[Artikel] Köpguide: Att välja rätt pjäxor

Redaktionen

Aktiv medlem
Freerides Köpguide går vidare och idag bjuds det på nyttig information som du kan använda dig av när du ska köpa nya pjäxor.

Läs hela artikeln:

hyllengren

Ny medlem
folk har i allmänhet ingen aning om vad de ska titta efter när de köpe rpjäxor, så den här guiden är nog minst sagt behövlig!

Carled

Aktiv medlem
Bra jobb mannen!
Önskemål: Du skulle inte kunna skriva lite om att storlekarna anges i mondopoints (?) och att ett par 28.5 "bör" passa en 28,5cm lång fot. Jag har märkt att många kids inte har det blekaste om detta när jag sålt pjäxor på "Köp&Sälj"... Jag antar att du nämner sulmåttets betydelse i artikel om bindningar, för där finns det också en skön kunskapslucka. Köper man ett par lagg är det ju av intresse att veta om man behöver montera om för 300:- eller bara klicka i direkt...

Nojlas

Aktiv medlem
Tackar, bara ös på med feedback. Tanken är att den här serien ska svara på 90% av alla ständigt återkommande forumfrågor.

Vill även påminna alla om tråden: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72370
där kan man ta upp det man tycker saknas.

Någon bindningsdel är inte på G, Carled.
Jarle har ju redan klistrat en tråd med det mesta på bindningsfronten: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221

Jag slänger upp lite om mondostorlekar i tråden...

Mulleson

Medlem
Måste bara inflika med att formgjuten sula inte är för alla alltid. Kör utan i min FT konflikt och har provat att köra med dom. Frös som attan med sulan och var hur varm som helst utan. Dock så måste jag erkänna att pjäxorna verkligen sitter som gjutet med sula och att man måste spänna mer utan den. Men det är grymt skönt att endast ha intuition linern runt foten.. mmm

Nojlas

Aktiv medlem
Mulleson:
Du har antagligen höga fotvalv, eller bara allmänt okänsliga fötter.
Har man höga fotvalv är det vanligare att man reagerar mindre på sulan. Dock undrar jag om du inte skulle få bättre kraftöverföring till skidan om du hade en jämnare avlastning för hela foten, och nästan alla skidåkare upplever att sulan gör pjäxan varmare då den ger avlastning och bättre blodgenomströmning.
I ditt fall låter det som att fenomenet har att göra med volymen. (Svårt att säga så här i andra änden av tråden)
Men så länge det funkar bra är det bara att tuta och köra :)

Därtill ska det nämnas att intuitioninnerskon är en lite speciell innersko som formar sig väldigt mycket, och har även detta formbara material under foten.
Jag har själv intuitioninnerskor, men kan inte leva utan formgjutna sulor.

Mulleson

Medlem
Jag har en bred och ganska platt fot. Helt fel passform för FT men jag har så smala underben och därför föll jag för FT. Har tryckt ut dem längs hela utsidan. Så jag har för lite volym till övers för en sula. Tänkte slipa ner comformsulorna jag hade men jag tappade bort dom i Kittelfjäll... Ska nog kolla på att stoppa en minde sula under innerskon detta år. Vill ha kvar myskänslan utan sulan men jag kände att man satt väldigt stabilt med en sula utan att behöva dra åt så hårt.

Julben

Ny medlem
Är det bara jag som inte förstår mig på dessa tredelspjäxor? Jag körde några dagar med Il moro i vintras. Kändes väldigt väldigt mjuka även jag drog åt spännet så hårt att jag inte fick in ett mynt mellan smalbenet och pjäxa. Bytte även ut alla delar mot hårdare utan något större resultat. tycker det är skitäckligt när pjäxan flexar sådär mycket.

Jag är inte överviktig

Nojlas

Aktiv medlem
Julben: Det är en vanesak. Det tar ett tag innan du vänjer dig vid tredelsskalet och hur flexen arbetar.
När du gjort det är det sannolikt att du till och med byter tillbaka till den mjukare tungan.

Bydalstos

Ny medlem
Niklas, vår ofriville ledsagare! Tack. En fråga bara... vad är detta med "päls" i tjejpjäxorna? Borde inte den snabbt tryckas ihop och påverka storleken markant? Är förvirrad i djungeln med mina små flickfötter. ;) Får förmodligen fortsätta på herrarnas avdelning, men pälsen/luddet gör mig ändå fundersam. Hört några reflektioner om detta?

Lee-nus

Aktiv medlem
"En tunn struma med hög halt merinoull (minst 50 %) är alltid det bästa och varmaste valet. (En tjock strumpa blir inte varmare, dubbla strumpor är ren och skär idioti)"
Njae. Det är förstås sant att det är idioti att köra ner mer material i pjäxan (oavsett om det är långkalsonger eller bomullsstrumpor eller vad fan), men tycker att det är fel att påstå att tunna strumpor alltid värmer mer än tjocka.

Förutom att det skulle innebära att syftet med att göra kraftigare sockar uteblev helt (säger ju sig självt att så inte är fallet), så finns det ju hur många bevis som helst på att det inte stämmer. En mycket aktiv åkare kan absolut dra nytta av en tunnare strumpa eftersom denne åker sig varm på ett annat sätt. En mindre aktiv åkare som står still mer behöver ofta mer värme i pjäxan, därav behovet av en kraftigare strumpa.

Därmed förstås inte sagt att man ska ha för tjocka sockar, vilket hindrar blodcirkulationen. Men en ordentligt anatomiskt utformad socka i funktionsmaterial har absolut fördelar för den som lätt fryser i backen.

Tack för mig! :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp