[Artikel] Jesper Tjäder i Guinness Rekordbok världens längsta rail skidor 154,49 m

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Jesper Tjäder i Guinness Rekordbok världens längsta rail skidor 154,49 m
unnamed-1000x583.jpg

Det nya världsrekordet i längsta rail i Guinness Rekordbok lyder 154,49 meter och av Jesper Tjädern i Stendalen, Åre nu i maj. 

Läs hela artikeln:

la_grave

Aktiv medlem
Förvånande att det är så svårt. Jag kan inte alls detta (har aldrig prövat) men jag kan stå stilla på cykel "obegränsat" och det känns som Tjäder gör exakt samma rörelser för att hålla balansen på det där räcket som man gör när man balanserar en stillastående cykel.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jäklar vad häftigt! Grattis Jesper!

Grymt! Nästa gång man njutförsåker i Stendalen så åker man alltså i en världsrekordspist!
Blir det någon sten rest över bedriften?
Det får man verkligen hoppas de reser vid liften! För lite monument och statyer överlag i Åre kan man tycka. :)

farsan56

Aktiv medlem
Jag åkte förbi där förra veckan och tänkte jäklar det var ett långt rail.
Inser nu att det bara var en bit av den, då dom tydligen hade börjat montera ner den.
Man upphör aldrig att förvånas över herr Tjäders påhitt. Imponerande igen!
Grattis till rekordet Jesper!
1F31FCD8-60AA-4487-B0B3-35EE87920A61.jpeg

Åkte förbi på Norges nationaldag och funderade på vad sjutton det var. Grattis, hade varit kul att se.

eriC1

Aktiv medlem
Förvånande att det är så svårt. Jag kan inte alls detta (har aldrig prövat) men jag kan stå stilla på cykel "obegränsat" och det känns som Tjäder gör exakt samma rörelser för att hålla balansen på det där räcket som man gör när man balanserar en stillastående cykel.
Nja rörelserna när man balanserar stilla på en cykel är rätt långt ifrån hur man håller balansen på ett rail.
Tänk dig stillastående med skidor på t.ex ett pvc rör på marken, det är ungefär lika svårt som att stå på lina, minus lite hjälp av skidor som motverkar en aning från att tippa framåt eller bakåt (tänk lindansare med balansstav)
Därifrån får du lägga till ytterligare en variabel, nämligen vinddraget som kommer påverka din balans. När du lägger till vinddrag i nästan 80 km/h, och tänker att denna kraft kommer att variera i riktning beroende på hur du försöker balansera och vrida kroppen för att motverka att falla av i andra riktningar. Då börjar man förstå lite hur jäkla svårt detta är att göra.

fredw

Aktiv medlem
Har prövat nån gång men det gick inte bra. På ett kort rail ”räcker” det ju att inte ramla av men det verkar helt omöjligt att justera åkriktningen under 150 meter samtidigt som man ska hålla balansen.

Oscar Tegni

Medlem
Har prövat nån gång men det gick inte bra. På ett kort rail ”räcker” det ju att inte ramla av men det verkar helt omöjligt att justera åkriktningen under 150 meter samtidigt som man ska hålla balansen.
Håller med 100%. Rail är mycket svårare än det ser ut och att åka 150m är grymt imponerande.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp