[Artikel] Krönika: När ska skidbranschen ta sitt miljöansvar?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Hmm. Hyckleri känns det som. Bra att du förstår att ni är en rätt homogen grupp som har en stabil ekonomi och bergen runt hörnet. Man kan ju också tycka att britterna kunde låta bli att åka skidor pga. förhållandena inte är så bra där (det har förespråkats på detta forum)

Ingen har något imot att någon gör grejor i bioplast om det är en miljövänlig process. Mycket viktigare för de flesta är pris, funktion, hållbarhet, utseende.

Har funderat litet på elbil. Inte möljigt nu med de behov jag har. Samtidigt kommer jag inte runt tanken att det bästa ur miljö pespektiv skulle vara att fortsätta att serva min nuvarande 10 år gamla dieselbil bra och köra minst tio år till med den. Väldigt praktiskt. Den här tanken skulle jag vilja ha bra argument emot.

Finlands största tidning Helsingin sanomat publicerade idag ett reportage om att köra elbil från Helsingfors till Nordkapp i höst/vinter förhållanden. Drift kostnaderna blev lika stor som med motsvarand bensinbil och betydligt dyrare än med dieselbil. Resan tog såklart betydligt längre än med förbränningsmotor. Största problemet/orosmomentet på hemresan var att en laddnings station inte ville fungera och det såg ut som om de skulle vara tvungna att spendera natten i bilen och sedan bärga bilen till närmaste laddningställe på morgonen.

Helt ok för mig att man slutar tillverka förbrännings motorer om man tror att det går att ordna med någon alternativ teknik miljövänligt. Vad jag har förståt så är inte elbil riktigt lösningen ännu?
Men alltså. Okej. Ibland undrar jag om det finns en vilja att missförstå vad jag försöker säga för att människor verkar ha en väldig tendens att direkt gå i försvarsläge. Jag menar inte att nån borde sluta åka skidor, det har jag inte sagt i texten och det har jag inte heller påstått i några av mina inlägg. Jag menar inte heller att alla som vill åka skidor måste flytta till fjälls, eller ens justera sin levnadsstandard.

Anledningen till att jag tagit upp det med var jag bor över huvud taget är att det varit relevant av andra anledningar, t ex för att folk, som jag läst deras inlägg, börjat göra antaganden om min levnadsstil som varit direkt felaktiga, eller som i just det inlägget du svarar på, varför min upplevelse av "skidkonsumenter" kan vara helt väsensskild från en annan skribent. Var jag bor eller inte bor är fullständigt irrelevant för kärndiskussionen.

HELA poängen med det jag skriver är ju just att jag anser att branschen måste börja tillhandahålla bättre alternativ för konsumenterna just så att det finns ett val. Idag finns bara valet, precis som många påpekat, att antingen åka skidor "miljövidrigt", flytta till ett annat land eller sluta helt och hållet. Och absolut, det bästa för miljön/planenet/whatever skulle väl vara om alla kollektivt bara slutade äta och svältdog eller något åt det hållet, men är det rimligt? Är det önskvärt? Tveksamt tycker jag. Samma sak kan appliceras på skidåkning.

Min mening, min poäng, min åsikt, det jag försöker få fram, är ju just det att det, idag, inte är en möjlighet för gemene man att åka skidor på ett särskilt miljövänligt sätt. Inte ens ett alternativ för de som vill. Och det finns ingenting konsumenterna kan göra åt den saken, annat än att helt sluta åka skidor. Branschen kan och, anser jag, bör ta ett ansvar där för att tillhandahålla alternativ, just så att folk ska kunna fortsätta åka skidor och göra det på ett sätt som är mer miljövänligt idag.

I det läget vi är idag tar branschen ansvar för andra saker än miljön. Det var ju hela poängen att texten från början, att de inte tar något miljöansvar. Det enda ansvaret branschen tar är gentemot aktieägare och sina egna plånböcker - inte miljön. Samtidigt som konsumenter "ska ta ansvar" för sitt beteende. Lägg därtill på att många framhäver sig som miljövänliga av olika anledningar, utan att egentligen göra nånting som faktiskt gör skillnad.

Jag tycker också det är märkligt med hela allt-eller-inget-logiken. Antingen så blir man eremit, lever off-grid och åker på sina egna handgjorde träskidor när man inte är upptagen med att hugga ved eller ta hand om grisarna - eller så accepterar man att skidåkning är miljövidrigt, vilket är som det är och då kan man lika gärna skita i att göra nånting bättre. Varför är det så? Jag eftersöker ju förbättring av läget. Never let perfect be the enemy of good. Jag vill fortsätta åka skidor, men helst så miljövänligt som möjligt. När branschen har alla möjligheter att göra saker betydligt bättre utan att det påverkar deras verksamhet, men helt sonika skiter i det för att de är för fega (mina åsikter här, jag hoppas det är tydligt) tycker jag att det är kritikvärt.
Ok det är förstås en del av verkligheten.

Min erfarenhet är dock, vilket förundrar mig hur du kan ha missat, att massor av oss som åker skidor på vertikalen sätter oss i flyg eller bilar med förbränningsmotorer, tvärs över länder, kontinenter eller hela världen. För att sedan låta oss bli dragna uppför backarna av stora eldrivna manicker som gravt förfular de vackra bergen. Sedan drar vi upp värmen i de tusentals små stugor som står tomma kanske 80% av året.
Och att Skistar etc anpassar sig till detta eftersom det är så vi vill ha det.

Vem försöker vi lura? Om vi menar allvar med ekologin så borde vi stanna hemma.
Delar av svaret ovan är ju applicerbart här. Jag försöker inte på något sätt säga att skidåkning är en miljövänlig aktivitet, men jag ser ändå ingen orimlighet i att förklara sitt missnöje med det motståndet mot miljömässiga förbättringar jag anser att vi ser från branschens håll. Värmen dras upp i stugorna men om stugägaren, när det är dags att byta fönster, fortfarande väljer att använda enkelglas "för att det är så vi alltid gjort och det har ju funkat" istället för något bättre, då tycker jag inte att stugägaren tagit något miljöansvar. Och som konsument står jag i så fall där med valet att antingen sluta åka skidor, finna mig i att enkelglas är det som erbjuds och fortsätta som vanligt, eller skriva en krönika och kritisera stugägaren. Jag valde det sista :)

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Joo. Har inte problem att se att det kan vara praktiskt med elbil på många ställen om man inte har så stora behov. Jag dömer inte ut elbilen men jag prisar den inte heller förren jag får tillräckligt bra argument/bevis att det är lösningen på hur man skall ersätta förbränningsmotorerna. Har somsagt funderar på elbil.
Vet inte om du menar batteri-bil eller elbil? Att elmotorn är vida överlägsen förbränningsmotorn i mer eller mindre alla rationella aspekter torde vara odiskutabelt vid det här laget. Däremot att 70 kg bensin/diesel kan innehålla så mycket energi är ju kanske en svårare nöt att knäcka. ;)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Intressant detta med mat. Hörde någonstans att om hela USA skulle bli veganskt så hade varenda grönområde behövts göra om till monokulturjordbruk, något som redan idag är väldigt dåligt för miljön då mark mår bra av omväxlande jordbruk och att ligga i träda ibland.
Rent termodynamiskt låter det som fullständigt humbug. Ganska säker på att USA har möjlighet att vara självförsörjande på kalorier* och med tanke på hur otroligt mycket kött de producerar, så nja. Det låter extremt osannolikt.

*Verkar som att många halv-vettiga källor på internet bekräftar att USA är själförsörjande på mat:

termons

Aktiv medlem
Vet inte om du menar batteri-bil eller elbil? Att elmotorn är vida överlägsen förbränningsmotorn i mer eller mindre alla rationella aspekter torde vara odiskutabelt vid det här laget. Däremot att 70 kg bensin/diesel kan innehålla så mycket energi är ju kanske en svårare nöt att knäcka. ;)
Bensin/diesel väldigt lättillgänligt och snabbt att fylla på också. ;)

Pillard

Aktiv medlem
Rent termodynamiskt låter det som fullständigt humbug. Ganska säker på att USA har möjlighet att vara självförsörjande på kalorier* och med tanke på hur otroligt mycket kött de producerar, så nja. Det låter extremt osannolikt.

*Verkar som att många halv-vettiga källor på internet bekräftar att USA är själförsörjande på mat:
Men om de ska bli veganska måste de ju slopa näringen från djuruppfödningen. Jag antar att det är som i Sverige att man har stora arealer som inte lämpar sig till att odla föda som människor kan äta men att det går bra för boskap att äta den och sen för oss att äta boskapen.

fredw

Aktiv medlem
Iofs måste man räkna in hur elenergin produceras, men det är ju ett separat problem. El är ju egentligen ingen energikälla i sig, utan ett sätt att transportera energi i samhället.

Ang vikten av bränsle, tänk så här istället: Hur mycket väger energin som finns i ett fulladdat batteri? I praktiken ingenting. Det är batteriet som väger, inte energiinnehållet. Om man tänker på det sättet så blir ju 70 kg diesel/bensin istället väldigt tungt.
Energi väger faktiskt något, men oerhört litet ( m=E/c2) i dessa sammanhang.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Ja precis. Elen är ju inte problemet. Snarare sättet som den förs till elmotorn via batteriet. Ett helt tomt batteri i en elbil väger ju tyvärr fortfarande några hundra kg eller hur? Vikt som elbilen hela tiden måste släpa runt på oavsett laddningsgrad. En halv tank i en diesel väger ju bara 35 kg. Men har fortfarande mer energi än ett fulladdat batteri i sig (antar jag?)
Personligen är jag mycket förtjust i vår elbil med batteri. Men jag har inga problem att förstå nackdelarna med den för en stor del av befolkningen i Sverige idag. :)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Men om de ska bli veganska måste de ju slopa näringen från djuruppfödningen. Jag antar att det är som i Sverige att man har stora arealer som inte lämpar sig till att odla föda som människor kan äta men att det går bra för boskap att äta den och sen för oss att äta boskapen.
Men om det är grönområden som inte lämpar sig att odla födor som människor kan äta skulle den ju ändå inte bli uppodlad med monokultur om alla gick veganskt ;)

Jag menar alltså inte på något sätt att det skulle funka om alla blev veganer, det tycker jag verkar problematiskt av flera anledningar. Att alla grönområden i USA skulle behöva bli odlade monokulturer för att föda alla amerikaner som veganer däremot? Nä. Det köper jag inte.

la_grave

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om NRK är fritt tillgängligt utanför Norge eller hur det funkar, men Folkeopplysningen har ett mycket bra avsnitt om ekologisk mat:

Den konkluderar med ungefär detsamma, samt lite andra slutsatser som inte direkt är den ekologiska branschen till godo.

En fundamental faktor kring ekologiskt jordbruk är att avkastningen ungefär halveras (varierar beroende på gröda men som halvering är en god tumregel). Detta innebär att massor av "naturlig natur" måste tas i anspråk för att odla mat. Det säger sig självt att mer naturlig natur är mer "ekologiskt" än mindre.

la_grave

Aktiv medlem
Joo. Har inte problem att se att det kan vara praktiskt med elbil på många ställen om man inte har så stora behov. Jag dömer inte ut elbilen men jag prisar den inte heller förren jag får tillräckligt bra argument/bevis att det är lösningen på hur man skall ersätta förbränningsmotorerna. Har somsagt funderar på elbil.
Utan att ha läst artikeln i Sanomat verkar ju deras beskrivning synnerligen tveksam. De får väl stanna och ladda i ett vanligt trefasurtag som finns överallt.

För övrigt, när jag körde bil från Anchorage till Valdez fanns inte enda bensinmack på hela sträckan (48 mil) (det kanske fanns någon men den var inte nattöppen/tog inte kort) och jag körde på ångorna på slutet. Det var en ganska stressig upplevelse. Samma sak när jag körde från Whitehorse till Haines (39 mil). Nästa gång jag hyr bil i norra Nordamerika kommer jag se till att även hyra en jeepdunk. Däremot hade det ju funnits eluttag på många ställen på vägen.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Men alltså. Okej. Ibland undrar jag om det finns en vilja att missförstå vad jag försöker säga för att människor verkar ha en väldig tendens att direkt gå i försvarsläge. Jag menar inte att nån borde sluta åka skidor, det har jag inte sagt i texten och det har jag inte heller påstått i några av mina inlägg. Jag menar inte heller att alla som vill åka skidor måste flytta till fjälls, eller ens justera sin levnadsstandard.

Anledningen till att jag tagit upp det med var jag bor över huvud taget är att det varit relevant av andra anledningar, t ex för att folk, som jag läst deras inlägg, börjat göra antaganden om min levnadsstil som varit direkt felaktiga, eller som i just det inlägget du svarar på, varför min upplevelse av "skidkonsumenter" kan vara helt väsensskild från en annan skribent. Var jag bor eller inte bor är fullständigt irrelevant för kärndiskussionen.

HELA poängen med det jag skriver är ju just att jag anser att branschen måste börja tillhandahålla bättre alternativ för konsumenterna just så att det finns ett val. Idag finns bara valet, precis som många påpekat, att antingen åka skidor "miljövidrigt", flytta till ett annat land eller sluta helt och hållet. Och absolut, det bästa för miljön/planenet/whatever skulle väl vara om alla kollektivt bara slutade äta och svältdog eller något åt det hållet, men är det rimligt? Är det önskvärt? Tveksamt tycker jag. Samma sak kan appliceras på skidåkning.

Min mening, min poäng, min åsikt, det jag försöker få fram, är ju just det att det, idag, inte är en möjlighet för gemene man att åka skidor på ett särskilt miljövänligt sätt. Inte ens ett alternativ för de som vill. Och det finns ingenting konsumenterna kan göra åt den saken, annat än att helt sluta åka skidor. Branschen kan och, anser jag, bör ta ett ansvar där för att tillhandahålla alternativ, just så att folk ska kunna fortsätta åka skidor och göra det på ett sätt som är mer miljövänligt idag.

I det läget vi är idag tar branschen ansvar för andra saker än miljön. Det var ju hela poängen att texten från början, att de inte tar något miljöansvar. Det enda ansvaret branschen tar är gentemot aktieägare och sina egna plånböcker - inte miljön. Samtidigt som konsumenter "ska ta ansvar" för sitt beteende. Lägg därtill på att många framhäver sig som miljövänliga av olika anledningar, utan att egentligen göra nånting som faktiskt gör skillnad.

Jag tycker också det är märkligt med hela allt-eller-inget-logiken. Antingen så blir man eremit, lever off-grid och åker på sina egna handgjorde träskidor när man inte är upptagen med att hugga ved eller ta hand om grisarna - eller så accepterar man att skidåkning är miljövidrigt, vilket är som det är och då kan man lika gärna skita i att göra nånting bättre. Varför är det så? Jag eftersöker ju förbättring av läget. Never let perfect be the enemy of good. Jag vill fortsätta åka skidor, men helst så miljövänligt som möjligt. När branschen har alla möjligheter att göra saker betydligt bättre utan att det påverkar deras verksamhet, men helt sonika skiter i det för att de är för fega (mina åsikter här, jag hoppas det är tydligt) tycker jag att det är kritikvärt.

Delar av svaret ovan är ju applicerbart här. Jag försöker inte på något sätt säga att skidåkning är en miljövänlig aktivitet, men jag ser ändå ingen orimlighet i att förklara sitt missnöje med det motståndet mot miljömässiga förbättringar jag anser att vi ser från branschens håll. Värmen dras upp i stugorna men om stugägaren, när det är dags att byta fönster, fortfarande väljer att använda enkelglas "för att det är så vi alltid gjort och det har ju funkat" istället för något bättre, då tycker jag inte att stugägaren tagit något miljöansvar. Och som konsument står jag i så fall där med valet att antingen sluta åka skidor, finna mig i att enkelglas är det som erbjuds och fortsätta som vanligt, eller skriva en krönika och kritisera stugägaren. Jag valde det sista :)
Jag kan TDLR din åsikt

Du vill alltså ha en miljövänlig skidanläggning för att det riktiga MILJÖ-alternativet, det vill säga tura, inte är en tillräckligt bra produkt.

Det är alltså branschens ansvar att tillgodose människor med top of the line anläggning och samtidigt vara bättre för miljön.

Svaret är NEJ. Skidåkning på anläggning är LYX. Det är inte något för alla kunder.

Återigen det finns miljö-alternativet. Därför är det helt meningslöst att peka på skidanläggningar. Därför funkar inte ditt ”allt eller inget”.

Du kan ta tåget till Åre eller flyga till Japan. Det är ditt val, det är uppenbart vad som är mest miljövänligt.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Jag kan TDLR din åsikt

Du vill alltså ha en miljövänlig skidanläggning för att det riktiga MILJÖ-alternativet, det vill säga tura, inte är en tillräckligt bra produkt.

Det är alltså branschens ansvar att tillgodose människor med top of the line anläggning och samtidigt vara bättre för miljön.

Svaret är NEJ. Skidåkning på anläggning är LYX. Det är inte något för alla kunder.

Återigen det finns miljö-alternativet. Därför är det helt meningslöst att peka på skidanläggningar. Därför funkar inte ditt ”allt eller inget”.

Du kan ta tåget till Åre eller flyga till Japan. Det är ditt val, det är uppenbart vad som är mest miljövänligt.
Förlåt, men återigen förstår jag överhuvud taget inte vad du menar i kontexten som svar på mitt inlägg. Jag ser inget sammanhang mellan det du skriver här och inlägget du svarar på...

Edit: Och varför försöker du förresten lägga åsikter i min mun och påstå att jag säger saker som jag inte sagt? Är det inte mer konstruktivt att försöka förstå vad jag säger och be mig om förtydlingar istället för att basunera ut falskheter om vad jag tänker och tycker? Om alla fortsatte på det sättet slutar det ju fort med att alla sitter och kallar varandra för fascister, och det är inte konstruktivt för någon.

la_grave

Aktiv medlem

Sluta skyll ifrån dig. Klart man kan åka mindre miljöskadligt: åk tåg till destinatione, köp begagnade prylar som du använder tills de går sönder, åk inte lift utan gå på hudar. Innan du gör åtminstone detta är du en hycklare.

Men bäst är naturligtvis att undvika onödig konsumtion, alltså sådant som inte är direkt avgörande för din överlevnad. Och då står fritidsintressen rätt långt ner på listan. Och att skriva artiklar om fritidsintressen, i synnerhet sådana som kräver mycket resurser för att utövas (som tex skidåkning, jämför med att simma i havet) är direkt kontraproduktivt.

*DU* är en del av branschen och skulle kunna ta ditt ansvar, som du ju tycker branschen ska göra, genom att övertala Freerides ägare att lägga ner siten. Gör du det?

christopherlarsson

Aktiv medlem
Vi har uppenbarligen två helt olika erfarenheter! Kanske är en fråga om generation och eller geografisk skillnad? (dvs geografisk skillnad som i att väldigt många av de jag umgås med är folk som valt att flytta till nordnorge, vilket mycket väl skulle kunna vara ett ganska homogent snitt jämfört med samhället i övrigt.)

Det finns ju alla möjligheter att, som företag, göra miljövänliga val och utvecklingar utan att det går ut över produkten/kundupplevelsen också - jag har ju till och med kommit med några förslag i krönikan. Till exempel att erbjuda (och skylta/informera om) reparation av kläder/service av utrustning - eller menar du att kunderna väljer bort märken som har en bra reparationsservice?

Scarpa gör en av sina absolut mest high-end-pjäxor i bioplast utan att det (enligt dem själva iaf) påverkar prestandan, menar du att kunderna väljer bort den pjäxan för att den är gjord i bioplast? Varför görs inte alla pjäxor i samma plast? Det är inte en perfekt lösning, det är inte det jag är ute efter (vilket jag får intrycket att du tror att jag är när du pratar om att alla ska tura lokalt på träskidor). Men branschen är ju för feg för att ens utforska de alternativen som finns och som, utan att påverka deras produkters prestanda eller (enligt mig) säljbarhet, skulle innebära en väldigt positiv skillnad för miljön! Jag tycker helt enkelt det är för dåligt. Lite som att det inte fanns en enda biltillverkare i världen som egentligen kunde tänka sig att faktiskt satsa på att bygga elbilar ända tills det kom nån utomstående visionär och fullständigt förändrade den branschen från grunden och upp.
Med din logik skulle Extrem Skis vara det bäst säljande märket. Mer miljövänligt hittar vi inte.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Sluta skyll ifrån dig. Klart man kan åka mindre miljöskadligt: åk tåg till destinatione, köp begagnade prylar som du använder tills de går sönder, åk inte lift utan gå på hudar. Innan du gör åtminstone detta är du en hycklare.

Men bäst är naturligtvis att undvika onödig konsumtion, alltså sådant som inte är direkt avgörande för din överlevnad. Och då står fritidsintressen rätt långt ner på listan. Och att skriva artiklar om fritidsintressen, i synnerhet sådana som kräver mycket resurser för att utövas (som tex skidåkning, jämför med att simma i havet) är direkt kontraproduktivt.

*DU* är en del av branschen och skulle kunna ta ditt ansvar, som du ju tycker branschen ska göra, genom att övertala Freerides ägare att lägga ner siten. Gör du det?
Du gör väldigt många antaganden om mig, men hittills har du bommat på samtliga - det är allt jag tänker säga :)

la_grave

Aktiv medlem
Ja precis. Elen är ju inte problemet. Snarare sättet som den förs till elmotorn via batteriet. Ett helt tomt batteri i en elbil väger ju tyvärr fortfarande några hundra kg eller hur? Vikt som elbilen hela tiden måste släpa runt på oavsett laddningsgrad. En halv tank i en diesel väger ju bara 35 kg. Men har fortfarande mer energi än ett fulladdat batteri i sig (antar jag?)
Personligen är jag mycket förtjust i vår elbil med batteri. Men jag har inga problem att förstå nackdelarna med den för en stor del av befolkningen i Sverige idag. :)
En stor del av befolkningen? Som kör 50+ mil om dagen?

termons

Aktiv medlem
Utan att ha läst artikeln i Sanomat verkar ju deras beskrivning synnerligen tveksam. De får väl stanna och ladda i ett vanligt trefasurtag som finns överallt.

För övrigt, när jag körde bil från Anchorage till Valdez fanns inte enda bensinmack på hela sträckan (48 mil) (det kanske fanns någon men den var inte nattöppen/tog inte kort) och jag körde på ångorna på slutet. Det var en ganska stressig upplevelse. Samma sak när jag körde från Whitehorse till Haines (39 mil). Nästa gång jag hyr bil i norra Nordamerika kommer jag se till att även hyra en jeepdunk. Däremot hade det ju funnits eluttag på många ställen på vägen.
Det var i Pello på kvällen/natten. Något fel på laddstationen. Ingen svarade då de försökte hitta ställe att övernatta på i närheten.

Verkar inte vara bara rosor i staterna heller..

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Med din logik skulle Extrem Skis vara det bäst säljande märket. Mer miljövänligt hittar vi inte.
Jag kan inte annat än svara på samma sätt som tidigare, jag förstår över huvud taget inte hur du kommer fram till dina slutsatser, på vilket sätt de är relevant, eller varför du påstår att det är mina åsikter/slutsatser du pratar om...

la_grave

Aktiv medlem
Det var i Pello på kvällen/natten. Något fel på laddstationen. Ingen svarade då de försökte hitta ställe att övernatta på i närheten.

Verkar inte vara bara rosor i staterna heller..

Enligt Google Maps finns det en handfull hotell och andra boenden i krokarna som väl också bör kunna improvisera en förlängningssladd för laddning.

Hur skiljer sig detta från en bensinbil, är enda macken stängd (som det var när jag körde Anchorage-Valdez) eller trasig så sitter de ju fast ändå. Men till skillnad från bensin kan man med elbil ändå improvisera en lösning eftersom alla kan erbjuda elektricitet, man behöver inte åka till en särskilt plats.

termons

Aktiv medlem
Elektricitet är betydligt mer lättillgängligt.
Kanske på vissa ställen. Men det tar mycket längre att fylla på på de flesta ställen. Är också dyrare än tex. diesel/km. på många ställen längs vägen.

Med en förbränningsmotor kan du ta med extra bränsle tex. i en jerry kanna eller flera om du ska köra där det inte finns bränsle. Mycket behändigt. Fungerar också förvånande bra i -30 C grader.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Förlåt, men återigen förstår jag överhuvud taget inte vad du menar i kontexten som svar på mitt inlägg. Jag ser inget sammanhang mellan det du skriver här och inlägget du svarar på...

Edit: Och varför försöker du förresten lägga åsikter i min mun och påstå att jag säger saker som jag inte sagt? Är det inte mer konstruktivt att försöka förstå vad jag säger och be mig om förtydlingar istället för att basunera ut falskheter om vad jag tänker och tycker? Om alla fortsatte på det sättet slutar det ju fort med att alla sitter och kallar varandra för fascister, och det är inte konstruktivt för någon.
Jag förstår vad du försöker säga. Du försöker ta en jättefråga och väljer att endast ta in vad du anser är relevant.

Jag trycker in faktorer man måste ta hänsyn till. Du verkar ducka dessa faktorer och det kan du och dina polare göra. Men det fungerar inte här.

Miljövänlig skidåkning finns. Tura. Alla i Östersund kan välja mellan Åre eller Frösön. Det finns alltså valmöjligheter.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Jag kan inte annat än svara på samma sätt som tidigare, jag förstår över huvud taget inte hur du kommer fram till dina slutsatser, på vilket sätt de är relevant, eller varför du påstår att det är mina åsikter/slutsatser du pratar om...
Extrem erbjuder mer miljövänliga skidor än kina-prod.

Då borde alla som värderar miljö köpa extrem.

Alltså återigen finns det alternativ, men de tilltalar helt enkelt inte på samma sätt. Pris kanske är en viktigare faktor för många konsumenter.

termons

Aktiv medlem
Enligt Google Maps finns det en handfull hotell och andra boenden i krokarna som väl också bör kunna improvisera en förlängningssladd för laddning.

Hur skiljer sig detta från en bensinbil, är enda macken stängd (som det var när jag körde Anchorage-Valdez) eller trasig så sitter de ju fast ändå. Men till skillnad från bensin kan man med elbil ändå improvisera en lösning eftersom alla kan erbjuda elektricitet, man behöver inte åka till en särskilt plats.
Har aldrig i mitt liv ännu så länge behövt improvisera då jag skall tanka bränsle. Hör till ovanligheterna/dålig planering har jag för mig. Svarade på frågan hur gardera sig mot att det inte finns bränsle tillgängligt högre upp i tråden.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Eller så kan vi flyga och köra dit vi vill då Sveriges utsläpp är 0,02% av världens fossila utsläpp.
Om man tror att människan påverkar temperaturer på jorden så är ens egna utsläpp så oerhört små så det är rent galet att gå runt och ha "klimatångest".
Lägg den energin på att få Kina att sluta öppna ett kolkraftverk i veckan istället.

(y)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Eller så kan vi flyga och köra dit vi vill då Sveriges utsläpp är 0,02% av världens fossila utsläpp.
Om man tror att människan påverkar temperaturer på jorden så är ens egna utsläpp så oerhört små så det är rent galet att gå runt och ha "klimatångest".
Lägg den energin på att få Kina att sluta öppna ett kolkraftverk i veckan istället.

(y)
Jag håller inte nödvändigtvis helt med, men det är skönt att någon i alla fall verkar ha förstått vad jag försöker säga!

FMP

Medlem
Som med hållbarhetsfrågor i övriga samhället tror jag det är en kombination av förändring på individnivå, bransch som helhet och statlig reglering som krävs för att den stora massan ska ändra beteende och därmed den stora effekten ska uppnås.

Individer som slutar åka lift och bara toppturar, kör helt begagnat, lappat och lagat och återanvänt inspirerar och väcker förhoppningsvis tankar och idéer. Men de är inte de som gör den stora skillnaden. Stora skillnaden kan göras hos breddåkarna, de som åker nån vecka per år. Enskilt liten påverkan men sammanlagt majoriteten av ohållbar konsumtion.

Där krävs att det finns aktörer i branschen som tar täten, och det tycker jag saknas i svenska fjällvärlden. Utan att någon går i täten kommer inget röra sig. Det mesta är greenwashing eller tomt prat.

Säg att skistar hade menat allvar. Bortsett från flygplatshaveriet finns mycket annat att peka på. Hade inte varit några problem för dem att lobba för/jobba in fler tåg och destinationer till Åre. Infrastrukturen finns redan, restiderna är mycket bra och efterfrågan är stor (tågen ofta fullbokade). Likaså boendet. Lägenheter i samhället gör att bilen blir överflödig på semestern, både åkning och service, nöjen finns i byn. Men Istället fortsätter man att pusha för stugor i björnen där ALLA kommer i egen bil. Dessutom står många stugor tomma majoriteten av årets veckor. Extremt ohållbart resursslöseri. Drift av liftar rätt liten del i helheten men borde också gå att lösa med solcellspark där sommarmånaderna täcker upp för behovet. Svårare med konstsnön då.

Eftersom stora massan reagerar för långsamt med beteendeförändringar och branschledare inte gör nåt tror jag det till slut statlig/eu-reglering som kan skapa förändring. Tyvärr går det ju väldigt trögt där med. Samtidigt som staten indirekt uppmuntrar till mer bilkörning genom t ex förbifart Sundsvall istället för utbyggd/förbättrad järnväg.

Långt inlägg, summa är att jag hade blivit väldigt glad av se någon destination gå all in på hållbarhetstänket för att skapa förändring och inte bara plocka billiga pr- poäng.

pd

Aktiv medlem
Har läst artikeln för tredje gången nu och jag kan absolut dela frustrationen över att exempelvis skidbranschen inte gör mer där man med relativt enkla medel skulle kunna åstadkomma mindre miljöpåverkan. Samtidigt måste man komma ihåg att en hel del har gjorts även om det kanske inte alltid har gjorts för miljöns skull. T.ex. att det finns uthyrning så att inte varenda turist måste skaffa komplett utrustning för årets skidvecka.

En annan sak jag verkligen kan störa mig på är de flaskhalsar och därmed slöseri som skapas inom all besöksnäring av att folks ledigheter styrs av en snubbe som levde för 2000 år sedan respektive att alla tydligen fortfarande i distansarbetandets 2020-tal måste ha sommarsemester samma fyra veckor. Snacka om dårskap!

la_grave

Aktiv medlem
Har aldrig i mitt liv ännu så länge behövt improvisera då jag skall tanka bränsle. Hör till ovanligheterna/dålig planering har jag för mig. Svarade på frågan hur gardera sig mot att det inte finns bränsle tillgängligt högre upp i tråden.
Vad gör du om macken du planerat att tanka på är stängd, av en eller annan anledning?

la_grave

Aktiv medlem

(y)
Ett fullkomligt idiotiskt argument. Tänk på hur lite du släpper ut idag jämfört med hur mycket som släppts ut sedan 1850. Du behöver inte göra något alls.

la_grave

Aktiv medlem
I dagsläget, inte om man ska ladda batteriet i en bil på rimlig tid. Vilket frågan handlade om. 😉
Nej, det var inte vad frågan handlade om eftersom alternativet var att vänta ett halvt dygn på bärgning eller något sådant. Då är det relevant hur mycket man hinner ladda på 6-8 timmar.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Vad gör du om macken du planerat att tanka på är stängd, av en eller annan anledning?
Det här är ju en sådan ickefråga faktiskt och jag tror att du vet det själv. ;)
Tror att alla i den här tråden kan skriva under på elbilens fördelar. Dock har batterier vissa begränsningar idag som gör att vissa väntar några år till innan de gör ett byte. Som ett exempel, senast jag var i fjällen så drog jag laddkabeln från ett inomhusuttag genom ett fönster på stugan vi hyrde… Som tur var var det sommar. ;)
Ska man få folk att leva mer ekologiskt så måste man jobba lite med infrastrukturen och flytta det från ett personansvar. Spelar ingen roll om jag köper elbil om jag ändå inte kan ladda den på ett smidigt sätt när jag kommer fram. (Obs! Motorvämaruttag kan man inte ladda elbilar på). Detta gäller ju även för kläder. Varför ska jag välja återvinningsbara kläder om de ändå ska eldas upp?
Man kanske borde subventionera återvinningsbara kläder precis som man gör med elbilar? Halva momsen om den går att återvinna. Eller att du får pant på dina byxor? Sätter press både på konsument, producent och samhälle.

termons

Aktiv medlem
Haha. Det här börjar bli roligt. :ROFLMAO: Har bara tankat i automater sista 20 åren. Som jag sade så har jag aldrig ännu inte stöt på situationen att det inte skulle finnas bränsle tillgängligt. Har också varit på litet olika kontinenter och kört bil där det är långt mellan stationerna. Är fullt medveten om att den dagen kan komma då det inte finns tillgängligt bränsle men ser den ännu inte.

Om man då jämför med elbil så ser jag tillsvidare bara fördelar med förbränningsmotorns driftsäkerheten i olika situationer.

la_grave

Aktiv medlem
Det här är ju en sådan ickefråga faktiskt och jag tror att du vet det själv. ;)
Tror att alla i den här tråden kan skriva under på elbilens fördelar. Dock har batterier vissa begränsningar idag som gör att vissa väntar några år till innan de gör ett byte. Som ett exempel, senast jag var i fjällen så drog jag laddkabeln från ett inomhusuttag genom ett fönster på stugan vi hyrde… Som tur var var det sommar. ;)
Det var ju exakt det som hände elbilen i artikeln, laddstolpen var stängd, så det är inte alls någon icke-fråga hur du hanterar situationen där bensinmacken du tänkt tanka på är stängd (slut på bensin à la Brexit, kortbetalningar är nere, du har tappat ditt kort (jag skickade av misstag alla tre korten jag hade med mig på en resa i Frankrike i soporna), mekaniskt fel på pumpen etc).

la_grave

Aktiv medlem
Haha. Det här börjar bli roligt. :ROFLMAO: Har bara tankat i automater sista 20 åren. Som jag sade så har jag aldrig ännu inte stöt på situationen att det inte skulle finnas bränsle tillgängligt. Har också varit på litet olika kontinenter och kört bil där det är långt mellan stationerna. Är fullt medveten om att den dagen kan komma då det inte finns tillgängligt bränsle men ser den ännu inte.

Som jag skrev i mitt andra svar, mekaniskt fel på pumpen (man ser ju regelbundet pumpar som är stängda i avvaktan på service), kortbetalningar är nere osv.

Om man då jämför med elbil så ser jag tillsvidare bara fördelar med förbränningsmotorns driftsäkerheten i olika situationer.
Ööh? Om något är elmotorer magnituder driftsäkrare än förbränningsmotorer. Du vet ju inte vad du pratar om.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp