[Artikel] Köp en egen svensk skidort, bli bundis med Kungen

Redaktionen

Aktiv medlem
Storlien-1.jpg

Just nu är Storlien, känt för att vara svensk skidåknings vagga, norsk gränshandelsstation och platsen där kungen äger sportstuga, till salu.

Läs hela artikeln:

Karlstad

Aktiv medlem
Skulle vara fint att kunna bjuda över knugen på lite sprit och höra hans rövarhistorier 😆

fredw

Aktiv medlem

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Låter bra. Om de får igång ett samarbete med Meråker - ännu bättre. Eller vad säger BGN? 😉
ja, nu ska ju äntligen Norrmännen elektrifiera atlantbanan (typ 2024)

Kan det sätta fart på gamla trötta Storlien...?

Min bedömning är dock att Storlien passar bättre för klassisk skidåkning på tur, vilket dessvärre är svårförenligt med att området blivit populärt för Norska skoteråkare....

Bgn

Aktiv medlem
Låter bra. Om de får igång ett samarbete med Meråker - ännu bättre. Eller vad säger BGN? 😉
Det finns många olika typer av samarbeten mellan Meråker och Storlien (exempelvis en gemensam hemsida https://meraker-storlien.com/) och iaf för några år sedan fanns samarbeten om liftkort mellan de olika skidanläggningarna. Jag är osäker om det finns kvar, tror det försvann när det kom en ny chef i Meråker alpinsenter.

Tyvärr har Ivo rätt i att Storlien är rätt trött nu för tiden och alla norskar med sin hytta och skoter hjälper inte till för att får liv i byn. Så för hoppas att nya krafter på hotellet ger en nystart.

Elektrifieringen är nog klar tidigare än beräknat redan i 2023, och SJ har gått ut med att de vill ha direkttåg mellan Stockholm och Trondheim https://www.jarnvagsnyheter.se/20220311/13160/sj-oppnar-snabbtag-fran-stockholm-till-trondheim
Synd vi saknar en tågstation vid skidbacken, men det jobbas med den saken.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
ja, nu ska ju äntligen Norrmännen elektrifiera atlantbanan (typ 2024)

Kan det sätta fart på gamla trötta Storlien...?

Min bedömning är dock att Storlien passar bättre för klassisk skidåkning på tur, vilket dessvärre är svårförenligt med att området blivit populärt för Norska skoteråkare....
Kan man inte kombinera skoterled med ländåkningsled?
Har tänkt på det i Åre; att det finns på tok för lite möjlighet till längdåkning och skoteråkning i anslutning till byn.
Att man borde kunna anlägga en gemensam skoterled/ländåkningsled under el-ledningarna. Med lite utjämning så skulle man kunna få till denna från Tott Hotell, genom östra Åre by nedanför Totthummeln, förbi nedanför Sadeln och Björnänge bort mot förbi Förberget. (Kanske tom en avvikare upp mot Björnenliften och längs med vägen upp till Björnen Centrum. Kanske blir i kämpigaste laget för längdskidorna dock).

Kalla mig en romantiserande stockholmmare; men det hör fjällen och norrland till att kunna ta sig runt på skoter och längdskidor. :)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Kan man inte kombinera skoterled med ländåkningsled?
Har tänkt på det i Åre; att det finns på tok för lite möjlighet till längdåkning och skoteråkning i anslutning till byn.
Att man borde kunna anlägga en gemensam skoterled/ländåkningsled under el-ledningarna. Med lite utjämning så skulle man kunna få till denna från Tott Hotell, genom östra Åre by nedanför Totthummeln, förbi nedanför Sadeln och Björnänge bort mot förbi Förberget. (Kanske tom en avvikare upp mot Björnenliften och längs med vägen upp till Björnen Centrum. Kanske blir i kämpigaste laget för längdskidorna dock).

Kalla mig en romantiserande stockholmmare; men det hör fjällen och norrland till att kunna ta sig runt på skoter och längdskidor. :)
jo, visst går det att åka längdskidor i skoterspår men man åker hellre på "vinterled" eller skidspår (särskilt om det är mycket skotertrafik)

Storlien har ju blivit något av ett norskt skoterparadis - i motsats till andra sidan gränsen där det råder skoterförbud i princip överallt. Som besökare kan man inte förvänta sig en lugn, tyst fjällupplevelse på skidor när tvåtaktsdimman ligger tät....

farsan56

Aktiv medlem
Dela skoter och längd, nej tack! Det skulle döda allt som man vill ha med längd.
Den skulle behöva gå igenom bebyggelse, skoterförbud!
Sträckan innehåller höjdskillnader som man inte vill ta med längdskidor.
Vilken jäkla glädjedödare jag är 😩
Nya friska idéer tack!

MKOL

Aktiv medlem
Dela skoter och längd, nej tack! Det skulle döda allt som man vill ha med längd.
Den skulle behöva gå igenom bebyggelse, skoterförbud!
Sträckan innehåller höjdskillnader som man inte vill ta med längdskidor.
Vilken jäkla glädjedödare jag är 😩
Nya friska idéer tack!
Medhåll på detta. Nu åker jag varken längdskidor eller är någon skoterraggare (än) men .........

Baserat på hur det fungerar i min lilla by i norra Jämtland så har jag svårt att se hur det skulle funka i ett turistintensivt område. Tyvärr verkar alldeles för många skoterturister lämna vettet hemma och det är ständigt gnäll och dålig stämning för att längdspåren körs sönder av skotrar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp