[Artikel] Köp inte en egen svensk skidort, köp två

Redaktionen

Aktiv medlem
salja-vallasen-ulricehamn-1000x524.jpg

Branäsgruppen har nyligen låtit meddela att man bestämt sig för att sälja anläggningarna Ulricehamn skicenter och Vallåsen. 

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Det är faktiskt två av södra Sveriges finaste skidanläggningar. Bättre än så blir det inte med den fallhöjden och breddgraden... Hoppas det går bra. Prutmån bör finnas på Vallåsen eftersom det är tveksamt om den högra liften ("Halmstad"?) funkar som den ska.

Det var lite tråkigt att läsa. Jag trodde med Branäsgruppen i ryggen så skulle Ulricehamn utvecklas ännu mer. Håller med fredw om att Ulricehamn är så bra det blir så långt söder ut. Det är faktiskt en rätt trevlig huvudbacke.
Med undantag för sportlovet så är det dock ofta inte så mycket folk där, de får fundera på hur man ska locka fler besökare.
Såg en amerikansk dokumentär på youtube där kommunen bussade skolungar direkt efter skolan till skidbacken där de av backen fick gratis låna utrustning och skidlektioner. En generation senare hade de massor av nya skidåkare.

fredw

Aktiv medlem
... Håller med fredw om att Ulricehamn är så bra det blir så långt söder ut. Det är faktiskt en rätt trevlig huvudbacke.
Med undantag för sportlovet så är det dock ofta inte så mycket folk där, de får fundera på hur man ska locka fler besökare....
Ulricehamn är enligt min mening den bästa backen för dagsutflykter från Göteborg. Medan Göteborgarna verkar tala mer om sina lokala stadsbackar (inkl. Bollekollen och lilla Alebacken) och Isaberg.
Tror inte Ulricehamn har nått sin fulla potential.

pd

Aktiv medlem
Det här är ju ett lysande tillfälle för alla som tycker att liftkortspriserna har blivit oskäligt höga att bevisa att det går att driva anläggningar med lägre priser.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Lite oväntat: jag trodde att Branäsgruppen skulle expandera och försöka ”göra en Skistar”. Istället avvecklar de skidanläggningar på löpande band.

De verkar ha en egen affärslogik: de har ju inte ens haft ett gemensamt säsongskort för sina egna anläggningar (typ ”Branäs All”)

Lite oväntat: jag trodde att Branäsgruppen skulle expandera och försöka ”göra en Skistar”. Istället avvecklar de skidanläggningar på löpande band.

De verkar ha en egen affärslogik: de har ju inte ens haft ett gemensamt säsongskort för sina egna anläggningar (typ ”Branäs All”)
Jag trodde också de hade en plan med sina mindre anläggningar, de kommunicerade det i samband med Ulricehamnsköpet i alla fall.
Kan vara så enkelt att de vill fokusera på sina huvudanläggningar nu när ränteläget är på väg att snabbt ändras.

PisteCarver

Aktiv medlem
Precis, fast det får någon annan göra. ;)
Ja, att bedriva snösport i Sydsverige i framtiden med de ständigt stigande temperaturerna, är nog rätt så kört.
De lågt belägna stora skidsystemen runt Kitzbühl, Saalbach mm. har nog tyvärr också sina dagar räknade. För 40 år sedan hade man inga snöproduktionsanläggningar, men ändå säsong från dec till april. Utan konstsnö hade varit helt slut idag, redan i mars kommer det ofta soliga perioder med upp till 20 gr numera.:(

Edit: Och den här säsongen, regn upp till 3000 möh under Nyårsveckan, fanns ju bara inte tidigare.

pd

Aktiv medlem
Ja, snacka om självmål!
Skulle inte förvåna mig om det slutar med att Skistar köper båda och effektivt dödar all framtida möjlighet till att någon bygger upp något som kan konkurrera med dem.

FilleJ

Aktiv medlem
Branäsgruppen fortsätter förstöra skidåkning i södra sverige. Vem vill köpa Storstenshöjden efter att dom sålt av allt av inventarier, pistmaskiner, en lift, alla snökanoner av värde osv... Frågan är om samma sak händer på dom här anläggningarna.

Ulricehamn är enligt min mening den bästa backen för dagsutflykter från Göteborg. Medan Göteborgarna verkar tala mer om sina lokala stadsbackar (inkl. Bollekollen och lilla Alebacken) och Isaberg.
Tror inte Ulricehamn har nått sin fulla potential.
Håller helt med här. Brukar ta en tur hit för att värma upp i början av säsongen samt när suget blir allt för stort. Den stora backen är faktiskt rätt fin att åka.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp