[Artikel] Köpguide: Avancerad topptursutrustning

Redaktionen

Aktiv medlem
bred-kam-1000x667.jpg

Vad ska man tänka på när man väljer skarknivar, stegjärn, isyxor, karbiner och rep? Här är vår avancerade köpguide för topptursutrustning.

Läs hela artikeln:

AlpineFred

Ny medlem
hej! tack för bra artikel. hur tänka vad gäller toppturspjäxan? antar att man söker egenskaper för klättring & vandring, stegjärnkompatibilitet osv. mina nuvarande \"vanliga\" toppturspjäxor närmar sig refrängen, så jag funderar på att passa på och uppgradera för mer avancerade turer. mvh F

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Bättre med sent svar än inget svar? (Totalt missat att det kommit en kommentar här.)

Tack!

Jag skulle inte tänka allt för mycket på såna detaljer egentligen. För långa och stora turer är en lättare pjäxa med bra gåläge såklart fördelaktigt (den blir då också naturligt av en mjukare sort). Gåläge med relativt bra utslag är också trevligt vid klättring. Ska det åkas brant tycker jag också att en något mjukare pjäxa kan vara trevligt eftersom det tillåter lite mer rörelse inför en hoppsväng.

I praktiken kommer du ha stegjärn på när du klättrar, så exakt gummisort och sånt tycker jag är skit samma. Stegjärnskompabilitet är en grej om du ska använda utrustning från tidigare, men till stegjärn som har justerbar/utbytbar frontbygel går det oftast att köpa till olika typer av frontbyglar löst och byta.

De flesta skidpjäxor är kompatibla med helautomatiska stegjärn hela bunten - undantaget är väl dynafit-pjäxor med "speed nose". Det är inga som helst problem att köra halvautomatiska stegjärn på dem, men det är lite fippligare (jag har dragit mig upp för ~AI3/M4 med mina TLT7 utan stegjärnsproblem). Halvautomatiska stegjärn är dock helt klart fippligare, när jag köper nästa lättpjäxa kommer jag undvika speed nose om jag kan.

Annars är det som vanligt, passform, passform och passform. Anledningen till att jag har ett par TLT7 är just för att det var vad som fanns som passade min fot ganska bra out of the box och jag behövde bara 2 omgångar med justeringar för att få till det.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp