[Artikel] Köpguide: Att välja rätt bindningar

Redaktionen

Aktiv medlem

Skidor utan bindningar är som pinnglassar utan pinnar – svårhanterliga. Men hur ska man navigera i djungeln av konstruktioner, och vilken bindning är lämplig för just dig? Robert Jarlenäs reder ut begreppen.

Läs hela artikeln:

JohanCarlsson

Ny medlem
Under racebindningar står det "...oftast högre elasticitet (enkelt förklarat: krävs större krafter för att de ska lösa ut)...". Litet petigt kanske, men högre elasticitet betyder att ett material kan sträckas längre utan att gå sönder. Högre spännkraft hade kanske varit ett bättre ord? Eller vad fasen kallar man det?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
I det här fallet är det snarare den "enkla förklaringen" som är väldigt felaktig än beskrivningen i sig. Racebindningar har oftast högre elasticitet, det vill säga att pjäxan kan röra sig en längre sträcka i sidled/höjdled innan bindningen släpper. Detta i sin tur leder till att man kan ha en bindning som är ställd på lägre DIN-tal (mindre spänd fjäder) och fortfarande slippa "tjuvsläpp" (som oftast orsakas av en väldigt kortvarig, men hög, kraft som träffar skidan från sidan).

Heddious

Aktiv medlem
Vattendroppe m.fl: Har tagit bort parentesen om elasticitet i väntan på omformulering. (Om någon som läser efter redigeringen undrar vad som åsyftas.)

Jarle

Aktiv medlem
Slarvigt formulerat kanske, enkelt förklarat så krävs kraften x vid ett givet DIN-tal under en längre period för att vrida bindningen tills den släpper (högre elasticitet i detta fall = längre färdväg från neutralt läge -> utlösningsläge).

Nu är jag inte direkt nobelkandidat i fysik men valde att förenkla det till att vridmoment x under y tid > vridmoment x under m tid. Ordet kraft kanske var fel i detta fall och om någon annan vill byta ut ordet är det bara att säga till. "Större mängd energi" kanske hade varit lämpligare än "kraft"? Annars har jag mer än gärna en språkfilosofisk diskussion om vilket yttrande som är lämpligt i fallet :)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jag är inte heller nobelkandidat, men väl fysiker ;)

Som du säger, ordet kraft var inte riktigt bra. Det är en kraft från sidan som ger upphov till vridmomentet kring pjäxans fixa punkt, kraften behöver inte vara större, eftersom vridmomentet inte behöver vara större! Däremot kommer arbetet som utförs på pjäxan bara betydligt större, och precis som du säger kommer det gå åt mer energi för att få bindningen att lösa ut, så det är en klart mer korrekt beskrivning. Sen om en ev. läsare blir klokare av det eller inte får du nog språkfilosofera dig fram till, det är inte mitt expertområde :3

Ett alternativ är ju att skriva en kort förklaring i stil med:
[...] har allt som oftast högre elasticitet än standardbindningar (vilket enkelt sagt innebär att risken för "tjuvsläpp" - det vill säga att bindningen löser ut när man inte vill att den gör det - minskar).

Jarle

Aktiv medlem
Jag var inne på det där med tjuvsläpp ett tag, men det berättar inte anledningen, därav mitt misstag i fysikens djungel.

Vad man är duktig på och inte ska väl aldrig hindra någon, då blir man ju aldrig bättre. Nu formulerade jag mig dåligt och blev tillrättavisad, på så sätt lärde jag mig lite mer - vilket jag är väldigt glad för :)

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp