[Artikel] Krönika: OS kanske borde gå i barndom?

Redaktionen

Aktiv medlem

Jag behöver ventilera lite. Jag känner mig nämligen rånad på minnen från igår.
Nej, jag har inte varit ute och firat en inbillad seger i ett påhittat korståg. Jag tänker på de olympiska spelen. OS har på sistone förlorat en del av sin glans, färg, m

Läs hela artikeln:

Heddious

Aktiv medlem
ambivalens var ordet, sa bill sa bull.

samtidigt som jag önskar deltagarna all lycka och välgång vill jag att samtliga slipsgubbar och -tanter i IOK ska omdistribueras till Rancorn-föda, snarast möjligt.

tl;dr – väl talat.

kebacken

Medlem
det roliga med alltihopa är hur bra kollektivt minnet är. os i kina var väl omm möjligt ännu större idioti, men vem kommer ihåg det? nu ska de smutskastas på ryssland, så de känns bättre i våra västerländska samveten när vi nyss handlat på sibas januari-rea....

Maximilliam

Ny medlem
"SOM PARVEL VAR DET BARA IDROTTEN SOM STOD I FOKUS UNDER ETT OS, SEDAN LÄRDE JAG MIG LÄSA, SKRIVER KRÖNIKÖREN."

haha, Älskar dubbelmoralen!

fet text, trevlig självinsikt, och nice skrivet.

hkn

Ny medlem
Förutom att Putin (inofficiellt världens rikaste man), inte har det allra renaste mjölet i sin påse och att spelen på många sätt är en jävla fars, så borde IOC fundera över vad i hela helvitte man sysslar med.
- Prata om 'human dignity' och en massa fina ord i sina Fundamental Principles och sedan ge de norska längddamerna på pälsen för att de sörjer en familjemedlem som gått bort.
- Henrik Harlaut kunde inte åka med sin vanliga hjälm (CR Johnson-dekal = förbjudet).
- 'Ski for Sarah'-dekaler bannlysta för att de ansågs 'politiska'. När blev Sarah Burke politisk? De bannlyser en hyllning till en person som hjälpt till att borsta dammet av deras trötta spel med nya idrottsgrenar (om inte Sarah lyckats övertyga IOC om att slope och pipe är för både män och kvinnor så hade vi aldrig sett grenarna i OS).
Feta, trötta, söndermutade och helt utan kontakt med verkligheten och de mänskliga värden man säger sig stå för. Fuck IOC. From the bottom of my heart. Fuck you.

Berggrund

Ny medlem
Jag vill bara inleda med att jag inte på något sätt stöder de övergrepp som sker på mänskliga rättigheter i Ryssland. Något som jag däremot reagerar på är hur vi västerlänningar moralpredikar mot länder utanför Europa och Nordamerika så fort vi kan.

OS har alltid varit politisk propaganda och nyttjats så av de som för tillfället haft möjlighet att diktera vad som gäller. Att undvika att ge Ryssland och Kina OS är en omöjlighet då dessa är betydande spelare på den politiska scenen. USA är det land som har haft OS flest gånger (8), detta är ett land med dödsstraff, ett fängelsesystem som inte tar hänsyn till mänskliga rättigheter, de har ej skrivit på barnkonventionen, tar ej hänsyn till ICC, skrivit handboken om tortyr vilket rapporteras användas med jämna mellanrum, kör med riktade avrättningar och har ett underättelseväsen som kritiserasav t.ex. amnesty. Anser artikelförfattaren att även USA borde diskvalificeras som arrangörsland? Skit finns i olika hög grad på de flesta länder omkring oss, kanske slutar det med att Marshall öarna blir det enda landet som har nog med rent mjöl för att få arrangera ett OS

Se istället på OS potential att föra ut kunskap om missförhållanden, förbrödningen länder emellan o.s.v. Idrott var det första som Indien och Pakistan kunde samsas i efter deras dispyt om Kashmir, landskamp i längdskidåkning utfördes innan fredssamtal.

Lyft fram missförhållanden, demonstrera, skriv krönikor och tävla i regnbågsfärger! Enligt mig har Ryssland en rättighet som arrangörsland lika mycket som de flesta andra. Fler Asiatiska, Afrikanska och Sydamerikanska länder skall få möjlighet att arrangera tävlingar då detta i min värld leder till utveckling och internationalisering.

liedholm

Ny medlem
Nej. Det här var inte en bra krönika. Krönikören är bara ännu en nyttig idiot som gör politik av idrott och fokuserar mer på den politiska ledningen i arrangörslandet, än på idrottandet. Bara en sådan sak som att önska det ryska folket illa får åtminstone mig att må dåligt. Vad har en vanlig ryss gjort för att krönikören ska önska denne illa?

Jag blir besviken på Freerides redaktör, som släpper igenom sådant här skräp och fäster det på förstasidan. När slutade Freeride att vara en sida för oss som älskar skid- och brädåkning och blev en politiskt vinklad hemsida? Vart är krönikan om hur en hel värld skrek ut att Sverige blev bestulna på en brons-medalj i herrarnas Snowboard? Krönikan om den chock som uppstod när Shaun White inte ens lyckades att ta medalj i halfpipe? Varför finns det inga artiklar om våra puckelåkare eller ett av våra absolut största medaljhopp i damernas Ski-X?

Nej. Skärpning på er. Sluta göra politik av idrott och fokusera istället på våra fantastiska skid- och brädåkare som är på plats i Sotij och levererar högklassig underhållning. Jag kanske bara talar för mig själv, men på Freeride vill jag läsa om skid- och brädåkning. Politiskt trams kan jag läsa på andra platser.

Jibberisch

Aktiv medlem
Det är ju just det här. Så många olika åsikter om vad som är vad. Och vad som borde vara och varför. När det kanske bara borde vara trikåer, medaljer och ledare som ser ut som vandrande hjärtinfarkter. Och Kungen!

liedholm:
Först och främst anser jag det viktigt att påpeka att jag är ofta mer eller mindre idiot. Till mitt försvar har, jag återigen, aldrig hävdat någonting annat.

Tyvärr känns många delar av skidåkning också drabbat av det här "politik". Sorgligt men sant.

Och "politik" eller vad man nu vill kalla det blir det, för mig, när t.ex gästarbetare bokstavligt talat blir fuckade när de går och frågar om det skulle gå för sig att få betalt för utfört arbete. Det är detta som blir lite problemet, enligt min ringa åsikt. (Vilket framgår på sina ställen i texten.) Att OS blir politik. När det inte borde vara politik. Sådana saker kan vara värda att reflektera en smula över kan jag tycka. Eller försöka förhålla sig till.

Men att jag tillåter mig detta gå före, eller åtminstone blanda upp, fantastiska prestationer, folkfest och annat var det jag tyckte var lite oskönt. Lite ledsamt. Lite åt båda håll. (Som det står lite om i texten.)

En ovilja att läsa om detta är helt okej. Kanske till och med sunt. Eller möjligen helt tvärtom, utifrån ett större lite misantropiskt perspektiv. Men det är väl också en helt annan historia.

Men att få för sig att freeride.se slutat vara en sida för skidåkare på grund av en krönika om ”OS-politik”, känns lite som en ingenjörsaktig-approach till det hela. Galenskap!? Det här är internet.

Varför det inte skrivits andra krönikor vet inte jag. Jag skrev ju det här.

Berggrund:
Det är lite detta som stör mig. Det blir så förbannat snårigt så fort jag försöker förhålla mig till spektaklet. Stort och rörigt. Ja, OS är och förblir politiskt som i någon form. Tyvärr.

Moralpredikningar ägnar sig de flesta åt känns det som? Det känns bara som att perspektivet skiljer. Eller? Kan Rysslands anti-gay-hets ses som moralpredikningar? I någon form?

Vad gäller att undvika att ge OS till länder som anses vara "tvivelaktiga" i någon form, ställer jag mig lite tveksam till. Både ja och nej. Antar jag.

Jag vet inte om jag håller med om att det går att se OS som en plattform att föra ut kunskap om missförhållanden och skapa band mellan länder. Eller om OS borde vara en plattform i den kontexten. Det är inte så att dessa missförhållanden är direkt okända när landet tilldelas OS. Är det inte då bättre attsätta ner foten och förklara varför visas länder inte får OS? Lite förenklat så klart. Problemet blir att det känns som att olika nyanser av kostymer skiter lite i vad som kanske borde vara rätt och fel.
Att jämföra det politiska spektakel OS har varit mest hela tiden med en landskamp i längdskidåkning - vet jag inte om jag är med på. Jag menar två länder som tävlar i idrott är på en helt annan nivå? Det spelades fotboll i ingenmansland under första världskriget också. Människor kom samman i någon sorts gemenskap. OS känns som en större rörelse än så. Influerad av mycket mer.

OS kan antingen skalas ren från politik (lite det jag skulle föredra) eller användas som ett ännu tyngre politiskt instrument? Om jag förstår dig rätt? Jag vet inte vad som är rätt eller fel, eller möjligt här. Men det kanske är bra att bestämma riktning.

På frågan om utifall USA också ska strykas som tänkbar kandidat, spontant - ja. Många stater i USA har en riktigt snedvriden syn på väldigt mycket. Nu var det dock OS i Ryssland jag satt och förhöll mig till här på min kant. Att behandla alla länders "ansökningsstatus" kändes lite spretigt.

Jag kan tycka att OS borde förläggas i fler länder som inte är lika utvecklade som andra. Men helst då inte på bekostnad av befolkningen som bor där. Om pengar till arenor och infrastruktur med mera tas någon annanstans ifrån, så visst. Varför inte. Det skulle vara vackert. Annars är det inte vackert. (Se Rio och Qatar för referens.)

Marshallöarna kanske är det som krävs för att det skall fokuseras på prestationer och idrott?

AlWing

Medlem
BRA text!!
Jag kan inte annat än hålla med månat av er! Jag gillar krönikan som sådan Jibberisch och tycker du har sjukt många bra poänger som jag själv tänkt en hel del på de senaste veckorna.
Men är det inte lite så att det är precis så här det är vi 80-talister, som ser Os i Lillehammer och Foppas straff mot Kanada som ett av våra största idrottsminnen någonsin, kommer alltid att ha det oavsett hur politiken såg ut kring de spelen... Av den enkla anledningen att vi visste inte bättre och vi kunde knappast bry oss mindre än vi gjorde då.
Jag tror att många av de kids som idag ser Tre Kronor lira och Kalla med flera ta medaljer på löpande band kommer att se detta OS som deras stora idrottsminne i framtiden... för de skiter i omständigheterna. Även om detta OS är ett politiskt fiasko och en leksak för Putin så skiter småkidsen i det så länge Sedin vinns OS Guld åt Sverige.
Det jag vill säga, även om det tog en stund, är att det kanske inte bara är OS som blivit lite för politiskt inriktat. Kanske är det så att vi tack vara eller på grund av (välj själv) vår läskunnighet själva har tappat insikten i hur bra idrotten är i ett OS!(?) Jag kom på mig själv här om dagen när jag såg herrarnas längdsprint att det är ju fortfarande löjligt spännande, jag skrek fortfarande lika högt för att mana på åkarna(japp, jag tror det hjälper...) och jag blev lika glad åt medaljerna som tidigare trots allt som hänt runt OS.
Det är solklart att mkt som hänt runt OS är galet på en nivå som jag inte ens orkar klassificera men ser man bakom detta, och det är det jag menar är så viktig, så är IDROTTEN så satans bra och spännande. Och det är upp till oss själva att se detta. Vi väljer själva vad vi ska se och jag tror att det är sjukt viktigt att vi i dessa dagar VÄLJER att se idrotten och dess storhet för vad den är.
Politiken kan vi ta lite senare men jut nu måste idrotten stå i centrum för gör vi inte det så är jag rädd att OS, precis som du säger, är ganska illa ute.

En tanke bara :)

Skare

Ny medlem
Väl formulerat, men jag tror inte att det är mer politik i OS nu, eller mer smutsigt spel bakom kulisserna nu är förut. Tyvärr är det ingen ny företeelse. Det som hänt är att artikelförfattaren blivit vuxen och insett vad som händer i världen. Den är inte så sockersöt som när man är barn.

När jag var ett litet barn, säg 14 år innan Foppa gjorde mål i Lillehammer, var det vinter-OS 1980 i amerikanska Lake Placid. Då fördrevs indianerna från deras territorium (går dra paralleller till Sochi). Stenmark gjorde en protest, hade en indianskrud på Åka Skidors omslag (få kände igen honom och tidningen sålde dåligt som attan). I sommarspelen samma år i Moskva bojkottade USA spelen, med dem ytterligare 64 länder som (bla Norge) då Sovjet året innan invaderade Afghanistan (spåren av den Afganistan-konflikten lever vi fortfarande med). Fyra år senare var det den kommunistiska delen av världen som bojkottade OS i Los Angeles.

Trots all den här skiten minns jag med glädje när Ingemar Stenmark tog dubbla guld i Lake Placid eller invigningen i Los Angeles, då det en kille kom flygandes på en rymdmoppe.

Jarle

Aktiv medlem
"Nej. Det här var inte en bra krönika. Krönikören är bara ännu en nyttig idiot som gör politik av idrott och fokuserar mer på den politiska ledningen i arrangörslandet, än på idrottandet."
Jag säger som jag sa till Jibberisch; är jag den enda som läste det hela som att IOK gör sitt bästa för att sko sig själva, på idrottens bekostnad. Som jag läste det är det alltså girigheten hos IOK han sätter sig emot.
För övrigt är, och har, idrott och politik alltid gått hand i hand (precis som att politiken influerar allt här i världen). Om det bör vara så låter jag vara osagt men det är atleternas största chans att yttra sig, med en stor del av världen som publik.

Att Jibberisch väljer att använda Ryssland, och dess ledning, som exempel är mindre relevant - det som är relevant är vad han verkar vilja få ut av exemplet; att män i kostymer skiter fullständigt i vem som blir drabbad, så länge deras pengar kommer in och att IOK (männen i kostymer) förstör något så vacker som idrott. Ingenstans i krönikan kan jag hitta någon som helst kritik av atleters eventuella politiska utspel.

För att stödja mitt yttrande:
"Ingenting är heligt för män i kostymer och tyvärr gör deras doft av pengar, mögel och mutor det svårt för mig att se OS-ringarnas färgglada dans."

Jibberisch

Aktiv medlem
PowWing:
Lite detta jag bland annat stör mig på. Att ens behöva fundera på annat när fantastisk prestationer borde stå i centrum.

Kul att ta del av andras åsikter och perspektiv. Det hjälper att prata om det. Hjälper att prata om det…

Vi väljer absolut själva vad vi vill se och engagera oss i. Det som jag surade ur lite på var/är att jag tilläts påverkas av annat skit. Som inte hör hemma på OS-scenen.

Frågan är om man inte måste ta tag i politiken för att låta idrotten stå centrum?

Skare:
Nej, det är väl så. Att det inte är mer nu än förr. Vilket också störde mig. Varför märker jag det mer nu? Än förut? Har aftonbladet en sådan påverkan på mig, fast jag inte ens läser tidningen?! Det hela kändes mycket oroande.

Otrevliga exempel du tar upp. Och jo, fan - människan har fuckat upp saker länge nu. Speciellt dessa herrar i kostym. Att jag fokuserar på Ryssland i texten, betyder inte att jag är omedveten om västvärldens synder. (Ville bara påpeka detta)

Jarle:
Ja, det var lite där jag jag ville landa tror jag. Osäker på hur jag lyckades =) Det är ju IOK som har mandat/makt att välja riktning. Det är ju deras skuta.

JL76

Aktiv medlem
Det enklaste sättet att minska gubbar i kostymers tilflöde av pengar är att inte stödja dem,

sluta titta på OS ifall ni vill vara konsekventa.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp