[Artikel] Jet Suit: Framtiden för pistörer och bergsräddning: Jet Pack?

Hawk100

Aktiv medlem
Coolt!!
Äntligen slipper man stighudar, smäckiga tech-bindningar, kolfiberstavar, camelback, powerbars, mm. Bara att gnugga ihop pengarna till en sån där!! Med 1000 hästkrafter så lär man ju i princip kunna lyfta en elefant upp på Everest, så en skidåkare med vanlig utrustning lär ju inte vara något som helst problem att blåsa upp på valfri alptopp.
Å andra sidan tvivlar jag stark på att den där jetsuiten verkligen utvecklar 1000 hk (även om det sägs så i alla artiklar o filmer jag sett om den). Min känsla är för det första att batterierna för att driva 1000 hk i 10 min borde bli grymt stora/tunga. För det andra borde det vara jäkligt svårt att hålla mot ens 100 hk per arm om motorerna man håller i händerna skulle vara o den storleksordningen.
Men det kanske är sjukt starka motorer men galet ineffektiva propellrar/turbiner inne i jetsuiten.....
Det verkar ju finnas många klipska och välutbildade personer här på FR. Någon som kan räkna på det och testa om jag har rätt eller fel (som vanligt)???

• Gilla
Reactions: Ivo

Karlstad

Medlem
Coolt!!
Äntligen slipper man stighudar, smäckiga tech-bindningar, kolfiberstavar, camelback, powerbars, mm. Bara att gnugga ihop pengarna till en sån där!! Med 1000 hästkrafter så lär man ju i princip kunna lyfta en elefant upp på Everest, så en skidåkare med vanlig utrustning lär ju inte vara något som helst problem att blåsa upp på valfri alptopp.
Å andra sidan tvivlar jag stark på att den där jetsuiten verkligen utvecklar 1000 hk (även om det sägs så i alla artiklar o filmer jag sett om den). Min känsla är för det första att batterierna för att driva 1000 hk i 10 min borde bli grymt stora/tunga. För det andra borde det vara jäkligt svårt att hålla mot ens 100 hk per arm om motorerna man håller i händerna skulle vara o den storleksordningen.
Men det kanske är sjukt starka motorer men galet ineffektiva propellrar/turbiner inne i jetsuiten.....
Det verkar ju finnas många klipska och välutbildade personer här på FR. Någon som kan räkna på det och testa om jag har rätt eller fel (som vanligt)???
Jobbigt bara att behöva skida ner med skiten när man väl kommit upp

Hawk100

Aktiv medlem
Jobbigt bara att behöva skida ner med skiten när man väl kommit upp
Men tänk dig att krypa ner i äggställning och släppa på de 1000 hästkrafterna, om så bara för några sekunder.......
Vilken känsla!!!

Om en Bugatti Veyron som väger nästan två ton kommer upp i 200km/h på drygt 7 sek så borde en skidåkare som kanske väger 150 kg ink jetsuiten lätt blåsa upp i en 5-600 km/h på samma korta tid!!!! :love:🤩🤪
(Ytterligare en anledning att jag tvivlar på uppgifterna om 1000 hk.....)

Coolt!!
Kanske räknar fel här, men 1000 hk konstant i 10 minuter känns helt orimligt!
1000 hk = 746 kW
10 minuter = 1/6 h
746/6 = 124 kWh

Dvs, ungefär lika stort batteripack som 1,5 till 3 elbilsbatterier och en vikt på minst 400 kg...

Marboh

Aktiv medlem
Lite meningslöst att mäta hk på jet. Säger inget om lyftkraften. Det intressanta hade vart att veta hur många Newton thurst den har.

Om man utgår från att effekt=kraft*hastighet (och gör det orimligt enkelt för sig) och ansätter maxhastigheten 36 m/s (ca 130km/h)
735 kw = F * 36
F= Drygt 20knewton. Eller dryga 2 ton.
Beräknat utan förluster. Så frågan är hur mkt man faktisk kan lyfta.

Står det att den är elektrisk?

pd

Aktiv medlem
Viktigt med tre decimaler på hastighetsrekordet... Undrar hur de mätte det sas..
Flög X yards på Y sekunder och lämnade över till någon pr-människa som tog hjälp av sin dotter på högstadiet som dividerade, multiplicerade och konverterade till lite mer välbekanta enheter.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp