[Artikel] Krönika: Varför krångla till det, varför åka telemark?

Redaktionen

Aktiv medlem

Generellt ställer jag mig frågande till alla idrotter där man krånglar till det i onödan. Så frågan är varför jag under flera säsonger envisades med att åka telemark?

Läs hela artikeln:

mWadsten

Ny medlem
Kör inte telemark men känner igen "minoritets" känslan då jag glider på monoski. Vad finns det för fördelar? Inga, men det är kul!

freeheel65

Ny medlem
Lustig krönika. Förstår inte riktigt om den skall verka okunnig eller bara provocera eventuella anhängare till telemark? Frågan "varför telisar" kan ju som krönikören mycket riktigt överföras på många saker. Jag kan ju till exempel inte förstå varför man skall förstöra kanterna på att åka på räcken eller riskera livet med hopp i cirkusklass. Men det är ju bara min uppfattning. Jag råkar ju tycka att inget slår surfkänslan, hänget och tillfredsställelsen i en perfekt telissväng. Jag kommer att montera fast hälarna när jag inte pallar längre och behöver ett effektivare och mer energisnålt sätt att ta mig ner. Den dagen den sorgen. Free your heels, free your mind!

Jonek

Ny medlem
Känner igen mig ganska bra här, tänkte att jag ville ha en ny utmaning och prova något nytt, eller helt nytt var det ju inte då jag har provat på ett par gånger. Men nu tycker jag att det är skitkul och ångrar inte en sekund!

iSooLi

Aktiv medlem
Ja du är ju inte den första som ställer den frågan. Tom samlade sina tankar, om bl.a. telis på ett par filmsnuttar...

Del 1 på:

och del 2 på:

Ett visst mått av fnissvarning är på sin plats...

Lima-ko

Ny medlem
Vad är tanken med denna krönika? Den känns bara dryg och medvetet provocerande, lite som ett blogginlägg av Katrin Zytomierska...

Zorro

Ny medlem
Varför krångla till det med en meningslös krönika? Åker hellre ett par telissvängar än jag läser detta snömos..

PhatFred

Ny medlem
Dissa inte skidskytte, det är ju nästan den ultimata idrottsgrenen!
Först vara så snabb som möjligt och sen vara så stabil som möjligt. En grym kombo.

Skantz

Aktiv medlem
Varför kategoriserar vi så mycket inom skidåkningen? Min erfarenhet är att folk tror att: gillar du tura (gå upp själv) = gillar du inte att droppa eller köra lössnö. Gillar du portar = gillar du inte raila. Gillar du längdskidåkning = är du dålig på brantåkning osv.... Känns inte som man kategoriserar likadant inom t ex Cykelsporten. Landsvägscyklister dissar inte BMX eller MTB crosscountry cyklister säger inte att Downhill och enhjuling inte är cykelsport.
Vi = alla som glider på snö. T o m skoteråkare är en stor familj som glider omkring på snön. Man kanske föredrar en variant men man behöver inte se ner och eller idiotförklara de andra bara därför.

Peace

Lowe71

Aktiv medlem
Finns bara två sorters skidåkare, bra eller dåliga. Har man kass teknik soch r det inte nån roll vad man har för utrustningen. Sen ställer jag mig frågande till att skoteråkare kan kategoriseras i samma grupp som skidåkare. Det finns diametrala skillnader, skidåkning och då särskilt den alpina varianten är en sport för den välbeställda över- och medelklassen medans skoterfolket består av uteslutande arbetarklass från glesbygden! Gemensam nämnare skulle i skall vara etniciteten!

Gally

Ny medlem
Om det bara inte varit så svårt att åka alpint och så tryggt och säkert på telis. För mig är alpint en knepig blandning av fusk och svårt/läskigt. Men också roligt som omväxling ibland.

kappakomplett

Aktiv medlem
Snöskotern är ett viktigt hjälpmedel för samerna och kan ses som en industrialisering/mekanisering av den urgamla principen att glida över snön med plana tryckutjämnande ytor av trä.
Att detta redskap missbrukas av välbeställda konferensnissar i Åre är bara att konstatera!
Bojkotta Åre! (det kostar inte mig något i alla fall...).
Konstigt att detta tema inte berördes under första maj talen.
Sen tycker jag att man ofta ser skidåkare som är så där, varken bra eller dåliga, jag vänder mig alltså mot den förenklande dikotomi som Lowe71 försöker etablera.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp