[Artikel] Krönika: Snösäkra Kanada, yeah right...

Redaktionen

Aktiv medlem

Ibland har man oflyt. Som när man bränner hela sitt sparkapital på puderresan till Kanada, men som just den säsongen får mindre snö än Vallåsen. Årets snöfattiga vinter tvingar Freerides redaktör Fredrik Tacacho att bearbeta sin mardrömssäsong i Kana

Läs hela artikeln:

eriksalang

Ny medlem
Själv var jag lite längre västerut i samma land det värdelösa året och åkte skidor i regn i januari och februari och i sol i mars, vill jag minnas. Men ni brände skidorna för tidigt, i april kom äntligen snön, i alla fall till Whistler.

Lowe71

Aktiv medlem
Tycker den här berättelsen mer visar på att man bör undvika att åka till orter som ligger för lågt än nåt annat.
Åker man till Whistler, Revelstoke eller Golden har man betydligt mer alpin terräng att välja på och chansen att hitta bra snö ökar radikalt, även dåliga säsonger. Skulle tippa att Red Mountain även bra säsonger har väldigt många dar när det regnar ända upp till topparna.

jung

Ny medlem
Ha! kommer ihåg det där. Jag var i Golden det året, eller iaf ett år det var riktigt kass. Som sagt April, sista 2 veckorna innan vi åkte hem snöa det nästan varje dag och vi fick det vi väntat på sedan december. Men ni skulle åkt tillbaka! Vi drog tillbaka 2 år efter och var med om en otrolig ses, en sån man läste i tidningar om. Jag byter junk food mot weinersnitzel och ett stek engelber any day.

KungBore

Ny medlem
Nog tycker jag att du låter nog så pessimistisk. Jag antar att du syftar på förra säsongen? Jag spenderade tre månader till största delen i Rogers Pass och vi hade det alla tiders. Knee deep, fluff, skumpa, pillows osv. osv. Det är ju överhuvudtaget en rätt risig attityd att dra till Kanada en säsong och utgå ifrån att behöva träna upp krålsimmet, när man istället kan ha en grundinställning om att anpassa åkningen och turerna efter förhållandena, det finns alltid bra åkning i krokarna, särskilt i BC.

PeterBroberg

Ny medlem
Jag tyckte det var en himla fin van iaf ;) även om den drog lite mycket olja :) Men en riktig pissäsong var det iaf. Det som skulle bli vår revansch för det snöfattiga och lavinfarliga året två år tidigare på samma ort. Vilket fiasko alltså. Men tydligen var det ett grymt år det året vi inte var där, märkligt att det alltid är så ;)

Dave_Spruce

Medlem
Perfekt krönika! Alla svenskar kan stanna i Åre eller alperna så får vi som gillar det här, får bra skidåkning och inte bölar hela tiden landet och bergen för oss själva..

RED Mountain ligger på ett ställe där de får ett annat vädersystem än säg Revy, Whitewater, Kicking och Fernie och i år är det verkligen dåligt där.. 80 cm bas, mest träd och sten överallt, men det går att få bra skidåkning där ändå.. Vidare ligger inte RED lägre än varken Fernie eller Whitewater så där är där ingen skillnad. Revy och Kicking är lite högre, men när det snöar kan du ändå inte använda den högsta, alpina terrängen, so whats the point?! Golden får också oftast mycket lite snö eftersom det ligger på "fel" sida bergen. Revy är bara rövpackat med scandis, euros och andra turister och deras 1700 fallhöjdsmeter de skryter med är ju för att de byggt basstation på 500 meters höjd så de sista 700 fallhöjden är det bara cat-track som gäller oftast..

Det jag försöker säga är att man kan ha otur var som helst. Det är en del av sporten. Förra året i alperna var kanon, detta året inte så bra. Åker man dit och gör en säsong baserat på förra årets förhållanden blir man säkert väldigt put-off, men det betyder ju inte att det inte snöar där, nånsin. Man kan ha otur när man ger sig iväg, oavsett om man ska på skid, surf eller klättersemester. Vädret har man ingen makt över. Deal with it, och harden the fuck up mate

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp