[Artikel] Köp en egen svensk skidanläggning

Redaktionen

Aktiv medlem

På grund av rådande corona-pandemi och en mild vinter så väljer Branäsgruppen att sälja en av sina skidanläggningar. Skynda att fynda!

Läs hela artikeln:

BengtR

Ny medlem
Nej jag tror inte på en fortsättning för Tolvmannabacken. Branäsgruppen skrotar sina misslyckanden och dränerar anläggningarna på allt användbart. I Tolvmannabacken har de enligt lokaltidningen (Corren) tagit med sig all uthyrningsutrustning, verktyg, maskiner och nu även som Robben skrev en lift. Det är knappliften till teknikbacken som de tagit med. Den långa liften har de lämnat kvar men den är också väldigt gammal.

Hela historien är sorglig därför att för två år sedan provade de med verkligen lyckat resultat att spara snön under ett barktäcke. De gjorde att de till säsongen 2018-19 kunde starta mycket tidigare. De gjorde om försöket i ännu större skala till säsongen 2019-2020 men den extremt varma vintern tog knäcken på den satsningen och säkert också musten ur de som jobbat med det. Så tyvärr förstår jag dem. Jag tror att det är slut med Tolvmannabacken som nybörjarbacke för alla skolbarn i Östergötland med omnejd.
Sedan är det fånigt att kalla Tolvmannabackens nedfarter för 10 st. Det är en grov överdrift. Inte ens på pistkartan går det att räkna till 10 och vi som växt upp med den vet att den i princip består av tre nedfarter. Jag skulle vilja kalla det för 4 med den korta som brukar vara puckelpist. "Omöjlig och hopplös" kommer jag ihåg att jag tyckte om den en gång i tiden men det var inte så lång tid efter att jag stod längst upp i backen och inte vågade ta första svängen.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp