[Artikel] Krönika: När ska skidbranschen ta sitt miljöansvar?

FMP

Medlem
Intressant att elbilen förs fram som en lösning på miljöfrågor. En bil kräver stora resurser att producera, och tar dessutom relativt stor plats vilket kräver utbyggd infrastruktur. Bilen är för många en nödvändighet och får vara så när alternativ saknas, men jag kan inte se att det skulle kunna vara en lösning i hållbarhetsfrågan. Dessutom, som skrivits i tråden, bättre ur miljösynpunkt att köra längre på en äldre bil än byta till elbil enbart för drivmedlets skull.

Pillard

Aktiv medlem
Ett fullkomligt idiotiskt argument. Tänk på hur lite du släpper ut idag jämfört med hur mycket som släppts ut sedan 1850. Du behöver inte göra något alls.
Det är iof ett alldeles rimligt argument. Man måste ju helt enkelt väga livskvalitetsinskränkningen vs nyttan. Om vi så gick all in asketliv i Sverige så skulle det bara påverka på marginalen. Så om vi vill få global effekt borde vi lägga all energi vi lägger på såna här diskussioner på att istället demonstrera utanför Kinas ambassad om att de behöver byta ut kolkraftverken mot kärnkraft...

pd

Aktiv medlem
Så om vi vill få global effekt borde vi lägga all energi vi lägger på såna här diskussioner på att istället demonstrera utanför Kinas ambassad om att de behöver byta ut kolkraftverken mot kärnkraft...
Och då kommer Kina att svara med att de kolkraftverken minsann kommer att lyfta miljontals människor ur fattigdom och elände medan västvärldens köttätande och resande kors och tvärs bara är för nöjes skull.

Pillard

Aktiv medlem
Och då kommer Kina att svara med att de kolkraftverken minsann kommer att lyfta miljontals människor ur fattigdom och elände medan västvärldens köttätande och resande kors och tvärs bara är för nöjes skull.
Möjligt, men de lyfts ju lika väl med kärnkraft...

termons

Aktiv medlem
Vad gör du om macken du planerat att tanka på är stängd, av en eller annan anledning?
Brukar alltid tanka senast då jag har ca. 1/5 kvar av bränslet. Då kan jag ännu köra ca 200km och söka efter en automat som fungerar. Även i -30 grader. Om det är dåligt med bränsle stationer på rutten så garderar jag mig förstås mycket bättre.

Hur långt kommer du i vinter temperaturer om du har 1/5 energi i batteripaketet då du kommer till en laddstation som inte fungerar ? Hur länge måste du ladda trefas (om du lyckas hitta sådant på någon gård...? ) utomhus vintertid för att köra 200km ?

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Brukar alltid tanka senast då jag har ca. 1/5 kvar av bränslet. Då kan jag ännu köra ca 200km och söka efter en automat som fungerar. Även i -30 grader. Om det är dåligt med bränsle stationer på rutten så garderar jag mig förstås mycket bättre.

Hur långt kommer du i vinter temperaturer om du har 1/5 energi i batteripaketet då du kommer till en laddstation som inte fungerar ? Hur länge måste du ladda trefas (om du lyckas hitta sådant på någon gård...? ) utomhus vintertid för att köra 200km ?
Samma princip är tillämplig på en elbil. Plus att det finns eluttag på många fler ställen än det finns bensinmackar.

För övrigt gubbsvar deluxe - du ljuger och tror att ingen kommer genomskåda dig. Har ALDRIG stött på någon som regelbundet tankar innan tanklampan tänds, och då har man ca 10 % kvar, varken i glesbygd eller tätort. Ja, ska man göra en speciell resa händer det förstås att folk tankar trots de har halv tank, men nu handlade det om hur man gör till vardags. Dessutom, till skillnad från bensinmackar och deras pumpar finns det webbtjänster där man kan se laddstolpars status innan man ger sig av hemifrån.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har ALDRIG stött på någon som regelbundet tankar innan tanklampan tänds, och då har man ca 10 % kvar, varken i glesbygd eller tätort.
Joho du, det gör man varje gång innan man kommer hem till Sverige igen, om det så bara går i 5 liter till i tanken.;)
Så man slipper betala för Europas dyraste diesel.
Det börjar definitivt bli läge för att skaffa elbil!

Pillard

Aktiv medlem
Samma princip är tillämplig på en elbil. Plus att det finns eluttag på många fler ställen än det finns bensinmackar.

För övrigt gubbsvar deluxe - du ljuger och tror att ingen kommer genomskåda dig. Har ALDRIG stött på någon som regelbundet tankar innan tanklampan tänds, och då har man ca 10 % kvar, varken i glesbygd eller tätort. Ja, ska man göra en speciell resa händer det förstås att folk tankar trots de har halv tank, men nu handlade det om hur man gör till vardags. Dessutom, till skillnad från bensinmackar och deras pumpar finns det webbtjänster där man kan se laddstolpars status innan man ger sig av hemifrån.
Men hela din linje bygger ju på att du kan plugga in din bil hos random person.

fredw

Aktiv medlem

Inte som går att använda för laddning av en random elbil på resa.

Dessutom, till skillnad från bensinmackar och deras pumpar finns det webbtjänster där man kan se laddstolpars status innan man ger sig av hemifrån.

Detta behövs inte eftersom kön till bensinpumpar sällan är lång. Och vad gäller priset finns det t ex:

Men visst, det finns ingen inneboende orsak till att laddmöjligheter saknas, det är ju en övergång och det kan bara bli bättre. Det finns ju t.o.m. försök med laddning direkt via vägbanan.

Nidhugg

Aktiv medlem

Efter ett antal långa skidresor med elbil kan jag säga att det funkar även när man åker norrut nu. Men visst, ska man åka till exempelvis Ritsem så är det ju smart att prata med STF innan så man vet att man kan ladda på deras motorvärmare. Då kan man glida in på några procent och efter skidtur i Sarek så är bilen fulladdad när man kommer tillbaka.

Vilket vanligt 220v som helst ger ca 1 mil i timmen, mer om det är högre säkring som det ofta är på motorvärmaruttag.

Angående trefasuttag (som ju ofta finns på de flesta gårdar som har vedklyv eller liknande), så laddar jag ca 45 mil på 6 1/2 timme på mitt trefasuttag på gården, ingen märkbar skillnad sommar eller vinter.

Men, för att jag skulle tycka att elbil funkade så bra för långresor (från Mälardalen till alperna eller norra Skandinavien) att jag skulle vara redo att lämna min gamla fossilbil så landade jag i Tesla, som ju har en klart bättre infrastruktur än konkurrenterna idag.

la_grave

Aktiv medlem
Jo https://laddstoppet.se/laddkablar/cee
Detta behövs inte eftersom kön till bensinpumpar sällan är lång. Och vad gäller priset finns det t ex:
Nu handlade det inte om köer utom huruvida pumpen/laddstolpen fungerade eller inte.

termons

Aktiv medlem
Efter ett antal långa skidresor med elbil kan jag säga att det funkar även när man åker norrut nu. Men visst, ska man åka till exempelvis Ritsem så är det ju smart att prata med STF innan så man vet att man kan ladda på deras motorvärmare. Då kan man glida in på några procent och efter skidtur i Sarek så är bilen fulladdad när man kommer tillbaka.

Vilket vanligt 220v som helst ger ca 1 mil i timmen, mer om det är högre säkring som det ofta är på motorvärmaruttag.

Angående trefasuttag (som ju ofta finns på de flesta gårdar som har vedklyv eller liknande), så laddar jag ca 45 mil på 6 1/2 timme på mitt trefasuttag på gården, ingen märkbar skillnad sommar eller vinter.

Men, för att jag skulle tycka att elbil funkade så bra för långresor (från Mälardalen till alperna eller norra Skandinavien) att jag skulle vara redo att lämna min gamla fossilbil så landade jag i Tesla, som ju har en klart bättre infrastruktur än konkurrenterna idag.
Jep. Infrastruktur och tillräckligt lång körsträcka med en laddning är viktigt. Det tar ju som ni säger olidligt länge att "tanka"

Kan inte heller komma runt tanken vad som händer om elbilen skulle bli majoritet snabbt. Måste ju finnas otroligt många laddstationer på populära rutter/turistorter om alla skall fylla på tiotals minuter eller timmar som nu. Skulle tro att det inte är så ovanligt att laddstationen du tänkt utnyttja är upptagen.

Räcker ström åt alla och till vilket pris är ju en intressant fråga som diskuterats här.

StefanAaroe

Aktiv medlem
En bra sak som jag såg igår är att Skistar markerar på huset i deras bokningssystem om det finns laddbox. Det är väl precis den typen av initiativ som jag efterlyser iaf.
För oavsett om man kan ladda upp sin bil i nödfall på 10-20 timmar var som helst så är det ju inte det som är problemet. Vem vill stå hos valfri okänd bonde i 10 timmar med hela familjen i bilen? Jag åker inte ens runt med två laddkablar…

la_grave

Aktiv medlem
En bra sak som jag såg igår är att Skistar markerar på huset i deras bokningssystem om det finns laddbox. Det är väl precis den typen av initiativ som jag efterlyser iaf.
För oavsett om man kan ladda upp sin bil i nödfall på 10-20 timmar var som helst så är det ju inte det som är problemet. Vem vill stå hos valfri okänd bonde i 10 timmar med hela familjen i bilen? Jag åker inte ens runt med två laddkablar…
Fast när man väl är på plats i Åre så kan man ju använda hushållsel för då ska man ju inte köra [några längre sträckor] på en vecka.

Fast det är en intressant fråga - hur ska man lösa kapacitetsbehovet söndag vecka 9? Går ju inte bygga så många laddstolpar att de räcker för den helgen på året då trafiken är tio gånger större än normalt.

Iofs skulle man kunna tänka sig att driftiga människor längs vägen hyr ut sina privata laddstationer. Kombinera detta med ett bokningssystem så att du vet att du har 20 minuter snabbladdning i Ånge. Slutligen så behöver man ju inte komma fram med fullt batteri - man har ju en vecka på sig att ladda fullt för hemresan - så man kan ju ladda precis så mycket att man kommer fram vilket gör att tiden vid stolpen reduceras kraftigt.

Fast det mest miljövänliga är ju att åka skidor 4-5 månader eftersom man då kan slå ut miljöbelastningen resan innebär på en mycket längre period. Och är man borta 4-5 månader är det inte hela världen om resan tar 5 timmar, eller ens ett dygn, längre.

pd

Aktiv medlem
Fast det är en intressant fråga - hur ska man lösa kapacitetsbehovet söndag vecka 9? Går ju inte bygga så många laddstolpar att de räcker för den helgen på året då trafiken är tio gånger större än normalt.

Det är det som det kokar ner till. Är det rimligt att bygga laddstolpar och boenden utifrån att alla skall kunna samtidigt? Det leder till ett slöseri.

Och varför köra omkring med batterier för 40 mils resa när de flesta resorna som görs är mindre än 4 mil - men görs tio gånger i veckan. Att släpa runt på en för stor tank binder inte så mycket sällsynta metaller, medan ett för stort batteri där den fulla kapaciteten används några få gånger per år är ett enormt slöseri med sällsynta metaller som kommer att bli en bristvara.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Det är det som det kokar ner till. Är det rimligt att bygga laddstolpar och boenden utifrån att alla skall kunna samtidigt? Det leder till ett slöseri.
Det är inte rimligt.

Men det är antagligen samma folk som tycker skidanläggningar ska vara klimatneutrala, billiga liftkort och inga köer. Mänsklig rättighet att leva lyxliv utan hyckla.

la_grave

Aktiv medlem

Och varför köra omkring med batterier för 40 mils resa när de flesta resorna som görs är mindre än 4 mil - men görs tio gånger i veckan. Att släpa runt på en för stor tank binder inte så mycket sällsynta metaller, medan ett för stort batteri där den fulla kapaciteten används några få gånger per år är ett enormt slöseri med sällsynta metaller som kommer att bli en bristvara.
Samtidigt, om 1 % (bara en slumpmässig siffra jag hittade på) av hushållen skaffar laddbox hemma och man utvecklar ett system för att kunna hyra laddning av privatpersoner så kommer det ju räcka även midsommarhelgen och liknande.

KaitsuH

Aktiv medlem
Som jag skrev i mitt andra svar, mekaniskt fel på pumpen (man ser ju regelbundet pumpar som är stängda i avvaktan på service), kortbetalningar är nere osv.

Ööh? Om något är elmotorer magnituder driftsäkrare än förbränningsmotorer. Du vet ju inte vad du pratar om.
Nu är saken bara så, att om jag har för vinterlovet bara en vecka, jag orkar inte spara 3-4 dagar av det bara för att kunna åka till Lapland med en ellekbil. Och sitta stundtals i några helvetes ABC-mackor, flera gånger under resan.

Kul nyheter från Tesla för elbilsägarna. Björkliden Supercharger 😎

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Nu är saken bara så, att om jag har för vinterlovet bara en vecka, jag orkar inte spara 3-4 dagar av det bara för att kunna åka till Lapland med en ellekbil. Och sitta stundtals i några helvetes ABC-mackor, flera gånger under resan.
Vad är man för svenne-banan om man bara har en veckas semester? Hur hanterar man 11 timmars tidsskillnad till Alaska på en vecka? Eller biltransporten till Alperna (som krävs för att få med 3-4 par pjäxor och dubbelt så många skidor) på en vecka?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vad är man för svenne-banan om man bara har en veckas semester? Hur hanterar man 11 timmars tidsskillnad till Alaska på en vecka? Eller biltransporten till Alperna (som krävs för att få med 3-4 par pjäxor och dubbelt så många skidor) på en vecka?
Har du lärt dig det franska uttrycket "Bobo" i La Grave?
"Borgerliga bohemer". Lite så låter du när du kallar folk för svennebananer med en veckas semester.

Du får såklart spendera all tid du vill på tågresor och stå och ladda elbilen, men vänligen se inte ner på vanligt folk som har begränsad tid och vill maximera semestern.

la_grave

Aktiv medlem
Har du lärt dig det franska uttrycket "Bobo" i La Grave?
"Borgerliga bohemer". Lite så låter du när du kallar folk för svennebananer med en veckas semester.

Du får såklart spendera all tid du vill på tågresor och stå och ladda elbilen, men vänligen se inte ner på vanligt folk som har begränsad tid och vill maximera semestern.
Jag har två bensinbilar (delvis för att det typ inte finns cabbar som är eldrivna ännu). Betyder inte att jag inte inser att elbilar är överlägsna. Du låter som en sådan där person som kan bråka om iOS/Android och till varje pris vill försvara ditt val och är helt oförmögen att se svagheterna med den plattform du råkar ha. Någon gång kommer du säkert också växa upp.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har två bensinbilar (delvis för att det typ inte finns cabbar som är eldrivna ännu). Betyder inte att jag inte inser att elbilar är överlägsna. Du låter som en sådan där person som kan bråka om iOS/Android och till varje pris vill försvara ditt val och är helt oförmögen att se svagheterna med den plattform du råkar ha. Någon gång kommer du säkert också växa upp.
Du kallar folk för svennebanan som bara har en vecka att resa iväg och du tycker du är vuxen?

Och hur är din "plattform" med ständiga laddstationsbesök starkare än en bensinbil?

la_grave

Aktiv medlem
Du kallar folk för svennebanan som bara har en vecka att resa iväg och du tycker du är vuxen?

Och hur är din "plattform" med ständiga laddstationsbesök starkare än en bensinbil?
Sedan när blev förneka sanningen vuxet? Är du miljöpartist eller?

Vad är inte bättre med elbilar? Radikalt mindre servicebehov, låga milkostnader, tysta, alltid fulltankade när man kör hemifrån, kan tankas överallt.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp