[Artikel] Köpguide: Att välja rätt skidor

Redaktionen

Aktiv medlem
Att välja skidor är idag inte lika enkelt som för bara ett par år sedan. I en djungel av mått, rockertyper och andra benämningar är det lätt att gå vilse. I den här artikeln går vi igenom ett par saker som kan vara bra att ha koll på när du ska köpa

Läs hela artikeln:

MedlemJapaner

Ny medlem
Värt att jag tydligen ska ha 177 cm långa skidor. Känns väldigt kort...

Men bra sammanfattning av de olika begreppen och termerna tycker jag. Bra jobbat!

Blide

Medlem
Bra skriver och snygg grafik!
Saknar definitioner på hur en tur-specifik skida skall väljas och förklaring av skidor med hybridspann (saknas väl egentligen förklaring av spann helt och hållet?). Kanske starta en forum-tråd för konstruktiv kritik till guiden och sen fixa en andra version?

Sen tänkte jag på:
Generellt sett köper folk för smala skidor.
- Rätt!

Twintip innebär att skidans bakände är uppböjd och är mer eller mindre standard idag på en friåkningsskida.
- Riktiga friåkarskidor har inte twintip ;-)

Mulleson

Ny medlem
Bra guide i skiddjungeln. Men vars är skidorna för oss >85kg >190 Tycker det är lite skidor som är 195 cm

Nojlas

Aktiv medlem
Mulleson:
Visar skidväljaren att bu bör ha 195cm så lär allt som är 190cm och uppåt fungera. Istället för att bara välja längre längd bör man kika på faktorer som vridstyvhet, styvhet och bredd.
Men vill du ha 195cm+ så finns det, bara att ställa in det i skiddatabasen.

Blide:
Jag tycker det är rätt skönt att ha en liten semitip. Bra när man letar sig in i branta rännor, och är lätt att fästa stighudarnas bakre fäste (vissa modeller). Dessutom ger det en jämn och följsam avslutning på din kant, så bakdelen inte hakar i lika mycket.
Den enda fördelen som jag kan se det med platt tail är att man lättare kan göra ett snöankare av skidorna.

hyllengren

Ny medlem
bra grejer! men det är kanske lite farligt att skriva att man ska frammontera en parskida lite, frammonterat för en parkåkare är ju inte samma sak som det ni menar i det här fallet

PNyberg

Ny medlem
bra initiativ och välskrivet :) Detta bör ta ner antalet "vilken skida ska jag ha" trådar ordentligt...på gott och ont :p

Carled

Aktiv medlem
All makt åt Nojlas, vår befriare! (med tanke på vad Per skrev)

Jag hade velat ha lite mer riktad information om parkskidor (i förebyggande syfte) och kanske lite mer filosoferande kring spann, tailrocker, pintail och taper och vad de gör för åkningen... Men då hade det blivit långt!

I övrigt är Twenty twelve precis så smutta som de ser ut på flexbilden! ;-D

Jarle

Aktiv medlem
Jag visste det! Carled har gått och blivit(?) smygjibber! Erkänn att du köpte ett par nithward och grills istället för RP112 ;)

Gött jobbat Niklas!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Två tummar upp! Gillar speciellt texten som förklarar att TT inte är detsamma som jibb, mycket bra!

Däremot behöver Olas skidlängdskalkylator från 2004 (?) uppdateras. Anno 2010 är längdvalet till stor del beroende av skidmodellen och 180 cm kan vara lika rätt som 190 cm beroende på hur den specifika skidan är formad och uppbyggd. Som exempel kan nämnas att kalkylatorn tycker jag ska välja ett par 182 cm slalomcarvers ... ähum, jag håller nog fast vid mina 165 or!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Skidlängdskalkylatorn är från 2001 ser jag nu! Då var ett par 195 cm Salomon X-Scream series med 68 mm (?) i midjan bland det hetaste för en freerider ... det har pressats en hel del skidor sedan dess...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag skall tydligen ha 190 cm skidor. Har inte åkt på det i flera år. Passar inte in på min åkstil alls.

Den där kalkylatorn ger jag inte mycket för.

windsurfer

Ny medlem
Bra jobbat Nicklas.

Uppslag till en ny artikel; Skidors (+bindningar) utveckling över tid med de tekniska framstegen som gjorts och när. Tex när kom carvingskärningen (föräldrarna har ett par ~80tals Rossignol med midja i garaget) och vem kom på den, vilken fabrikant använde kolfiber först och .... men det kanske bara är jag som är intresserad av produktutvecklingen inom skidsporten :)

Syns
//T

MaciekK

Ny medlem
Åh, vilken underbar guide! Bra jobbat Niklas! Flera frågor som besvarats! :)

Däremot saknar jag information om bindningsmontering, vilken montering som ger vilka fördelar, etc :) (Vet att det har tagits upp lite redan, men inget annat än personliga åsikter kring mittmontering, ifall jag inte missat något)

Sen, längdkalkylatorn påstår att jag ska ha skidor på runt 180-185cm, då är jag lite kortare och väger runt ~70 och aldrig åkt på skidor längre än 178 cm.
Men jag tror att längd på skidor är något man själv måste testa och inte hänga upp sig för mycket på vad en kalkylator säger, visst är det bra att få veta något alls, därför tycker jag den är på sin plats i guiden, men man ska inte glömma att inte stirra sig blind på den ;)

Återigen, grymt jobbat! Hoppas jag får veta lite mer om det jag undrar :)

MarkusO

Aktiv medlem
"Taper" som generellt begrepp är väl ändå skillnaden mellan framändens och bakändens bredd.. Tail taper eller tip taper är ju en annan sak, och det du beskriver ovan.

Jag hävdar med andra ord att exempelvis EHP med måtten 129-116-123 har 6mm taper.

Jarle

Aktiv medlem
Njae, nu får jag faktiskt ta att hålla med MarkusO
Taper = Skillnaden mellan tip/tail
Early taper = indragen skärning
Pintail = väldigt avsmalnande tail i förhållande till resten av skidan (enligt wiki heter många ankor och en del fåglar något pintail just för att de kännetecknas av sin väldigt smala stjärt i förhållande till resten av kroppen)

"Alla" förstår ju vad man menar när man säger taper beroende på sammanhang men rätt ska vara rätt :)

Nojlas

Aktiv medlem
Ääähum, helt rätt där Jarle.
Jag tar på mig dumstruten och tillbringar hela lördagen i skamvrån...

(Om ankorna har en bred bakdel, vad heter dem då??)

elias88

Ny medlem
bra guide!
en kort fråga. jag är inne på ett par armada jj 185. Är 1,85 lång och väger 87kg. Är jag för tung för dem och är dom för korta? jag åker offpist/bc-jibb främst. vill ha en lekfull skida.

FBacklund

Ny medlem
riktigt dålig guide, jag får ju inte fram någonting...
betyder det att jag ska sluta åka skidor...??? :(

Nä, men bra annars. ännu bättre om det fungerar att räkna ut... :)

Rikard_B

Ny medlem
Hej! Vilken vikt avses för viktfältet - pyjamasvikt eller fullt påklädd med pjäxor? Det skiljer ju en del. Tacksam för svar. Mvh Rikard

ElSudderino

Ny medlem
Hejsan! Kollar på ett par soul7. Enligt guiden borde jag ha den längsta - 188 cm. Jag är 85 kg lätt, 176 cm lång och tävlade som junior (nu 40) och gillar att dra på. Men är det ändå inte litet långt med 188:eek:rna? Någon som kan råda?

Edebo

Aktiv medlem

@ElSudderino 188 låter perfekt, det är ju en del rocker i tip och tail så i pist upplevs inte skidans längd riktigt på samma sätt. Kring en dm längre än en själv för den typen av skida brukar väl ses som "lagom"!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp