[Artikel] Krönika: När ska skidbranschen ta sitt miljöansvar?

Redaktionen

Aktiv medlem
byxor.jpg

"Vad göra med ett par fullkomligt uttjänta skalbyxor?" undrade skribenten. Det satte fart på tankar kring vilket miljöansvar vi har som konsumenter och vad som rimligen borde åligga skidbranschen att hantera. 

Läs hela artikeln:

coffelinho

Medlem
Jag tror att man hittar svaret på problemet på en mycket högre nivå.

* Ett företags existensberrättigande ligger i att det skall gå med vinst. Det som är mest lönsamt för företaget är när de säljer mycket.
* Vårt ekonomiska system bygger på konsumtion av i synnerhet saker som är nyproducerade.

Laga saker + köpa saker på 2h är jätte dåligt för företag och samhällsekonomiskt.

Det är en dålig idé, varumärkesmässigt, för företag att framstå som om de skiter i miljön. Men uppenbarligen inte lika dåligt som att inte sälja (varför du inte hittar mer info om Peaks garantier).

Pratar väldigt genrellt nu. Rätta mig gärna om jag har fel!

fredw

Aktiv medlem
Jag tror att man hittar svaret på problemet på en mycket högre nivå.

* Ett företags existensberrättigande ligger i att det skall gå med vinst. Det som är mest lönsamt för företaget är när de säljer mycket.
* Vårt ekonomiska system bygger på konsumtion av i synnerhet saker som är nyproducerade.

Laga saker + köpa saker på 2h är jätte dåligt för företag och samhällsekonomiskt.

Det är en dålig idé, varumärkesmässigt, för företag att framstå som om de skiter i miljön. Men uppenbarligen inte lika dåligt som att inte sälja (varför du inte hittar mer info om Peaks garantier).

Pratar väldigt genrellt nu. Rätta mig gärna om jag har fel!

Nja. Det går nog inte att säga att det generellt är mindre lönsamt eller sämre samhällsekonomiskt att sälja miljövänliga produkter. Men vi konsumenter är tydligen inte (tillräckligt) beredda att betala priset för mer miljövänliga produkter. Om vi hade varit det så hade det ju gått lika bra att tjäna pengar på ett annat utbud av produkter. Om vi upplever dem som bättre alltså.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Vem har sagt att skidbranschen VILL ta ansvar?

Skistar bygger flygplats, men ändå har du bokat stuga och ska delta på skidtestarhelgerna? Skistar.

Köp nu några feta brallor, njut av skidåkningen innan det blir löjligt dyrt.

Karlstad

Aktiv medlem
Varför måste egentligen ett miljövänligare alternativ vara dyrare? Sedan år tillbaka kostar ekologiska bananer lika mycket per kg som "vanliga" hos min lokala ica-handlare. Utvecklingen inom många tillverkningsområden borde nu ha nått så pass långt att det inte gör någon skillnad i tillverkningskostnaden att välja miljövänligare material/metoder.
En eko-märkning tror jag i många fall endast är ett säljargument för att kunna ta ut ett högre pris hos konsumenten.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vem har sagt att skidbranschen VILL ta ansvar?

Skistar bygger flygplats, men ändå har du bokat stuga och ska delta på skidtestarhelgerna? Skistar.

Köp nu några feta brallor, njut av skidåkningen innan det blir löjligt dyrt.
Sakupplysning: Jag har vare sig hyrt stuga av skistar eller deltagit på skidtestarhelger på mer än 7 år. Innan den gången får man dra ytterligare 10 år tillbaka i tiden eller så innan något av de två hände. (Jag läser alltså ditt inlägg direkt riktat mot mig, men jag kan ha tolkat det fel)

Att branschen inte vill ta ansvar tycker jag är uppenbart, det är ju hela problemet. Hade det funnits en genuin vilja att arbeta med miljö hade den här krönikan aldrig skrivits, för möjligheterna finns där. Det finns många som gör som de vill och sen får skit för det för att andra anser det är förkastligt. Tycker inte skidbranschen ska undantas från det.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Sakupplysning: Jag har vare sig hyrt stuga av skistar eller deltagit på skidtestarhelger på mer än 7 år. Innan den gången får man dra ytterligare 10 år tillbaka i tiden eller så innan något av de två hände. (Jag läser alltså ditt inlägg direkt riktat mot mig, men jag kan ha tolkat det fel)

Att branschen inte vill ta ansvar tycker jag är uppenbart, det är ju hela problemet. Hade det funnits en genuin vilja att arbeta med miljö hade den här krönikan aldrig skrivits, för möjligheterna finns där. Det finns många som gör som de vill och sen får skit för det för att andra anser det är förkastligt. Tycker inte skidbranschen ska undantas från det.
Njae, ville bara skoja och peka finger. Du skrev i artikeln att vi ska sluta med det :D.

Jag skulle dock säga att det är helt och hållet konsumenternas fel när vi pratar skidåkning. Skidåkning är en lyxprodukt under turism. Hade inte produkten varit tillräckligt bra så hade ingen köpt den.

Vi accepterar högre priser, mer miljöpåverkan och vill ha "fräscha liftar".

la_grave

Aktiv medlem
Men vafan”, hör jag kritiken komma flygande. ”Du är ju en del av problemet som skriver recensioner och annat om allt det här som ska köpas!” Och ja. Det är på många sätt helt rätt. Jag är bidragande till den konsumtionshets som egentligen är själva grundproblemet. Det är ingenting jag är stolt över. Jag kan dock lova att om det fanns mer miljövänliga alternativ så skulle jag mer än gärna skriva om dem istället.

Det finns betydligt mer miljövänliga alternativ. Du skulle kunna skriva romaner (en bok har väldigt lite miljöavtryck jämfört med det mesta annat), du skulle kunna skriva artiklar om matlagning (äta måste man) men du "brinner" väl för skidåkning och skulle "inte kunna leva utan skidor" och då måste du som 90-talist (?) få förverkliga dig själv, istället ska "alla andra" dra ner på sin konsumtion. Eller så kunde du skriva om något annat fritidsintresse, tex bada i havet (kostar extremt lite resurser med badkläder, som håller hur länge som helst). Alternativt så skulle du kunna göra något helt annat, tex arbeta inom sjukvården eller som lärare - såväl skolan som vården drar relativt lite resurser och är, till skillnad från skidåkning, betydligt viktigare.

Så du är en hycklare.

Personligen skaffar jag inga egna barn pga https://thepsychologist.bps.org.uk/volume-22/edition-4/think-having-children-will-make-you-happy resp https://poddtoppen.se/podcast/1437144717/barnfrihet/67-samtycke-till-existensen-saknas så jag behöver inte bry mig. Ni som vill att jag ska begränsa mitt liv får betala mig för att göra det.

la_grave

Aktiv medlem
Min "favorit" i det här sammanhanget är #Haglöfs. Jag har fått kassera flera skalplagg pga resårerna har givit upp, däremot är de i övrigt i gott skick (har ffa använt dem för skridskoåkning och det sliter ju inte extremt lite på grejorna), och detta bara för att #Haglöfs sytt fast resårerna i inne i plaggen snarare än att göra en öljett och en stoppknop som gör det enkelt att bara rappa hur resåren och sätta in en ny.

Någon på #Haglöfs får gärna förklara detta usla designbeslut i den här tråden. Blev det ens billigare? Skulle inte förvåna mig om det tog längre tid att sy fast resåren än att slå i en öljett?

la_grave

Aktiv medlem
Nja. Det går nog inte att säga att det generellt är mindre lönsamt eller sämre samhällsekonomiskt att sälja miljövänliga produkter. Men vi konsumenter är tydligen inte (tillräckligt) beredda att betala priset för mer miljövänliga produkter. Om vi hade varit det så hade det ju gått lika bra att tjäna pengar på ett annat utbud av produkter. Om vi upplever dem som bättre alltså.
Den miljövänligaste produkten är den som inte tillverkas. Miljövänliga icke-nödvändiga produkter (som allt som har med skidåkning att göra) är en kontradiktion. Du lurar dig själv.

la_grave

Aktiv medlem
Varför måste egentligen ett miljövänligare alternativ vara dyrare? Sedan år tillbaka kostar ekologiska bananer lika mycket per kg som "vanliga" hos min lokala ica-handlare. Utvecklingen inom många tillverkningsområden borde nu ha nått så pass långt att det inte gör någon skillnad i tillverkningskostnaden att välja miljövänligare material/metoder.
En eko-märkning tror jag i många fall endast är ett säljargument för att kunna ta ut ett högre pris hos konsumenten.
Ekologiskt är inte miljövänligare. Det är för övrigt inte bättre ur några andra perspektiv heller. Typiskt okunniga hipster-resonemang som "känns bra" och skickar rätt signaler.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Njae, ville bara skoja och peka finger. Du skrev i artikeln att vi ska sluta med det :D.

Jag skulle dock säga att det är helt och hållet konsumenternas fel när vi pratar skidåkning. Skidåkning är en lyxprodukt under turism. Hade inte produkten varit tillräckligt bra så hade ingen köpt den.

Vi accepterar högre priser, mer miljöpåverkan och vill ha "fräscha liftar".
Haha, okej! xD Ber om ursäkt - men blev ju ett väldigt bra sätt att få igång lite diskussion!
1637759531349.png

Fast då kan man ju lika gärna vända på det och säga att det är helt och hållet branschens fel - om ingen byggde liftar skulle det ju inte spela någon roll om de inte finns där?

Poängen är kanske mer att det krävs en balansgång, mänsklig existens kommer alltid ha en miljöpåverkan, mer så ju mer vi ska "konsumera" (väldigt förenklat). Men människor vill åka skidor, och då kommer det åkas skidor om möjligheten finns där, men det är ju skillnad på olika som det så fint heter. Jag menar att de flesta konsumenter har visat sig villiga att ställa om sig på många punkter, och det är många som gör avkall på allehanda bekvämligheter, köper dyrare produkter etc. Skidbranschen däremot är väldigt långsam på att tillhandahålla alternativen. Som diskussionen varit i kommentarerna till skistars miljöprofil, tågen går fulla till många skidorter i Sverige, trots det valde de att bygga en flygplats - det är ju fullständigt hål i huvudet ur miljöperspektiv!

Jag håller dock med en tidigare kommentare 100% om att det som egentligen kommer göra skillnad är styrning från högre håll, men nu är jag skribent i den branschen jag är och har de kontakterna jag har, så då får jag anpassa mig efter det. Hade jag fått skriva en politiskt raljerande ledare i typ DN eller nåt hade jag väldigt gärna gjort det - men det är inte en förutsättning jag har (ännu i alla fall).

Senast ändrad:

christopherlarsson

Aktiv medlem
Haha, okej! xD Ber om ursäkt - men blev ju ett väldigt bra sätt att få igång lite diskussion!
Visa bilaga 13565

Fast då kan man ju lika gärna vända på det och säga att det är helt och hållet branschens fel - om ingen byggde liftar skulle det ju inte spela någon roll om de inte finns där?

Poängen är kanske mer att det krävs en balansgång, mänsklig existens kommer alltid ha en miljöpåverkan, mer så ju mer vi ska "konsumera" (väldigt förenklat). Men människor vill åka skidor, och då kommer det åkas skidor om möjligheten finns där, men det är ju skillnad på olika som det så fint heter. Jag menar att de flesta konsumenter har visat sig villiga att ställa om sig på många punkter, och det är många som gör avkall på allehanda bekvämligheter, köper dyrare produkter etc. Skidbranschen däremot är väldigt långsam på att tillhandahålla alternativen. Som diskussionen varit i kommentarerna till skistars miljöprofil, tågen går fulla till många skidorter i Sverige, trots det valde de att bygga

Jag håller dock med dig 100% om att det som egentligen kommer göra skillnad är styrning från högre håll, men nu är jag skribent i den branschen jag är och har de kontakterna jag har, så då får jag anpassa mig efter det. Hade jag fått skriva en politiskt raljerande ledare i typ DN eller nåt hade jag väldigt gärna gjort det - men det är inte en förutsättning jag har (ännu i alla fall).
Nja, liftarna stängs om det inte går runt. Liftarna stänger inte om efterfrågan på anläggningen är hög.

Ekvationen att expandera anläggningar, byta till eldrift och samtidigt hålla nere priserna, det går liksom inte.

Men ja jag fattar att du vill ha riktiga miljövänliga alternativ. Tåg är en bra början, vi får se om tåget kan konkurrera på allvar.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Nja, liftarna stängs om det inte går runt. Liftarna stänger inte om efterfrågan på anläggningen är hög.

Ekvationen att expandera anläggningar, byta till eldrift och samtidigt hålla nere priserna, det går liksom inte.

Men ja jag fattar att du vill ha riktiga miljövänliga alternativ. Tåg är en bra början, vi får se om tåget kan konkurrera på allvar.
Vilket kom först, hönan eller ägget? ;)

Ekonomiskt kommer nog tåg aldrig kunna konkurrera med flyg, definitivt inte så länge vi fortsätter att undanta flygbränsle från skatter vi har på andra fossila drivmedel, men det är ju lite beside the point! Tågen går som sagt fulla till många ställen redan, så kundunderlaget är ju där!

christopherlarsson

Aktiv medlem
Vilket kom först, hönan eller ägget? ;)

Ekonomiskt kommer nog tåg aldrig kunna konkurrera med flyg, definitivt inte så länge vi fortsätter att undanta flygbränsle från skatter vi har på andra fossila drivmedel, men det är ju lite beside the point! Tågen går som sagt fulla till många ställen redan, så kundunderlaget är ju där!
Inte ens en diskussion! Alla anläggningar kan inte ta samma pris även fast båda erbjuder skidåkning.

Hypotetiskt skulle Åre kunna ha nyaste senaste extra allt. Men du hade inte kunnat ta 2000kr för ett dagskort.

la_grave

Aktiv medlem
Jag menar att de flesta konsumenter har visat sig villiga att ställa om sig på många punkter, och det är många som gör avkall på allehanda bekvämligheter, köper dyrare produkter etc.

Det där är inte sant. ALLA konsumerar mer/förbrukar mer resurser än sina föräldrar (med några enstaka undantag, typ freoner), och det var liksom inte så att folk fick klädda i säck och aska på 80-talet.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Inte ens en diskussion! Alla anläggningar kan inte ta samma pris även fast båda erbjuder skidåkning.

Hypotetiskt skulle Åre kunna ha nyaste senaste extra allt. Men du hade inte kunnat ta 2000kr för ett dagskort.
Nu förstår jag inte vad du menar tror jag?
Det där är inte sant. ALLA konsumerar mer/förbrukar mer resurser än sina föräldrar (med några enstaka undantag, typ freoner), och det var liksom inte så att folk fick klädda i säck och aska på 80-talet.
[citation needed]

fredw

Aktiv medlem
Det finns ju gott om hyckleri bland de flesta av oss. Vi kräver att världens ledare, företag etc ska ta mer ”ansvar” än vi själva gör som individer etc. Mänskligt, ja. Hyckleri, ja.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Hönan eller ägget liknelse när det kommer till skidåkning fungerar inte.

Efterfrågan på "dåliga" skidorter kan aldrig vara ägget. För de finns ingen som vill dit. Jag kan inte smälla upp en skidort utan fallhöjd och säga att jag är ägget.
Men hönan eller äggen när det kommer till miljöproblematiken fungerar i allra högsta grad - om det inte var någon som startade skidorter skulle det aldrig vara ett problem heller. Båda komponenterna krävs för att det ska uppstå en problematik, och båda kan skylla på varandra för uppkomsten.

Sen undrar jag varför en miljövänligare skidort skulle behöva vara sämre? Det går ju att göra approachen på olika sätt - för att spinna vidare på samma exempel som ovan; Sälen som skidort hade kunnat bli ett miljövänligare resmål om de bara satsat på tågtransport istället för flyg. Skidorten hade fortfarande varit lika bra, det hade inte varit någon som helst skillnad, istället byggdes en flygplats. Förmodligen för att det gjordes en ekonomisk analys som visade att en flygplats skulle dra in ännu mer pengar åt aktieägarna eftersom det skulle leda till fler besökare (vilket, ironiskt nog, många nog skulle anse gjorde skidorten SÄMRE än om antalet besökare hade varit färre). Men någon miljöhänsyn togs nog knappast vid det beslutet och jag ser personligen inte mycket som visar på att tankarna går på något annat sätt från branschens håll.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Men hönan eller äggen när det kommer till miljöproblematiken fungerar i allra högsta grad - om det inte var någon som startade skidorter skulle det aldrig vara ett problem heller. Båda komponenterna krävs för att det ska uppstå en problematik, och båda kan skylla på varandra för uppkomsten.

Sen undrar jag varför en miljövänligare skidort skulle behöva vara sämre? Det går ju att göra approachen på olika sätt - för att spinna vidare på samma exempel som ovan; Sälen som skidort hade kunnat bli ett miljövänligare resmål om de bara satsat på tågtransport istället för flyg. Skidorten hade fortfarande varit lika bra, det hade inte varit någon som helst skillnad, istället byggdes en flygplats. Förmodligen för att det gjordes en ekonomisk analys som visade att en flygplats skulle dra in ännu mer pengar åt aktieägarna eftersom det skulle leda till fler besökare (vilket, ironiskt nog, många nog skulle anse gjorde skidorten SÄMRE än om antalet besökare hade varit färre). Men någon miljöhänsyn togs nog knappast vid det beslutet och jag ser personligen inte mycket som visar på att tankarna går på något annat sätt från branschens håll.
Miljö aspekten kommer senare för kunden. Det är hela min poäng. Bra liftsystem och snö är prio.

För att ens miljö ska blandas in måste det vara en skidort som är bra. Man lyfter inte miljö gällande de orter som är nedstängda.

Därför är det helt orimligt att skidanläggningen skulle vara ägget.

En miljövänligare skidort behöver inte vara sämre. Men det är inte vad som tilltalar kunden. Miljö är ett plus i kanten, kundern har inte det som KRAV.

Hade du haft miljö som prio 1 hade du turat lokalt. Inte åkt till Japan för att få puder.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Miljö aspekten kommer senare för kunden. Det är hela min poäng. Bra liftsystem och snö är prio.

För att ens miljö ska blandas in måste det vara en skidort som är bra. Man lyfter inte miljö gällande de orter som är nedstängda.

Därför är det helt orimligt att skidanläggningen skulle vara ägget.

En miljövänligare skidort behöver inte vara sämre. Men det är inte vad som tilltalar kunden. Miljö är ett plus i kanten, kundern har inte det som KRAV.

Hade du haft miljö som prio 1 hade du turat lokalt. Inte åkt till Japan för att få puder.
Nu var det mer än 5 år sen jag var i Japan - nu för tiden är det i princip uteslutande lokalt turande som gäller. Precis som för (vad jag vet) alla de jag vanligen åker med. Om du ska hoppa på min karaktär kan du ju i alla fall anstränga dig lite i din research! Jag har ju till och med en hyfsat omfattande närvaro online...

Huruvida miljöaspekten kommer senare för kunden eller inte kan jag inte uttala mig om, där har jag vare sig kunskap eller källor (du får gärna länka om du har). Jag tvekar dock på att det finns någon särskilt välgrundad studie på det, just eftersom det inte FINNS något alternativ att välja på. Vilket, som sagt, var hela poängen. När det faktiskt finns alternativ att välja på så köper jag att det faller tillbaka på konsumenterna att ser till att välja de alternativen, men innan alternativen finns?

fredw

Aktiv medlem
När det faktiskt finns alternativ att välja på så köper jag att det faller tillbaka på konsumenterna att ser till att välja de alternativen, men innan alternativen finns?
Alternativet finns ju redan att som du bo nära bergen och vandra upp för egen maskin. Allt annat är väl egentligen sånt man inte borde ägna sig åt.
För övrigt är det ett successivt samspel mellan utbud och efterfrågan, både uppåt och nedåt, även om det ibland går i större steg.
Mitt intryck är att vi kunder i detta fall inte verkar trycka på särskilt hårt i miljövänlig riktning. Och jag inkluderar mig själv i det.

kurono

Aktiv medlem
Det är bara patagonia i dagsläget som har ett ordentligt reparationsprogram. Kostar inget att laga hos dem heller.
Dem avgör om det går att laga först. Tex ett delaminerat skalplagg går ej att laga.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Nu var det mer än 5 år sen jag var i Japan - nu för tiden är det i princip uteslutande lokalt turande som gäller. Precis som för (vad jag vet) alla de jag vanligen åker med. Om du ska hoppa på min karaktär kan du ju i alla fall anstränga dig lite i din research! Jag har ju till och med en hyfsat omfattande närvaro online...

Huruvida miljöaspekten kommer senare för kunden eller inte kan jag inte uttala mig om, där har jag vare sig kunskap eller källor (du får gärna länka om du har). Jag tvekar dock på att det finns någon särskilt välgrundad studie på det, just eftersom det inte FINNS något alternativ att välja på. Vilket, som sagt, var hela poängen. När det faktiskt finns alternativ att välja på så köper jag att det faller tillbaka på konsumenterna att ser till att välja de alternativen, men innan alternativen finns?
Har inte hoppat på din karaktär. Rent generellt kan man väl säga att de som prioriterar miljö väldigt högt, är de som turar lokalt. De som prioriterar "bäst" skidåkning åker till Japan.

Vi har helt enkelt olika ingångsvärden i diskussionen.

Miljöaspekten kommer senare hos kunderna på grund av att man alltid kan avstå från att besöka skidanläggningar. Det sker ju inte, eller hur?

Alternativet finns ju redan, tura lokalt, träskidor. Men det är inte vad kunderna vill ha.

Precis som du vill ha miljövänliga alternativ, så gör alla företag detsamma, en teknisk lösning som ska "lösa" allt.

Går också i samma tankar. Tex köpte första generationens Atomic Hawk för X antal år sedan och efter X antal turer var inneskon (liner) helt slut. Tyckte dock att skalet var bra. Jag har tryckt och bytt spännen på pjäxorna. Köpte nya liner var rätt nöjd MEN hade en gnagande tanke att jag borde ha köpt helt nya pjäxor för att utvecklingen borde ha gått framåt. Men när jag fixade pjäxorna fick jag höra att skalet är exakt lika som årets model. Blev helt paff. Varför visste jag inte det? Varför har inte någon sagt något? Hur många par skidor, skidställ mm har jag köpt där där man bara bytt färg på produkterna? // peace

kurono

Aktiv medlem
Går också i samma tankar. Tex köpte första generationens Atomic Hawk för X antal år sedan och efter X antal turer var inneskon (liner) helt slut. Tyckte dock att skalet var bra. Jag har tryckt och bytt spännen på pjäxorna. Köpte nya liner var rätt nöjd MEN hade en gnagande tanke att jag borde ha köpt helt nya pjäxor för att utvecklingen borde ha gått framåt. Men när jag fixade pjäxorna fick jag höra att skalet är exakt lika som årets model. Blev helt paff. Varför visste jag inte det? Varför har inte någon sagt något? Hur många par skidor, skidställ mm har jag köpt där där man bara bytt färg på produkterna? // peace
Man ändrar ju inte något som fungerar! Så inte konstigt. Dom populäraste pjäxorna finns ju kvar i samma form/material väldigt länge.
Sen kostar varje pjäxa och storlek sjukt mycket pengar att ta fram en gjutform för.

Man ändrar ju inte något som fungerar! Så inte konstigt. Dom populäraste pjäxorna finns ju kvar i samma form/material väldigt länge.
Sen kostar varje pjäxa och storlek sjukt mycket pengar att ta fram en gjutform för.
Det är ju min poäng. Branschen bör upplysa sina kunder att det går bra att byta liner (som i mitt fall) i kundens gamla pjäxor istället för att köpa nya. Om inte företagen börjar ta ansvar så kommer kommande generationer inte kunna åka lagg/ bräda.

la_grave

Aktiv medlem
Alternativet finns ju redan att som du bo nära bergen och vandra upp för egen maskin. Allt annat är väl egentligen sånt man inte borde ägna sig åt.
För övrigt är det ett successivt samspel mellan utbud och efterfrågan, både uppåt och nedåt, även om det ibland går i större steg.
Mitt intryck är att vi kunder i detta fall inte verkar trycka på särskilt hårt i miljövänlig riktning. Och jag inkluderar mig själv i det.
Ett annat alternativ är att inte åka alls. Man kan läsa böcker istället för att åka skidor om man vill ha något att göra på fritiden.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vi har uppenbarligen två helt olika erfarenheter! Kanske är en fråga om generation och eller geografisk skillnad? (dvs geografisk skillnad som i att väldigt många av de jag umgås med är folk som valt att flytta till nordnorge, vilket mycket väl skulle kunna vara ett ganska homogent snitt jämfört med samhället i övrigt.)
Har inte hoppat på din karaktär. Rent generellt kan man väl säga att de som prioriterar miljö väldigt högt, är de som turar lokalt. De som prioriterar "bäst" skidåkning åker till Japan.

Vi har helt enkelt olika ingångsvärden i diskussionen.

Miljöaspekten kommer senare hos kunderna på grund av att man alltid kan avstå från att besöka skidanläggningar. Det sker ju inte, eller hur?

Alternativet finns ju redan, tura lokalt, träskidor. Men det är inte vad kunderna vill ha.

Precis som du vill ha miljövänliga alternativ, så gör alla företag detsamma, en teknisk lösning som ska "lösa" allt.
Det finns ju alla möjligheter att, som företag, göra miljövänliga val och utvecklingar utan att det går ut över produkten/kundupplevelsen också - jag har ju till och med kommit med några förslag i krönikan. Till exempel att erbjuda (och skylta/informera om) reparation av kläder/service av utrustning - eller menar du att kunderna väljer bort märken som har en bra reparationsservice?

Scarpa gör en av sina absolut mest high-end-pjäxor i bioplast utan att det (enligt dem själva iaf) påverkar prestandan, menar du att kunderna väljer bort den pjäxan för att den är gjord i bioplast? Varför görs inte alla pjäxor i samma plast? Det är inte en perfekt lösning, det är inte det jag är ute efter (vilket jag får intrycket att du tror att jag är när du pratar om att alla ska tura lokalt på träskidor). Men branschen är ju för feg för att ens utforska de alternativen som finns och som, utan att påverka deras produkters prestanda eller (enligt mig) säljbarhet, skulle innebära en väldigt positiv skillnad för miljön! Jag tycker helt enkelt det är för dåligt. Lite som att det inte fanns en enda biltillverkare i världen som egentligen kunde tänka sig att faktiskt satsa på att bygga elbilar ända tills det kom nån utomstående visionär och fullständigt förändrade den branschen från grunden och upp.

Pillard

Aktiv medlem
Ekologiskt är inte miljövänligare. Det är för övrigt inte bättre ur några andra perspektiv heller. Typiskt okunniga hipster-resonemang som "känns bra" och skickar rätt signaler.
Det här avsnittet av Svenskans ledarpodd är synnerligen bra på det temat. Korta sammanfattningen är väl ungefär att om vi ska producera all mat ekologiskt så kommer folk att svälta ihjäl och jordens resurser kommer att förbrukas i klart högre takt. https://www.svd.se/ar-ekologisk-mat-battre-an-annan-mat

Senast ändrad:

Bgn

Aktiv medlem
Det här avsnittet av Svenskans ledarpodd är synnerligen bra på det temat. Korta sammanfattningen är väl ungefär att om vi ska producera all mat ekologiskt så kommer folk att svälta ihjäl och jordens resurser kommer att förbrukas i klart högre takt.
Lägg gärna till länken till podden, hade varit intressant att lyssna på.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Lägg gärna till länken till podden, hade varit intressant att lyssna på.
Nu vet jag inte om NRK är fritt tillgängligt utanför Norge eller hur det funkar, men Folkeopplysningen har ett mycket bra avsnitt om ekologisk mat:

Den konkluderar med ungefär detsamma, samt lite andra slutsatser som inte direkt är den ekologiska branschen till godo.

termons

Aktiv medlem
Vi har uppenbarligen två helt olika erfarenheter! Kanske är en fråga om generation och eller geografisk skillnad? (dvs geografisk skillnad som i att väldigt många av de jag umgås med är folk som valt att flytta till nordnorge, vilket mycket väl skulle kunna vara ett ganska homogent snitt jämfört med samhället i övrigt.)

Det finns ju alla möjligheter att, som företag, göra miljövänliga val och utvecklingar utan att det går ut över produkten/kundupplevelsen också - jag har ju till och med kommit med några förslag i krönikan. Till exempel att erbjuda (och skylta/informera om) reparation av kläder/service av utrustning - eller menar du att kunderna väljer bort märken som har en bra reparationsservice?

Scarpa gör en av sina absolut mest high-end-pjäxor i bioplast utan att det (enligt dem själva iaf) påverkar prestandan, menar du att kunderna väljer bort den pjäxan för att den är gjord i bioplast? Varför görs inte alla pjäxor i samma plast? Det är inte en perfekt lösning, det är inte det jag är ute efter (vilket jag får intrycket att du tror att jag är när du pratar om att alla ska tura lokalt på träskidor). Men branschen är ju för feg för att ens utforska de alternativen som finns och som, utan att påverka deras produkters prestanda eller (enligt mig) säljbarhet, skulle innebära en väldigt positiv skillnad för miljön! Jag tycker helt enkelt det är för dåligt. Lite som att det inte fanns en enda biltillverkare i världen som egentligen kunde tänka sig att faktiskt satsa på att bygga elbilar ända tills det kom nån utomstående visionär och fullständigt förändrade den branschen från grunden och upp.
Hmm. Hyckleri känns det som. Bra att du förstår att ni är en rätt homogen grupp som har en stabil ekonomi och bergen runt hörnet. Man kan ju också tycka att britterna kunde låta bli att åka skidor pga. förhållandena inte är så bra där (det har förespråkats på detta forum)

Ingen har något imot att någon gör grejor i bioplast om det är en miljövänlig process. Mycket viktigare för de flesta är pris, funktion, hållbarhet, utseende.

Har funderat litet på elbil. Inte möljigt nu med de behov jag har. Samtidigt kommer jag inte runt tanken att det bästa ur miljö pespektiv skulle vara att fortsätta att serva min nuvarande 10 år gamla dieselbil bra och köra minst tio år till med den. Väldigt praktiskt. Den här tanken skulle jag vilja ha bra argument emot.

Finlands största tidning Helsingin sanomat publicerade idag ett reportage om att köra elbil från Helsingfors till Nordkapp i höst/vinter förhållanden. Drift kostnaderna blev lika stor som med motsvarand bensinbil och betydligt dyrare än med dieselbil. Resan tog såklart betydligt längre än med förbränningsmotor. Största problemet/orosmomentet på hemresan var att en laddnings station inte ville fungera och det såg ut som om de skulle vara tvungna att spendera natten i bilen och sedan bärga bilen till närmaste laddningställe på morgonen.

Helt ok för mig att man slutar tillverka förbrännings motorer om man tror att det går att ordna med någon alternativ teknik miljövänligt. Vad jag har förståt så är inte elbil riktigt lösningen ännu?

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Ok det är förstås en del av verkligheten.

Min erfarenhet är dock, vilket förundrar mig hur du kan ha missat, att massor av oss som åker skidor på vertikalen sätter oss i flyg eller bilar med förbränningsmotorer, tvärs över länder, kontinenter eller hela världen. För att sedan låta oss bli dragna uppför backarna av stora eldrivna manicker som gravt förfular de vackra bergen. Sedan drar vi upp värmen i de tusentals små stugor som står tomma kanske 80% av året.
Och att Skistar etc anpassar sig till detta eftersom det är så vi vill ha det.

Vem försöker vi lura? Om vi menar allvar med ekologin så borde vi stanna hemma.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hmm. Hyckleri känns det som. Bra att du förstår att ni är en rätt homogen grupp som har en stabil ekonomi och bergen runt hörnet. Man kan ju också tycka att britterna kunde låta bli att åka skidor pga. förhållandena inte är så bra där (det har förespråkats på detta forum)

Ingen har något imot att någon gör grejor i bioplast om det är en miljövänlig process. Mycket viktigare för de flesta är pris, funktion, hållbarhet, utseende.

Har funderat litet på elbil. Inte möljigt nu med de behov jag har. Samtidigt kommer jag inte runt tanken att det bästa ur miljö pespektiv skulle vara att fortsätta att serva min nuvarande 10 år gamla dieselbil bra och köra minst tio år till med den. Väldigt praktiskt. Den här tanken skulle jag vilja ha bra argument emot.

Finlands största tidning Helsingin sanomat publicerade idag ett reportage om att köra elbil från Helsingfors till Nordkapp. Drift kostnaderna blev lika stor som med motsvarand bensinbil och betydligt dyrare än med dieselbil. Resan tog 5 timmar längre än med förbränningsmotor ena vägen då allt fungerade som det skall. Tillbaka tog det längre. Största problemet/orosmomentet på hemresan var att en laddnings station inte ville fungera och det såg ut som om de skulle vara tvungna att spendera natten i bilen och sedan bärga bilen till närmaste laddningställe på morgonen.

Helt ok för mig att man slutar tillverka förbrännings motorer om man tror att det går att ordna med någon alternativ teknik miljövänligt. Vad jag har förståt så är inte elbil riktigt lösningen ännu?
Att döma ut elbilen baserat på en resa genom Finland upp till Nordkap haltar väl lika mycket som en tvåbent kökspall?
Där bor väl ungefär en promille av Europas befolkning och laddinfrastrukturen är väl ännu därefter.
Titta istället på hur det ser ut i Centraleuropa där nätet av ”elmackar” nu är riktigt bra utbyggt. Att köra elbil även långsträckor där är full realistiskt idag.
En tur från Rostock till Alperna skulle med allt inräknat ta ca 2 timmar längre jmf med med vanlig bil, och det är väl rätt så ok?
Vem hade trott det för några år sedan.
Och räckvidden ökar hela tiden.

Edit:
Läs inte mitt inlägg ”fel” nu, alternativ som fungerar måste finnas för alla, men där det är tättbefolkat är elbilen redan ett fungerande alternativ.

termons

Aktiv medlem
Att döma ut elbilen baserat på en resa genom Finland upp till Nordkap haltar väl lika mycket som en tvåbent kökspall?
Där bor väl ungefär en promille av Europas befolkning och laddinfrastrukturen är väl ännu därefter.
Titta istället på hur det ser ut i Centraleuropa där nätet av ”elmackar” nu är riktigt bra utbyggt. Att köra elbil även långsträckor där är full realistiskt idag.
En tur från Rostock till Alperna skulle med allt inräknat ta ca 2 timmar längre jmf med med vanlig bil, och det är väl rätt så ok?
Vem hade trott det för några år sedan.
Och räckvidden ökar hela tiden.

Edit:
Läs inte mitt inlägg ”fel” nu, alternativ som fungerar måste finnas för alla, men där det är tättbefolkat är elbilen redan ett fungerande alternativ.
Joo. Har inte problem att se att det kan vara praktiskt med elbil på många ställen om man inte har så stora behov. Jag dömer inte ut elbilen men jag prisar den inte heller förren jag får tillräckligt bra argument/bevis att det är lösningen på hur man skall ersätta förbränningsmotorerna. Har somsagt funderar på elbil.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hur miljövänliga är elbilar & framförallt deras batterier?

Intressant detta med mat. Hörde någonstans att om hela USA skulle bli veganskt så hade varenda grönområde behövts göra om till monokulturjordbruk, något som redan idag är väldigt dåligt för miljön då mark mår bra av omväxlande jordbruk och att ligga i träda ibland.

Apropå Skistars flygplats i Sälen så var den nog främst till för att locka utländska turister. Tråkig timing på den bara. :D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp