[Artikel] Krönika: Våga vara norrman

Redaktionen

Aktiv medlem

Vad kan vi svenska skidåkare lära av grannarna i väst? Ganska mycket om du frågar krönikören som förfasas över Skidsveriges kollektiva magnetism mot de största skidorterna och utöver det nära nog ett enda topptursberg för offpitsåkning.

Läs hela artikeln:

Corin

Aktiv medlem
Jag håller med dig, i alla fall delvis.

Skidåkning är inte lika med liftsystem. Men det krävs ändå. För mig som varit just på Vassi fler gånger än vad jag kommer ihåg förra vintern, så var en bra dag i liftsystemet välbehövligt för benen. För att klara av att åka det man turar till krävs lite åkning i benen, i alla fall för mig.

Sen att just Vassi får många besök är, precis som du skriver, inte särskilt konstigt. Det tar max 10 minuter att köra dit, både med bil och med skoter. Har du skoter är du dessutom hemma i Gränsen igen efter mindre än två timmar, eftersom du slipper anmarschen. Sen att minst fem eller sex av dessa otaliga åk på Vass i vintras var framsidan i riktigt fin sol har också med saken att göra. Samt att det gick att kombinera med en dag i liftsystemet, eller en dag på jobbet.

Men jag tycker verkligen det är konstigt att inte fler svenskar ser en resa till fjällen som just en resa till de faktiska fjällen, utan istället ser det som en resa till stolliftar och värmestugor. Absolut att den stora massan skidsemestrar eftersöker just det, och det behövs för tillväxten av skidåkare, men de som gillar naturupplevelser och bra snö? Åk till Jäckvik! Till Dikanäs eller Marsfjällen! Hyr en stuga i Tängvattsdalen! Eller varför inte bo några dagar på Låkta?

farsan56

Aktiv medlem
Jisses Oscar, det var en redig (men välbehövlig) smäll på käften. Att folket i Norge har en helt annan syn på bergsliv än vad vi har i Sverige det är ingen hemlighet.
Talar av egen erfarenhet då jag har varit bosatt i norsk fjällmiljö.
Eftersom de flesta bor i områden utan fjäll gäller det ju att maximera upplevelsen väl på plats. Så jag kan förstå hetsen, jag var likadan när jag bodde söderut.
Nu när vi bor vid bergen så kan man ta det lugnare. Ex. när hustrun kommer hem från jobbet, på med pjäxor, hudar och pannlampa i hallen. Sen knata upp i skogen till Totthummeln för ett åk ner till Björnen. Huda på och knata hem igen. Det stavas vardagslyx och skänker ro i själen. Det behöver inte alltid vara så stort och mäktigt. Jag gillar tystnaden och lugnet i skogen, där laddar jag mina batterier i samma takt som pannlampan laddar ur.
Men jag har nog alltid haft förmågan att finna det stora i det lilla, alla är vi olika.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jisses Oscar, det var en redig (men välbehövlig) smäll på käften. Att folket i Norge har en helt annan syn på bergsliv än vad vi har i Sverige det är ingen hemlighet.
Talar av egen erfarenhet då jag har varit bosatt i norsk fjällmiljö.
Eftersom de flesta bor i områden utan fjäll gäller det ju att maximera upplevelsen väl på plats. Så jag kan förstå hetsen, jag var likadan när jag bodde söderut.
Nu när vi bor vid bergen så kan man ta det lugnare. Ex. när hustrun kommer hem från jobbet, på med pjäxor, hudar och pannlampa i hallen. Sen knata upp i skogen till Totthummeln för ett åk ner till Björnen. Huda på och knata hem igen. Det stavas vardagslyx och skänker ro i själen. Det behöver inte alltid vara så stort och mäktigt. Jag gillar tystnaden och lugnet i skogen, där laddar jag mina batterier i samma takt som pannlampan laddar ur.
Men jag har nog alltid haft förmågan att finna det stora i det lilla, alla är vi olika.
Saker behöver inte vara stora för att vara ett äventyr, absolut lite! Däremot tycker jag det är synd att svenskar gärna verkar fastna i gamla vanor och det som redan är upptäckt, beskrivet och exploaterat. Det skulle vara kul att se lite mer nyfikenhet i svensk skidkultur - tänk lite som Skantz och/eller Westling (som f ö min personliga åsikt är kan vara de största inspiratörerna inom svensk skidåkning). Nu gör de förvisso en hel del stora grejer också, men de är också ute och bara upptäcker fjällen och provar nya saker. Det är inte östra ravin om och om igen. Nya områden, nya fjäll, nya åk.

Och absolut, det är ofta skönt att sina "safe" standardåk. Som Tromsø-bo på väg in i mörkertid vet jag det mer än väl. Men det ÄR väldigt dåligt med att dra ut och upptäcka bland svenska skidor, oavsett vi pratar stort eller smått :)

tmlarsson

Aktiv medlem
Jag håller helt med Oscar! Sjukt roligt att gå ut och utforska ny terräng! En av orsakerna att jag vill från Jämtland denna vinter. Går ju dock inte toklätt att ta sig ut ur landet just nu..

Finns mycket kul åkning bara man letar efter det! Så enkelt som att åka ett åk tidigt på säsongen kan bli en helt annan upplevelse då åket kanske inte är lika igenfyllt :)

Om det bli så illa att jag blir kvar i Sverige denna vinter ska det utforskas roliga åk i hela landet. Lite som the fifty project fast Sverige!

Kungpulan

Medlem
Skillnaden är ju att de flesta norrmän har berget runt husknuten 🙃 är nyfiken på turandet men det är långt till vettiga berg och snön.

Är mest intresserad av att faktiskt åka på skidorna utför istället för att gå uppför 😀 men om det hade varit lättillgängligt hade jag absolut prövat. Mvh deppig vecko-krigare som aldrig får åka tillräckligt med skidor

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skillnaden är ju att de flesta norrmän har berget runt husknuten 🙃 är nyfiken på turandet men det är långt till vettiga berg och snön.

Är mest intresserad av att faktiskt åka på skidorna utför istället för att gå uppför 😀 men om det hade varit lättillgängligt hade jag absolut prövat. Mvh deppig vecko-krigare som aldrig får åka tillräckligt med skidor
Jag har full förståelse för det, jag vet hur det var när jag var Poc-holmare själv. Men det finns ju gott om anläggningar som inte är "the big five" också! Prova att dra till Kittelfjäll eller Abisko/Njulla nästa gång liksom :) Då kan du dessutom avsätta en dag på topptur på något närliggande. Utforskande går att göra på många olika premisser, man måste självklart anpassa det till sin nivå och sina möjligheter. Däremot tycker jag de flesta svenskar kör uteslutande på det välbeprövade och safe:a, mer så än norrmännen, och det är det som är lite min poäng!

Ps. https://www.freeride.se/kronika-flytta-for-bovelen/ ;)

Hawk100

Aktiv medlem
@Ivo Nu snöar det i Stockholm också! Jag får köra med ovallade stighudar i kväll......

Senast ändrad:
  • Haha
Reactions: Ivo

Skantz

Aktiv medlem
Saker behöver inte vara stora för att vara ett äventyr, absolut lite! Däremot tycker jag det är synd att svenskar gärna verkar fastna i gamla vanor och det som redan är upptäckt, beskrivet och exploaterat. Det skulle vara kul att se lite mer nyfikenhet i svensk skidkultur - tänk lite som Skantz och/eller Westling (som f ö min personliga åsikt är kan vara de största inspiratörerna inom svensk skidåkning). Nu gör de förvisso en hel del stora grejer också, men de är också ute och bara upptäcker fjällen och provar nya saker. Det är inte östra ravin om och om igen. Nya områden, nya fjäll, nya åk.

Och absolut, det är ofta skönt att sina "safe" standardåk. Som Tromsø-bo på väg in i mörkertid vet jag det mer än väl. Men det ÄR väldigt dåligt med att dra ut och upptäcka bland svenska skidor, oavsett vi pratar stort eller smått :)
Tack Eller vad säger man @Vattendroppe

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp