[Artikel] Krönika: Hur kommer det gå för skidfilmen?

Redaktionen

Aktiv medlem
Det är mindre än 500 dagar kvar till OS i Sochi. Det svenska landslaget vässar formen och nya resurser läggs till budgeten. Men hur går det med en av de mest fundamentala delarna i skidkulturen, skidfilmen, när fokus läggs på tävlingar och prispallar

Läs hela artikeln:

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Med OS för jibbing kan man studera hur det varit på snowboardsidan. Året innan OS är det väldigt mycket fokus för samtliga inblandade med träning, publicitet o.s.v. Efter OS och de efterföljande två vintrarna flyttar fokus för åkarna till det mer alldagliga filma, fota och vanliga tävlingar. Med OS kommer också statligt kapital och ökat sponsorkapital in i branschen vilket gör att den blir något uppblåst året innan och under året OS pågår. Dock finns det fortfarande ett behov hos den mer medvetna kretsen åkare av film/foto/vanliga tävlingar under denna tid och sedvanliga sponsorer som vill synas i samband med detta varför jag inte tror på någon nämnvärd försämring för de som vill filma etc. Istället kan det bli till deras fördel med mer allmän publicitet av sporten.

skibumwannabe

Ny medlem
Hmm... Har lite svårt att se hur man kan kalla skidfilmen en av de mest fundamentala delarna i skidkulturen. De mest fundamentala i skidkulturen är väl att klämma röda och blå portar iförd kroppsstrumpa eller tävla på annat vis. Sedan är det väl snarare en bisak att 99%(?) av alla besökare på denna sida (inklusive jag själv) inte sysslar med det (längre).

Iller

Ny medlem
Jag har svårt att tro att "gangstah" jibbers hänger 2 veckor i en stuga i vildmarken. Om det inte är Sälen du menar med vildmark. Jibbfilmandet kanske tar skada men den totala tiden av jibbåkning i media kommer öka och airtime=pengar från sponsorer.
Skidfilmerna (underförstått friåkningsfilmerna) tar nog inte mer skada av om jibbing eller konståkning är med i OS. Det är väl inte så många i FWT som satsar på OS eller har jag fel?

Fjunesh

Ny medlem
Bra poäng! Det är produktioner som Winter Project som håller den rätta känslan i skidfilmen vid liv. All respekt till dem, mer sånt!

skibumwannabe: har lite svårt att se det som du ser också.... trodde skidkultur innehöll en vecka i stuga med helafamiljen och gröna och blå backar för de flesta?

emil-d

Medlem
Om folk inte längre är intresserade av att åka skidor om de inte får en egen massör och det innebär slutet för skidfilmsindustrin kommer i varje fall inte jag gå med sorgeband. Dom flesta av oss som håller på med friåkning i någon form är egentligen inte berörda av detta på något annat sätt än att vi en gång var fjärde år ser sporten i mainstreammedia. Det görs dessutom fler och fler skidfilmer för varje år trots att sporten professionaliserats med fler läskedryckstillverkare som sponsorer. De flesta av dessa filmer är mer eller mindre egenfinansierade av människor som älskar att se sig själv på film (samt åka skidor). De är alibit för att det öht ska gå att betrakta skidåkning som en livsstil snarare än en sport, vilket är hela skidkulturens livsluft och skidbranschens enda möjlighet att kapitalisera på den. Friåkning har för få utövare för att det ska gå att tjäna några pengar utan den air av "coolness" som bl a skidfilmerna producerar. Går det åt fanders försvinner alla pengar ur sporten och kvar blir dom som tycker det är sköj. Skidåkning är inget självändamål, skidåkning behöver inte skidfiilm. Om däremot skidåkare inte längre behöver skidåkning och inte bryr sig om att varken åka eller filma, ja vem fan ska då bry sig om att skidåkning är med i OS och betala nån för att åka i en isig pipe.

Rastavibrationer

Aktiv medlem
Tror inte att det kommer bli till det sämre, idag håller ju "amatörfilmer" så som tidigare nämnt Winter projekt men även Chaoz, TFJ-gänget och Ante Olofsson mm. i princip samma klass som de professionella filmerna (Om inte bättre!) och jag tror inte det kommer att gå till det sämre när bra kameror kommer sjunka i pris osv.

Dessutom tror jag att kulturen med skidfilmern är så pass stark hos åkarkretsen, väldigt många har inte ett så stort intresse för tävlingar både proffs och amatörer. Det känns snarare som folk som typ känner till Jon och inte är så insatta i sporten i övrigt kommer att vara den huvudsakliga målgruppen för OS. Om man dessutom jämför med snowboard, skate och surfså har de överlevt bra och jag tror ändå att det är den typen av människor som är intresserade idag.

Anton-Lind

Medlem
Personligen tycker jag det är mer intressant att titta på en film än en tävling!
Man får se en så pass bred trickpåse i en film, medan man i en tävling kanske får se 5-10 olika trick. Jag beundrar de åkare som enbart filmar. Det är dem man får inspiration av! Ta inte det här fel nu. För jag tycker även att de som enbart tävlar också är duktiga atleter och inspirerar folk på sitt vis!

skibumwannabe

Ny medlem
Combatspenat: Det må så vara men vi verkar vara öberens om att skidfilm inte är en fundamental del i skidkulturen?

Sveda

Ny medlem
Fick Frenkel lite hybris av den lyckade Poc-artikeln? Näe, denna artikel målar endast fan på väggen.

FF

Ny medlem
Håller med limegreen, skidfilmerna bör snegla (eller tvär-glo) mer på brädfilmerna. Såg nya TGR filmen häromdan och det var tamejfan riktigt oinspirerande smörja. Helt jävla platt upplevelse.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp