[Artikel] Köpguide: Topptursutrustning

Redaktionen

Aktiv medlem

Köpguide: Topptursutrustning. Allt du behöver veta för att välja skidor, pjäxor, bindningar, stavar och stighudar till vårens alla toppturer.

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem
Kort och koncis bra guide. Att slänga cheat-sheetsen däremot kan vara dumt om det är nytt klister. Jag gjorde precis så och la ett par dagsnya hudar klister mot klister för några år sedan. Tricks eller ej för att få isär hudarna så gick det inte den gången i alla fall. Det slutade med att stora bitar av huden lossnade och satt kvar i klistret när jag väl drog isär dom med så mycket kraft jag kunder förmå att frambringa. Turen gick att genomföra ändå med hjälp av en Leatherman och silvertejp, men hudarna såg inte roliga ut. Inget garantiärende heller eftersom det tydligt stod i instruktionen att man aldrig fick lägga klister mot klister utan mellanlägg.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@MnO Tackar tackar! Får jag fråga, vad sjutton var det för märke på de hudarna? Aldrig varit med om/sett/hört om något liknande förr nämligen, och jag har haft mycket att göra med hudar i mina dagar! Låter ju som ett märke/modell som verkligen behöver ordna med sitt klisterrecept...

xQubeZ

Medlem
Vad har du för synpunkt med fångremmarna ur ett lavinsäkerhetssynpunkt? Jag förlorar personligen hellre en skida än riskera att ha dem agera som ankare i en lavin. Eller finns det nåt knep för att snabbt som fan släppa på fångremmarna vid tex en lavin?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@xQubeZ Mycket bra fråga! Den ena lösningen är ju som du säger att skida i fångremmarna helt - funkar bra i situationer där en vet att det går att ta sig tillbaka från turen på ett rimligt sätt om en skida skulle förloras. Men det är ju inte alla turer där det är ett alternativ som i sig inte innebär att försätta sig i väldigt stor fara.

För att få fångremmen att inte vara en faktor vid en lavin går det att antingen köpa fångremmar med svaga punkter som bryts av vid en specifik vikt - vissa bindningar kommer med det som standard nu för tiden (brukar antingen vara en liten plastbricka, en karbin i plast eller helt enkelt att remmen är någon slags tyg/fibermaterial istället för metall). Det går också att helt enkelt knyta egna fångremmar, eller lägga in en egen "länk" i en fångrem en redan har, av 2 eller 3 mm repsnöre som har en brottstyrka en känner sig bekväm med!

xQubeZ

Medlem

@Vattendroppe Tänkte väl att någon hade tänkt på att de borde finnas en brottgräns där de går av som är rätt låg för säkerheten men är förvånad att det inte framgår så tydligt när man läser om dem. Har alltid tänkt att det inte varit värt risken ifall man mot förmodan hamnar i en lavin då de flesta remmarna verkar vara en stålvajer eller repsnöre i princip som ser ut som de skulle sitta fast för evigt. Är väl inte helt såld på det än men ändå skönt o veta att de iaf har tänkt på det i viss mån.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp