att all plast härdar med tiden, men jag vete fan hur stor risken är att pjäxor plötsligt spricker - det låter som att sportshopparna gärna vill sälja fler nya pjäxor. Jag har dock haft pjäxor själv som jag kasserade efter att jag börjat rycka ur spännen på dem (fler än en gång så att säga). Mina nuvarande Vulcans har gått 7 säsonger med i snitt en 30-40 åkdagar per säsong eller nåt sånt med byte av innersko. Jag har iofs sagt att det "nog blir sista säsongen för dem" de senaste typ 3 säsongerna, men nu till vintern kommer det bli nya pjäxor eftersom techinsertsen i tårna börjar bli så pass slitna att de inte sitter bra längre. Men plasten i dem både flexar och håller fint fortfarande!

fredw

Aktiv medlem
Så för att svara på din fråga, antagligen längre än man tror :) Sällan man behöver köpa nya pjux pga. att plasten blivit dålig
OK, men om man (som jag funderar på) stoppar in nya liners i sina nio år gamla pjäxor så kan det ju bli fråga om ganska lång tid som pjäxskalet ska prestera. Tror i mitt fall bästa lösning är att lägga till litet pengar och köpa helt nya kompletta pjäxor.

Eller göra ett försök att värma om min gamla innersko igen. Mina närmaste brukar skoja med mig att jag "researchar" så länge att det till sist blir försent att köpa årets modell, oavsett vilken pryl det gäller... och sedan måste jag börja om och läsa på om de nya prylar som hunnit komma ut istället, och så går tiden utan att jag slår till... och det stämmer nog. Man sparar ju pengar då också.

För er som bor söderut kan jag tipsa om att försäsongsrean på eminenta butiken Snö och Sjö i Limhamn startade igår! Och de öppnar inte för kreti och pleti förrän på lördag. Hinner själv inte dit alls tyvärr. Nej, jag har inte fått betalt för att skriva detta! :)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
OK, men om man (som jag funderar på) stoppar in nya liners i sina nio år gamla pjäxor så kan det ju bli fråga om ganska lång tid som pjäxskalet ska prestera. Tror i mitt fall bästa lösning är att lägga till litet pengar och köpa helt nya kompletta pjäxor.

Eller göra ett försök att värma om min gamla innersko igen. Mina närmaste brukar skoja med mig att jag "researchar" så länge att det till sist blir försent att köpa årets modell, oavsett vilken pryl det gäller... och sedan måste jag börja om och läsa på om de nya prylar som hunnit komma ut istället, och så går tiden utan att jag slår till... och det stämmer nog. Man sparar ju pengar då också.

För er som bor söderut kan jag tipsa om att försäsongsrean på eminenta butiken Snö och Sjö i Limhamn startade igår! Och de öppnar inte för kreti och pleti förrän på lördag. Hinner själv inte dit alls tyvärr. Nej, jag har inte fått betalt för att skriva detta! :)
De håller en liner till.

steglund

Aktiv medlem
OK. Jag tro nog det också, särskilt som jag inte åker så mycket. Återstår att förstå om denna 2100-kronors pryl går ner i mitt trånga pjäx-skal.
Om du har en väldigt smal pjäxa borde Hawx Ultra-linern passa bra. Den är till för deras smala läst. Finns både med (XTD) och utan gåläges-kil i bakkappan.

fredw

Aktiv medlem
Det blev inget köp. Ännu! Jag är en så kallad "very late adopter" som lägger ner en massa tid på research innan jag slutligen oftast inte köper (eller väntar till nästa säsong). ;) Helt hopplös när det gäller digitala prylar, eftersom det oftast hinner komma ut en ny bättre version av det jag precis har bestämt mig för att köpa... och så får jag börja om igen.

K_A_L

Ny medlem
Nu är de inköpta, värmda och moddade. Sitter i ett par Salomon S/LAB MTN.
Initialt så är det en grym skillnad mot orginal-innerskon, framför allt hälgreppet.

Bilagor

• Mimic_innersko.JPG
    Mimic_innersko.JPG
    432.3 KB · Besök: 24

StefanAaroe

Aktiv medlem
Jag har ett par Nordica Strider som jag då och då är grymt nöjd med. Största nackdelen är att jag får grymt ont i fötterna när det är -10 eller mer samt att jag fryser som sjutton också. Skulle en ny liner kunna vara lösningen tror ni?

xviggenx

Aktiv medlem
För oss som gillar snörning i våra innerskor (rakt ur kartongen vill säga) verkar det ha dykt upp en ny innersko från Atomic till den här säsongen, dock inte med lika mycket "mimic-material" om jag tolkar hemsidan rätt.
Den kommer i deras "HAWX ULTRA XTD 130 CT GW" enligt deras egen reservdels-sida, men kikar jag på den pjäxan hos återförsäljare eller hos Atomic själva ser det inte ut som att det är den som sticket upp ur skaften. Nu kan det ju vara så att det "bara" är fel på bildmaterialet. Priset på 1890sek är i alla fall svårt att klaga på!

hassel99

Medlem
Gällande skal så är det så att all plast härdar med tiden, men jag vete fan hur stor risken är att pjäxor plötsligt spricker - det låter som att sportshopparna gärna vill sälja fler nya pjäxor. Jag har dock haft pjäxor själv som jag kasserade efter att jag börjat rycka ur spännen på dem (fler än en gång så att säga). Mina nuvarande Vulcans har gått 7 säsonger med i snitt en 30-40 åkdagar per säsong eller nåt sånt med byte av innersko. Jag har iofs sagt att det "nog blir sista säsongen för dem" de senaste typ 3 säsongerna, men nu till vintern kommer det bli nya pjäxor eftersom techinsertsen i tårna börjar bli så pass slitna att de inte sitter bra längre. Men plasten i dem både flexar och håller fint fortfarande!
Senaste 8 säsongerna har jag haft 1 par Fischer Pro Vaccuum och 2 par Slaomon XMAX 130 där skalet spruckit på allihop. Precis inhandlat ett par Salomon SMAX 120 och hoppas på att de håller bättre.

xviggenx

Aktiv medlem
För att svara och rätta mig själv:
Det verkar som att den här innerskon jag "hittat" satt i Hawx Ultra XTD 130 i vart fall på andra sidan pölen säsongen 19/20, i alla fall verkar det vara exakt samma innersko i Blister:s test.
Hawx-Ultra-XTD-130-768x875.jpg
liner-768x283.jpg

StefanAaroe

Aktiv medlem

mac-O

Aktiv medlem
Shit alltså. Men det kanske inte finns några genvägar. Blir 12-13 tusen som man lägger på pjäxor då… 🙈
Nja, köp Atomic Hawx Ultra eller Prime Professional 130 så har du det komplett för 8500 kr. Och kan bara skriva under på att passformen med den nya sprutinnerskon är enorm!

StefanAaroe

Aktiv medlem
Nja, köp Atomic Hawx Ultra eller Prime Professional 130 så har du det komplett för 8500 kr. Och kan bara skriva under på att passformen med den nya sprutinnerskon är enorm!

Jo man jag har ju redan ett skal som jag tycker fungerar bra och som är relativt nytt. Med tanke på att de pjäxorna kostade 7000 kr plus formgjutna sulor och sen ett par vändor med justeringar… Men man kanske ska strunta i det och satsa på ett par helt nya pjäxor istället..?

Jo man jag har ju redan ett skal som jag tycker fungerar bra och som är relativt nytt. Med tanke på att de pjäxorna kostade 7000 kr plus formgjutna sulor och sen ett par vändor med justeringar… Men man kanske ska strunta i det och satsa på ett par helt nya pjäxor istället..?
Är du nöjd med pjäxorna så behöver du inte byta skalen😊

mac-O

Aktiv medlem
Vad har du för pjäxor idag- smal eller bred läst?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp