[Artikel] Köp en egen skidanläggning - allt från pistmaskiner till skidshop ingår

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Köp en egen skidanläggning - allt från pistmaskiner till skidshop ingår
IMG_8980-1000x667.jpg

Drömmer du om en egen skidanläggningen? Nu kan drömmen bli sann - till ett relativt rimligt pris dessutom, enligt säljaren. Mullsjö Alpin utanför Jönköping är till salu.

Läs hela artikeln:

Persson222

Medlem
Alltid undrat vad en anläggning kostar i runda slängar.. Någon som har koll på det? Som nu i slutet då 12 mannabacken osv varit tillsalu. Pratar man 1 Miljon eller 100 miljoner..?

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Storlien inkl stort hotell har varit till salu för 20 mille några år nu.
Huså inkl camping och byns enda restaurang 8 miljoner
Åkersjön med camping ligger ute för 4,2
Kullstabacken med 220fhm får du nog ännu billigare

pd

Aktiv medlem
Som en normalstor lägenhet innanför tullarna med andra ord. Sen kan man ju fundera på vad som vore roligast att äga.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Storlien inkl stort hotell har varit till salu för 20 mille några år nu.
Huså inkl camping och byns enda restaurang 8 miljoner
Åkersjön med camping ligger ute för 4,2
Kullstabacken med 220fhm får du nog ännu billigare
Att Huså inte köpts upp av Skistar och inkorporerats som en vildare del av Åre är tjänstefel.

Christiam

Aktiv medlem
Att Huså inte köpts upp av Skistar och inkorporerats som en vildare del av Åre är tjänstefel.
Jag hörde av en högst osäker källa för många år sedan att Skistar inte får köpa fler anläggningar pga deras starka ställning inom utförsåkning.
Jag hoppas det stämmer.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Jag hörde av en högst osäker källa för många år sedan att Skistar inte får köpa fler anläggningar pga deras starka ställning inom utförsåkning.
Jag hoppas det stämmer.
De har haft 50% av liftkortsmarknden i Sverige i flera år nu. Ändå ökar de omsättningen varje år (mer än de flesta andra anläggningar). Konkurrensverket skulle inte tillåta att de tar större delar kakan.
frågan är om Skistar ärliga i sin bokföring?
Det finns ju ex flera möjligheter att sälja boendepaket med liftkort inkluderat och bokföra som ”boende”.. 🤔

PisteCarver

Aktiv medlem
De har haft 50% av liftkortsmarknden i Sverige i flera år nu. Ändå ökar de omsättningen varje år (mer än de flesta andra anläggningar). Konkurrensverket skulle inte tillåta att de tar större delar kakan.
frågan är om Skistar ärliga i sin bokföring?
Det finns ju ex flera möjligheter att sälja boendepaket med liftkort inkluderat och bokföra som ”boende”.. 🤔
Så länge Skistar fortsätter att överfylla sina egna befintliga semesterorter med fler och fler turister, och inte får lov att lägga beslag på ytterligare skidorter, så är det väl OK?
Marknaden har ju alltid rätt heter det, även om jag inte kan förstå varför man åker till Åre under Jul/Nyår, vecka 7-9 och Påsk.
Den tid som man under veckan får tillbringa i liftkö där, hade kanske t o m en person som bor i Östersund tjänat in genom att bila till Alperna i stället (även om det inte är ett seriöst menat förslag förstås).
För oss som inte är intresserade av ett sådant resmål är det ju inget problem att välja något annat.
Jag har varit i Åre en gång för 25 år sedan och skidområdet hade samma storlek då som nu, förutom att man har byggt ut anslutningsliftar till Åre-Björnen området.
Antalet turistbäddar har däremot mångdubblats.
Den skidort i Alperna som hade gjort så, hade haft många tomma hotell, fast konkurrensen fungerar väl bättre där antar jag.
Utbyggnaden av turistbäddar och skidområden har gått hand i hand, nej jag skulle faktiskt säga att skidområdena har utvecklats bättre. Man står klart mindre i kö där nu än för 25 år sedan.
För tre år sedan var jag i Sölden under Påskveckan, vilken är en av de riktiga högsäsongsveckorna där. Behövde ändå aldrig stå mer än 1-2 minuter i kö när jag skulle upp med Giggijochbahn på morgonen (tar 4.500 pers/h).

Black-Daimond

Aktiv medlem
Så länge Skistar fortsätter att överfylla sina egna befintliga semesterorter med fler och fler turister, och inte får lov att lägga beslag på ytterligare skidorter, så är det väl OK?
Marknaden har ju alltid rätt heter det, även om jag inte kan förstå varför man åker till Åre under Jul/Nyår, vecka 7-9 och Påsk.
Den tid som man under veckan får tillbringa i liftkö där, hade kanske t o m en person som bor i Östersund tjänat in genom att bila till Alperna i stället (även om det inte är ett seriöst menat förslag förstås).
För oss som inte är intresserade av ett sådant resmål är det ju inget problem att välja något annat.
Jag har varit i Åre en gång för 25 år sedan och skidområdet hade samma storlek då som nu, förutom att man har byggt ut anslutningsliftar till Åre-Björnen området.
Den skidort i Alperna som hade gjort så, hade haft många tomma hotell, fast konkurrensen fungerar väl bättre där antar jag.
Utbyggnaden av turistbäddar och skidområden har gått hand i hand, nej jag skulle faktiskt säga att skidområdena har utvecklats bättre. Man står klart mindre i kö där nu än för 25 år sedan.
För tre år sedan var jag i Sölden under Påskveckan, vilken är en av de riktiga högsäsongsveckorna där. Behövde ändå aldrig stå mer än 1-2 minuter i kö när jag skulle upp med Giggijochbahn på morgonen (tar 4.500 pers/h).
Ja vad säger man om din analys, ett besök i Åre för 25 år sedan samt besök i Sölden påsken för 3 år sedan…
Svepande resonemang om alperna i stort. Jag var i Sölden på höstlovet och då var det allt kö. Alla som besökt Cham vet ju hur det ser ut med bussar till backen en puderdag.

Liftköer finns även i Alperna mer eller mindre boende på ort och tid på säsongen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja vad säger man om din analys, ett besök i Åre för 25 år sedan samt besök i Sölden påsken för 3 år sedan…
Svepande resonemang om alperna i stort. Jag var i Sölden på höstlovet och då var det allt kö. Alla som besökt Cham vet ju hur det ser ut med bussar till backen en puderdag.

Liftköer finns även i Alperna mer eller mindre boende på ort och tid på säsongen.
Du får gärna läsa vad jag faktiskt skriver och inte försöka förvränga det.
Jag jämförde inte Åre får 25 år sedan med Alperna nu, utan storleken på Åres skidområde då och nu som är ungefär detsamma och inte har byggts ut. Medan många skidområden i Österrike t ex har byggts ut både dubbelt och tredubbelt.
Jag åker ungefär tre gånger per år till Alperna (i huvudsak Österrike), och oftast under högsäsong, så jag har hyfsad koll på vad jag pratar om.
Det var så som jag skrev om Sölden den Påskveckan, självklart finns det liftköer i Österrike också, men mycket sällan mer än 5-10 min till de ställen jag åker, och ingenting mot köerna i Åre under högsäsongsveckorna.
Kan också tillägga att det under samma Påskvecka var NOLL liftköer i Obergurgl/Hochgurgl.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag!:)

Trevlig anläggning som ligger naturskönt, men den har hård konkurrens längs väg 40. Antar att de lockar en del danskar och folk från jönköping. Från Göteborgshållet så ligger Ulricehamn närmare och erbjuder ack så viktiga extra höjdmetrar.

bubble6060

Ny medlem
Även små orter i Alperna slår ALLA dagar i vecka. Och precis som du säger nästan aldrig kö (så man får inte vila mellan åken :) )

fredw

Aktiv medlem
Det lever en del myter om alperna särskilt angående liftköer, priser och svårighetsgrad på backar, och det förekommer en del jämförelser mellan äpplen och päron. Ibland baserat på enskilda negativa upplevelser. Som sagt, det viktiga är att man får åka dit man vill efter eget behag (och det får vi kanske... snart).

Ja om man bor i Göteborg eller däromkring så åker man nog inte förbi backarna i Ulricehamn som jag personligen gillar. Förstår att Mullsjö haft det tufft.

Black-Daimond

Aktiv medlem
Det lever en del myter om alperna särskilt angående liftköer, priser och svårighetsgrad på backar, och det förekommer en del jämförelser mellan äpplen och päron. Ibland baserat på enskilda negativa upplevelser. Som sagt, det viktiga är att man får åka dit man vill efter eget behag (och det får vi kanske... snart).

Ja om man bor i Göteborg eller däromkring så åker man nog inte förbi backarna i Ulricehamn som jag personligen gillar. Förstår att Mullsjö haft det tufft.

Helt enig och jag tänkte precis skriva om avd äpplen päron. Förutsättningarna i Alperna och Åre är helt olika på många plan ex befolkningsunderlag, höjdmeter etc. Man kan gilla både Alperna och Åre omväxling förnöjer.

fredw

Aktiv medlem
När det gäller äpplen och päron tänkte jag mer att om man sänker sina förväntningar till den nivå man i allmänhet har inför en skidvecka i Sverige, så övertygar alperna ännu mer.
Och jag instämmer fullt ut i kritiken mot utvecklingen i Åre när det gäller utbyggnaden av turistbäddar jämf med icke-utbyggnad och icke-förnyelse av det allt mer åldrade liftsystemet.
Men visst, det finns sådant i Sverige som inte finns söderut.

pd

Aktiv medlem
Man kan ju också se det som att fler bäddar ger underlag för fler som kan åka dit under de fulla och dyra jul-, nyårs-, sportlovs- och påskveckorna så att det skapas en lönsamhet i att bygga fler liftar och pister den dag Kabinbanan pensioneras. För mig som bara åker dit under veckor när det knappt ens är halvfullt så spelar det inte så stor roll om fler bäddar står tomma.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
intressant att publikationen Bulletin plockat upp nyheten (uppenbarlogen Freeride som källa)

Såg också det och nu verkar de ha insett att Mullsjö ligger i Västergötland och inte Småland som de skrev först.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är nog tyvärr ingen framtidsbransch att driva sådana här små skidanläggningar i södra Sverige med tanke på det ständigt varmare klimatet. Måste ses som en riskfylld investering, allt dyrare blir det att producera snö (elen blir hela tiden dyrare), samtidigt som antalet öppna veckor blir färre.
Verkligen synd eftersom det är här som befolkningsunderlaget finns. Vallåsen här nere kämpar på, inte många öppna veckor per säsong numera. När de väl har öppet är det naturligtvis rusning dit, bor väl 4-5 milj människor inom 1,5 h resa dit.
Inför denna säsongen har de tyvärr lagt ner den längsta sittliften. Kvar finns en 800 m sittlift och en släplift.

I norra Sverige finns ju oftast natursnön, men det är ju glesbygd och de människor som bor där väljer väl hellre att åka i en större anläggning, än en backe på 150-200 fhm och en släplift.

Jag kan förstå att anläggningarna är svårsålda.

Det ska bli intressant att se hur anläggningar som "SNÖ" i Oslo klarar sig, det är kanske det konceptet som är framtiden här nere. Skidintresset finns ju.

PisteCarver

Aktiv medlem
Finns sedan länge ett antal sådana anläggningar i Tyskland. En ser man i Bispingen alldeles intill A7:an mellan Hamburg och Hannover.
Den största (också ganska gammal) ligger lite mer "abseits" i Wittenburg. Den har jag sett inifrån när jag övernattade på hotellet där (åkte inte skidor). Den har en längd på 330 meter och en höjdskillnad på 57 meter, alltså en 330 m lång grön pist.
Funkar väl bra som "pulkabacke".

Black-Daimond

Aktiv medlem
Den typen av arenor verkar poppa upp i små oljerika nationer...

Nja dom finns överallt men inte i Sverige.

Märkligt att en skidnation som Sverige inte har en inomhusbacke. Danmark har ju en plastbacken iaf.

pd

Aktiv medlem
Märkligt att en skidnation som Sverige inte har en inomhusbacke. Danmark har ju en plastbacken iaf.

Det var väl till och med ett första april-skämt för några år sedan, att Hammarbybacken skulle glasas in och bli året runt backe. Sen vet jag att det har funnits skisser och idéer på backar i både Göteborg och i Malmö.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp